AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #1 Skrevet 20. november 2022 Jeg har en festglad nabo som har fester eller nach nesten hver helg. Dette har pågått i åresvis. Har gitt utallige skriftlige beskjeder til nabo på Facebook hvor han beklager seg hver gang, men ingen forbedring. Jeg bor i et stort borettslag hvorav alle leil er selveiere. Dette ødelegger livet mitt, og har flere ganger tenkt på å flytte, selv om jeg stortrives ellers. Har tidligere vært i kontakt med styret ang dette, og de har bedt meg om å sende formell klage. Spørsmålet er om jeg må opplyse om dette hvis jeg en gang skal selge boligen. Det er isåfall svært ødeleggende, hvem vil vel flytte vegg i vegg med en nabo som holder det gående til 8-9 hver helg? Anonymkode: 95df4...c44 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #2 Skrevet 20. november 2022 Du ringer heller politi hver gang han bråker. Tilslutt tar de annlegget hans. Anonymkode: cc625...e51 8 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Skrevet 20. november 2022 Ja sånt må du opplyse om, uavhengig om det er en formell klagesak eller ikke. Er det fast bråk utover normalen ses det som skjulte feil og mangler ved boligen og du kan bli erstatningspliktig om kjøper fører sak mot deg. Standard er da at leiligheten settes til lavere verdi pga denne skjulte tingen og du må betalte saksomkostninger og flere hundretusen i erstatning om de vil beholde boligen eller at de får hevet kjøpet, får alle pengene igjen og du dekket saksomkostninger og det det vil koste for de å leie midlertidig bosted og evn økonomsik tap ved å få seg nytt bosted Anonymkode: 639b3...b37 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Skrevet 20. november 2022 Usikker på om du må opplyse om det, men om situasjonen skulle bedre seg så er det ikke noen grunn til å gjøre det tenker jeg. Hadde valgt å skrive en formell klage hver eneste helg bråket har pågått. Jo mer du kan dokumentere jo fortere kan man begynne å se på mislighold og få personen ut. Anonymkode: 6bcec...2fd 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Skrevet 20. november 2022 Slik politianmeldes, ferdig snakka! Det er en generell regel om at etter kl.23:00 skal det være ro. For når det anmeldes over en lav sko om sommeren når det startes en plenklipper, er det fullt legalt å gjøre det når det er bråk om natta. Og dèt tar faktisk politiet seriøst. Anonymkode: ccba7...535 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Skrevet 20. november 2022 Hvorfor har du aldri sendt en formell klage til styret? Anonymkode: c9b8a...1a6 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Skrevet 20. november 2022 Send formell klage til styret. Blir det sendt nok klager kan dette gå videre, og i værstefall (eller bestefall) føre til utkasting av vedkommende. Du har ingen plikt å opplyse om klager og innholdet i disse som du har sendt til styret. Men anbefaler deg også å ringe politiet hver gang dette skjer. Anonymkode: 80cd2...5fc 6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #8 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor i et stort borettslag hvorav alle leil er selveiere. Hvis alle leilighetene er selveiere er det ikke et borettslag, men et sameie. Anonymkode: 1aeb6...859 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvorfor har du aldri sendt en formell klage til styret? Anonymkode: c9b8a...1a6 Fordi jeg er redd for at jeg får problemer med salg av bolig i fremtiden hvis klage på nabo må opplyses. Jeg bor i en to-roms leilighet, og tenker ikke å bo her for alltid dersom jeg f.eks får familie og barn. Anonymkode: 95df4...c44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Skrevet 20. november 2022 Ts her igjen. Jeg ringte politiet en gang for et par år tilbake, hvor de faktisk kom. Ulempen er at jeg bor i storby og politiet har nok ikke kapasitet til å rykke ut for ofte. Og nabo fortsetter jo festingen uansett… Anonymkode: 95df4...c44
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #11 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi jeg er redd for at jeg får problemer med salg av bolig i fremtiden hvis klage på nabo må opplyses. Jeg bor i en to-roms leilighet, og tenker ikke å bo her for alltid dersom jeg f.eks får familie og barn. Anonymkode: 95df4...c44 En generell klage på nabo må ikke opplyses om, men alle faktorer i bolig eller bomiljø som er sjenerende for beboer, eller går utover helse eller bomiljø må opplyses om enten du har klaget eller ikke. Hadde du klaget og problemet opphørte har du altså ingen opplysningsplikt, men så lenge problemet er kjent og vedvarer og går ut over bomiljø og dermed leilighetens verdi er du pliktig til å opplyse om det uansett. Anonymkode: 639b3...b37 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Send formell klage til styret. Blir det sendt nok klager kan dette gå videre, og i værstefall (eller bestefall) føre til utkasting av vedkommende. Du har ingen plikt å opplyse om klager og innholdet i disse som du har sendt til styret. Men anbefaler deg også å ringe politiet hver gang dette skjer. Anonymkode: 80cd2...5fc Han kan ikke kastes ut av en selveier leilighet pga bråk. Anonymkode: af82a...f77 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ts her igjen. Jeg ringte politiet en gang for et par år tilbake, hvor de faktisk kom. Ulempen er at jeg bor i storby og politiet har nok ikke kapasitet til å rykke ut for ofte. Og nabo fortsetter jo festingen uansett… Anonymkode: 95df4...c44 Likevel skal du fortsette å ringe hver gang det er bråk. Det registreres hos politiet selv om de ikke har kapasitet til å rykke ut. Og send klage til styret hver gang. Til slutt er de nødt til å ta det på alvor. Har du snakket med andre naboer som også plages av bråket? Hvis de også klager og/eller ringer politiet er styret nødt til å gjøre noe. Anonymkode: 8bc7c...0bd 5 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ts her igjen. Jeg ringte politiet en gang for et par år tilbake, hvor de faktisk kom. Ulempen er at jeg bor i storby og politiet har nok ikke kapasitet til å rykke ut for ofte. Og nabo fortsetter jo festingen uansett… Anonymkode: 95df4...c44 Jeg bor i Oslo og har vært på mange fester i helgene hvor politiet kom og henta anlegget. Det er bare tull å tro at de ikke har kapasitet. De kommer ikke så lenge du aldri melder fra. Du burde ha gjort det hver gang. Anonymkode: 75033...8bc 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Skrevet 20. november 2022 Takk Gud for at eg bur der ingen skulle tru at nokon kunne bu. Anonymkode: 6ecb3...e95 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Skrevet 20. november 2022 Just now, AnonymBruker said: Ts her igjen. Jeg ringte politiet en gang for et par år tilbake, hvor de faktisk kom. Ulempen er at jeg bor i storby og politiet har nok ikke kapasitet til å rykke ut for ofte. Og nabo fortsetter jo festingen uansett… Anonymkode: 95df4...c44 Selv om de ikke kommer så vil det bli registrert. Kjekt å kunne ha å vise til. En litt mer uortodoks løsning er å slå av sikringene til boligen om du tilfeldigvis skulle ha tilgang til en hovedtavle/skap. Anonymkode: 6bcec...2fd 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #17 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Han kan ikke kastes ut av en selveier leilighet pga bråk. Anonymkode: af82a...f77 Hvis det er et sameie med styre har man vel skrevet under på en kontrakt med ordensregler? Anonymkode: 639b3...b37
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #18 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Han kan ikke kastes ut av en selveier leilighet pga bråk. Anonymkode: af82a...f77 Jo, sameiet kan kreve tvangssalg ved gjentatte brudd på reglene. Anonymkode: 1aeb6...859 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #19 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor har du aldri sendt en formell klage til styret? Anonymkode: c9b8a...1a6 Fordi den du klager på får vite at DU klaget... Anonymkode: 386f4...aee
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #20 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, sameiet kan kreve tvangssalg ved gjentatte brudd på reglene. Anonymkode: 1aeb6...859 Det skal MYYYYYYE til Anonymkode: 386f4...aee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå