AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Hvordan synes dere det er? Følere dere dere bedre? Og har dere mistet mange kilo? Jeg følger en del av rådene. Spiser ikke frokost, og spiser ikke etter kl 19 på kvelden. Spiser minst mulig ultraprosessert mat. Jeg begynte å følge rådene fordi jeg liker å spise relativt sunn hverdagsmat. Men har også gått ned en del kilo, som en bonus. Jeg føler meg aldri ubehagelig sulten. Og jeg spiser sjokolade, vin og kaker når jeg føler for det. Synes det er enkle og gode råd. Skulle ønske jeg visste dette tidligere, fra barna mine ble født, da jeg ønsker å gi de best mulig kosthold. Anonymkode: 1029c...d0d 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 jabx skrev (3 timer siden): Hvilke råd gir hun? Sjekk ut kontoen hennes på Insta. Hun sier: spis hel mat, ikke ultraprosessert. Og ikke spis for ofte. Anonymkode: 1029c...d0d 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan synes dere det er? Følere dere dere bedre? Og har dere mistet mange kilo? Jeg følger en del av rådene. Spiser ikke frokost, og spiser ikke etter kl 19 på kvelden. Spiser minst mulig ultraprosessert mat. Jeg begynte å følge rådene fordi jeg liker å spise relativt sunn hverdagsmat. Men har også gått ned en del kilo, som en bonus. Jeg føler meg aldri ubehagelig sulten. Og jeg spiser sjokolade, vin og kaker når jeg føler for det. Synes det er enkle og gode råd. Skulle ønske jeg visste dette tidligere, fra barna mine ble født, da jeg ønsker å gi de best mulig kosthold. Anonymkode: 1029c...d0d Har spist stort sett i tråd med det hun anbefaler i flere år, men har etter å ha fulgt henne en stund og lest boka blitt mer oppmerksom på prosesseringsgrad og tilsetningsstoffer. Så det er mer egg og mindre proteinpulver nå. Føler meg ekstremt mye bedre med både lavkarbo og faste enn slik jeg spiste før. Det mest merkbare forskjellen for meg er på det mentale planet, en helt annen ro og konsentrasjon. Har også blitt kvitt det meste av magefettet. Anonymkode: 5b507...634 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har spist stort sett i tråd med det hun anbefaler i flere år, men har etter å ha fulgt henne en stund og lest boka blitt mer oppmerksom på prosesseringsgrad og tilsetningsstoffer. Så det er mer egg og mindre proteinpulver nå. Føler meg ekstremt mye bedre med både lavkarbo og faste enn slik jeg spiste før. Det mest merkbare forskjellen for meg er på det mentale planet, en helt annen ro og konsentrasjon. Har også blitt kvitt det meste av magefettet. Anonymkode: 5b507...634 Ja enig. Magefettet er redusert. Jeg pleide å ha stor mage, særlig på kvelden, og trodde jeg måtte leve med det fordi jeg har vært gravid. Men nå er magen borte. Ts Anonymkode: 1029c...d0d 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Kan dere som har fått det til nevne eksempler på måltider som dekker en hel dag? F.eks innholdet i tre måltider, så kan jeg prøve noen dager? Anonymkode: 878d2...be8 2 1
Pakkesporing Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 23.06): Kan dere som har fått det til nevne eksempler på måltider som dekker en hel dag? F.eks innholdet i tre måltider, så kan jeg prøve noen dager? Anonymkode: 878d2...be8 Marit sine hovedpoeng: Mer faste, hel/ren mat, færre måltider, ingen mellommåltider. Måltidene skal være basert på råvarer, og så lenge de er det, så kan du spise så mye du orker. Og man får ofte plass til mye mat når man spiser sjeldent, så her er det bare å kjøre på! Jeg har hørt alle podkaster Marit har gjestet i, og lest boka hennes. Tidligere spiste jeg frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Nå har jeg begynt å droppe frokosten, og helst også kveldsmaten. Det viktigste (og enkleste) er egentlig å forlenge nattfasten, altså ved å forskyve/droppe frokost. Kveldsmat spiser jeg kun hvis jeg er ekstremt sulten, noe jeg ofte kan bli etter en treningsøkt. Min dag ser slik ut: Står opp 05.30, lager meg en kaffekopp og steller meg før jobb. Jobber fra 07 til 15. Stort sett spiser jeg lunsj (første måltid) kl. 11. Hvis jeg kjenner at jeg kan pushe det litt til, så gjør jeg det. Etter jobb reiser jeg hjem og skifter, og tar en halvtimes treningsøkt (3 dager i uken). Spiser middag når jeg er ferdig trent. Trener ALLTID på tom mage. Tar kveldsmat om jeg er utrolig sulten. Men husk - kroppen skiller ut et hormon når vi sover som fjerner sultfølelse. Du trenger derfor ikke kveldsmat med mindre du er ubehagelig sulten. Jeg pleier ofte å kjenne etter - er det bare magen som er tom, eller hjernen som trenger mat? Spiser sjeldent kveldsmat nå, og spiser ikke igjen før til lunsj dagen etter. Det kan også være greit å vite at sulten varer i 10-15 minutter, før den blir borte igjen. Kom deg over den kneika. Det går 1-2 timer før neste "sultbølge" kommer. Men den går over den også! Til lunsj spiser jeg ofte 2-3 brødskiver med hjemmebakt brød, 3 egg og 1 avocado. Har også med noen usaltede nøtter innimellom, hvis jeg føler jeg har plass. Kan avslutte med en frukt. Tar også med middagsrester hvis jeg har. Til middag er alt hjemmelaget OK. Jeg lager ofte gryter med grønnsaker og kjøtt, en del indisk, nudelsupper med kylling, salmalaks med ris og grønnsaker. Du kan egentlig spise alt, så lenge det ikke er ultraprosessert, men basert på råvarer. Og det er her jobben ligger. Jeg har kastet ut alt med E-stoffer. Jeg kjøper ikke mat som har mer ingredienser enn råvarer (les bakpå!). Hvis produktet skal være ultraprosessert, så må i det minste hovedingrediensen være det produktet som det faktisk skal forestille. Leverpostei bør ha hovedingrediens lever, osv. Vi baker brød selv, lager salsa, majones og aioli selv. Jeg anbefaler deg egentlig å høre på podkastene hun har gjestet i. Jeg kan spesielt anbefale Wolfgang Wee sine. Disse ligger på Spotify og i Podkast-appen. Bare søk opp Marit Kolby, så har du masse godt stoff! Start gjerne med en episode om ultraprosessert mat 😊 Jeg har "drevet" med dette i 3 uker nå, og dette er fordelene jeg foreløpig har hatt: - Roligere mage, ingen rumling eller bobling - Mindre løs mage (får alltid litt av kaffe, så er ikke helt kvitt den, men det går fint) - Mindre sulten selv om pausene er lange (husk at rumling i magen er renseprosesser og ikke kroppens rop om mat!) - Mer stabilt humør - Fått tilbake konsentrasjonen (den har vært tilnærmet fraværende siden jeg hadde covid i årsskiftet) - Snart kvitt alt magefettet (- 1,1 kg, jeg er allerede normaltvektig på 58 kg) - Betydelig mindre angst (tør nesten ikke skrive det, redd for å jinxe) Videre bruker jeg betydelig mindre tid, penger og ressurser på å planlegge måltidene. Kan fint ukeshandle til rundt 800 kr, med god planlegging (vi er 2 i husholdningen). Tenker ikke på mat, og det store spørsmålet om hva man skal ha til middag er borte, man har tross alt lyst på ALT når man spiser to ganger om dagen. Skrik ut om du lurer på noe!! Endret 22. november 2022 av Pakkesporing 7 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #8 Skrevet 22. november 2022 Pakkesporing skrev (3 timer siden): Marit sine hovedpoeng: Mer faste, hel/ren mat, færre måltider, ingen mellommåltider. Måltidene skal være basert på råvarer, og så lenge de er det, så kan du spise så mye du orker. Og man får ofte plass til mye mat når man spiser sjeldent, så her er det bare å kjøre på! Jeg har hørt alle podkaster Marit har gjestet i, og lest boka hennes. Tidligere spiste jeg frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Nå har jeg begynt å droppe frokosten, og helst også kveldsmaten. Det viktigste (og enkleste) er egentlig å forlenge nattfasten, altså ved å forskyve/droppe frokost. Kveldsmat spiser jeg kun hvis jeg er ekstremt sulten, noe jeg ofte kan bli etter en treningsøkt. Min dag ser slik ut: Står opp 05.30, lager meg en kaffekopp og steller meg før jobb. Jobber fra 07 til 15. Stort sett spiser jeg lunsj (første måltid) kl. 11. Hvis jeg kjenner at jeg kan pushe det litt til, så gjør jeg det. Etter jobb reiser jeg hjem og skifter, og tar en halvtimes treningsøkt (3 dager i uken). Spiser middag når jeg er ferdig trent. Trener ALLTID på tom mage. Tar kveldsmat om jeg er utrolig sulten. Men husk - kroppen skiller ut et hormon når vi sover som fjerner sultfølelse. Du trenger derfor ikke kveldsmat med mindre du er ubehagelig sulten. Jeg pleier ofte å kjenne etter - er det bare magen som er tom, eller hjernen som trenger mat? Spiser sjeldent kveldsmat nå, og spiser ikke igjen før til lunsj dagen etter. Det kan også være greit å vite at sulten varer i 10-15 minutter, før den blir borte igjen. Kom deg over den kneika. Det går 1-2 timer før neste "sultbølge" kommer. Men den går over den også! Til lunsj spiser jeg ofte 2-3 brødskiver med hjemmebakt brød, 3 egg og 1 avocado. Har også med noen usaltede nøtter innimellom, hvis jeg føler jeg har plass. Kan avslutte med en frukt. Tar også med middagsrester hvis jeg har. Til middag er alt hjemmelaget OK. Jeg lager ofte gryter med grønnsaker og kjøtt, en del indisk, nudelsupper med kylling, salmalaks med ris og grønnsaker. Du kan egentlig spise alt, så lenge det ikke er ultraprosessert, men basert på råvarer. Og det er her jobben ligger. Jeg har kastet ut alt med E-stoffer. Jeg kjøper ikke mat som har mer ingredienser enn råvarer (les bakpå!). Hvis produktet skal være ultraprosessert, så må i det minste hovedingrediensen være det produktet som det faktisk skal forestille. Leverpostei bør ha hovedingrediens lever, osv. Vi baker brød selv, lager salsa, majones og aioli selv. Jeg anbefaler deg egentlig å høre på podkastene hun har gjestet i. Jeg kan spesielt anbefale Wolfgang Wee sine. Disse ligger på Spotify og i Podkast-appen. Bare søk opp Marit Kolby, så har du masse godt stoff! Start gjerne med en episode om ultraprosessert mat 😊 Jeg har "drevet" med dette i 3 uker nå, og dette er fordelene jeg foreløpig har hatt: - Roligere mage, ingen rumling eller bobling - Mindre løs mage (får alltid litt av kaffe, så er ikke helt kvitt den, men det går fint) - Mindre sulten selv om pausene er lange (husk at rumling i magen er renseprosesser og ikke kroppens rop om mat!) - Mer stabilt humør - Fått tilbake konsentrasjonen (den har vært tilnærmet fraværende siden jeg hadde covid i årsskiftet) - Snart kvitt alt magefettet (- 1,1 kg, jeg er allerede normaltvektig på 58 kg) - Betydelig mindre angst (tør nesten ikke skrive det, redd for å jinxe) Videre bruker jeg betydelig mindre tid, penger og ressurser på å planlegge måltidene. Kan fint ukeshandle til rundt 800 kr, med god planlegging (vi er 2 i husholdningen). Tenker ikke på mat, og det store spørsmålet om hva man skal ha til middag er borte, man har tross alt lyst på ALT når man spiser to ganger om dagen. Skrik ut om du lurer på noe!! Blir du ikke kvalm om morgenen når du går så lenge uten mat? Mitt problem at jeg blir kvalm og nærmest kaldsvetter uten mat om morgenen. Tipper lavt blodsukker Anonymkode: fd322...226 1
Gjest Atheena Skrevet 22. november 2022 #9 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Blir du ikke kvalm om morgenen når du går så lenge uten mat? Mitt problem at jeg blir kvalm og nærmest kaldsvetter uten mat om morgenen. Tipper lavt blodsukker Anonymkode: fd322...226 Jeg har holdt på med dette jeg også i noen måneder og blir aldri kvalm. Spiser du kveldsmat? Jeg blir nemlig mer sulten når jeg spiser kveldsmat morgenen etter. Nå er ikke jeg et frokost menneske så hvis du er det ville jeg nok spist frokost og droppet kveldsmat. Prøvd å spise middag senest kl 17.00.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #10 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Blir du ikke kvalm om morgenen når du går så lenge uten mat? Mitt problem at jeg blir kvalm og nærmest kaldsvetter uten mat om morgenen. Tipper lavt blodsukker Anonymkode: fd322...226 Da kan frokosten bli ditt første måltid, så dropper du kveldsmaten. Da blir nattefasten like lang, og gir samme effekt. Det er viktig å spise nok når man begrenser måltidsfrekvensen, og det er nettopp det jeg liker så godt med denne måten å spise på. Jeg spiser meg skikkelig mett på ekte mat, ikke prosesserte materstatninger. Og uten mellommåltider så blir blodsukkeret mye mer stabilt. Anonymkode: 39603...0d9 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #11 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da kan frokosten bli ditt første måltid, så dropper du kveldsmaten. Da blir nattefasten like lang, og gir samme effekt. Det er viktig å spise nok når man begrenser måltidsfrekvensen, og det er nettopp det jeg liker så godt med denne måten å spise på. Jeg spiser meg skikkelig mett på ekte mat, ikke prosesserte materstatninger. Og uten mellommåltider så blir blodsukkeret mye mer stabilt. Anonymkode: 39603...0d9 Jeg er skikkelig sulten om kvelden, veldig b- menneske. Egentlig ikke sulten på morgenen, men blir uhell hvis jeg ikke spiser Anonymkode: fd322...226 1
AprilLudgate Skrevet 22. november 2022 #12 Skrevet 22. november 2022 (endret) Absolutt ikke, det er helseskadelig for meg. Har lite til overs for så bastante råd fra en som er utdannet bare innen ernæring, men heldigvis sier hun at folk med stoffskifteforstyrrelser, diabetes osv bør vurdere å droppe dette/kontakte lege først. Prosessert mat er nå relativt. Diet culture fra helvete spør en meg. Går fint an å spise sunn mat uten å lable det som «nå spiser jeg rent». Altså, mat er ikke SKITTENT. Og mye mat som er sunn er også prosessert i enellerannen form. Endret 22. november 2022 av AprilLudgate 7
Serafina. Skrevet 22. november 2022 #13 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir du ikke kvalm om morgenen når du går så lenge uten mat? Mitt problem at jeg blir kvalm og nærmest kaldsvetter uten mat om morgenen. Tipper lavt blodsukker Anonymkode: fd322...226 Hun anbefaler ikke alle å droppe frokost, og med en sånn kroppslig reaksjon høres det ut som du trenger påfyll på morgenen. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #14 Skrevet 22. november 2022 Ikke nødvendigvis på grunn av Marit Kolby, men prøvde meg litt frem under koronatiden. Nå ser alle hverdager cirka slik ut: 08.00 Kaffe 11.30 Lunsj (første måltid) 14.00 Banan og/eller nøtter 18.00ish Middag (siste måltid) Føler meg kvikkere, er ikke lenger sulten på formiddagen og magen rumler nesten ikke (dette var en kneik å komme over). Blitt kvitt overflødig magefett og har bedre fordøyelse. Det passer utmerket for meg selv om jeg er vokst opp med "frokost er det viktigste måltidet". Anonymkode: bc769...e15 5 1
Pakkesporing Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Blir du ikke kvalm om morgenen når du går så lenge uten mat? Mitt problem at jeg blir kvalm og nærmest kaldsvetter uten mat om morgenen. Tipper lavt blodsukker Anonymkode: fd322...226 Absolutt ikke! Men før, når jeg spiste frokost, og èn dag droppa den, da ble jeg kvalm. Men det er nok mer psykisk for min del. Når jeg vet at jeg ikke skal spise, så blir jeg ikke kvalm 😊 Du får for øvrig ikke for lavt blodsukker, så lenge du er frisk. Dette sier Marit mye om i boka, men også i en del podkaster. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 AprilLudgate skrev (9 timer siden): Absolutt ikke, det er helseskadelig for meg. Har lite til overs for så bastante råd fra en som er utdannet bare innen ernæring, men heldigvis sier hun at folk med stoffskifteforstyrrelser, diabetes osv bør vurdere å droppe dette/kontakte lege først. Prosessert mat er nå relativt. Diet culture fra helvete spør en meg. Går fint an å spise sunn mat uten å lable det som «nå spiser jeg rent». Altså, mat er ikke SKITTENT. Og mye mat som er sunn er også prosessert i enellerannen form. Det er ULTRAprossesert man bør holde seg unna, ikke prosessert? Anonymkode: 2e46f...c5c 10 2
Pakkesporing Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 (endret) AprilLudgate skrev (9 timer siden): Absolutt ikke, det er helseskadelig for meg. Har lite til overs for så bastante råd fra en som er utdannet bare innen ernæring, men heldigvis sier hun at folk med stoffskifteforstyrrelser, diabetes osv bør vurdere å droppe dette/kontakte lege først. Prosessert mat er nå relativt. Diet culture fra helvete spør en meg. Går fint an å spise sunn mat uten å lable det som «nå spiser jeg rent». Altså, mat er ikke SKITTENT. Og mye mat som er sunn er også prosessert i enellerannen form. Jeg vil ikke si at hun er bastant i ordets rette forstand - hun er veldig tydelig på at mennesker som har diverse sykdommer bør konferere med lege først. Hun snakker høyt om dette, fordi vi har utdaterte kostholdsråd og mange ernæringsprofiler som skal ha i oss proterinbarer, mellommåltider og kosttilskudd. Det er dette hun arbeider imot - da kroppen virkelig ikke trenger det. Samtidig viser forskningen at denne måten å spise på gjør mange friskere også. Det handler om å prøve seg frem. For oss som er friske, så er det bra for oss å ikke trøkke trynet til enhver tid. Prosessert mat er ikke relativt. Hør mer på Marit, eventuelt les boken hennes, så får du en ganske tydelig innføring i forskjellen. Det er ingen problem å skille prosessert mat fra ultraprosessert mat. Det handler ikke om diett, det handler om å spise råvarer. Lage middagen av råvarer. Kjøp tomater i stedet for Toro tomatsuppe. Hvis du lager en råvarebasert middag er så mett så utrolig mye lenger enn om du kjøper ferdig mat. Alle de biologiske prosessene jobber, og de trenger kroppen. Dette er ikke et sultregime. Du har tydeligvis misforstått hva ren mat er, det handler ikke om det er skitten. Hvis maten din kommer skitten, kanskje den kommer fra norsk jord, og ikke er vasket i Polen før det havnet i nærbutikken din. Prosessert mat er lov - det er ultraprosessert som ikke er "lov". Du prosesserer jo maten din hjemme, for eksempel et brød. Noen butikkbrød er kun prosesserte, og helt innafor å spise. Men noen inneholder også stivelse, aroma og farge, og da snakker vi ultraprosessert. Det er viktig å tilegne seg noe kunnskap om forskjellen, og med hennes formidlingsevne, så kreves det bare nysgjerrige ører. Du må klare å skille mellom råvarer (ferske tomater fra grønnsaksdisken), prosessert mat (for eksempel hakkede tomater på boks, tilsatt vann og salt), og ultraprosessert mat (ferdig pizzasaus på boks med aroma, fargestoff, konsistensmidler og kunstig søtning). Det er også viktig å huske på at konserveringsmidler og antioksidanter (E200-300) er bra for oss med tanke på mattrygghet. Endret 23. november 2022 av Pakkesporing 8 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 AprilLudgate skrev (11 timer siden): Absolutt ikke, det er helseskadelig for meg. Har lite til overs for så bastante råd fra en som er utdannet bare innen ernæring, men heldigvis sier hun at folk med stoffskifteforstyrrelser, diabetes osv bør vurdere å droppe dette/kontakte lege først. Prosessert mat er nå relativt. Diet culture fra helvete spør en meg. Går fint an å spise sunn mat uten å lable det som «nå spiser jeg rent». Altså, mat er ikke SKITTENT. Og mye mat som er sunn er også prosessert i enellerannen form. Forskjell på prosessert og ultraprosessert. Bare du steker noe så er jo det en form for prosessering. Vil også påpeke at det i høyeste grad finnes skitten mat, for eksempel mat med miljøgifter i. Anonymkode: 643a2...b74 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11/20/2022 den 17.18): Sjekk ut kontoen hennes på Insta. Hun sier: spis hel mat, ikke ultraprosessert. Og ikke spis for ofte. Anonymkode: 1029c...d0d Ikke hørt om henne men følger disse rådene, i tillegg veganer. Funker veldig fint. Når man driver med periodisk fasting produseres mer av et hormon som gir metthetsfølelse. Så er heller ikke sulten selv om jeg spiser sjeldent. Anonymkode: 77d60...979
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #20 Skrevet 23. november 2022 Uten å noen gang ha gått på noen diett, eller reflektert mye over hva jeg spiser, er det jo akkurat slik jeg har levd i mange år nå. Spiser tre måltid om dagen, ca 12, 16 og 20. Aldri noe utenom. Spiser hovedsakelig rene råvarer, og lager maten fra bunnen. Aldri godteri og slikt. Men utover det spiser jeg akkurat det jeg vil, uten å tenke fett eller kalorier, og spiser til jeg er mett. Jeg startet slik for en god del år siden da jeg stadig opplevde sug - kosemat foran TVen, snacks når blodsukkeret var lavt på jobb, lete i skuffer når jeg kjedet meg. Når jeg kom inn i denne rutinen forsvant alt dett suget fullstndig, tanken på mat slår meg ikke utover måltidene. Det er utrolig befriende. Anonymkode: bb0e7...320 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå