AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Del Skrevet 19. november 2022 Hei, lurer på om det er noen som har erfaring med å bruke nesespray for barn for å unngå å bli "avhengig"? Det står på pakken til vanlig nesespray at man kan bruke den 2-3 ganger daglig, men hvis man bruker barnenesespray (som er 0,5 mg i stedet for 1 mg, altså halv dose), kan man bruke den dobbelt så ofte? (altså opp til 6 ganger daglig?) Anonymkode: 433d8...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Del Skrevet 19. november 2022 Hvorfor ikke bare bruke den slik som det er anbefalt på pakken? Det er når du bruker mer eller lengre enn anbefalt at du blir avhengig. Anonymkode: c91a8...da5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #3 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor ikke bare bruke den slik som det er anbefalt på pakken? Det er når du bruker mer eller lengre enn anbefalt at du blir avhengig. Anonymkode: c91a8...da5 Fordi jeg synes 3 ganger om dagen blir for lite. Derfor tenker jeg det kanskje er bedre å bruke en mindre dose oftere? Vet ikke om det gir mening. Anonymkode: 433d8...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Del Skrevet 20. november 2022 Jeg bruker nesespray for barn, da jeg synes at den vanlige er for sterk. Anonymkode: daf59...13a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg bruker nesespray for barn, da jeg synes at den vanlige er for sterk. Anonymkode: daf59...13a Jeg og😁 ny verden etter at jeg prøvde barnas spray i nøden Anonymkode: bf5ea...cc9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Del Skrevet 20. november 2022 Hvis du misbruker nesespray (bruker den for lenge) blir du avhengig selv om dosen er mindre. Du skal ikke bruke de typene som ortivin etc mer enn de max antall dagene som er påført, for det vil ødelegge slimhinnen din over tid selv om dosen er mindre. Og så blir jo ikke dosen mindre uansett hvis du bruker halv voksendose dobbelt så ofte.. Anonymkode: 28ed8...7b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #7 Del Skrevet 20. november 2022 Du blir avhengig uansett. Ikke gjør som meg, det er jævlig forbanna flaut å være nesesprayavhengig. Og MYE vanskeligere å slutte med det, sammenlignet med f.eks snus. Gå til legen om du sliter med tett nese. Anonymkode: 8fe98...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 20. november 2022 #8 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fordi jeg synes 3 ganger om dagen blir for lite. Derfor tenker jeg det kanskje er bedre å bruke en mindre dose oftere? Vet ikke om det gir mening. Anonymkode: 433d8...f64 Om du må bruke den oftere mener jeg du allerede har et problem. Du ødelegger slimhinnene og tettheten du føler er ikke reell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #9 Del Skrevet 20. november 2022 2 minutter siden, Blizz1 said: Om du må bruke den oftere mener jeg du allerede har et problem. Du ødelegger slimhinnene og tettheten du føler er ikke reell. Joo, tettheten som kommer av nesesprayavhengighet er absolutt reell. Det blir potte tett. Men, det er selvforskylt, og man opprettholder problemet med å fortsette med sprayen. Er du først avhengig må du godta å være tett en ganske lang periode før det går seg til, men tettheten er absolutt reell. Anonymkode: 8fe98...22f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #10 Del Skrevet 21. november 2022 Blizz1 skrev (8 timer siden): Om du må bruke den oftere mener jeg du allerede har et problem. Du ødelegger slimhinnene og tettheten du føler er ikke reell. Hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: 433d8...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #11 Del Skrevet 21. november 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: 433d8...f64 Lege. Anonymkode: 8fe98...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #12 Del Skrevet 21. november 2022 Jeg jobbet i en ØNH privatklinikk som sekretær, og legen der anbefalte alltid denne kuren til folk som skulle slutte: Spray ett nesebor i en uke. Da får man puste. Spray så mye man vil. men kun det ene valgte boret. Det andre boret vil da leges. Så når det har gått en uke så er det andre boret sin tur, men da er jo første boret leget, og man får puste. Det vil bli tøffe to uker, men man greier det hvis man vil!. Anonymkode: 9f1d1...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #13 Del Skrevet 21. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg jobbet i en ØNH privatklinikk som sekretær, og legen der anbefalte alltid denne kuren til folk som skulle slutte: Spray ett nesebor i en uke. Da får man puste. Spray så mye man vil. men kun det ene valgte boret. Det andre boret vil da leges. Så når det har gått en uke så er det andre boret sin tur, men da er jo første boret leget, og man får puste. Det vil bli tøffe to uker, men man greier det hvis man vil!. Anonymkode: 9f1d1...388 Min erfaring fra slutting er at det tar rundt 3 måneder før nesen stabiliserer seg. En uke for hvert nesebor virker som utopi. Anonymkode: 8fe98...22f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #14 Del Skrevet 21. november 2022 Bruk saltvannspray istedenfor. Anonymkode: e3b5c...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #15 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Min erfaring fra slutting er at det tar rundt 3 måneder før nesen stabiliserer seg. En uke for hvert nesebor virker som utopi. Anonymkode: 8fe98...22f For de fleste vanlige mennesker som har blitt nesesprayavhengig etter en forkjølelse, så funker denne kuren jo, men klart det kan finnes noen unntak, som deg. Anonymkode: 9f1d1...388 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #16 Del Skrevet 21. november 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: For de fleste vanlige mennesker som har blitt nesesprayavhengig etter en forkjølelse, så funker denne kuren jo, men klart det kan finnes noen unntak, som deg. Anonymkode: 9f1d1...388 Det blir sikkert verre og verre etter år med misbruk, enn det er for de som har brukt nesesprayen et par uker for lenge etter forkjølelse 🤷♀️ Anonymkode: 8fe98...22f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #17 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 7.31): Fordi jeg synes 3 ganger om dagen blir for lite. Derfor tenker jeg det kanskje er bedre å bruke en mindre dose oftere? Vet ikke om det gir mening. Anonymkode: 433d8...f64 Jeg ville prøvd det, men ikke en lenger periode enn det de anbefaler. Anonymkode: 199a8...2eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 21. november 2022 #18 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva skal jeg gjøre da? Anonymkode: 433d8...f64 Opplagt slutte med nesespray. Om du ikke er frisk av en forkjølelse etter få dager skal du ikke fortsette å bruke nesespray da den virker helt mot sin hensikt. Da må du til legen og finne ut hvorfor du ikke blir frisk, da normalt friske personer med et immunforsvar leger seg selv. Du har kanskje for tørr luft hjemme? Varmepumpe som går hele dagen med innestengt luft? Oksygenmangel? Manglende mosjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Del Skrevet 21. november 2022 Bruk heller saltvann og eteriske oljer i diffuser (peppermynte er god for tett nese). Anonymkode: 650d0...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #20 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 23.14): Hei, lurer på om det er noen som har erfaring med å bruke nesespray for barn for å unngå å bli "avhengig"? Det står på pakken til vanlig nesespray at man kan bruke den 2-3 ganger daglig, men hvis man bruker barnenesespray (som er 0,5 mg i stedet for 1 mg, altså halv dose), kan man bruke den dobbelt så ofte? (altså opp til 6 ganger daglig?) Anonymkode: 433d8...f64 Uansett barn- eller voksendose blir du avhengig av feks Otrivin ved lengre bruk over 10-20 dager. Anonymkode: 08ebc...285 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå