Gå til innhold

Vi venter barn og sliter skikkelig med hundens oppførsel, tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hunden vår er verdens snilleste. Hun er omplassert og kom til oss når hun var 4 år, nå er hun 6 år. Hun er SVÆRT glad i mat. Når vi går tur klikker hun fullstendig om hun ser andre hunder, katter, fugler eller mennesker - men værst når hun ser hunder. Hun bjeffer og drar seg fremover. Har prøvd å ta hun under armen og gå andre veien, snu hun bort osv men dette vil bli vanskelig når vi får baby.

Har også prøvd å få oppmerksomheten med godbit men det hjelper liksom ikke. Min mann jobber i Nordsjøen og kjenner jeg gruer meg skikkelig til baby kommer og jeg må gå tur med en rabiat (men ellers veldig snill) hun og babyen 🥲 har noen tips? Kan kurs fungere selv om hun er gammel? 

Anonymkode: 6b05b...f44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om hun ikke bryr seg om godbiter, så er det fordi avstanden til triggeren er for liten. I hundeverdenen kaller man dette for "over threshold". I den tilstanden er hunden blokket for læring fordi stresset er for høyt. Hunden er "over threshold" og vil derfor ikke klare å ta inn informasjon.

For å gjøre det litt mer forståelig:

En person som har edderkoppforbi vil også frike ut om en edderkopp kommer for nært. Jo mer avstand, jo mer kapable er de for å holde roen/tenke rasjonelt. Kommer edderkoppen for nært, så forsvinner alle rasjonelle tanker, og de reagerer på instinkt og klarer ikke å forstå/prosessere om noen sier "ro ned/slapp av/her er en sjokoladebit, vil du ikke ha en sjokoladebit? Du elsker jo sjokolade!".

Hunder som utagerer (de fleste) gjør det fordi de er redde/ukomfortabel, og de har lært at om de utagerer, så forsvinner triggeren (de forstår ikke at hunden som passerer, går videre fordi eieren av hunden går videre.). Hunder er mønsterdyr; de ser mønstre og handler deretter. 

Dere må begynne å trene på dette NÅ. Den gode nyheten er at dette absolutt kan fikses, men det kreves mye jobb og tilrettelegging fra dere i starten. Jeg vet hvor hardt det kan være: jeg har ei som plutselig ble utagerende mot andre hunder når hun fikk første løpetid.

Ord du må Google og lese deg opp om: kontakttrening, motbetinging, sladretrening/kindereggtrening, og motbetinging passering. 

Her er det vanskelige: i starten av treningen må dere sørge for at dere ikke havner i en situasjon hvor dere kommer for nært på en annen hund. Dere må holde en stor nok avstand til andre hunder hvor hun ikke utagerer (går over threshold). På denne avstanden kan dere begynne å trene motbetinging (og positiv assosiasjon). Gå kun plasser hvor dere har god oversikt, kan enkelt gå ut til siden (inn på gårdsplassen, åkre osv for større avstand), eller sleng dere ned en plass hvor det går mye hunder men hvor dere har god avstand. Etterhvert som treningen går fremover, så vil dere kunne minske avstanden til triggeren.

Når det kommer til utagering på mennesker osv, så kan dere lære hunden "søk". Begynn inne. Kast godbiter på gulvet og si "søk!" igjen og igjen, så utenfor. Når hun har skjønt hva "søk" betyr, så kan dere begynne med det ute på tur. I det øyeblikket hun ser en person, si "søk!" og kast godbiter på bakken/gresset. Fortsett med det. Hun, har lov til å se på menneskene, men ikke la henne stirre i mer enn et lite sekund (for å unngå fiksering).

Her er en video om motbetinging (counter conditioning) 

Og husk, bruk ekstra digge godbiter. Pølsebiter eller noe annet digg hunden absolutt ELSKER

Anonymkode: 0d098...e8f

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Får hun nok hjernetrim?

Anonymkode: f515b...1d9

Skrevet

Det går nok helt fint. Rart hva man tilpasser seg 😊

Skrevet

Gammel?

Dere burde begynt på kurs igår.

Hunder kan trenes hele livet.

Anonymkode: d613c...abb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...