Lillianlinn1783 Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Jeg vurderer å kjøpe en eiendom som aldri har hatt bygninger før, ikke tomteiendom. Er det noen som vet om artikler jeg kan lese som forteller hvordan en går frem til å bygge på slike eiendommer. Hvilke regler som gjelder? Huset jeg skal bygge kommer IKKE til å være koblet til offentlig vann, kloakk eller strøm.
Mt3 Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Først må en undersøke gjennom kommunen om en kan få tillatelse til å sette opp bolig der, alt område innen en kommune har reguleringer som bolig-/fritidsbolig, skog, utmark, friområde... og å få omgjort til annet formål kan koste mye. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Du får ikke sette opp bolighus uten vei, vann og kloakk. Hytte kan gå, men sjekk reguleringsplanen. Den finner du på kommunens hjemmeside. Anonymkode: 0ed72...ef7 1 1
enkefru Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 (endret) Feil tråd Endret 20. november 2022 av Fjugur
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Det høres ut som et umulig prosjekt, siden alle boliger må ha tilfredsstillende infrastruktur. Som en over skriver, må du ha vei, vann og kloakk. I tillegg er det en haug med andre krav som gjelder, som f.eks. nærhet til offentlige tjenester som skole og barnehage, tekniske krav i byggteknisk forskrift, begrensninger i reguleringsplanen og så videre. Anonymkode: 8f127...65e 1
newman01 Skrevet 21. november 2022 #6 Skrevet 21. november 2022 Bør starte med å kontakte kommunen ihvertfall for å sjekke reguleringsplan og mulighet for dispensasjon fra den om det er utmark eller annen regulering av området. Og så må du finne ut hva slags type "hus" du skal bygge. Tilogmed en trehytte er i utgangspunktet ulovlig å bygge. Et hus du skal bo i må oppfylle TEK17, og den har endel strenge krav 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå