Gå til innhold

Hvorfor gir DU katten butikkfôr? (Whiskas, Friskies, Purina el.)

Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner flere som fôrer katter på mat fra rema 1000 eller Coop, typ, Friskies og Whiskas. Hvorfor gjør folk dette, når det finnes mye informasjon om at disse fôrene er dårlige?

Fordi det er billig? Nei, det er ikke billig å kjøpe Friskies/Whiskas/Labb eller andre. Hvorfor ikke? Nettopp fordi det er så lite næring i disse fôrene at kattene trenger mye mer for å bli mett. Det vil si at du må kjøpe mye mer butikkfôr enn dyrebutikkfôr. Så i lengden er det faktisk ikke noe billigere…

Fordi katter kun liker Friskies? Ok. Det er jo ikke rart hvis det er det den alltid har levd på. Ville du selv gått over til salat hvis du var vant til å spise burgere, pommes frites og sjokolade?

Fordi forrige katt levde på Friskies og døde av alderdom i en alder av 18 år? Ok. Det er ikke noe argument. Det blir som å si at det går fint å røyke, fordi Per døde av alderdom i en alder av 110, selv om han røykte hele livet. 

På samme måte KAN katter være heldige og ha god helse på billigmat, men de kan også være uheldige. Blir det noe billigere da, hvis du må punge ut i dyre dommer for veterinærutgifter?

Her er noen av helsekonsekvensene butikkfôr kan gi,

- Fordøyelsesproblemer (pga korn katter ikke klarer å fordøye)

- Urinveisproblemer og nyrestein (pga. for høyt saltinnhold).

- Blindhet (pga. manglende taurin)

- Påkjørsel, faktisk! Fordi nedsatt syn fører til nedsatt balanse og feilberegning av veien, som gjør katter sårbare for ulykker.

Uvitenhet? Javel. Det finnes masse litteratur om temaet.

Katter er kjøttetere. De er avhengig av taurin for å overleve. De må ha minst mulig salt, og klarer dårlig å fordøye korn.

Velg derfor et fôr med høyt kjøttinnhold, og minst mulig korn.

Så hva er din grunn til å fortsette med butikkfôr?

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvillingsjel skrev (48 minutter siden):

Jeg kjenner flere som fôrer katter på mat fra rema 1000 eller Coop, typ, Friskies og Whiskas. Hvorfor gjør folk dette, når det finnes mye informasjon om at disse fôrene er dårlige?

Fordi det er billig? Nei, det er ikke billig å kjøpe Friskies/Whiskas/Labb eller andre. Hvorfor ikke? Nettopp fordi det er så lite næring i disse fôrene at kattene trenger mye mer for å bli mett. Det vil si at du må kjøpe mye mer butikkfôr enn dyrebutikkfôr. Så i lengden er det faktisk ikke noe billigere…

Fordi katter kun liker Friskies? Ok. Det er jo ikke rart hvis det er det den alltid har levd på. Ville du selv gått over til salat hvis du var vant til å spise burgere, pommes frites og sjokolade?

Fordi forrige katt levde på Friskies og døde av alderdom i en alder av 18 år? Ok. Det er ikke noe argument. Det blir som å si at det går fint å røyke, fordi Per døde av alderdom i en alder av 110, selv om han røykte hele livet. 

På samme måte KAN katter være heldige og ha god helse på billigmat, men de kan også være uheldige. Blir det noe billigere da, hvis du må punge ut i dyre dommer for veterinærutgifter?

- Påkjørsel, faktisk! Fordi nedsatt syn fører til nedsatt balanse og feilberegning av veien, som gjør katter sårbare for ulykker.

Katter er kjøttetere. De er avhengig av taurin for å overleve. De må ha minst mulig salt, og klarer dårlig å fordøye korn.

Vil like innlegget ditt 1000 ganger! 🙏❤️

Anonymkode: d86a2...ca9

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det var det foret hun jeg hentet kattungene hos brukte og de hadde det på butikken. Jeg har ikke dyrebutikk i nærheten. 

Jeg vil gjerne gi de bedre for, hva anbefaler du da? 

Anonymkode: bb3f1...33d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det var det foret hun jeg hentet kattungene hos brukte og de hadde det på butikken. Jeg har ikke dyrebutikk i nærheten. 

Orijen fra musti eller wild freedom fra zooplus. Begge har nettbutikk.

Anonymkode: 60830...162

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Orijen, Acana, N&D Farmina, Carnilove, Core el. Vigor and Sage, som tørrfôr.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å gi katten min godt for, og kjøper fra dyrebutikk. Men har sett videoer der det står at Royal Canin og Eukanuba ikke er bra, vet du om dette stemmer? 

Anonymkode: eb564...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er opptatt av å gi katten min godt for, og kjøper fra dyrebutikk. Men har sett videoer der det står at Royal Canin og Eukanuba ikke er bra, vet du om dette stemmer? 

Royal canin og Ekuanuba produseres av Mars INC, som er samme produsent som Whiskas (billigfôr fra matbutikk), så verken RC eller E er bra fôr. Bedre enn butikkfôrene, men antagelig av de dårligste som selges i dyrebutikker. De har lav kjøttprosent og mye korn.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (28 minutter siden):

Royal canin og Ekuanuba produseres av Mars INC, som er samme produsent som Whiskas (billigfôr fra matbutikk), så verken RC eller E er bra fôr. Bedre enn butikkfôrene, men antagelig av de dårligste som selges i dyrebutikker. De har lav kjøttprosent og mye korn.

Kjenner jeg blir irritert. Dyrebutikker og vetrinærer selger jo dette foret, føler meg nesten lurt for man stoler jo på at for derifra er bra

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner jeg blir irritert. Dyrebutikker og vetrinærer selger jo dette foret, føler meg nesten lurt for man stoler jo på at for derifra er bra

Nettopp! Jeg blir også irritert. Det er lureri og villedende reklame. Burde vært klaget inn til forbrukertilsynet!

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før ( da jeg ikke visste ) fikk katten min kattemat fra coops eget merke, resultatet var at jeg nesten mistet henne 

i begynnende nyresvikt ( fikk livreddende hjelp fra dyrelege og ble over natten ) Heldigvis klarte vi å redde henne og gikk

over til å kjøpe kattemat fra dyrebutikk. Etter det var det aldri problemer, og hun har nå blitt nesten 19 år, tro det eller ei, jeg har henne ennå.❤️

Mat som ødelegger nyrene til katter og livet generelt burde vært FORBUDT.

Anonymkode: 472a6...af9

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (18 timer siden):

Oi shit! Jeg er lettere sjokkert!

Jeg har satt meg skikkelig inn i kattemat den siste tiden, og forsøkt å sammenligne matbutikkfôr med dyrebutikkfôr.

Det virker som det er mye "korrupsjon" blant produsentene. Alle sier at produktene deres gir et velbalansert og fullverdig måltid til kattene, nesten uavhengig av ingredienser.

For å ikke snakke om at veterinærer bruker veterinærfôr fra Hills, Purina Pro Plan og RC, som alle egentlig er dårlige merker, da spesielt de to sistnevnte. 

Det viser seg at Purina Pro Plan drives av produsenten "Purina", som også produserer Friskies, Purina One, Gourmet og Latz, hvorpå de to sistnevnte også selges på dyrebutikker.

RC, derimot, de styres av Mars INC. Vet dere hvilke fôr de også produserer? Whiskas! I tillegg Ecuanuba og Iams som også selges på dyrebutikker.

Det er jo fullstendig misvisende. Flere av fôrene i dyrebutikken (RC, Ecuanuba, Latz, Iams, Gourmet og Purina Pro Plan), som flere av dem markedsføres som "bra fôr" er i bunn og grunn av samme produsenter som Friskies og Whiskas.

Veterinærer anbefaler Hills, RC og Pro Plan, men ingen av de er spesielt gode. De inneholder lite kjøtt, mye korn og fyllstoff, og er ikke like næringstette som andre fôr (Orijen, Acana, N&D Farmina..).

Her er det så mye rart at jeg blir helt svett. Veterinærer reklamerer for dårlig fôr. Fôr som kamufleres som "gode fôr" på dyrebutikken er egentlig like dårlige som de verste butikkfôrene. 

Skremmende, rett og slett.

Tvillingsjel skrev (18 timer siden):

Én ting, Whiskas og Friskies skriver jo begge at kattene vil få i seg alle viktige næringsstoffer ved å innta dette fôret, men det er direkte feil. Fôrene inneholder for mye salt, for mye korn, og for lite kjøtt. Det er næringsfattig og kan gå utover syn, hørsel, balanse, fordøyelse og hjerne. Likevel promoteres det som "velbalansert fullfôr". Er ikke dette å regne som villedende reklame?

Jeg synes jeg ser store plakater, "McDonalds mat, næringsrike og fullverdige måltider til alle aldre. Her får du alt av næringsstoffer du trenger for en god helse"…

Det hadde blitt ramaskrik. Hvorfor godtar forbrukerne slik villedende reklame hva angår dyrefôr?

Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Det kan se ut som at de ulike fôrtypene fra dyrebutikkene stiller seg slik,

Produsenter

Premium fôr fra dyrebutikk

Orijen: Champion Petfood

Acana: Champion Petfood

N&D Farmina: Farmina Petfood

Wellness Core: WellPet LLC

Monster: Tree of Pets AS

Carnilove: Vafo

Brit care: Vafo

Vigor and Sage: Vigor & Sage Norway

Bozita: Lantmannen Doggy AS

Fish4cats: Fish4Pets Ltd

Canagan: Canagan Group (Symply Pet Foods Ltd)

Fôr i mellomsjiktet (?)

Hills: Colgate 

Fôr tilsvarende matbutikk

PurinaP.P: Purina (NB:Friskies/Purina one)

Gourmet (våtfôr): Purina

Latz (våtfôr): Purina

Iams: Mars INC (NB:Whiskas/Perfect Fit)

Ecuanuba: Mars INC

RC: Mars INC 

Sheba (våtfôr): Mars INC 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøper 10 kg sekk med happy cat. Dette foret får toppscore hos min dyrebutikk. Billig er det også, 580kr

Anonymkode: 4c981...c5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet i dyrebutikk og ble da opplært til at Eukanuba og RC var de eneste riktige alternativene til hunde- og kattefôr fordi sjefen min hadde gått ernæringskurs for dyr 🙈 føler at jeg lurte kunder ved å si dette for å selge, men der og da hadde jeg jo kun lest meg opp på disse to merkene som jeg hadde lest om. Det er 10 år siden jeg jobbet der, så det kan jo ha kommet flere merker enn det fantes da.

Men helt enig i at dyr må få riktig ernæring! 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel stille det samme spørsmålet om mat vi kjøper til oss selv. Om vi bare skal kjøpe det som er sunt,  kunne man sluttet å selge 90% av all mat som selges.

Dette er ikke den første tråden om emnet. I alle andre tråder hører man om katter som blir 20 år og bare har fått for fra matbutikk.

Endret av Brunello
  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med veterinæren om det. Han avdramatiserte det hele og sa jeg skulle fortsette å kjøpe det katta spiste, men passe på at kosten blir variert. 

Dyret spiser mus også og fugler. Den teite overtroen om at butikkboksmat er så mye verre blir i det perspektivet fjas.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (12 minutter siden):

Man kan vel stille det samme spørsmålet om mat vi kjøper til oss selv. Om vi bare skal kjøpe det som er sunt,  kunne man sluttet å selge 90% av all mat som selges.

Dette er ikke den første tråden om emnet. I alle andre tråder hører man om katter som blir 20 år og bare har fått for fra matbutikk.

Vi mennesker har i alle fall et valg. Det har ikke dyrene. På samme måte som små barn heller ikke velger hva de skal spise. Det hadde nok blitt en og annen bekymringsmelding til barnevernet om et foreldrepar fôret babyene og småbarna sine med hamburgere og pommes frites hver eneste dag. Eller?

Ja, og det du sier er anekdoter. Da kan jeg også si at det finnes folk som har røyket i 50 år og likevel lever til de er 100 år. Kan man med det konkludere med at røyk ikke er skadelig?

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tvillingsjel skrev (4 minutter siden):

Vi mennesker har i alle fall et valg. Det har ikke dyrene. På samme måte som små barn heller ikke velger hva de skal spise. Det hadde nok blitt en og annen bekymringsmelding til barnevernet om et foreldrepar fôret babyene og småbarna sine med hamburgere og pommes frites hver eneste dag. Eller?

Ja, og det du sier er anekdoter. Da kan jeg også si at det finnes folk som har røyket i 50 år og likevel lever til de er 100 år. Kan man med det konkludere med at røyk ikke er skadelig?

Det er jo mange som gir barna usunn mat. Skjer ingen ting. Barna dør ikke, og det gjør ikke dyrene heller.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes ikke dyrebutikker her når mine katter var små og vetrinæren solgte ikke for heller. Derfor fikk de for fra dagligvaren og når vetrinæren fikk nye lokaler med plass til fordekket var toget gått, kattene ville ikke ha det. De spiser noe bløtfor men enkelte typer kaster de opp, bla veterinærene for. Wiskas våtfor holder de på, de drikker melk hvis de får og er ravner etter leverpostei og makrell i tomat. De får også fisk som vi har fisket selv så kosten er variert nok.

Anonymkode: d1cb4...163

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er jo mange som gir barna usunn mat. Skjer ingen ting. Barna dør ikke, og det gjør ikke dyrene heller.

Det er mange som kun gir barna McDonald’s? Hver dag, hele barndommen? Neppe, med mindre de bor i USA.

Og jo, katter kan faktisk dø av slik mat, nettopp fordi det er lite taurin i butikkfôr. Taurin er essensielt for overlevelse. Uten taurin blir katter blinde, og dør, i verste fall. Blindhet kan også føre til påkjørsel el.annet.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (5 timer siden):

Katten min fikk bare Friskies tørrfôr hos foreldrene mine. Jeg visste jo ikke bedre og katten virket fornøyd. Foret stod alltid fremme og katten spiste ved behov. Virket som en sunn og sterk, ikke minst fornøyd katt. Kosen og glad.

Kanskje også derfor foreldrene mine tenkte dette enkle og billige  tørrforet funket?

Han måtte ihvertfall avlives allerede 7 år gammel pga mageproblemer. Jeg har alltid tenkt det var sykdom av naturlige årsaker. ‘Naturens gang, sånn som skjer’. Var ihvertfall det jeg ble fortalt. Nå begynner jeg å ane det kanskje kan ha vært foret😳

Anonymkode: 2e1ff...ac1

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...