Gå til innhold

Jeg vurderer å studere igjen, men vet ikke hva jeg har rett på (lånekassen)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å studere igjen til høsten. Fullførte en bachelorgrad nå i mai, og har begynt å jobbe. Studiet jeg vurderer er deltid og varer over fire år. Jeg er derfor usikker på hvilke rettigheter jeg har med tanke på studielån. Jeg synes det er vanskelig å få oversikt over reglene på Lånekassen sine nettsider, og lurer på om noen her har studert deltid og jobbet ved siden av - og dermed vet hva som gjelder? 

Jeg har en stilling på rundt 75% og tror derfor at jeg vil overstige en inntekt på 200 000 neste år. Det stod noe om at man ikke har rett til lån/stipend dersom man tjener mer enn dette, men jeg ønsker virkelig å ta opp et lån - da kontrakter og slikt på jobben jeg har nå går ut i løpet av neste år. Jeg er redd for at jeg plutselig skal stå der og ikke ha nok inntekt, og i og med at jeg må studere igjen så blir det dermed mindre tid til å jobbe. 

Kan jeg søke om lån og stipend på lik linje med andre? Og hva skjer dersom jeg plutselig tjener over 200 000? Og ikke minst - jeg har vel ikke krav på like mye som fulltidsstudenter? 

Anonymkode: ae8e1...594

Skrevet

Alle som søker lån hos lånekassen for første gang vil vel kunne få studielån uavhengig av inntekt, om man jobber, og om man bor hos foreldre eller for seg selv (For de som allerede har hatt lån fra før kan det kanskje være noen andre regler). Jeg jobber 100% og har nylig begynt å studere deltid på kveld (2 års studie over 3 år = 66.6%). Jeg kunne søke på det vanlige studielånet som alle får, i tillegg til å søke ekstra for å være over 30 år. Har man barn og kan man få ekstra støtte der også. Lånet man kan søke, justeres etter prosentandelen studiet utgjør. (for et 3-års studie over 4 år, blir det sannsynligvis 75% du får)

Spørsmålet er mest hvor mye av dette lånet som blir omgjort til stipend etter man er ferdig med studiet. Det vil si, hvor mye av lånet man slipper å betale tilbake. Det er vel et maksbeløp man kan tjene uten at det trekker ned stipendet. Tjener man over, reduseres stipendet gradvis for hver krone man tjener over grensen. Og på et tidspunkt får man ikke stipend i det heletatt (men lån får du).

Vær også litt obs på dette med hvilken side av årsskiftet feriepengene utbetales. Om du slutter til nyttår, og feriepengene utbetales i januar neste år så tror jeg det går på neste års inntekt.

Anonymkode: 6718d...def

• Liker 1
Skrevet

Du kan få ca 58000kr per år hvis du tar 30 poeng på 1 år. Du kan få studiestøtte for 480 studiepoeng totalt. Du får ikke stipend hvis du tjener så mye. Alt blir lån. Hvis du er under inntektsgrense blir ca 24000kr gjort om til stipend. Du kan søke om tilleggslån enten for barn eller for om du er over 30 år. 

Anonymkode: 6a08b...9c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...