Gå til innhold

To eller tre barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skulle stoppe på 1, gravid med nr 3 🤪 Er heldigvis velsignet med en mann som har nærmest ubegrenset kapasitet og barnetekke. Har svært tunge svangerskap, men så kjentes det bare riktig å få et til. 

Jeg vet liksom ikke helt hvorfor heller, men jeg håper jo at ikke sistemann tipper hele lasset 😬

Anonymkode: a3191...4a5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler vel i bunn og grunn om dere begge har lyst, dersom dere har kapasitet og økonomi til det. For meg høres det ut som du mer ikke vil enn at du vil?

Vi har tre barn og jeg har virkelig aldri angret på det. Ja, ting ville nok vært enklere med to barn å følge opp. Men samtidig er det tre stk som lager ulike konstellasjoner og når to er lei av å leke sammen kan den ene gå til den tredje broren og en leke litt alene feks. De leker masse sammen alle tre, selv om det er seks år mellom den eldste og den yngste. Og jeg opplevde også at tredjemann tilførte enda mer moro i familien, og brødrene elsker minstebror mer enn alt. Det skal sies at den eldste hadde kolikk her, og nr tre var også veldig urolig (men ikke like intens skriking og uro som den eldste). Selv om vi hadde to barn til å ta oss av, syns jeg vi taklet uroen hos nr tre fordi vi var mer erfarne foreldre.

Men det er ho umulig å spå hvordan det blir, siden folk og familier er forskjellige og barna også. For meg var det mye mer slitsomt å ha to små barn med to år mellom, enn å få nr tre når de andre var fire og seks. Mens andre kan oppleve at det å få nr tre bare blir for mye. Jeg syns hvertfall ikke man skal få nr tre bare fordi den andre vil, og særlig hvis man har hatt vanskelige graviditeter eller fødsler før.

• Liker 4
Skrevet

kjøp mannen en hund 

Anonymkode: 801ae...07a

Skrevet
Cookiemonster! skrev (På 19.11.2022 den 19.49):

Beklager langt innlegg, men jeg trenger litt hjelp til å sortere tanker og følelser.

Jeg og mannen min har to barn på 3 og 6 år. Mannen min ønsker seg et barn til, men jeg tenker at det holder med de to vi har. 

For:

- han ønsker seg et barn til og har lengsel i blikket når han ser babyer. Jeg kjenner på det samme noen ganger

- han var ikke spesielt entusiastisk da jeg var gravid med første barnet (hovedsakelig mitt ønske, han visste ikke helt hva han gikk til) og var nokså spent med det andre barnet (første hadde kolikk og søvnvansker og han var redd for at vi skulle gjennom det samme igjen). Jeg er litt lei meg for at vi ikke fikk dele forventningsgleden og fristes nå av hans entusiasme og lengsel

- vi deler arbeidet i hjemmet og med ungene 50/50, han har stor kapasitet og lang lunte

- hverdagslogistikken er behagelig og vi har stort nettverk

Mot:

- jeg har hatt kompliserte svangerskap og flere spontanaborter

- jeg opplever ikke å ha nok overskudd til flere barn

- barna fungerer svært godt sammen og jeg er redd for å forstyrre dynamikken i familien

- hverdagen vår er rolig og relativt velfungerende, jeg er redd for at et barn til vil "tippe lasset"

- jeg har vært heldig og har en kropp som bærer lite preg av svangerskap og fødsler (overfladisk, I know)

- eldste barnet vårt strever med konsentrasjon og følelsesregulering og vil kanskje ha behov for noe ekstra oppfølging

- jeg trives med å kunne sove hele natten, være bleiefrie og ha noe mer frihet enn med små barn

Jeg setter pris på alle tanker og råd :)

Du kan jo planlegge nr 3 etter 3-4 år? Det funket for oss. Da lengtet vi begge etter baby og gledet oss masse. Må ikke ha tette. 

Anonymkode: 3deeb...e99

• Liker 2
Skrevet

vi valgte og få det 3,men nå sitter vi med 5 barn :) er man klar og er innstilt på mer enn 1 barn, så kjør på :) idag er barna her 13,10 og snart 1

Anonymkode: bfe21...032

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

vi valgte og få det 3,men nå sitter vi med 5 barn :) er man klar og er innstilt på mer enn 1 barn, så kjør på :) idag er barna her 13,10 og snart 1

Fikk dere trillinger til slutt?

Anonymkode: cbbb5...bdc

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 0.21):

Dere holder dere til to. Fordi: dere ikke har overskudd til flere. Og tredjemann kan absolutt velte lasset.

Anonymkode: 1180a...dae

Så fint du ga henne svaret, da trenger hun ikke å tenke mer på den saken

Anonymkode: 51721...db1

Skrevet

Sier til alle mine venner, nr tre veltet lasset😂 alt blir dyrere og tids strekker ikke helt til. Sånn helsemessig så ble ting drastisk verre med nummer tre for meg. 
lytt til deg selv, er det slitsomt nå, blir det ikke bedre med ett til. 

Anonymkode: fe44e...1ac

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk to tette i midten av 30-årene og det var travelt i småbarnstiden, men følte det gikk fint i kombinasjon med krevende 100% jobb. Nå går våre i 6. og 7. klasse og jeg synes det er mer krevende nå, med fritidsaktiviteter, verv som lagleder, dugnader, utviklingssamtaler, foreldremøter, arrangere 17. mai på skolen. Alt de vil og «må» ha og begynnende tenårsalder, lekser som må gjøres etter aktiviteter på kvelden når lufta har gått ut av meg/ oss. Om vi skulle hatt tid til dette med 1 barn til, puh! 

Men innser at andre har større kapasitet enn oss og ikke har behov for litt egentid på kvelden. 😅

Anonymkode: 4b943...253

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker at med baby nr 3, var det slitsomt det første året. Jeg var alene med 3 stk da pappa studerte i en annen by. De to eldste gikk i bhg og det var et heftig år med tre små. Men aldri, ikke et eneste sekund, har jeg angret. 

Hva som er rett for deg og din familie, vet du sikkert innerst inne 🖤 Jeg tror på at man angrer aldri på et barn. Jeg har frem til nå, aldri hørt at noen angrer på det. 

Anonymkode: fbb53...de6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

(...)

Hva som er rett for deg og din familie, vet du sikkert innerst inne 🖤 Jeg tror på at man angrer aldri på et barn. Jeg har frem til nå, aldri hørt at noen angrer på det. 

Det å angre på et barn er ekstremt tabubelagt. Det er nok langt flere som angrer enn de ytterst få man hører om. Man dette kan man jo ikke snakke høyt om.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg husker at med baby nr 3, var det slitsomt det første året. Jeg var alene med 3 stk da pappa studerte i en annen by. De to eldste gikk i bhg og det var et heftig år med tre små. Men aldri, ikke et eneste sekund, har jeg angret. 

13% angrer på barna sine. Der hørte du det.

Skrevet

Hvor søte babyer er og hvor koselig svangerskapet er, bør ikke være faktorer, i mine øyne. Dette er en bitte bitte liten del av et barns liv, og er ikke det man bør styre etter. 

Vi stoppet ved to. Vi har ikke kapasitet til å følge opp flere så godt som vi ønsker. Vi er allerede slitne og har dårlig samvittighet omtrent konstant fordi vi føler vi ikke strekker til. 

Vi har veldig god økonomi, men begge kjenner på den at vi er for irritable, for utålmodige, burde lekt mer, burde funnet på mer, osv. 

Det er også logistikken med være flere barn enn voksne. 

Vi synes rett og slett det er tøft nok med to, og at vi ikke ville klart være de foreldrene vi ønsket være om vi fikk et barn til. 

Anonymkode: 0b4a7...9d6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tre, elsker dem over alt på jord alle sammen men jeg ville ikke anbefalt mer enn to, tredjemann tipper lasset fullstendig

Anonymkode: 7df17...414

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

13% angrer på barna sine. Der hørte du det.

Det var et veldig høyt tall. Husker du hvor tallet er hentet fra? Er det kvinner eller menn? USA, kanskje? Ser for meg at flere angrer der da det mange steder er vanskeligere å få tilgang til abort og støtteordningene er dårlige + mer fattigdom. Jeg håper virkelig ikke at 13% angrer på barna sine i Norge. 

Skrevet
Grønt blad skrev (1 time siden):

Det var et veldig høyt tall. Husker du hvor tallet er hentet fra? Er det kvinner eller menn? USA, kanskje? Ser for meg at flere angrer der da det mange steder er vanskeligere å få tilgang til abort og støtteordningene er dårlige + mer fattigdom. Jeg håper virkelig ikke at 13% angrer på barna sine i Norge. 

https://sciencenorway.no/children/how-many-people-actually-regret-having-children/1898652
Polsk studie. Det man må huske på er at mørketallene er store fordi det er såpass tabubelagt. Men henger du inne på barn&familie delen av dette forumet, vil du også få et innblikk i hvor vanlig det er å angre på ungene sine. Mange gjør det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 10.30):

Fikk dere trillinger til slutt?

Anonymkode: cbbb5...bdc

jepp

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...