Gå til innhold

Jeg meldte meg på en master der det ikke sto noe om obligatorisk oppmøte. Hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om det ikke står i emnebeskrivelsene til enkelte emnene så kan det hende du har en mulighet til å søke fritak. 

Lagre skjermbilder av beskrivelsene og ta dem opp med studieveileder. 

Anonymkode: f4792...19e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har allerede to jobber og har jobbet alt fra 50% til fulltid de siste ti årene. Jeg har allerede nettverk og masteren handler for meg om å få formell kompetanse. Med jobb ved siden av kan man også knytte mer opp mot jobben. Jeg gjør alltid min del eller mer på gruppearbeid, men lærer lite av forelesninger

Anonymkode: 6b951...10c

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har allerede to jobber og har jobbet alt fra 50% til fulltid de siste ti årene. Jeg har allerede nettverk og masteren handler for meg om å få formell kompetanse. Med jobb ved siden av kan man også knytte mer opp mot jobben. Jeg gjør alltid min del eller mer på gruppearbeid, men lærer lite av forelesninger

Anonymkode: 6b951...10c

Jeg er sykt imponert over dere som kombinerer fast jobb og masterstudier. Jeg har en kollega som tar en master i finans ved siden av full jobb. Å få det til uten å delta på forelesninger, og med full jobb og familie er jo bare råbra! Å kreve obligatorisk oppmøte av disse bare for å ødelegge er jo bare meningsløst. 

Jeg ville egentlig ikke søkt om fritak for oppmøte, men konfrontert studieveileder med at de ikke kan kreve dette siden det ikke er nevnt i emnebeskrivelsen. 

Men vær obs på at emnebeskrivelsen kan endres fra år til år, så selv om du er på en master nå kan det dukke opp nye krav underveis. Men ikke for et emne som man allerede er påmeldt. 

Skrevet

Hva er egentlig poenget med obligatorisk oppmøte på forelesninger? Så lenge man består eksamen, oppgaver, eventuelle labratorietester e.l., slik at man har bevist at man har tilegnet seg de nødvendige kunnskaper, så er vel det tilstrekkelig? Det er universitetsnivå, ikke VGS. 

Anonymkode: 44bcb...2b0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Albbas skrev (11 timer siden):

Nei jeg promoterer ikke nettstudiemåten. Jeg forklarer at obligatorisk undervisning ikke er standarden på alle masterstudier, og hvorfor. Studenten kan delta på 0 forelesninger og alt gruppearbeid

Forelesning er et tilbud, ikke et krav. NHH legger seg ikke opp i krav til om studentene skal "networke" eller ei. Det er voksne mennesker, de styrer det sjøl. 

Du trenger ikke angripe meg, jeg har ikke gått glipp av en eneste forelesning. 😅 Men jeg har jobbet i akademia og kan love deg at jo høyere opp i systemet du kommer, jo mindre interessert er anerkjente professorer i å holde deg i hånda

Og jeg prøver å forklare for deg hva du får av utbytte ved å delta mest mulig face to face under studiene. Er her ikke for å krangle med deg rundt ting jeg vet meget mye om, blant annet at det finnes en rekke krav på diverse studier der man må presentere sine konklusjoner og caser ovenfor klassen live, i selve forelesningsrommet. Det er ikke noe "ja og om og men", dette er bare fakta.

Hensikten er å lære seg presentasjonsmetoder, noe man ofte må gjøre i arbeidslivet også. I tillegg til det å åpne opp for "ris og ros" fra andre medstudenter, og det gjenspeiler mye av det samme man står ovenfor i arbeidslivet, der man presenterer noe, og må ta imot spørsmål fra andre og kunne svare på diverse utfordringer.

Jeg skjønner ikke hvorfor du gjentar dette med gruppearbeid. Jeg har allerede sagt tidligere i tråden, at man kan - på papiret - hoppe over all gruppearbeid og drite i dine medstudenter, men det fører til mindre innspill, samtaler og ikke minst så øker belastningen på "deg" selv ettersom foreleseren ikke gidder å sette deg sammen med en ny gruppe om du allerede vrir deg unna gruppearbeid i sin helhet.  

Så hvis man vrir seg unna gruppearbeid, så får man "tilbud" om å gjøre hele gruppeoppgaven alene. Det betyr at hvis gruppeoppgaven var på 8.000 ord fordelt på 4 studenter, så var din oppgave å skrive 2.000 ord, men om du vil gjøre den alene, så øker antallet ord du må ut med selv fra 2.000 til 8.000 ord. Ergo, må du gjøre alt selv. Det er ikke noe å diskutere, da det har vært sånn hele veien fra bachelor til master. 

Vil man leke isolasjonstøffing og nekte gruppearbeid,  😆så må du gjøre hele skiten alene. Det er bare fakta man ikke kommer utenom, fordi man får ikke tilgang til å ta eksamen uten å bestå gruppeoppgaven.

I og med at du nevner NHH hele tiden, så vet jeg veldig godt at "online" løsninger er ikke noe man ser på med blide øyne blant NHH-studenter. De fleste NHH-ere ønsker aktiviteter som går ut på face to face samspill. 

Det samme gjelder utveksling. Før pandemien, reiste ca 60% av alle NHH-ere på utveksling, da i henhold til det året og det semesteret de har den muligheten tilgjengelig. Alt dette er face to face aktiviteter og det å prøve å få maks utbytte av graden i henhold til muligheter som finnes. 

Ingen har sagt at man er tvunget til å ta utveksling, men poenget er hva som er normen blant flertallet ved NHH. 

Det er ingen som angriper deg, ettersom jeg snakker om at forskjellige bachelor og mastergrader har forskjellige normer og forventninger, og noen har til og med faste krav, blant annet presentasjoner foran resten av klassen og foreleseren, samtidig som det forventes at gruppearbeid skal gjøres under gruppearbeid, og nekter man, så får man ekstra mye belastning alene. 

Hvis du tenker på Ph.D med tanke på din kommentar, så er det ikke rart at ting går i dass. Vi vet at bortimot 80% av alle Ph.D studenter er forsinket i utdanningen sin, og det er langt høyere enn bachelor og master, der tallene heller ikke er mye å skryte av (ca 50% forsinket).

Etter 6 år, er det fortsatt minst 1 av 3 stipendiater som ikke har levert sin Ph.D. avhandling.

Det koster jævla mye å ikke "holde folk i hånda", som du beskriver det, men jeg vil ikke beskrive det på en nedlatende måte slik du gjør, fordi vi vet begge to innerst inne, at dette med "selvstendighet" er bare en unnskyldning for å (prøve) å spare penger, men ironisk nok ender det opp med å koste mer. 

https://forskning.no/doktorgradene-som-forsvant-forskningspolitikk-kronikk/vi-ma-ta-var-del-av-ansvaret-nar-doktorgradene-ikke-blir-ferdige/1160880

Anonymkode: e78d7...759

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 23.35):

Finnes det egentlig masterstudier uten oppmøte? Bare via brevpost liksom? 

Anonymkode: 79205...889

Jeg er nyutdannet og det virker ikke som om spesielt mange masterstudier har obligatorisk oppmøte. Vi har ikke digital undervisning, men heller ikke obligatorisk oppmøte 

Anonymkode: 18dc4...ab3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...