Gå til innhold

Jeg meldte meg på en master der det ikke sto noe om obligatorisk oppmøte. Hvilke rettigheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest på hjemmesiden at det er noe gruppearbeid, men det sto ingenting om at det var obligatorisk oppmøte utenom eksamen. Jeg er snart ferdig med det første semesteret og vil ikke slutte. Kan jeg kreve å få fritak fra oppmøte siden det ikke sto noe om det? Jeg har ikke råd til å sitte på skolen to dager i uka

Anonymkode: 6b951...10c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 feriedager kan du sikkert ta ut 

Anonymkode: c8b1f...922

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 feriedager kan du sikkert ta ut 

Hver uke? 

Anonymkode: e2542...1c1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Finnes det egentlig masterstudier uten oppmøte? Bare via brevpost liksom? 

Anonymkode: 79205...889

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Leste du beskrivelsen av samtlige emner? Det er der obligatorisk oppmøte skal stå. 

Anonymkode: 240a0...405

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Tviler på at du får fritak. Det må evt søkes om, ta kontakt med studieansvarlig.

Anonymkode: eb6e6...931

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Brevpost? Det var alternativet du klarte å hoste opp i 2022? 
digitale undervisninger heter det i dette årtusenet

Anonymkode: 71732...943

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Brevpost? Det var alternativet du klarte å hoste opp i 2022? 
digitale undervisninger heter det i dette årtusenet

Anonymkode: 71732...943

Med mindre det er spesifisert at man kan ta studiet digitalt, så er det nærliggende å tro at det er en del obligatorisk oppmøte.

Midt i korona tok jeg et 1-årig kurs på universitet som jeg ville ha fordi det var relevant til feltet jeg jobber i og det var mulig å ha det digitalt uten fysisk oppmøte. Men det var obligatorisk oppmøte digitalt deler av kurset - jeg slapp å reise til en annen by. Det var nøye beskrevet at det er mulig å møte fysisk og det er mulig å delta digitalt - man kan velge.

Jeg har aldri hørt om mastergrad hvor du ikke må møte en eneste gang. Så her har du ikke informert deg godt nok på forhånd, TS.

Anonymkode: 29f05...ff6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, veldig mange. Du må skille på fysisk undervisning og obligatorisk oppmøte. 

Jeg har master i finans, og så lenge vi leverte obligatoriske oppgaver (gruppeoppgaver) ga foreleser blaffen i om vi kom på forelesning eller ikke. Så lenge man på eksamen kunne demonstrere at man har lært det man skulle lære har det jo ikke noe å si om man sitter der fysisk mens foreleser snakker eller ei. Ikke alle lærer best av å bli forelest for. 

Etter pandemien er det også flere som streamer forelesning og legger ut opptak. 

I "mine kretser" er obligatorisk oppmøte veldig uvanlig. 

Hvorfor skulle obligatorisk oppmøte være så viktig i alle studieretninger mener du? 

Skrevet

Og TS, emnebeskrivelsen skal beskrive hva kravene for å ta eksamen er. Står det noe om obligatorisk oppmøte der? Hvis ikke kan de ikke kreve det. Men står det der har du ingen sak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Leste du beskrivelsen av samtlige emner? Det er der obligatorisk oppmøte skal stå. 

Albbas skrev (10 timer siden):

Og TS, emnebeskrivelsen skal beskrive hva kravene for å ta eksamen er. Står det noe om obligatorisk oppmøte der? Hvis ikke kan de ikke kreve det. Men står det der har du ingen sak. 

Det står ingenting om obligatorisk oppmøte. Bare om studieoppgaver som skal leveres, eksamen og at undervisningen foregår i form av forelesninger og i noen emner gruppearbeid 

• Liker 1
Skrevet

Et master studie er ikke noe man bare cruiser gjennom på fritiden. Det krever en del. Dersom det står i beskrivelsen at det er fremføringer med mer så vil jeg anta det er tilstrekkelig beskrivelse på at du må være tilstede. 

Anonymkode: 306bf...c83

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står ingenting om obligatorisk oppmøte. Bare om studieoppgaver som skal leveres, eksamen og at undervisningen foregår i form av forelesninger og i noen emner gruppearbeid 

Da kan jeg ikke helt forstå at de kan kreve det heller. 

Skynd deg å lagre emnebeskrivelsen, og ta dette opp med studiestedet. 

Skrevet
Albbas skrev (11 timer siden):

Jeg har master i finans, og så lenge vi leverte obligatoriske oppgaver (gruppeoppgaver) ga foreleser blaffen i om vi kom på forelesning eller ikke. Så lenge man på eksamen kunne demonstrere at man har lært det man skulle lære har det jo ikke noe å si om man sitter der fysisk mens foreleser snakker eller ei. Ikke alle lærer best av å bli forelest for. 

Hvorfor skulle obligatorisk oppmøte være så viktig i alle studieretninger mener du? 

Det er helt avhengig av hvor man tar mastergraden. Forskjellige utdanningsinstitusjoner har forskjellige krav til obligatorisk oppmøte eller gruppearbeid.

Nettstudier og det å studere kun "The Online Way" er en uting. Utover korte, praktiske kurs, så er det som regel ikke verdt det å ta en grad online, spesielt hvis man må betale skolepenger.  Kan stille seg annerledes om graden ikke krever skolepenger, men likevel ville jeg aldri ansett det på lik linje med en "face to face" mastergrad. 

Nettstudier er jo ganske kjekt for de som tilbyr dette. De kan melke folk for penger med sine kapitalistiske argumenter som ikke holder vann noe sted. Så melker de også kunder på grunn av pandemien. Tilbydere tar gjerne full "face to face" pris for sine kurs og nettstudier, men brukte Korona som unnskyldning for å håve inn enda mer profitt, når de lett kunne hatt flere forelesninger med 2 meters avstand. 

Skal ikke si meg uenig i at noen lærer bedre alene og uten forelesning, men sånn sett kunne vi også lagt ned videregående skole, og sagt at alle kan bare ta VGS hjemmefra online, men sånn kan vi ikke ha det, for VGS face to face, må være fortsatt hovedregelen. 

Du må gjerne påpeke når og hvor du tok den mastergraden, har lyst å se at de ikke krever en dritt av face to face samarbeid, enten i form av caser, gruppeoppgaver og presentasjoner ovenfor klassen og forelesere. Finans er en sånn typisk grad hvor du må gjøre alle disse tingene, i alle fall ved BI. Ingen betaler full pris for å sitte og gjøre ting hjemmefra.

Anonymkode: c1a00...931

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Albbas skrev (12 timer siden):

Obligatoriske oppgaver og obligatorisk oppmøte er jo to helt forskjellige ting. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er helt avhengig av hvor man tar mastergraden. Forskjellige utdanningsinstitusjoner har forskjellige krav til obligatorisk oppmøte eller gruppearbeid.

Nettstudier og det å studere kun "The Online Way" er en uting. Utover korte, praktiske kurs, så er det som regel ikke verdt det å ta en grad online, spesielt hvis man må betale skolepenger.  Kan stille seg annerledes om graden ikke krever skolepenger, men likevel ville jeg aldri ansett det på lik linje med en "face to face" mastergrad. 

Nettstudier er jo ganske kjekt for de som tilbyr dette. De kan melke folk for penger med sine kapitalistiske argumenter som ikke holder vann noe sted. Så melker de også kunder på grunn av pandemien. Tilbydere tar gjerne full "face to face" pris for sine kurs og nettstudier, men brukte Korona som unnskyldning for å håve inn enda mer profitt, når de lett kunne hatt flere forelesninger med 2 meters avstand. 

Skal ikke si meg uenig i at noen lærer bedre alene og uten forelesning, men sånn sett kunne vi også lagt ned videregående skole, og sagt at alle kan bare ta VGS hjemmefra online, men sånn kan vi ikke ha det, for VGS face to face, må være fortsatt hovedregelen. 

Du må gjerne påpeke når og hvor du tok den mastergraden, har lyst å se at de ikke krever en dritt av face to face samarbeid, enten i form av caser, gruppeoppgaver og presentasjoner ovenfor klassen og forelesere. Finans er en sånn typisk grad hvor du må gjøre alle disse tingene, i alle fall ved BI. Ingen betaler full pris for å sitte og gjøre ting hjemmefra.

Skjønner ikke helt hvorfor du drar inn nettstudier her. 

Selv om mange studier opererer uten obligatorisk oppmøte betyr det jo ikke at folk ikke møter opp. De fleste møter til forelesning. Men hvorfor skal foreleser bry seg om 2 av 35 ikke møter til forelesning? 

Gruppeoppgaver og caser kan fint løses uten obligatorisk oppmøte. Jeg hadde som sagt aldri obligatorisk oppmøte, men vi hadde jo haugevis av gruppeoppgaver. Om man løste de gjennom digitalt samarbeid, eller gruppearbeid på andre siden av landet var da helt irrelevant for foreleser. 

NHH, UiS og UiA har for eksempel ikke obligatorisk oppmøte på veldig mange av sine studier. 

Du kan heller fortelle meg hvilke studiesteder som har obligatorisk oppmøte som norm på de fleste studieretningene? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Obligatoriske oppgaver og obligatorisk oppmøte er jo to helt forskjellige ting. 

Ja så klart? Og ts spør om obligatorisk oppmøte. Og det er altså haugevis av masterstudier som ikke krever dette. 

Skrevet
Albbas skrev (26 minutter siden):

Skjønner ikke helt hvorfor du drar inn nettstudier her. 

Selv om mange studier opererer uten obligatorisk oppmøte betyr det jo ikke at folk ikke møter opp. De fleste møter til forelesning. Men hvorfor skal foreleser bry seg om 2 av 35 ikke møter til forelesning? 

Gruppeoppgaver og caser kan fint løses uten obligatorisk oppmøte. Jeg hadde som sagt aldri obligatorisk oppmøte, men vi hadde jo haugevis av gruppeoppgaver. Om man løste de gjennom digitalt samarbeid, eller gruppearbeid på andre siden av landet var da helt irrelevant for foreleser. 

NHH, UiS og UiA har for eksempel ikke obligatorisk oppmøte på veldig mange av sine studier. 

Du kan heller fortelle meg hvilke studiesteder som har obligatorisk oppmøte som norm på de fleste studieretningene? 

Fordi du promoterer "nettstudie" måten å studere på. Kommentaren fra min side går ut på at det etter alle praktiske parametere, så går det ikke an å surfe seg "Online Way" innenfor en mastergrad hvis man ønsker et godt utbytte av selve mastergraden.

Det har seg slik at jeg har selv studert ved et av de tre alternativene du nevner, og det vanlige er at det lages kollokviegrupper etter forelesningen. Foreleseren har til og med booket rommene og har dem klare. Det er ofte også lagt opp av foreleseren i hvilken gruppe man tilhører når det gjelder gruppearbeid. 

I teorien kan man selvsagt sette seg på bakbeina, og driter hardt i den gruppa man ser blitt satt i og gå inn for å gjøre gruppeoppgaver alene, men det fører bare til mer jobb for en selv, og man isolerer seg selv helt unødvendig. Noe av poenget med mastergrad er også å få til et sosialt nettverk, og hvis man skal innom universitetet for å trene eller drive på med noe annet frivillig, så ser jeg ikke noe poeng i å hoppe over forelesningen heller. 

Selv har jeg sjeldent, omtrent aldri møtt noen som hopper over forelesninger, men kommer bare for å trene ved universitetet. Det blir nesten litt som å møte opp på VGS kun når man har kroppsøving, ellers tar man VGS online.

Presentasjoner ovenfor foreleseren og resten av klassen i det faget det gjelder er obligatoriske og det finnes mer enn nok av slike krav. Hvis man i tillegg skriver masteroppgave, eller annen type oppgave for den slags skyld, så er det viktig å ha ordentlig face to face dialog med den det gjelder.

Ønsker man å være vanskelig og gå for Ride Or Die Online, så kan man sikkert gjøre det i en del tilfeller, men det er ikke å anbefale. Hvis du virkelig har studert finans, så burde du vite at de fleste bare ler av "online mastergrader", ettersom ekstra verdien ligger i å networke, danne sosiale nettverk, være i dialog med forelesere, delta aktivt på campus og flere andre ting, f eks hvis man ønsker å ta utveksling. Kan ikke sitte bak skjermen da heller, selv om jeg har lest om noen tullinger som mente at de tok "utveksling online" ved å sitte i Norge under pandemien 😂

Anonymkode: e78d7...759

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi du promoterer "nettstudie" måten å studere på. Kommentaren fra min side går ut på at det etter alle praktiske parametere, så går det ikke an å surfe seg "Online Way" innenfor en mastergrad hvis man ønsker et godt utbytte av selve mastergraden.

Det har seg slik at jeg har selv studert ved et av de tre alternativene du nevner, og det vanlige er at det lages kollokviegrupper etter forelesningen. Foreleseren har til og med booket rommene og har dem klare. Det er ofte også lagt opp av foreleseren i hvilken gruppe man tilhører når det gjelder gruppearbeid. 

I teorien kan man selvsagt sette seg på bakbeina, og driter hardt i den gruppa man ser blitt satt i og gå inn for å gjøre gruppeoppgaver alene, men det fører bare til mer jobb for en selv, og man isolerer seg selv helt unødvendig. Noe av poenget med mastergrad er også å få til et sosialt nettverk, og hvis man skal innom universitetet for å trene eller drive på med noe annet frivillig, så ser jeg ikke noe poeng i å hoppe over forelesningen heller. 

Selv har jeg sjeldent, omtrent aldri møtt noen som hopper over forelesninger, men kommer bare for å trene ved universitetet. Det blir nesten litt som å møte opp på VGS kun når man har kroppsøving, ellers tar man VGS online.

Presentasjoner ovenfor foreleseren og resten av klassen i det faget det gjelder er obligatoriske og det finnes mer enn nok av slike krav. Hvis man i tillegg skriver masteroppgave, eller annen type oppgave for den slags skyld, så er det viktig å ha ordentlig face to face dialog med den det gjelder.

Ønsker man å være vanskelig og gå for Ride Or Die Online, så kan man sikkert gjøre det i en del tilfeller, men det er ikke å anbefale. Hvis du virkelig har studert finans, så burde du vite at de fleste bare ler av "online mastergrader", ettersom ekstra verdien ligger i å networke, danne sosiale nettverk, være i dialog med forelesere, delta aktivt på campus og flere andre ting, f eks hvis man ønsker å ta utveksling. Kan ikke sitte bak skjermen da heller, selv om jeg har lest om noen tullinger som mente at de tok "utveksling online" ved å sitte i Norge under pandemien 😂

Anonymkode: e78d7...759

Nei jeg promoterer ikke nettstudiemåten. Jeg forklarer at obligatorisk undervisning ikke er standarden på alle masterstudier, og hvorfor. At undervisningen ikke er obligatorisk betyr ikke at det må være enten eller. Det betyr at det ikke er et krav for å være tilstede ved forelesning, så er det helt opp til studenten om han vil delta på alle, noen eller ingen forelesninger. Studenten kan delta på 0 forelesninger og alt gruppearbeid. Eller studenten kan lese notatene til foreleser hjemme, og velge å delta på de forelesninger hvor materialet er vanskelig. Studenten kan gjøre gode valg eller dårlige valg. Det er ikke en promotering for noe som helst, det er bare lagt opp til at voksne mennesker selv bestemmer hvordan de vil studere, og at så lenge de leverer på gitte kriterier vil ikke universitetet legge seg opp i hvordan denne kunnskapen ble ervervet. Og det er nå en gang sånn realiteten er. 

Du er veldig sort/hvitt i tankegangen din. At du virkelig setter likhetsgrad mellom fravær av obligatorisk undervisning og nettstudier er jo bare komisk. 😂 Forelesning er et tilbud, ikke et krav. NHH legger seg ikke opp i krav til om studentene skal "networke" eller ei. Det er voksne mennesker, de styrer det sjøl. De som velger å stå over networkinga er som regel folk som allerede er i arbeidslivet og som har et helt annet utgangspunkt for både nettverk og hvor mye tid de har til å vase bort midt på dagen. 

Du trenger ikke angripe meg, jeg har ikke gått glipp av en eneste forelesning. 😅 Men jeg har jobbet i akademia og kan love deg at jo høyere opp i systemet du kommer, jo mindre interessert er anerkjente professorer i å holde deg i hånda for at du skal lære eller networke eller prestere. De stiller strenge krav, men hvordan du velger å tilegne deg kunnskapen for å levere gir de fullstendig blaffen i. Jo høyere opp i gradene du er, jo mer selvstendig forventes det at du er, og derfor er det ikke så vanlig å kreve obligatorisk oppmøte på et universitet på alle studier. 

Endret av Albbas
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tar master nå og den er digital. Noen forelesninger er hybrid, men jeg tar alt digitalt da jeg bor langt unna Oslo. 
Tar master ved OsloMet 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...