Gå til innhold

Hund som endrer adferd på tur!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hannhund golden retriever som er litt over 1 år. Vi har helt fra start da vi fikk han øvd mye på å gå pent i bånd, men trekker en del fortsatt. Problemet i det siste når vi går tur og når hunden trekker, og ikke får hilse på andre mennesker (kan hoppe en del) så blir han sint. Da begynner han å hoppe, prøver å bite (har aldri bitt) men blir så voldsom at jeg noen gang måtte ha lagt hunden i bakken. For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det hjelper ikke å holde hunden i halsbåndet og stå i ro. Føler man har prøvd alt, men blir helt rådvill. 

Han blir også helt vill hvis han merker en annen hund har løpetid og mister mye kontakt med han ute på tur. 

Har noen tips eller råd? 

Anonymkode: ab7f5...f01

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en hannhund golden retriever som er litt over 1 år. Vi har helt fra start da vi fikk han øvd mye på å gå pent i bånd, men trekker en del fortsatt. Problemet i det siste når vi går tur og når hunden trekker, og ikke får hilse på andre mennesker (kan hoppe en del) så blir han sint. Da begynner han å hoppe, prøver å bite (har aldri bitt) men blir så voldsom at jeg noen gang måtte ha lagt hunden i bakken. For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det hjelper ikke å holde hunden i halsbåndet og stå i ro. Føler man har prøvd alt, men blir helt rådvill. 

Han blir også helt vill hvis han merker en annen hund har løpetid og mister mye kontakt med han ute på tur. 

Har noen tips eller råd? 

Om han ikke er kastrert allerede, så er det et tips.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Bålkaffe said:

Om han ikke er kastrert allerede, så er det et tips.

Hvorfor? Hva får deg til å tipse om dette?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har noen tips eller råd? 

Å herlige unghundtid!! Mitt beste råd er å bevare roen, om mulig trekke seg litt unna. Hold bestemt tak i halsbåndet, men ikke legg han i bakken. Løsne grepet gradvis når han roer seg, og ros masse. Når det er på det verste kan du binde han i en lyktestolpe eller tre og ta et par steg unna til han roer seg og du får kontakt. Ikke aksepter biting og hopping, men det er helt vanlig og vil gå over så kenge du ikke lar det eskalere.

Min tispe var akkurat lik på den alderen, spesielt på vei hjem fra tur og hun skjønte at vi skulle hjem. For oss var det nok å stoppe helt opp i "frys"-modus og vente til hun roet seg. Enkelte turer måtte jeg gjenta og gjenta, men plutselig gikk det over og nå som toåring er hun veldig grei på tur! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan anbefale deg å ta et online kurs hos Ann Cathrin. Da får du gode råd som hjelper deg å bygge bedre relasjon til retriveren din. I tillegg burde du få gode råd og veiledning i nærmeste retriver klubb. 

• Liker 3
Skrevet
NettoppJa skrev (13 minutter siden):

Å herlige unghundtid!! Mitt beste råd er å bevare roen, om mulig trekke seg litt unna. Hold bestemt tak i halsbåndet, men ikke legg han i bakken. Løsne grepet gradvis når han roer seg, og ros masse. Når det er på det verste kan du binde han i en lyktestolpe eller tre og ta et par steg unna til han roer seg og du får kontakt. Ikke aksepter biting og hopping, men det er helt vanlig og vil gå over så kenge du ikke lar det eskalere.

Min tispe var akkurat lik på den alderen, spesielt på vei hjem fra tur og hun skjønte at vi skulle hjem. For oss var det nok å stoppe helt opp i "frys"-modus og vente til hun roet seg. Enkelte turer måtte jeg gjenta og gjenta, men plutselig gikk det over og nå som toåring er hun veldig grei på tur! 

Enig i denne. Ikke legg hunden i bakken. Hunden trenger at du de-eskalerer, ikke eskalerer. Unghunder har kjapt for å ta ut frustrasjon/stress på miljøet. De vil ikke føle mindre av det om de legges i bakken.

Jeg sa "søk" og kastet en neve godbiter på bakken når unghunden min ble likedan, så fulgte jeg opp med litt trivelig "fot, sitt, bli, kom" osv, og gikk videre. Det beste er å avlede FØR hunden reagerer. 

Unghunder kan slite med å selvregulere og trenger litt veiledning for å forstå at de kan velge å reagere på en annen måte. Det er vår oppgave å guide de til å ta gode valg

Anonymkode: 6fb8e...782

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (34 minutter siden):

Hvorfor? Hva får deg til å tipse om dette?

Tidligere erfaringer med hann-hunder som går amok under andre hunn-hunder sin løpetid, endring av adferd under pubertet og det faktum at en av hundene hadde en ballestein i klem som gav smerter og gav utslag i aggressivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...