AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #21 Del Skrevet 20. november 2022 Brunello skrev (14 minutter siden): Det er jo mange som gir barna usunn mat. Skjer ingen ting. Barna dør ikke, og det gjør ikke dyrene heller. Bestemoren min levde under krigen, spist bark og på sin eldre dager for det meste joika kaker og annet dritt. Hun ble godt over 90 år. Spist dritt bli glad og gammel 😉 Anonymkode: 8e504...a36 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. november 2022 #22 Del Skrevet 20. november 2022 Tvillingsjel skrev (11 minutter siden): Det er mange som kun gir barna McDonald’s? Hver dag, hele barndommen? Neppe, med mindre de bor i USA. Og jo, katter kan faktisk dø av slik mat, nettopp fordi det er lite taurin i butikkfôr. Taurin er essensielt for overlevelse. Uten taurin blir katter blinde, og dør, i verste fall. Blindhet kan også føre til påkjørsel el.annet. Ikke McDonald’s men annen usunn mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. november 2022 Forfatter #23 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Katten min fikk bare Friskies tørrfôr hos foreldrene mine. Jeg visste jo ikke bedre og katten virket fornøyd. Foret stod alltid fremme og katten spiste ved behov. Virket som en sunn og sterk, ikke minst fornøyd katt. Kosen og glad. Kanskje også derfor foreldrene mine tenkte dette enkle og billige tørrforet funket? Han måtte ihvertfall avlives allerede 7 år gammel pga mageproblemer. Jeg har alltid tenkt det var sykdom av naturlige årsaker. ‘Naturens gang, sånn som skjer’. Var ihvertfall det jeg ble fortalt. Nå begynner jeg å ane det kanskje kan ha vært foret😳 Anonymkode: 2e1ff...ac1 Det kan veldig godt ha vært fôret, dessverre. Butikkfôr inneholder mye korn. Leser man ingredienslisten på Friskies er den første ingrediensen korn, og det er dermed aller mest korn i produktet. Korn klarer ikke katten å fordøye, noe som kan føre til mageplager, samt plager i urinveiene. I tillegg inneholder disse fôrene veldig mye salt, noe som heller ikke er gunstig for kattens fordøyelse. Legger man til at det er lite taurin, samt lite væske i fôret, har man potensielt oppskriften på katastrofe. Kattene kan få nevrologiske problemer, fordøyelsesproblemer, urinveisproblemer, nedsatt syn og balanse, samt bli energiløse, og dermed mer mottakelig for sykdom og/eller ulykker. Når folk skriver at katten levde et lykkelig liv på Friskies inntil de ble påkjørt som 18 åring, så tenker jeg umiddelbart at fôret har ført til blindhet og balanseutfordringer, og dermed til at katten har vært ute av stand til å beregne avstanden til biler. Det trenger ikke å være tilfellet, men det kan være. Kattene kan også dø av bare taurinmangel. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. november 2022 Forfatter #24 Del Skrevet 20. november 2022 Brunello skrev (1 minutt siden): Ikke McDonald’s men annen usunn mat. Friskies og Whiskas er tilsvarende McDonalds for mennesker. Fullt av salt, og som å leve på hamburger, pommes frites og chips. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. november 2022 #25 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Katten min fikk bare Friskies tørrfôr hos foreldrene mine. Jeg visste jo ikke bedre og katten virket fornøyd. Foret stod alltid fremme og katten spiste ved behov. Virket som en sunn og sterk, ikke minst fornøyd katt. Kosen og glad. Kanskje også derfor foreldrene mine tenkte dette enkle og billige tørrforet funket? Han måtte ihvertfall avlives allerede 7 år gammel pga mageproblemer. Jeg har alltid tenkt det var sykdom av naturlige årsaker. ‘Naturens gang, sånn som skjer’. Var ihvertfall det jeg ble fortalt. Nå begynner jeg å ane det kanskje kan ha vært foret😳 Anonymkode: 2e1ff...ac1 Eller så kan det ha vært noe helt annet. Sunne mennesker blir også syke. Regner med at det gjelder dyr også. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #26 Del Skrevet 20. november 2022 Brunello skrev (19 minutter siden): Det er jo mange som gir barna usunn mat. Skjer ingen ting. Barna dør ikke, og det gjør ikke dyrene heller. Vel… det er nettop det de kan gjøre. Anonymkode: e13a9...eef 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #27 Del Skrevet 20. november 2022 TheHairyToothfairy skrev (3 timer siden): Snakket med veterinæren om det. Han avdramatiserte det hele og sa jeg skulle fortsette å kjøpe det katta spiste, men passe på at kosten blir variert. Dyret spiser mus også og fugler. Den teite overtroen om at butikkboksmat er så mye verre blir i det perspektivet fjas. Mus og fugler er jo kjempe bra, det er det de SKAL spise, siden de er obligatoriske kjøttetere.. Matbutikk fôr er tilnærmet vegetarisk. Gir du friskies kunne du like så godt bare kjøpt en boks med mais å gitt til katten istedenfor. Anonymkode: 48519...034 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #28 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi det var det foret hun jeg hentet kattungene hos brukte og de hadde det på butikken. Jeg har ikke dyrebutikk i nærheten. Jeg vil gjerne gi de bedre for, hva anbefaler du da? Anonymkode: bb3f1...33d zooplus.no leverer på døren eller til butikk og er en kjempe grei dyrebutikk, billig med masse fordeler. Jeg anbefaler generelt å holde meg unna tørrfôr.. (legger til hvorfor under her) men hvis jeg skulle anbefalt noen ville jeg anbefalt: Tørrfôr: natural greatness, wild freedom sterilized, smaak, monster, thrive . De har og noe som minner om tørrfôr men som er frysetørket kjøtt istedenfor, det er og fint hvis man skal avvenne katter som ELSKER tørrfôr. Heter ziwi peak og fåes på zooplus.no Våtfôr: De beste våtfôr merkene: (OBS, når du kjøper våtfôr at det står «complete» eller «fullfôr» og ikke «tilleggsfôr» eller «complementary», noen våtfôr er laget med alt katten trenger, og noen er fortsatt gode, men er ment mer som ekstra kos og har ikke skikkelig nærings sammensetning) Fra zooplus.no: Wild freedom Animonda carny Macs Grau Thrive Feringa Zooplus bio Ziwi peak Fra musti & vetzoo: Canagan Fra dyrekassen, musti, vetzoo, dogman: Bozita (ikke alle typene er like god) Råfôr: (fåes tak i de fleste dyrebutikker, pass på at det er ment for katt) VOM og hundemat Mush Smaak Denne er veldig informativ og har flere fôr tips: https://www.potesporihjertet.no/kosthold?lang=en Her er grunnen til at jeg ville holdt meg unna tørrfôr, eller i det minste gitt våtfôr/råfôr i tillegg. Tørrfôr inneholder ca 20-50% karbohydrat. Katter har bruk for 0-9% karbs (får i seg ca 8-9% i naturen), de nyttiggjør seg ikke av karbs, slik som oss. Kan lede til diabetes. Tørrfôr inneholder ca 6-8% væske. Katter har bruk for 70-75% væske fra mat, siden de fra naturen av får i seg det gjennom byttet og derfor har utviklet dårlig tørste, det gjør at mange katter er dehydrert som kan føre til nyre og urin problemer. Tørrfôr har dobbelt så mye fosfor(salt - dårlig for nyrer med for mye) som våtfôr. Tørrfôr har ca 400 kcal per 100 gram, mens våtfôr har ca 100 kcal per 100 gram. Dette betyr at katter kan spise veldig lite tørrfôr før det blir for mye kalorier, så enten blir de ikke mett, ellers så får de i seg for mye kalorier (med mindre de er veldig aktiv.) Tørrfôr inneholder masse korn og fyllstoffer som gjør at kattene blir saktere mett og fortere sulten. Tørrfôr sammensetningen er protein > katbohydrat > fett, men de trenger protein(enda mer) > fett og så til sist > karbohydrat. Det er en myte at tørrfôr renser tennene for plakk. Faktisk kan det i verste fall bidra til enda mer plakk. Anonymkode: 48519...034 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 20. november 2022 #29 Del Skrevet 20. november 2022 Kjøper butikk for til min i nøden. Men ellers bruker jeg Labb. Han er frisk og rask med blank og glatt pels. Fornøyd gutt. Har en 10 kg sekk omtrent i et halvt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #30 Del Skrevet 20. november 2022 Jeg gir katten min mat fra dyrebutikk, IAMS heter merket, noen som har hørt om det er god kattemat? Anonymkode: 472a6...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #31 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg gir katten min mat fra dyrebutikk, IAMS heter merket, noen som har hørt om det er god kattemat? Anonymkode: 472a6...af9 Nå sjekket jeg et par tørrfôr og et par våtfôr og det er langt ifra det verste jeg har sett, men jeg vil jo si at det finnes mange bedre enn dette. Vil si det er litt sånn over middels på treet. Og nå er dette bare etter et kjapt søk på nettet, jeg har ikke satt meg inn i absolutt alle ingrediensene. Tørrfôret(nå bare valgte jeg en): Uten at jeg har regnet på det, men bare kjapt basert på innholdet og prosentene så tipper jeg at fôret et høyt på karbs i forhold til mange andre(kanskje noen her vet akkurat hvor mye?), i tillegg brukes det en del mais, og er lavt på kjøttinnhold (bare 33%) og det brukes nesten bare tørket kjøtt, ikke ferskt. Så er jo fosfor(salt) høyt (ikke alarmerende høyt, det er helt vanlig med 1,1, det er det i vårt tørrfôr og, men høyt i forhold til våtfôr).. Min konklusjon: Vi bruker også tørrfôr(natural greatness) som er lavt på protein(37%) og inneholder samme mengde salt som det fôret, det er mer ferskt kjøtt, men det inneholder en del ting som er unødvendig og fyllstoffer (det gjør alle tørrfôr), fordelen med vårt er at det er lavt (for et tørrfôr) på karbohydrater så derfor ble det det. Men hvis du gir lite tørrfôr og god kvalitets våtfôr ved siden av så hadde jeg ikke byttet.. Men hvis du KUN bruker tørrfôr, som jeg ikke anbefaler, så ville jeg nok ha byttet til et tørrfôr med mer kjøtt.. thrive for eksempel(54% råprotein og 90% kylling). Våtfôret: Ikke bra!!! Inneholder bare biprodukter fra kjøtt, og svært lav prosent.. Ene våtfôret hadde totalt 26% kjøtt i seg, men de fleste lå på bare 8%. Resten er vegetabilske biprodukter.. Bruker du det ville jeg heller byttet det ut med råfôr (smaak, vom og hundemat) eller våtfôr som canagan, thrive, smaak, monster, wild freedom, animonda carny, macs, grau eller feringa. Så blir jeg jo automatisk litt skeptisk når det er mars (royal canin og whiskas) som eier merket. Dere får bare arrestere meg hvis jeg hsr skrevet noe feil for det var som sakt bare en veldig kjapp gjennomgang. Det er jo ganske komplisert dette fôr greiene, og de gir så lite informasjon.. Nesten ingen tørrfôr har oppgitt karbohydrat innhold, som er veldig viktig å få med seg osv…. Anonymkode: 48519...034 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 20. november 2022 #32 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vel… det er nettop det de kan gjøre. Anonymkode: e13a9...eef Dersom dyr hadde dødd i stort omfang av dette hadde det vel vært litt mer fokus på det? Og igjen sammenligningen med det vi spiser selv. Vi dør tidligere av det kostholdet vi har sammenlignet med det optimale. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #33 Del Skrevet 20. november 2022 Brunello skrev (3 minutter siden): Dersom dyr hadde dødd i stort omfang av dette hadde det vel vært litt mer fokus på det? Og igjen sammenligningen med det vi spiser selv. Vi dør tidligere av det kostholdet vi har sammenlignet med det optimale. Antall katter som har nyresykdom, urinveiproblemer, som urinsteiner, urinstopp, UVI, nyresvikt, kronisk nyresvikt osv er SKY høyt… Dette finnes det tall på så det er ikke noe «konspirasjonsteori» og joda, dette kan komme av andre faktorer som stress, arv o.l. men hva er det man kan skylde på? For lite væske, for mye salt og mineraler, som er akkurat det som det er alt for lite/mye av i tørrfôr. Tilfeldig at de fleste katter får tørrfôr og at tallene er så høye? Nei det er faktisk ikke det.. Diabetes er veldig vanlig, magetrøbbel/fordøyelseproblemer er veldig vanlig, tannsykdommer(70-80% av katter), kreft, alle disse kan påvirkes/fremkomme av fôret de får. Katter har ganske mange sykdommer de står i fare for å få, og selv ol vi vet at katter fint kan leve til de er 20 år, så er det mange som faller seg til ro med at katten dør når han er 10 år.. Katter som dør når de er la oss si 10-15, dør av sykdom, ikke naturlig alderdom. Så talle er vel så høye de, men ingen gidder å bry seg fordi at de er naive og orker ikke å bry seg fordi det «er bare sånn det er» De færreste følger ikke med på symtomene til katten før det er for sent, de færreste har kontroll over avføring/urinerings vanene til katten, de færreste tar ikke katten med for obduksjon når katten dør og mange går sjeldent eller ikke i det hele tatt til veterinæren.. Så selv om vi har ganske gode tall på død og sykdom hos katt så er det fortsatt VELDIG underrapportert og det sier jo litt for da skjønner jo man at det står enda verre til. Anonymkode: 48519...034 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #34 Del Skrevet 20. november 2022 Fordi veterinæren og dyrebutikker er en halvtime unna så gidder ikke dra for å kjøpe der alltid. Så da blir det butikkfor noen ganger. Anonymkode: b9d3a...d6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #35 Del Skrevet 20. november 2022 Fordi jeg ikke tror at det fra dyrebutikken er så mye bedre. Og ja, katten til foreldrene mine ble 18 år og levde på butikkmat. Og kattene mine har aldri vært syke. Anonymkode: dbacb...70d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #36 Del Skrevet 20. november 2022 Brunello skrev (16 minutter siden): Dersom dyr hadde dødd i stort omfang av dette hadde det vel vært litt mer fokus på det? Og igjen sammenligningen med det vi spiser selv. Vi dør tidligere av det kostholdet vi har sammenlignet med det optimale. Det er også et ganske stort samfunn av mennesker som har fått kattene sine friske av både nyresvikt og diabetes pga at de har kuttet ut dritt tørrfôr og byttet til mer kjøttrik naturlig diett… Vitaminmangel, taurin som allerede er nevnt her.. Kattene kan overleve lenge på dritt mat, noen trenger ikke bli syk av det heller, kanskje de er flink å fange fugl og mus og får i seg det de trenger der osv.. Samme som med oss, noen kan spise dritt hele livet og være frisk, noen kan spise kjempe sunt å få sykdom, man har aldri en garanti og det finnes mange faktorer.. Poenget er jo at man ønsker i størst mulig grad å beskytte eget dyr for sykdom og ønsker at de skal leve lengst mulig og være friskest mulig.. Da tilrettelegger man så godt som man kan, da kjøper man ikke whiskas som i verste fall kan gjøre katten syk og forkorte levetiden. Anonymkode: 48519...034 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 20. november 2022 #37 Del Skrevet 20. november 2022 Fordi katten trenger mat, og keg synes det er greit den slipper å fange alt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #38 Del Skrevet 20. november 2022 Jeg lurer på om mange av de som sier «katten min får det og er frisk» muligens overser et par symptomer.. Katter skjuler smerter og sykdom ekstremt godt og når det faktisk er utviklet seg så gale at de begynner å vise tegn, så er det ofte at de er så diffuse at mange ikke vet at det er et symptom en gang.. så dør katten når han er 11 år så sier de «uff jaja han var gammel, sånn er det» men i realiteten så hadde katten uoppdaget nyresykdom og kunne levd til 20 med riktig behandling og fôr. Eller de som sier «katten levde til han var 18», men var det god livskvalitet? Har man vært til dyrlegen? Vet man at katten var helt frisk? Vet man at katten ikke hadde sykdom, plager og smerter? Så vil man sikkert si at «ja men jeg hadde visst om katten var syk» men det er virkelig ikke så lett med mindre man vet hva man skal se etter, og ikke da heller. Jeg har en katt som fikk TR, som er en svært smertefull tannsykdom og han måtte trekke mange tenner. Siden jeg vet at katter skjuler smerte godt og vet at 70-80% av katter får en eller annen tannsykdom i løpet av livet så visste jeg godt hva jeg skulle se etter, men jeg så faktisk ikke ett eneste tegn på smerte, men smerter hadde han hatt, lenge.. Anonymkode: 48519...034 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #39 Del Skrevet 20. november 2022 PetterKanin skrev (7 minutter siden): Fordi katten trenger mat, og keg synes det er greit den slipper å fange alt selv. Men kan du ikke kjøpe mat av god kvalitet da? Anonymkode: 48519...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #40 Del Skrevet 20. november 2022 Katten min har fått wild freedom i mange år nå, men nå tåler hun det ikke lenger, så nå får hun Purina fra matbutikken. Har prøvd andre merker fra dyrebutikker før, men hun vil ikke ha det, og siden hun er en gammel dame nå, så vil jeg i hvert fall at hun skal få mat hun faktisk liker. Anonymkode: 8defe...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå