AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Hei alle sammen Jeg har driti på draget, for å si det som det er. For noen år siden startet jeg på sykepleien, fullførte nesten 2 år.... og droppet ut. I mellomtiden har jeg jobbet på kontor. Nå ønsker jeg virkelig å bli ferdig utdannet som sykepleier. Men - kriterier for inntak er endret. Jeg må altså tilbake på vgs nivå for å ta opp matematikk og norsk. Etter å ha vært i kontakt med Høyskolen, har jeg fått skriftelig bekreftet fra opptak at dersom jeg tar matematikk S1 og består, teller dette kravet til 1P+2P hvor igjennomsnitt må være tre eller bedre. Dermed tar jeg S1 uten tvil. Norsk tror jeg skal gå fint. MEN....... Ønsker du også å ta opp disse to fagene og bli sykepleier, så ta kontakt. Jeg håper på å danne en gruppe som fokuserer på matte og norsk frem til våren 2023 og tar eksamen. Vi kan motivere hverandre, dele tips, lære av hverandre osv. Jeg er allerde her og nå åpen for tips til S1 resurser... om du vet om noen bra nettsider eller andre tips for S1 matte, så skriv gjerne her. Anonymkode: c2957...af8 1
Gjest Kastanjefrø Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei alle sammen Jeg har driti på draget, for å si det som det er. For noen år siden startet jeg på sykepleien, fullførte nesten 2 år.... og droppet ut. I mellomtiden har jeg jobbet på kontor. Nå ønsker jeg virkelig å bli ferdig utdannet som sykepleier. Men - kriterier for inntak er endret. Jeg må altså tilbake på vgs nivå for å ta opp matematikk og norsk. Etter å ha vært i kontakt med Høyskolen, har jeg fått skriftelig bekreftet fra opptak at dersom jeg tar matematikk S1 og består, teller dette kravet til 1P+2P hvor igjennomsnitt må være tre eller bedre. Dermed tar jeg S1 uten tvil. Norsk tror jeg skal gå fint. MEN....... Ønsker du også å ta opp disse to fagene og bli sykepleier, så ta kontakt. Jeg håper på å danne en gruppe som fokuserer på matte og norsk frem til våren 2023 og tar eksamen. Vi kan motivere hverandre, dele tips, lære av hverandre osv. Jeg er allerde her og nå åpen for tips til S1 resurser... om du vet om noen bra nettsider eller andre tips for S1 matte, så skriv gjerne her. Anonymkode: c2957...af8 Etter fagfornyelsen er det nok betydelig enklere å få 3 i snitt fra P 1+2 enn 2 i S1.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 3 minutter siden, Kastanjefrø said: Etter fagfornyelsen er det nok betydelig enklere å få 3 i snitt fra P 1+2 enn 2 i S1. Hva er det som har blitt endret, og som blir enklere? Så bare at det hadde blitt lagt til flere kapitler i 2P. Jeg tar 2P nå, som jeg skal bytte ut med S2, da jeg strøk i det. Usikker på om jeg skal bli sykepleier enda( tenker på det), men vurderer å ta opp 1P også, nå på våren. Har 3 i 1P, og 2 i S1. Veldig dumt av meg å ta S-matte, ja.. Jeg visste ikke hva jeg holdt på med, og følte at jeg hadde underprestert i 1P, og bare kunne skjerpe meg. Jeg er ikke superglad i matte, men hvis det blir enklere så er jeg motivert for å ta det for å forbedre snittet mitt, etter å ha slitt psykisk på vgs. Det virker litt vanskelig å ta opp samfunnsfaglige fag nå til våren, siden de har skiftet ut bøker osv. ? Anonymkode: aca25...d1b
William_S Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Akkurat nå er det en periode hvor ting er litt bøll pga fagfornyelsen. De gamle læreplanene fra 06 er i ferd med å bli faset ut. For vg1 er det helt faset ut, for vg2 er siste sjanse denne høsten. Så det gjelder å holde tunga litt i munnen hva gjelder bøker. Jeg personlig ville anbefalt å gå for eksamen etter nye læreplaner og kjøpt nye bøker. I realfagene er en god del endret så det å bruke en gammel bok på ny læreplan og omvendt er håpløst.
Gjest Kastanjefrø Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva er det som har blitt endret, og som blir enklere? Så bare at det hadde blitt lagt til flere kapitler i 2P. Jeg tar 2P nå, som jeg skal bytte ut med S2, da jeg strøk i det. Usikker på om jeg skal bli sykepleier enda( tenker på det), men vurderer å ta opp 1P også, nå på våren. Har 3 i 1P, og 2 i S1. Veldig dumt av meg å ta S-matte, ja.. Jeg visste ikke hva jeg holdt på med, og følte at jeg hadde underprestert i 1P, og bare kunne skjerpe meg. Jeg er ikke superglad i matte, men hvis det blir enklere så er jeg motivert for å ta det for å forbedre snittet mitt, etter å ha slitt psykisk på vgs. Det virker litt vanskelig å ta opp samfunnsfaglige fag nå til våren, siden de har skiftet ut bøker osv. ? Anonymkode: aca25...d1b Om du har s-matte oppfyller du jo kravet. S-matte skal få/ha samme vanskelighetsgrad som R men ulikt innhold. p-matte skal forbli på samme vanskelighetsgrad.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva er det som har blitt endret, og som blir enklere? Så bare at det hadde blitt lagt til flere kapitler i 2P. Jeg tar 2P nå, som jeg skal bytte ut med S2, da jeg strøk i det. Usikker på om jeg skal bli sykepleier enda( tenker på det), men vurderer å ta opp 1P også, nå på våren. Har 3 i 1P, og 2 i S1. Veldig dumt av meg å ta S-matte, ja.. Jeg visste ikke hva jeg holdt på med, og følte at jeg hadde underprestert i 1P, og bare kunne skjerpe meg. Jeg er ikke superglad i matte, men hvis det blir enklere så er jeg motivert for å ta det for å forbedre snittet mitt, etter å ha slitt psykisk på vgs. Det virker litt vanskelig å ta opp samfunnsfaglige fag nå til våren, siden de har skiftet ut bøker osv. ? Anonymkode: aca25...d1b Ikke hør på vedkommende. 1p og 2p matte, samt S matte er fornyet, dvs det er vanskelig å øve med tidligere eksamer ettersom det er bare 2 tidligere eksamer som er tilgjengelig per dagsdato. Kjør på S matten hvis du kan, du trenger bare å bestå uansett. Anonymkode: 6191c...0ec
Knoot Skrevet 21. november 2022 #7 Skrevet 21. november 2022 (endret) Etter hva jeg har hørt skal blant annet programmering mer inn i matten, da spesielt 1P og 2P. Tok selv 1P og 2P våren 2022 og fikk henholdsvis 3 i 1P og 4 i 2P. Dette var før fagfornyelsen og vi hadde 1 oppgave om programmering på hver eksamen, men tror det vil øke i fagfornyelsen. Og med programmering tenker jeg ikke at man skal lage et program, men man får presentert et tenkt ferdigskrevet program og skal tolke og forklare hva som skjer når han/hun trykker "kjør" program. Det finnes jo også lærere som tilbyr mattetimer privat på ettermiddagene som man kan benytte seg av, det koster jo litt, men tror man får mye ut av det. Brukte selv Sonans som jo er dyrt, men merker at det var verdt pengene, de hadde dyktige lærere som gjorde matten forståelig, selv for en som meg som har både hatet matte og aldri vært noe flink i det. Endret 21. november 2022 av Knoot
William_S Skrevet 21. november 2022 #8 Skrevet 21. november 2022 (endret) Kastanjefrø skrev (14 timer siden): Om du har s-matte oppfyller du jo kravet. S-matte skal få/ha samme vanskelighetsgrad som R men ulikt innhold. p-matte skal forbli på samme vanskelighetsgrad. S matte er vel jevnt over selv etter fagfornyelsen litt enklere enn R iallefall sånn på papiret. Dog så er jo matte et fag man må jobbe jevnt godt med for å bli god på uansett hva det er. Man kan uansett finne gamle eksamensoppgaver her https://sokeresultat.udir.no/eksamensoppgaver.html?page=3 (passordet for eksamensoppgavene er Eksamen ) Endret 21. november 2022 av William_S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå