AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 (endret) Hva tenker dere om folk som får enda et barn bare for at han/hun skal kunne donere nyre osv til sin syke storesøsken? Anonymkode: 2b00a...b31 Endret 19. november 2022 av Christina82 ts ønsket endre overskrift.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Nei, jeg syns ikke det. Et barn bør ha sin egen verdi og bør ikke skapes for å redde et annet. Mange etiske problemstillinger rundt donorsøsken. Anonymkode: 7a561...17e 8 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Helt innenfor. De vil uansett elske det nye barnet like mye som det første. Anonymkode: 81fa6...e54 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt innenfor. De vil uansett elske det nye barnet like mye som det første. Anonymkode: 81fa6...e54 Hvordan vet du det? Når man er født for å redde noen andre, så er ikke det akkurat sånn at en føler seg så ønsket som den man er. Anonymkode: 2e178...431 2 1 1
Topsi Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 (endret) Vel, det er jo etiske spørsmål knyttet til embryo-seleksjon, men skal la det ligge. Jeg skjønner jo at man vil redde barnet man har. Men er det riktig å spesialbestille et barn som vet akkurat de ble til for å redde en annen? Og ikke minst, ingen kan tvinge oss voksne til å donere et organ for å redde andre, er det rett at et barn som ikke kan samtykke blir brukt som donor? Hva hvis det nye barnet får nyreproblemer? Endret 19. november 2022 av Topsi 8 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt innenfor. De vil uansett elske det nye barnet like mye som det første. Anonymkode: 81fa6...e54 Men barnet er blitt født bare for gi vekk organer til søsknen sin, når de blir eldre så må det føles felt 😕 Anonymkode: 2b00a...b31 1 3
Eva-Lena Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 Jeg skjønner veldig godt at dere vil hjelpe barnet dere har og som trenger hjelp. MEN at ett uskyldig barn skal få fjernet en nyre uten å ta den avgjørelsen selv syns jeg ikke noe om. Hva om det nye barnet får problemer med den ene nyra den har igjen? Da må jo den enten vente på en nyre fra en annen donor eller verste fall dø. Det nye barnet må da klare seg med kun 1 nyre resten av livet. Min mamma fikk problemer med nyrene pga kreft og legen sa det gikk bra siden hun hadde to som jobbet. Hadde hun bare hatt den ene ville hun dødd ved første nyresvikt. 2 2
Gjest Ramona1970 Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Wtf? Nei? Hvordan kan man i det hele tatt tenke den tanken? Avle frem mennesker som donorer?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 Det er jo heller ikke sånn at man fungerer normalt med en nyre, en jeg kjenner fikk en nyre donert av sin mor, og hun ville donert den nyra uansett, men hun fortalte at hun måtte bli med på et opplysningskurs om hva det innebar å leve med bare ei nyre. Anonymkode: 2e178...431 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Ikke greit. Hva hvis donorbarnet får nyresvikt når hen vokser opp og dør pga dere som foreldre valgte å ta den ene nyren. Kunne du levd med deg selv hvis det skjedde? Anonymkode: 73206...cd1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke greit. Hva hvis donorbarnet får nyresvikt når hen vokser opp og dør pga dere som foreldre valgte å ta den ene nyren. Kunne du levd med deg selv hvis det skjedde? Anonymkode: 73206...cd1 Hvorfor skriver du "dere" og "du"? Jeg har ingen barn Anonymkode: 2b00a...b31
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Ikke greit. Det kan medføre helseplager for donoren. Anonymkode: e99a2...21e 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Ramona1970 skrev (7 minutter siden): Wtf? Nei? Hvordan kan man i det hele tatt tenke den tanken? Avle frem mennesker som donorer? Enig Anonymkode: 2b00a...b31 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #14 Skrevet 19. november 2022 Mitt ståsted er at dette er uetisk. Mennesker har sin egenverdi, de er ikke bare «blodsekker med innhold» som man bare kan ta fra. Å føde for bare å bruke for å hjelpe et annet barn– kvalmt. Anonymkode: 50475...f38 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 Eva-Lena skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt at dere vil hjelpe barnet dere har og som trenger hjelp. MEN at ett uskyldig barn skal få fjernet en nyre uten å ta den avgjørelsen selv syns jeg ikke noe om. Hva om det nye barnet får problemer med den ene nyra den har igjen? Da må jo den enten vente på en nyre fra en annen donor eller verste fall dø. Det nye barnet må da klare seg med kun 1 nyre resten av livet. Min mamma fikk problemer med nyrene pga kreft og legen sa det gikk bra siden hun hadde to som jobbet. Hadde hun bare hatt den ene ville hun dødd ved første nyresvikt. Dere hvem? Anonymkode: 2b00a...b31
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt ståsted er at dette er uetisk. Mennesker har sin egenverdi, de er ikke bare «blodsekker med innhold» som man bare kan ta fra. Å føde for bare å bruke for å hjelpe et annet barn– kvalmt. Anonymkode: 50475...f38 Enig. Anonymkode: 2b00a...b31 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men barnet er blitt født bare for gi vekk organer til søsknen sin, når de blir eldre så må det føles felt 😕 Anonymkode: 2b00a...b31 Det tror jeg også. Jeg fikk vite av min onkel at jeg og mine søsken var limet som holdt en dysfunksjonell familie sammen og litt mer funksjonell da vi vokste opp. Nå er vi voksne og spredt for alle vinder, så de må på nytt forholde seg til hverandre uten barna/onkelbarna/barnebarna med i ligningen. Vi var også veldig viktige lysglimt i et ellers tungt sinn for den ene onkelen vår(depresjon). Selv om jeg vet at vi er høyt elsket uansett hvilken helende effekt vi som barn har hatt på dem rundt oss, syns jeg det kan være litt vondt å tenke på at familien går "til Pisa" fordi vi er voksne og har flyttet andre steder. Hvordan det da må være å etter hvert forstå at du ble født ene og alene for å redde storesøster eller storebror, kan jeg ikke forestille meg. Anonymkode: 30e4e...5bd 1
Hulderen Skrevet 19. november 2022 #18 Skrevet 19. november 2022 I Norge må man være over 18 år før man kan donere bort en nyre. Det nyresyke barnet kan neppe vente så lenge, så slå fra deg tanken. 4 1
Eva-Lena Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere hvem? Anonymkode: 2b00a...b31 Jeg gikk ut fra at dette gjaldt deg og evt samboer. Leste på nytt nå, så beklager at jeg ikke skjønte med en gang. Uansett synes jeg ikke noe om tankegangen om noen tenker sånn.
Veggdyret Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 Synes det er 100% forkastelig dersom man skal ta organer eller tilogmed "bare" beinmarg fra donorbarnet. Dersom foreldrene har kapasitet til et barn til og det er stamceller/morkake/navlesnor som skal brukes, så er det ok.Men greit å aldri noensinne nevne det for barna. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå