AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #61 Del Skrevet 20. november 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har 12 personer å kjøpe julegaver til. For en med dårlig økonomi er det mange. Jeg ønsker heller ikke å fortelle alle om min økonomi, dermed blir det til at jeg kjøper noe billig for ca 50 kr til hver. Jeg har fått tak i ting som har kostet over 100 kr til 50 kr til 3 av personene. Er det andre som kjøper billige gaver? Hva kjøper du foreks? Jeg pleier å kjøpe alt fra gavesett på sjampo på normal, til billige tskjorter , lue , skjerf på stormberg, drikkeflaske, konfekt , osv Anonymkode: e5400...1d4 Jeg har ikke dårlig råd, men har likevel endelig fått gjennom at vi kun kjøper julegave til barna. Føles utrolig bortkasta med alle disse gavene som ingen egentlig hadde bruk for. Anonymkode: 5f247...e8d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 20. november 2022 #62 Del Skrevet 20. november 2022 kraftwerk skrev (3 minutter siden): Gaver oppsto med all sannsynlighet fra de forskjellige industriene, de fikk en god ide 😅👌🏼 Ja selvsagt. I riktig gamle dager før kristendommen kom, feiret man solsnu, spiste og drakk. 'Er det innafor å si at jeg bare gir gaver til barnebarna i år, og ikke ønsker noen gaver... er så i tvil for jeg har økonomi til å gi noe til de voksne som deltar på julaften også, kan gi hytta mi til sønnen min men da vil han steile, for han var faktisk i mot at jeg kjøpte den og har ikke noe forhold til området. Glemte at jeg kan bake brød og rundstykker. Godt syltetøy er også innafor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #63 Del Skrevet 20. november 2022 50 minutter siden, Jytte said: Jeg kjøper i gjennomsnitt gaver til sju personer. Har avtalt med flere at vi ikke gir til hverandre. For mange år siden. På grunn av forbruk og de fleste har alt. Fikk en gang en julekalender av en venninne, bare ræl men det kunne jeg jo ikke si. Ga bort til en bruktbutikk. Tanken var god fra hennes side, men følte på at hun ikke "kjenner meg". Bruker man å avtale sum også? Aldri vært borti det. Har man lite penger, er en grei gave til lav pris ok, et gavekort på et kjøpesenter eller pass av barn, invitasjon til middag på nyåret hos deg, et flaxlodd eller noe hjemmelaget greit. Må kanskje i år igjen feire jul med noen som har kjøpt fin sjokolade i xxxxland. Det er litt hodebry å finne gaver til dem, de er rike, fra overklassen. Tror jeg går innom polet i år og spør om råd selv om julaften er alkoholfri. Jeg skjønner ikke det der med å forvente dyre gaver, og spesielt ikke av folk med dårlig råd.. Anonymkode: 5f247...e8d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #64 Del Skrevet 20. november 2022 Jeg sparer hele året til gaver, slik at jeg alltid har en egen konto med penger til jul, bursdag og annet. Har ikke mange jeg gir gaver til, men har i år bestemt meg til å kun gi til barna jeg er tante og fadder til. De voksne får ikke gaver i år. Sparer heller de kronene til meg selv i år. Føler også det er bedre med ingen gave når man ikke har råd til å gi noe, enn å kjøpe noe billig bare for å gi noe. Folk flest har nok dill og dall hjemme man ikke trenger. Da er det bedre å gi et fint julekort f.eks med en opplevelse eller noe hjemmelaget bakst 😊 Anonymkode: 0ebf5...a1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 20. november 2022 #65 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg skjønner ikke det der med å forvente dyre gaver, og spesielt ikke av folk med dårlig råd.. Anonymkode: 5f247...e8d Forstår det heller ikke, bortsett fra til barna. dvs. barnebarn. Men mine barn vet at jeg tjener lite. At jeg har en buffer har ikke noe med saken å gjøre, hytta krever sitt. Mer enn jeg trodde, så må kanskje selge, men venter i tre år eller mer. Er jo ikke marked for salg heller. Skal prate med min sønn og co. De tjener ca. 1,5 mill i året eller mer. Trolig mer. Vi prater ikke om sånt, vet bare at de forbruker mer på mat nå enn før. Det jeg ønsker er et gavekort på en tjeneste eller to. Den gavekalenderen fra min venninne førte nesten til krangel, jeg sa hvor skal jeg ha Plass til alt dette, og jeg er ikke julete av meg. Sokker og truser var ok, men alt det andre som var kjøpt på Nille... Vi er ikke uvenner, og hun er ganske rik. Den gangen hadde jeg dårlig råd, så det hele ble bare kjipt. Men det ordna seg. Vi er ikke uvenner. Skal gi vannkanner, hermetikk, osv. i julegave til sønn og svigerdatter. Men da blir steminga kjip. Brukte bøker er innafor. Hvilken sjokolade er ok til svigerdatters familie? Eller andre ideer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #66 Del Skrevet 20. november 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Eg har ca. 30 stk å kjøpe til, og heller ikkje god råd. Løyser det med å kjøpe gåver gjennom heile året, og gjerne ting som egentlig er dyre men som er på tilbud 😊 Ein treng ikkje vente til november, for så å måtte kjøpe alt på en gang. Spesielt ikkje når ein har dårleg råd. Kanskje du skal opprette en jule-sparekonto som du kan ta av neste år?Tenker at viss ein har en sparekonto å ta av, så er man betre stilt enn mange andre 😊 Anonymkode: 4727e...a69 Mener at det er dumt å spare penger til julegaver. Jeg kjøper kun rimelige i år. De får nøye seg med det 😊 Anonymkode: e5400...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #67 Del Skrevet 20. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke det der med å forvente dyre gaver, og spesielt ikke av folk med dårlig råd.. Anonymkode: 5f247...e8d Ikke jeg heller. Skjønner ikke det at man må avtale det dersom man ikke skal gi til noen. 🙄 Anonymkode: e5400...1d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 20. november 2022 #68 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 12 personer å kjøpe julegaver til. For en med dårlig økonomi er det mange. Jeg ønsker heller ikke å fortelle alle om min økonomi, dermed blir det til at jeg kjøper noe billig for ca 50 kr til hver. Jeg har fått tak i ting som har kostet over 100 kr til 50 kr til 3 av personene. Er det andre som kjøper billige gaver? Hva kjøper du foreks? Jeg pleier å kjøpe alt fra gavesett på sjampo på normal, til billige tskjorter , lue , skjerf på stormberg, drikkeflaske, konfekt , osv Anonymkode: e5400...1d4 Så fint at du tenker at du vil gi julegaver selvom du har dårlig råd❤️ Jeg tenker at det er tanken som teller,at man gir en gave, betyr at man bryr seg. Slike gaver du nevner her,er så gøy å få,syns jeg🤗de er heldige som har deg❤️ Jeg liker best å handle til redusert pris/på salg, generelt. Kan du strikke? Hva med å strikke ullsokker,luer,votter,teppe,tøfler og gi bort? Bake julekaker,kjeks. Slike gaver ELSKER jeg å få, spesielt de hjemmelagde❤️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #69 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): På bruktbutikken her jeg bor koster det for eksempel bare 5 kroner for en pent brukt bok med hardcover og 10 kroner for en vinylplate. Har også funnet nydelige vintage telysestaker, et vakkert servise i rose og gull, et fint akebrett osv. For ikke å snakke om bruksting som eggedeler, sleiv, desilitermål, duker og tykke sokker. meg over Anonymkode: 8ae06...4a7 Men spørsmålet er om mottager ønsker seg disse tingene da. Er ikke poeng å kjøpe bare fordi det er billig og så blir det skapfyll og støvsamler hos mottager. Anonymkode: e32d9...0fd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #70 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg lagde konfekt som gave et år og ble sladret om som gjerrig og gnien og at det var siste-liten gave fordi jeg ikke hadde giddet å gå i butikk... Året etter fikk jeg kommentarer om at ingen trengte konfekt i år for det ble ikke spist uansett Anonymkode: 4c24d...fff man må jo se an hvem man gir ting til. Jeg spiser ikke sukker eller søtsaker, så hadde ikke blitt glad for konfekt, sjokolade, cookies etc. Mannen min er avholds, så en flaske vin hadde vært teit å gi til ham. Venninner min er vegetarianer så en god spekepølse er ikke en fin gave til henne. Det finnes vel ingen gave som er bra til absolutt alle. Anonymkode: da760...5f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TeamWP Skrevet 20. november 2022 #71 Del Skrevet 20. november 2022 Har selv en gaveliste på 37.. det er mest familie,med mine,dine og våre i både generasjonen min og den over blir det sånn,pluss at jeg har venner som er som familie 😅 har ikke sånn kjempedårlig råd,men ville jo fått det hvis jeg skulle brukt 3-500 per pers.. mine egne barn og tantebarn,og foreldre får nok dyrest gaver. Finner fine gensere på H&M til femtilappen,fant spill til 70kr på 40% på ark,julestrømper i forskjellige motiv til 30kr på Rusta , som jeg putter oppi godteposer til 20 fra Europris. Bøker fra 50 til 70kr til de minste. Så kjenner jeg ikke blakker meg helt samtidig som jeg ikke synes det er skammelige gaver å gi bort. Feks den ene genseren er det julemotiv på,som mottager kan bruke i romjula,da har det ikke så mye å si om det er H&M som er utvaska etter 3 vask😅rekker jo ikke bruke den så mye. Blir mye bruksting til voksne,ikke skapfyll. Sjokolade jeg vet mottager liker,med et flaxlodd. Kanskje blir gaven fra meg den mest verdifulle likevel i år😇🤞 jeg ser ikke på hverken handling eller pengebruk til jul som et ork da,jeg koser meg med det. Har kanskje ikke selvinnsikt nok til å skjemmes over rimelige gaver?😂 Aldri fått noen klager da😊men da ville de havna ut av gavelista uansett , for at de skal slippe,men det er jo noe av grunnen til at jeg gir gaver,fordi jeg er glad i personen og har godt forhold til dem. Da hadde det vært rart om de baksnakka meg og surmulte av utakknemlighet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsker sjokolade Skrevet 20. november 2022 #72 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er det vel ikke? Listen min fra i fjor: mamma, pappa, stemor, stefar, datteren min, mannen min, søsteren min, fire tanteunger, bestevenninnen min, hennes to barn, bestemoren min, en annen nær venninne (begge venninne som får har null familie og får derfor svært lite fra andre, og er meg like nærme som om de var mine søstre) Anonymkode: da760...5f7 Du skriver mannen din så regner med at du er gift/samboer. Kjøper dere ikke gaver til ihvertfall familien sammen? Om du kjøper til ei venninne og han til en kompis er naturlig. Men å ikke kjøpe gaver fra dere begge til familie høres rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #73 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mye?? Har du venner og familie selv? Ikke meg du siterer men, jeg har over bortimot 60 stk å kjøpe til. Når man har 3 søsken som alle har barn. Man har skilte foreldre, som begge er gift på ny så man har også steforeldre og noen stesøsken med barn. Man har også egne barn og alle besteforeldre i live. I tillegg har man kanskje tanter, onkler, fettere og kusiner man har et godt forhold til. Man har kanskje venner med barn som står en nært. Og så har man en ektefelle som har akkurat en like stor mine, dine og våre familie som deg selv. Da kan du begynne å legge sammen hvor mange det blir. Anonymkode: e06c0...09d Kunne sitert flere her, men dette er jo et godt eksempel å at folk uten problemer kan kutt ned på gavelistene. Man må ikke gi folk gave bare for å vise at man bryr seg om dem. I steden for å kjøpe noe billig ræl til ørten personer kan man heller kjøpe noe skikkelig til færre. I min familie har vi droppet å kjøpe gaver til tanter/onkler, søskenbarn, nevøer/nieser får kun frem til de er konfirmanter og vi voksne har kuttet gaver oss i mellom, dvs vi gir til foreldre og foreldre til barn, men voksene søsken med partner gir ikke til hverandre. På den måten kan vi legger noen kroner i å gi hverandre noe skikkelig fremfor 200 kroners grenser som ofte fører til skapfyll og dårlige løsninger. Man er ikke mindre glad i hverandre av den grunn. Vennegjengen har også droppet gave, vi tar heller en middag sammen over nyttår, og vi gir ikke julegaver til venners barn. Skulle jeg gitt til alle du nevner hadde jeg nærmet meg 80 stykker, det er bare tull. Ved å gi til partner, egen barn, foreldre/svigerforeldre og mindreårige nevøer/nieser er liten hos meg på 11 personer, som er rikelig. Og nok en gang er det interessant å se på KG at folk klager over lite penger i en tråd, men sløser helt enormt i den neste. Kanskje denne julen, der økonomien for mange er trang, er et greit tidspunkt å ta opp at det er på tide å skrenke inn gavegivingen? Anonymkode: f1bab...3d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avent Skrevet 20. november 2022 #74 Del Skrevet 20. november 2022 6 hours ago, Jytte said: Det virker jo helt greit, jeg gir heller ikke til søsken og voksne nevøer og nieser, men tantebarna fant ut av dette selv heldigvis. Har gitt pengegaver når de studerte da, men ikke ellers. Tommel opp, men tror du ikke barna synes det er rart at kun de får gaver og ikke vi som er voksne? Ja, det er synd, helt elendig. Tror jeg skal si til svigerdatter og sønn osv. at vi kun gir symbolske gaver som en god olje osv. Ikke noe mer. Joda, jeg ønsker meg en god printer, det skal jeg si til sønnen min med et smil. Og får jeg ikke det, gir jeg han hytta mi i julegave til han, med alle de kostnader som følger med. Hvor oppsto det å gi gave fra? Min mor og hennes mange søsken fikk en appelsin, hun fikk en liten gave i tillegg, det var rett etter krigen. De sultet aldri. Hun er også lei av gaver gaver gaver, Barna her er så opptatt med gavene sine at de ikke enser hvem som får og ikkje får gaver 😂 Men jeg og mannen kjøper til hverandre også får vi fra svigers og mine foreldre pluss det vi får fra barna. Men dette gavegreiene er totalt unødvendig når jeg må tenke meg grundig om hva jeg faktisk skal ønske meg 🙃 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teardrop Skrevet 21. november 2022 #75 Del Skrevet 21. november 2022 kjøp feks jacobs konfekt, lakris og trøfler på Meny, det er 3 for 2 der nå. og varene er bra! Askim bærpresseri sine varer er også verdt å gi bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. november 2022 #76 Del Skrevet 21. november 2022 Teardrop skrev (43 minutter siden): kjøp feks jacobs konfekt, lakris og trøfler på Meny, det er 3 for 2 der nå. og varene er bra! Askim bærpresseri sine varer er også verdt å gi bort. Dette er jo hverdagsvarer. Og smaker gavene like godt når man får de av noen som må snu på krona for å kjøpe det. Fatter ikke hvorfor man ikke bare tar en prat med venner og familie. Skulle tro de fleste idag forstår at mange har det litt trangt økonomisk nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elsker sjokolade Skrevet 21. november 2022 #77 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg spurte ts det samme litt lenger opp her, men hun har visst forsvunnet. Er det virkelig vanlig å kjøpe egne gaver til barn og familie når man har en mann? Til en venninne eller kompis skjønner jeg. Men får barna en gave fra mor og en gave fra far. Ts skulle jo kjøpe gave til mannen også så jeg regner da med at de bor sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #78 Del Skrevet 21. november 2022 Folk med faktisk dårlig råd kjøper ikke gaver til andre Anonymkode: 72220...ccf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #79 Del Skrevet 21. november 2022 TS, det viktigste du gjør er å prate med folk, og si hvor landet ligger. At i år har du veldig dårlig råd (de fleste kjenner jo litt på det med økte renter/priser/strøm). Ikke begynn å gi bort åpenbart billig-greier, slå sammen familiegaver med ting alle selges på kampanjetilbud (brettspill) til en slikk og ingenting før jul, ikke ha mel og sukker på et glass og kall det ‘gave’. Da er du dust og fremstår som en som vil grabbe til seg, om du samtidig tar imot dyre gaver fra andre. Hjemmelaget konfekt er virkelig ikke greia, om dette ikke noe en er usedvanlig god til og bruker dyre, gode ingredienser. Det blir fort uappetittlig klin (sorry). Da er det bedre å kjøpe 4 for 100 kr store sjokoladeplater å gi folk. Konfekt - i motsetning til kaker/bakst - skal heller ikke stekes. Mange er ikke komfortabel med å spise slikt, som andre har hatt fingrene i. Anonymkode: f1110...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #80 Del Skrevet 22. november 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: TS, det viktigste du gjør er å prate med folk, og si hvor landet ligger. At i år har du veldig dårlig råd (de fleste kjenner jo litt på det med økte renter/priser/strøm). Ikke begynn å gi bort åpenbart billig-greier, slå sammen familiegaver med ting alle selges på kampanjetilbud (brettspill) til en slikk og ingenting før jul, ikke ha mel og sukker på et glass og kall det ‘gave’. Da er du dust og fremstår som en som vil grabbe til seg, om du samtidig tar imot dyre gaver fra andre. Hjemmelaget konfekt er virkelig ikke greia, om dette ikke noe en er usedvanlig god til og bruker dyre, gode ingredienser. Det blir fort uappetittlig klin (sorry). Da er det bedre å kjøpe 4 for 100 kr store sjokoladeplater å gi folk. Konfekt - i motsetning til kaker/bakst - skal heller ikke stekes. Mange er ikke komfortabel med å spise slikt, som andre har hatt fingrene i. Anonymkode: f1110...812 Jeg kommer til å fortsette med å kjøpe rimelige gaver for knappe ca 50 kr per gave. De som får for høyest sum er mannen,mine barn, og min mor og far. Jeg bryr meg ikke om jeg er dust fordi jeg ikke forteller om min økonomi til alle. De nærmeste vet om min økonomi, men jeg forteller ikke om den til de andre. Har minimal kontakt med de. De ser jo at de kun får en billig gave fra meg hvert år så jeg lurer vel ingen. Anonymkode: e5400...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå