Gå til innhold

Helsøsken hos meg 50%, men vil være forskjellige tider.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to barn som er helsøsken, 10 og 18 år. Bor hos meg 50%, 2 uker om gangen.

Nå sier 18-åringen at hun bare vil bo én uke i steden for 2 om gangen.

Det mener jeg vil gjøre familielivet veldig kaotisk, og har egentlig sagt at det orker jeg ikke. Sliter med visse ting og en stabil hverdag er viktig for meg. Hun får følge lillesøsters samværsplan sier jeg. Hun er tross alt voksen nå. Hadde hun vært 8 år med samme ønske så hadde det selvfølgelig blitt sånn.

Dere som er kjent med opplegget 50%, hva tenker dere om det jeg mener?

Anonymkode: a0a19...776

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 18 åring klarer seg jo fint selv. Hva er problemet med å ha 18 åringen mer hjemme? Du må jo bare si at du trenger mye tid for deg selv og aksepteres ikke det så blir det ikke noe av planen.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet. Hvordan gjør det at du ikke kan ha en stabil hverdag?

Anonymkode: 2e392...b43

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

En 18 åring vil jo klare seg selv hjemme hos deg. Så skjønner ikke problemstillingen. 
Er jo bare å være tydelig med den voksne datteren din at hun må klare seg selv hjemme de ukene din mindreårige datter ikke er hjemme. 

Anonymkode: 8191e...929

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde blitt utrolig såret (og sur) om mamma hadde sagt at hun ikke orket å ha meg hjemme annet enn akkurat da og da :(

• Liker 24
  • Hjerte 3
  • Nyttig 13
Skrevet

Du har virkelig feilet i oppdragelsen dersom det er mye arbeid å ha en 18-åring hjemme...

Anonymkode: b87c3...2e1

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke det at jeg ikke orker at hun er her, men at det blir så mye flyttinger. Jeg hadde ikke hatt noe imot om hun bodde her hele tiden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville sett det positive, du kan faktisk fokusere på en unge og prioritere akkurat den. Man kan faktisk ikke si at det ikke passer å være mamma (og ikke pappa heller!) noen uker, bare noen andre... Med mindre det ligger turnus tilrettelagt på jobb osv, men det vil jo ikke ha noe å si for en 18-åring!

Anonymkode: 54b9c...fe4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det at jeg ikke orker at hun er her, men at det blir så mye flyttinger. Jeg hadde ikke hatt noe imot om hun bodde her hele tiden. 

Flyttingene er slitsomme for deg? Hvorfor?

Anonymkode: 54b9c...fe4

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet

Det ville vel vært mye mer slitsomt dersom en åtteåring ville hatt det sånn? En 18-åring er jo «selvgående».

Anonymkode: a9972...127

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Skjønner heller ikke problemet..

Anonymkode: b7ae6...f4e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke helt hva du mener. Ordner ikke 18 åringen dette selv? Da jeg var tenåring tok jeg buss alene (1time) mellom mamma og pappa og klarte meg stort sett selv. Det begynte jeg med da jeg var 14. 

Anonymkode: 2e392...b43

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ser faktisk ikke problemet med dette og jeg hadde satt pris på å få litt egentid med hvert av barna. Jeg hadde blitt kjempe såret, om jeg hadde blitt avfeid på denne måten. 18 åringen er på vei ut, nyt den tiden du har henne under samme tak. En 18 åring er relativt selvgående. 

Anonymkode: 205be...b63

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan er det styr når hun drar mellom dere foreldre? Hun pakker vel og ordner det selv? 

Kanskje hun etter en stund blir lei den hyppige pendlingen og går tilbake til 2 uker av gangen?

Jeg ser ikke problemet iom at hun er så stor og ordner alt selv?

Anonymkode: a5913...3c3

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Tror mange misforstår her. 18 åring vil være hos mor en uke av gangen i stedet for to. Det betyr at 18 åring vil være kortere av gangen ikke at mor vil ha henne mindre.

Jeg tenker Ts at du må tenke nøye gjennom om du kan strekke deg her. Det er en periode en vil begynne frigjøre seg og det kan være veldig viktig for 18 åring å føle en får bestemme. Har du sjekket hvor viktig dette er for 18 åring forresten ? Om det er viktig eller bare ett innfall.

Anonymkode: 7e532...ccb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvordan dette blir så mye mer slitsomt og uforutsigbart for deg - det er hun som flytter på seg (for egen maskin, antar jeg) og det blir fortsatt faste uker. Det er begrenset hvor strenge føringer du kan legge på en 18-åring - i verste fall risikerer du jo at hun da velger å heller bo hos far i større grad.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er 18 år- dette må hun få være med å bestemme,synes jeg. Det er ikke lange tiden igjen før hun flytter, så det du evt sliter med klarer du å holde i sjakk. 

Anonymkode: 66f9f...d8f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

En 18-åring må få velge hvor hun skal bo og når hun skal være der.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kanskje hun vil ha litt barnefri? 

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

TS vil jo i løpet av måneden få en barnefri uke i stedet for enn. Hvor mye oppfølging trenger egentlig en 18-åring? Jeg har en 16-åring og ikke mye vi ser til han utenom måltider. Fikser frokost, lunsj og kveldsmat selv. Drar på skolen selv, drar på trening selv, gjør lekser selv Jeg kjører til kamper og til ting i helgene. 

Anonymkode: b9757...ace

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...