Gå til innhold

Skal planlegge 50/50 med barnefar, råd og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Far og jeg gikk fra hverandre i sommer etter utroskap. Han flyttet rett inn med ny dame. Vi har to gutter på 3 og 7 år. I høst har jeg hatt ungene mye, han har hatt samvær noen dager i uken, pluss litt overnatting. Dette fordi barna skal bli vandt til stemor og ny tilværelse. 

Vi skal snart møtes for å diskutere 50/50, annenhver uke. I den forbindelse ønsker jeg noen erfaringer og råd om hva vi bør ha med i samværsavtalen. 

Et punkt jeg lurer veldig på et sommerferien. Har lyst til å dele juli mellom oss, en tar de to første ukene, mens den andre de to siste. Far til barna jobber turnus, og hevder hardnakket at han ikke får tilpasset ferien til barna. Det har han sikkert rett i, men kan jeg stå på mitt, og si at det ikke er mitt problem, og at dette må han løse med arbeidsgiver og samboer? Jeg må jo ha noe å presentere til min arbeidsgiver også. Tanker? Takk ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om far jobber turnus så betyr ikke det at han kan diktere alle ferier tilpasses han, men prøv for ordens skyld å finne en løsning som passer begge. 

Vi har annenhver uke hele året også på sommeren. 

Anonymkode: bdddd...2d9

• Liker 2
Skrevet

Gått fra hverandre i sommer og allerede skal barna bo med far OG stemor?? 

Anonymkode: 18a0d...873

• Liker 1
Gjest kruspersilletaco
Skrevet

Det er lurt å planlegge juli slik du skriver. Da er jo sfo stengt. Kan alltids endre om noen år når yngste klarer å være alene hjemme litt på dagtid. 

Husk å ta med klokkeslett på høytider. Og om noen bare skal følge vanlig samvær (17.mai feks) Men hvis det er din tur og ha 17. Mai, men dagen er midt i pappauken, når tar du over barna, og når leveres de tilbake? Henter du dem 16. Mai? Og han får dem kl. 14 på 17. Eller er de hos deg til kl 18, eller 18.? Lurt å ha slike ting skriftlig.. Skal julen delen i 2? Hvilken dag er byttedag og klokkeslett. Feks hos deg jul og far nyttår. Så da kommer de til deg 23.12 kl. 17, og far henter dem 2. Juledag kl. 12. Du henter dem igjen 1.1 kl 12.

Skrevet

Det høres litt rigid ut å alltid dele juli, det kommer an på hvor viktig det er for deg. 

Anonymkode: 50244...045

Skrevet

Beste tipset jeg har er å sette opp en kalender for hvert halvår, lage to kopier med tydelige markeringer av samværsdager og love hverandre at dere holder dere til den. En tydelig kalender dere begge kan henge på kjøleskapet. Dukker noe opp for hver av dere så er den som har barna ansvarlig for å ordne opp eller fikse barnevakt, og utgangspunktet er at dere ordner det selv, ikke ber den andre om å bytte dager. SÅ mange konflikter oppstår grunnet rot i samværsdagene.

Jeg anbefaler byttedag midt i uken. Sørg for at begge får både hverdag og helg. Det er også mindre opprørende for barna at den ene leverer på skole/barnehage og den andre henter, fremfor å ha en "overlevering".

Ved 50/50 må dere begge ha dekning for det barna trenger hos dere begge, så de ikke trenger å drasse med ting fra sted til sted. Kartlegg de større kostnadene dere må dele allerede nå, så dere har oversikt. Ta vare på faktura dere kan videresende så dere ikke trenger be hverandre om penger eller sende vipps-krav.

Ang. sommerferien så er det lurt å ha 2+2 uker så hver av dere har mulighet til å reise bort. Men går det ikke er det lurt å vise fleksibilitet.

Anonymkode: 00ff6...6da

• Liker 1
Skrevet

Greit nok å avtale samvær med datoer og klokkeslett, men prøv for all del å være litt fleksibel også. Plutselig blir du invitert med på en helgetur eller i et bryllup som ikke passer med oppsatt plan.  Gi og ta for begge, og godt samarbeid.

Skrevet

Vi har ikke 50/50 til vanlig, men 70/30 der barnet bor mest hos meg(mor). Gjennom hele sommerferien, altså fra siste skoledag til første skoledag fordeler vi ferien med to og to uker. Først 2 uker hos far, 2 uker hos mor, 2 uker hos far osv. Barnet har 8 uker ferie og får da halvparten av ferien sammen med hver av oss.

Anonymkode: 21f37...3cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...