Gå til innhold

Hvordan kom du frem til at du ville gå ned i stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få til alt sammen. Fulltidsjobb, barn, hund, hus og hjem, trening, et sosialt liv. 

Er delvis sykemeldt for tiden (på grunn av psyken) og begynner å innse at jeg kanskje ikke mestrer å jobbe fullt. Litt usikker, håper jo at jeg klarer å bli sterk igjen.

Men føler at å gå ned i stilling er et nederlag, på en måte? Pluss det med pensjon og lavere inntekt. Og at jeg er redd at det ikke blir færre arbeidsoppgaver på meg, bare kortere tid til å få gjort dem.

Og sist, at sjefen min har store ambisjoner for meg 😕 Redd for å skuffe. Man kan vel ikke ha mye faglig ansvar og jobbe 80%?

Anonymkode: df340...1b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reduserte den dagen innsatsen min ikke ble verdsatt lenger. Sjefen var ufin, og jeg svarte med å si at nå var det tid for å prioritere familien! 

Angret ikke ett minutt! Reduksjonen i lønn gikk helt fint, det var ikke så mye etter skatt. 

Anonymkode: eb928...28f

• Liker 2
Skrevet

Studerer master vedsiden av, jobber 50 %, jobben har høylønn så merker nesten ikke forskjell.  

Anonymkode: 37e2c...728

Skrevet

Jeg sliter også med småbarn, full jobb, og alt for lite tid til ting som gir energi, som trening, lesing, og soving. 

Jeg kjenner også på at det er skikkelig nederlag å skulle gå ned i stilling. Jeg tenker også mye på pensjon, og ikke minst hva som skjer om jeg blir ufør - da blir uføresatsen satt etter den lønnen jeg har da, og om jeg jobber redusert, vil det da påvirke inntekten for resten av livet. 

I min bransje er det også sånn at om man jobber redusert, får man drittoppgavene på jobb. Rett og slett fordi de trenger dem som jobber 100% på de interessante og viktige oppgavene, med høy prioritet. De som jobber redusert er også de som blir flyttet omkring i organisasjonen, og risikerer å måtte bytte avdeling ved omorganiseringer. 

Det er også fort til at man har like mye å gjøre, men mindre tid å gjøre det på.. 

Jeg byttet jobb for å få kortere reisevei og større aksept for hjemmekontor, og det hjelper veldig. Før brukte jeg 35-45 hver vei til jobb, nå har jeg 15 min. Og jeg kan sitte på hjemmekontor hver eneste dag om jeg så ønsker, og slippe bruke reisetid i det hele tatt, samt at jeg får vasket og brettet klær og tatt litt husarbeid i mikro-pausene (og møtene - prepper middag og bretter klær i møter med introverte kolleger som ikke vil ha kamera på 😛 )

Anonymkode: 3dbf2...2a7

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestemte meg for å gå ned i stilling etter utallige ettermiddager der jeg var så sliten etter jobb at jeg kunne begynne å gråte helt uten grunn. Var så sliten at jeg følte jeg aldri fikk hodet over vannet. Det er nå 3 år siden og jeg lurer på når jeg klarer å jobbe 100% igjen. Tenker mye på pensjon 😕 

• Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sliter også med småbarn, full jobb, og alt for lite tid til ting som gir energi, som trening, lesing, og soving. 

Jeg kjenner også på at det er skikkelig nederlag å skulle gå ned i stilling. Jeg tenker også mye på pensjon, og ikke minst hva som skjer om jeg blir ufør - da blir uføresatsen satt etter den lønnen jeg har da, og om jeg jobber redusert, vil det da påvirke inntekten for resten av livet. 

I min bransje er det også sånn at om man jobber redusert, får man drittoppgavene på jobb. Rett og slett fordi de trenger dem som jobber 100% på de interessante og viktige oppgavene, med høy prioritet. De som jobber redusert er også de som blir flyttet omkring i organisasjonen, og risikerer å måtte bytte avdeling ved omorganiseringer. 

Det er også fort til at man har like mye å gjøre, men mindre tid å gjøre det på.. 

Jeg byttet jobb for å få kortere reisevei og større aksept for hjemmekontor, og det hjelper veldig. Før brukte jeg 35-45 hver vei til jobb, nå har jeg 15 min. Og jeg kan sitte på hjemmekontor hver eneste dag om jeg så ønsker, og slippe bruke reisetid i det hele tatt, samt at jeg får vasket og brettet klær og tatt litt husarbeid i mikro-pausene (og møtene - prepper middag og bretter klær i møter med introverte kolleger som ikke vil ha kamera på 😛 )

Når du har de mulighetene du har for hjemmekontor hadde jeg aldri gått ned i prosent.

Kanskje du heller kan ta en fast dag på kontoret i uka og så leie inn vaskehjelp hjemme denne dagen? Så har dere en ting mindre å tenke på på fritida. 

Jeg bretter også klær i møtene😅

Anonymkode: 85f70...f10

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når du har de mulighetene du har for hjemmekontor hadde jeg aldri gått ned i prosent.

Kanskje du heller kan ta en fast dag på kontoret i uka og så leie inn vaskehjelp hjemme denne dagen? Så har dere en ting mindre å tenke på på fritida. 

Jeg bretter også klær i møtene😅

Anonymkode: 85f70...f10

Vi har vurdert vaskehjelp, men føler ikke det er vasking som er bøygen for oss. Er mer klesvask (herreGUD så mye klesvask!!!), matlaging, rydding, pakking av sekker, smøring av matpakker, handling, osv.. Vi har robotstøvsuger med mopp, og den er så ufattelig gull å ha. 

Ja, det jobb-byttet ga meg mer fritid enn det ville gjort å gå ned til 90% i den tidligere jobben min. 

Skrevet

Først sjekket jeg om jeg var kvinne, det var jeg ikke.

Dermed bestemte jeg meg for ikke å gå ned i stilling

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (47 minutter siden):

Først sjekket jeg om jeg var kvinne, det var jeg ikke.

Dermed bestemte jeg meg for ikke å gå ned i stilling

Vet ikke helt hva du vil få frem med dette. At det er pinglete å jobbe redusert?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vet ikke helt hva du vil få frem med dette. At det er pinglete å jobbe redusert?

At bare kvinner reduserer stillingen sin

Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Jaha. Hva gjør menn da, når de ikke fikser full stilling? Sykemeldes? Skaffer seg delvis ufør?

Skrevet
NakenPanda skrev (11 minutter siden):

I 2020 jobbet 37% av kvinner og 17% av menn deltid. Så nei, ikke bare kvinner reduserer stillingen sin. Av de kvinnene som jobber redusert, er det også en stor del som jobber ufrivillig redusert, spesielt innen helse-sektoren (hvor kvinnene er i overveldende flertall). 

Forøvrig jobber en del av kvinnene deltid fordi mennene deres ikke bidrar nok hjemme.... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg kan sitte på hjemmekontor hver eneste dag om jeg så ønsker,

Hva slags bransje er dette?

Skrevet
cerruti skrev (2 minutter siden):

Hva slags bransje er dette?

It-bransjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

I 2020 jobbet 37% av kvinner og 17% av menn deltid. Så nei, ikke bare kvinner reduserer stillingen sin. Av de kvinnene som jobber redusert, er det også en stor del som jobber ufrivillig redusert, spesielt innen helse-sektoren (hvor kvinnene er i overveldende flertall). 

Forøvrig jobber en del av kvinnene deltid fordi mennene deres ikke bidrar nok hjemme.... 

Redusert stilling og deltid er ikke det samme, mange prøver på 100% stillingen men får det ikke, men bare kvinner reduserer stillingen sin. Det finnes alltid unntak men generelt er dette sant, dette gjelder alle arbeidsplassene mine de siste 25 år, og er sikkert enda mere utbredt i det offentlige.

Det er for svakt å si at dere er offer for at mannen "ikke gidder eller ikke bidrar", det er bare å innrømme at mange ikke ønsker å jobbe for mye. Det er bare å se på sykefravær og uføretrygd, samme tendens.

Hvorfor tror du oss menn dør tidligere

Skrevet
NakenPanda skrev (5 minutter siden):

Redusert stilling og deltid er ikke det samme, mange prøver på 100% stillingen men får det ikke, men bare kvinner reduserer stillingen sin. Det finnes alltid unntak men generelt er dette sant, dette gjelder alle arbeidsplassene mine de siste 25 år, og er sikkert enda mere utbredt i det offentlige.

Det er for svakt å si at dere er offer for at mannen "ikke gidder eller ikke bidrar", det er bare å innrømme at mange ikke ønsker å jobbe for mye. Det er bare å se på sykefravær og uføretrygd, samme tendens.

Hvorfor tror du oss menn dør tidligere

Jeg har ikke sagt at det er min manns feil.

Uansett, kan du ikke gå og plage noen andre? Jeg trenger ikke enda mer dårlig samvittighet over at jeg ikke er superkvinne som får til alt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sagt at det er min manns feil.

Uansett, kan du ikke gå og plage noen andre? Jeg trenger ikke enda mer dårlig samvittighet over at jeg ikke er superkvinne som får til alt.

Var ikke deg jeg svarte men ok.

Du må vel som resten av oss kvinne deg opp, prioritere familie og jobb over annet som burde være mindre viktig.

Skrevet

Jeg vurderer sterkt å gå ned til 70 eller 80 % stilling etter at jeg kommer tilbake fra mammapermisjon. Det var slitsomt nok med 1 barn og 100% stilling i åpent kontorlandskap. Mas mas mas hele dagen. Koronatiden med hjemmekontor var en velsignelse. For første gang gikk hverdagen rundt uten at man ble fullstendig utslitt. Men nå svinger sjefen pisken og vil ha alle på kontoret igjen. Om jeg ikke får hjemmekontor minst et par dagen i uken kommer jeg til å gå ned i stilling. 

Anonymkode: 1fc81...660

Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Var ikke deg jeg svarte men ok.

Du må vel som resten av oss kvinne deg opp, prioritere familie og jobb over annet som burde være mindre viktig.

Vet du, jeg ser egen helse som mer viktig enn jobb. Så nei. For meg er det ikke aktuelt å prioritere jobb fremfor helsen min. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 21.16):

Jeg sliter med å få til alt sammen. Fulltidsjobb, barn, hund, hus og hjem, trening, et sosialt liv. 

Er delvis sykemeldt for tiden (på grunn av psyken) og begynner å innse at jeg kanskje ikke mestrer å jobbe fullt. Litt usikker, håper jo at jeg klarer å bli sterk igjen.

Men føler at å gå ned i stilling er et nederlag, på en måte? Pluss det med pensjon og lavere inntekt. Og at jeg er redd at det ikke blir færre arbeidsoppgaver på meg, bare kortere tid til å få gjort dem.

Og sist, at sjefen min har store ambisjoner for meg 😕 Redd for å skuffe. Man kan vel ikke ha mye faglig ansvar og jobbe 80%?

Hvordan gå frem? Dette er hovedsakelig et valg du må ta, sjefen har ikke noe hen skulle ha sagt. Det å gå ned i stilling kan selvfølgelig sjefen syntes er kjipt, men dette er realiteten til svært mange mennesker og du skal sette deg selv og familien din først.  Jeg ville faktisk snakket med fastlegen min før sjefen. 

Jo, man kan ha faglig ansvar med 80% stilling, man kan være daglig leder med 80% stilling - og man kan være sjef med 80% stilling 😊

Anonymkode: bb06a...23b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...