Gå til innhold

Jeg må jobbe ekstra for å klare meg økonomisk, men har ikke tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med 4 barn, det var et brudd som skjedde veldig fort å jeg fikk ikke tid tll å forberede meg økonomisk eller mentalt.

Egentlig har jeg en grei inntekt, tjener 45 000 i mnd å burde klare meg, men mannen min betaler ikke noe, jeg betaler 17 000 i mnd på lån og husleie. Når han flyttet ut var det en vei til frihet for han. Han kommer til leiligheten min 1 til 2 ganger i mnd for å ha barna, da må jeg ha handlet inn all mat de skal ha pluss jeg må handle mat til meg selv, nå når det nærmer seg jul, nekter han å kjøpe julegaver, men ønsker at vi begge står som giver til alle barna, ( noe jeg kommer til å gjøre, for jeg vil ikke at barna skal tro at far ikke kjøper gaver).

Mitt problem er at vi begge jobber turnus, jeg starter dagen min klokken 5 om morgenen hvor jeg lufter hundene, vekker barna når jeg kommer hjem, pakker sekkene og legger frem klær til de minste, før jeg drar på jobb.

Klokken 16:30 når jeg kommer hjem, lager jeg middag, rydder, leker med de minste og kjører de eldste på trening. Når kvelden kommer er jeg sliten og sovner ofte sammen med de yngste barna. Siden jeg jobber turnus har jeg enkelte dager fri og ønsker da å jobbe ekstra for å spe på inntekten, men mannen min som kun jobber 75% ender ofte opp med å ta vakter jeg kunne tatt, når han tar vaktene kan ikke jeg gjøre det for jeg har ikke barnevakt. Jeg har prøvd å gjøre bruddet "offentlig" men får ikke lov av mannen. 

Har foreslått at vi går til mekling da jeg da vil få ekstra barnetrygd og skattelette, men han nekter. Fikk vite i dag at han kommer til å flytte hjem igjen 1 desember for han har ikke leilighet etter dette. Har forsøkt å snakke med han om dette, men så lenge jeg ikke har kjøpt han ut, har jeg heller ikke noe jeg skulle sagt.

Etter å ha vært alene ganske lenge, å fått svært lite hjelp fra han, så ønsker jeg ikke at han flytter inn. Han ringer meg ofte for å invitere seg på middag, og for så å spesialbestille mat han vil ha, eller fortelle meg hvordan jeg skal lage maten han vil ha, å jeg føler at jeg ikke ønsker han og alle rare tingene han sier, tilbake i livet mitt. Det jeg mener er, for litt siden ringte han meg og spurte hva jeg skulle ha til middag. Sa jeg skulle ha pinnekjøtt, hvor han sa han kom for å spise, jeg sa ok han kunne kommer klokken 16. klokken 1540 sendte han en melding og sa jeg måtte koke ris for han hadde sluttet å spise potet. klokken 1620 kom han inn døra og spurte om jeg hadde kokt ris, han satt seg ned med middagsbordet, spiste maten og ga meg tallerkenen etter mat og spurt hva som var til dessert, jeg reiste meg å startet å rydde og vaske opp, mens han satt der å ventet. Skulle egentlig bare ønske at han viste hvor mye jeg jobber og egentlig sliter, menst han , som han sier nyter dager med trening. 

Jeg får ikke lov av mannen min å fortelle venner at vi har gått i fra hverandre, så føler meg ganske isolert og alene, barna er i forskjellige alder og de reagerer også på endringer som skjer i hjemmet, noen nyter den nye friheten, men de mindre barna lurer ofte på hvor far er og hvorfor vi ikke er sammen, har snakket mye med barna om dette men de synes det er rart. Jeg er litt der at jeg vurderer å fortelle min å min manns felles sjef at vi ikke lenger bor sammen, i håp at jeg får jobbe litt ekstra, men er redd mannen får vite dette

Anonymkode: b1f05...32b

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker som du er redd for mannen din. Kanskje du kan ringe et Krisesenter for å prate og få råd? 

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet

Støtter @PM75i dette!

Hørtes virkelig ikke ok ut Ts, han har ingen rett til å bestemme over deg på denne måten! 

Sender deg en god klem ❤️

• Liker 4
Skrevet

Dette kan ikke være noe annet enn troll og tull….

Anonymkode: 59abf...f87

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Får ikke lov av mannen liksom… du trenger ikke hans tillatelse. 
Du ringer familievernkontoret og ber om mekling i forbindelse med samlivsbrudd. De sender innkalling til han. Om han kommer eller ei betyr ikke noe. Du får meklingsattest så lenge du selv møter opp.

Så snar du har attesten, går du inn på nav.no, sender de melding om samlivsbruddet og søker elektronisk om barnebidrag. 

Anonymkode: cd4db...703

Det hjelper ikke om.de har samme adresse i folkeregisteret. Om mannen ikke har meldt flytting får ikke ts noen stønader. 

Ts, her må du stå opp for deg selv. Du lever jo ekstremt kuet. Start med å kontakt banken for å høre om dine muligheter for å kjøpe han ut. Ellers må dere selge felles bolig og du må finne noe eget. 

Anonymkode: 3c868...0cd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette kan ikke være noe annet enn troll og tull….

Anonymkode: 59abf...f87

Ja kanskje det, men en sån eks hadde jeg også. Og når jeg satt foten ned, gikk han rett til advokat og tok ut stevning på meg. Anmeldte meg til barneneverne og ringte politiet og anmelte meg for salg av dop. Fikk ful ransakig av huse og ja dette helvete varte i over 1 år. Ungene måtte i ettertid få oppfølging av BUP. Så ja skulle gjerne ønske vår historie var tull og troll. Men jeg har sett hvor langt noen kan gå når man setter grenser og misbruk av innstanser. Men kampen var verd det. Nå mange år etter overasker ingen ting meg. Sant eller ikkke, drt finnes mye stygge saker der ute og utrolig mange gode hjelpee, dette må man ikke stå allene om. 

Anonymkode: 828ea...0b4

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Når dere ikke er sammen lengre, kan heller ikke mannen sette premissene (ikke at han burde gjøre det når dere var sammen heller, men da må dere bli enige). Nå som det er slutt trenger du ikke ta hensyn til hans ønsker på samme måte. 

Å holde det hemmelig gagner bare han. Du må sette grenser for deg og barna. 

Anonymkode: 11aa8...4f8

• Liker 6
Skrevet

Slutt å fortell han hva dere skal spise. Når han spør, så sier du: Hvis du ringer for det så legger jeg på, eller er det noe viktig?! Ferdig! Slutt å dull med fyren. Så forteller du alle at det er slutt mellom dere. Skaff deg meklingsattest fort, du trenger ikke han. De har tre mnd behandlingstid på utvidet barnetrygd. Så raska på. Hvis han flytter inn igjen, så sover du på et eget rom om dere har det, eller sammen med et barn. Ikke gi han feil signaler. Slutt å betal for at han skal ha samvær med barna. 

Hvorfor er dette vanskelig ts????

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ta kontakt med et krisesenter! Mannen din høres manipulerende og svært dominerende ut, så mye at det er usunt. 

Hva skjer om du ikke gjør som han ber om, at du avslår og forteller ham at han ikke er invitert på middag f.eks? 

Anonymkode: 754bf...4a6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Slik jeg skjønner det så var det han som initierte dette bruddet?  Eller "bruddet".. Høres jo ut som han bare har flyttet til en ungkarsbolig, lever som han vil og fortsatt forventer at du tar deg av han. Forventer han sex også eller?

Jeg vet at det er vanskelig å sette ned foten og at vi prøver å strekke oss langt for å unngå bråk - men her er det til det beste for både deg og barna at dette bruddet både blir formalisert og offentlig. 

Neste gang han kommer, eller en dag det passer, så sørg for at barna er ute av huset - også forteller du han at dette ikke går lenger. Skriv gjerne ned det du vil si til han. Stå på ditt, selv om han argumenterer imot.  Gjenta som en papegøye: "Etter at du gikk fra meg, så har du ikke lenger rett til å bestemme dette". Bestill time til megling og legg ut huset for salg. Han må skjønne at å gå fra deg får andre konsekvenser enn at han får leve som han vil. 

Dette innlegget handler jo ikke om at du ikke har tid til å jobbe, men at din eks holder deg som et gissel i en limbotilstand. Dette har han ingen rett til - du bestemmer over deg og ditt liv. Snakk først med noen du stoler på, og som heier på deg. En god venn, din mor, søster, bror etc. Få støtte. Og gjenta igjen - du bestemmer over deg og ditt liv. DU bestemmer over deg og ditt liv. 

Om dette virker umulig fordi du ønsker å please han og unngå bråk støtter jeg at du oppsøker profesjonell hjelp. Da har han hjernevaska og manipulert deg så mye at du trenger hjelp til å se hvordan ting bør være. 

❤️ 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Typisk sutre-tråd fra Kvinneguiden: 

Klage mest mulig her på forumet, i stedet for å faktisk ta tak i deres eget liv...       

Anonymkode: dfa64...e96

• Liker 2
Skrevet

Kjedelig helg? 

Anonymkode: 29bdb...69f

Skrevet

Om mannen ikke har endret adresse, så kan Tas gjøre det hos folkeregisteret. Er et skjema man skal fylle ut om at en person ikke lenger bor på adressen. Venninna mi gjorde det da mannen ikke endra adresse etter at han flyttet inn til elskerinna. Så det er det minste problemet. 

Utover det så støtter jeg de andre her. TS, du er kraftig manipulert og kua, og trenger hjelp til å sette grenser for mannen. Skaff deg hjelp! Har du ikke et søsken med bein i nesa som kan støtte deg? 

• Liker 5
Skrevet

Har dere hatt skifte ennå? Hvis ikke skal han også betale på huslånet! Hvis det er tilfellet, sørg for dokumentasjon på alt det du bidrar med alene på lånet. 

Hvis dere har hatt skifte, synes jeg du skal bytte nøkkel og ikke slippe han inn i huset i det hele tatt. Han får selv finne ut av samvær og handle inn mat til barna og koke egen ris og kjøpe egne julegaver til barna. Han skyver barna skamløst foran seg for å ha kontroll over deg og snylte på deg, du må sette foten ned nå, for han vil garantert ikke endre seg. 

Og du kan informere absolutt alle du kjenner om at dere har gått fra hverandre, om du ønsker kan du ta ut en helsides annonse i den lokale avisen for å informere om at du er kvitt han. 

Anonymkode: 44b88...e24

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er alene med 4 barn, det var et brudd som skjedde veldig fort å jeg fikk ikke tid tll å forberede meg økonomisk eller mentalt.

Egentlig har jeg en grei inntekt, tjener 45 000 i mnd å burde klare meg, men mannen min betaler ikke noe, jeg betaler 17 000 i mnd på lån og husleie. Når han flyttet ut var det en vei til frihet for han. Han kommer til leiligheten min 1 til 2 ganger i mnd for å ha barna, da må jeg ha handlet inn all mat de skal ha pluss jeg må handle mat til meg selv, nå når det nærmer seg jul, nekter han å kjøpe julegaver, men ønsker at vi begge står som giver til alle barna, ( noe jeg kommer til å gjøre, for jeg vil ikke at barna skal tro at far ikke kjøper gaver).

Mitt problem er at vi begge jobber turnus, jeg starter dagen min klokken 5 om morgenen hvor jeg lufter hundene, vekker barna når jeg kommer hjem, pakker sekkene og legger frem klær til de minste, før jeg drar på jobb.

Klokken 16:30 når jeg kommer hjem, lager jeg middag, rydder, leker med de minste og kjører de eldste på trening. Når kvelden kommer er jeg sliten og sovner ofte sammen med de yngste barna. Siden jeg jobber turnus har jeg enkelte dager fri og ønsker da å jobbe ekstra for å spe på inntekten, men mannen min som kun jobber 75% ender ofte opp med å ta vakter jeg kunne tatt, når han tar vaktene kan ikke jeg gjøre det for jeg har ikke barnevakt. Jeg har prøvd å gjøre bruddet "offentlig" men får ikke lov av mannen. 

Har foreslått at vi går til mekling da jeg da vil få ekstra barnetrygd og skattelette, men han nekter. Fikk vite i dag at han kommer til å flytte hjem igjen 1 desember for han har ikke leilighet etter dette. Har forsøkt å snakke med han om dette, men så lenge jeg ikke har kjøpt han ut, har jeg heller ikke noe jeg skulle sagt.

Etter å ha vært alene ganske lenge, å fått svært lite hjelp fra han, så ønsker jeg ikke at han flytter inn. Han ringer meg ofte for å invitere seg på middag, og for så å spesialbestille mat han vil ha, eller fortelle meg hvordan jeg skal lage maten han vil ha, å jeg føler at jeg ikke ønsker han og alle rare tingene han sier, tilbake i livet mitt. Det jeg mener er, for litt siden ringte han meg og spurte hva jeg skulle ha til middag. Sa jeg skulle ha pinnekjøtt, hvor han sa han kom for å spise, jeg sa ok han kunne kommer klokken 16. klokken 1540 sendte han en melding og sa jeg måtte koke ris for han hadde sluttet å spise potet. klokken 1620 kom han inn døra og spurte om jeg hadde kokt ris, han satt seg ned med middagsbordet, spiste maten og ga meg tallerkenen etter mat og spurt hva som var til dessert, jeg reiste meg å startet å rydde og vaske opp, mens han satt der å ventet. Skulle egentlig bare ønske at han viste hvor mye jeg jobber og egentlig sliter, menst han , som han sier nyter dager med trening. 

Jeg får ikke lov av mannen min å fortelle venner at vi har gått i fra hverandre, så føler meg ganske isolert og alene, barna er i forskjellige alder og de reagerer også på endringer som skjer i hjemmet, noen nyter den nye friheten, men de mindre barna lurer ofte på hvor far er og hvorfor vi ikke er sammen, har snakket mye med barna om dette men de synes det er rart. Jeg er litt der at jeg vurderer å fortelle min å min manns felles sjef at vi ikke lenger bor sammen, i håp at jeg får jobbe litt ekstra, men er redd mannen får vite dette

Anonymkode: b1f05...32b

Bytt låser i dørene nå med det samme. Gi mannen beskjed etter på at det ikke er aktuelt at han får komme inn i huset igjen. Kontakt politiet om nødvendig. 

Ring familievernkontoret og få mekling for deg selv, send den inn til nav med at far har 0 i samvær. Er kun overnatting som gir fradrag på bidraget.

Stå på kravet kvinne og gi beskjed til sjefen din om hvordan ting er i hjemmet nå.

Anonymkode: dddf8...614

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du en slave?? Virker som du har lagd et veldig problem for deg selv ved å godta denne oppførsel fra din mann. Bytt låser og kast han på dør. Spiller ingen rolle om du ikke har kjøpt han ut. Hiv’n på gata!

Anonymkode: 0ce2d...957

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet

Høres ut som om han er eier av et hotell der du er stuepike og betaler deg selv lønn. 

Skrevet

Spørs om hun bør bytte lås når hun ikke har kjøpt han ut gitt.

Mekling, banken osv.

Det er noe med rekkefølgen her som må følges, selv om han er vanskelig.

Lykke til!

Skrevet

Bytt lås. 

Bestill mekling. Det har ingenting å si om han stiller.

Send søknad om barnetrygd og barnebidrag før 1.12. Legg ved dokumentasjon på at han har flyttet, typisk smser der dere avtaler samvær. Det er ikke uvanlig at mannen ikke melder flytting selv om han er forplikter til det. 

Hør med banken om du kan få avdragsfrihet i en periode pga samlivsbrudd. 

Anonymkode: 2e537...d02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...