AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Del Skrevet 19. november 2022 1. Fikk spørsmål om det går fint at hun sender den til meg på Mandag? 2. Fikk spørsmål om det går fint om hun sender den til meg på Mandag? Hvilket alternativ er det som er mest rett her? Anonymkode: ea8c2...9db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 19. november 2022 #2 Del Skrevet 19. november 2022 At, hvis det er tidspunktet som er spørsmålet. Om, hvis det er om hun sender eller ikke sender (idet hele tatt) som er spørsmålet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 19. november 2022 #3 Del Skrevet 19. november 2022 Jeg vil si at begge kan brukes. Alternativ 1 høres ut som at hun uansett vil sende den mandag, alternativ to at hun sender mandag hvis det er greit, men i praksis betyr de det samme. (Det som uansett er feil er å ha stor forbokstav i mandag, det regnes ikke som egennavn på norsk). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #4 Del Skrevet 20. november 2022 Daria skrev (17 timer siden): Jeg vil si at begge kan brukes. Alternativ 1 høres ut som at hun uansett vil sende den mandag, alternativ to at hun sender mandag hvis det er greit, men i praksis betyr de det samme. (Det som uansett er feil er å ha stor forbokstav i mandag, det regnes ikke som egennavn på norsk). Nei, det er ikke feil. Stor bokstav i substantiv var mer vanlig før, Ivar Aasen brukte det f.eks., og det ble også brukt i riksmål (eller var det dansk?) Anonymkode: 37b80...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #5 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det er ikke feil. Stor bokstav i substantiv var mer vanlig før, Ivar Aasen brukte det f.eks., og det ble også brukt i riksmål (eller var det dansk?) Anonymkode: 37b80...6c4 Det er feil nå. Anonymkode: 2f1a9...d1b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #6 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er feil nå. Anonymkode: 2f1a9...d1b Nei, gammeldags språk er ikke feil Anonymkode: 37b80...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Embla Othea Skrevet 20. november 2022 #7 Del Skrevet 20. november 2022 Nr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 20. november 2022 #8 Del Skrevet 20. november 2022 Den første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 20. november 2022 #9 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei, det er ikke feil. Stor bokstav i substantiv var mer vanlig før, Ivar Aasen brukte det f.eks., og det ble også brukt i riksmål (eller var det dansk?) Anonymkode: 37b80...6c4 Stemmer, det ble brukt. Det blir ikke brukt lenger. Ikke feilinformer personer som er usikre på hva som er riktig. Slike skrivefeil blir lagt merke til, og gir dårlig inntrykk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #10 Del Skrevet 20. november 2022 Hulderen skrev (1 time siden): Stemmer, det ble brukt. Det blir ikke brukt lenger. Ikke feilinformer personer som er usikre på hva som er riktig. Slike skrivefeil blir lagt merke til, og gir dårlig inntrykk. Uvanlig og gammeldags, og lite brukt. Men ikke feil Anonymkode: 37b80...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #11 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Uvanlig og gammeldags, og lite brukt. Men ikke feil Anonymkode: 37b80...6c4 Jo. Men ta gjerne diskusjonen med Språkrådet: Alle har liten forbokstav. Døme: jul nyttår påske 1. juledag 2. påskedag langfredag 1. søndag i advent torsdag 10. juli august jonsok sankthans sankthansbål helgemess/allehelgensdag https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Stor_eller_liten_forbokstav/#dagar Anonymkode: 71806...428 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #12 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jo. Men ta gjerne diskusjonen med Språkrådet: Alle har liten forbokstav. Døme: jul nyttår påske 1. juledag 2. påskedag langfredag 1. søndag i advent torsdag 10. juli august jonsok sankthans sankthansbål helgemess/allehelgensdag https://www.sprakradet.no/sprakhjelp/Skriveregler/Stor_eller_liten_forbokstav/#dagar Anonymkode: 71806...428 Språkrådet bestemmer bare hva som er rett i det offentlige. Stor forbokstav på alle substantiv var vanlig i norsk, men det er ikke vanlig mer nå for tiden, men det er ikke feil å skrive gammeldags og ignorere Språkrådet. Sitat I Norge sendte departementet alt i 1877 ut et rundskriv om at de skolene som ønsket det, kunne tillate elevene å skrive liten forbokstav i substantivene. Likevel var de store forbokstavene i en viss utstrekning i bruk helt til den første verdenskrigen. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2000/Spraaknytt_2000_1_2/Motvilje_mot_forandringer/ Anonymkode: 37b80...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #13 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Språkrådet bestemmer bare hva som er rett i det offentlige. Stor forbokstav på alle substantiv var vanlig i norsk, men det er ikke vanlig mer nå for tiden, men det er ikke feil å skrive gammeldags og ignorere Språkrådet. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraaknytt_2000/Spraaknytt_2000_1_2/Motvilje_mot_forandringer/ Anonymkode: 37b80...6c4 Jo det er det. Men det er lov å skrive feil, så sånn sett kan ingen arrestere deg for å skrive Mandag. Men hvorfor skriver du nå, ikke nu, siden du omfavner avleggs rettskriving? Anonymkode: 71806...428 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #14 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo det er det. Men det er lov å skrive feil, så sånn sett kan ingen arrestere deg for å skrive Mandag. Men hvorfor skriver du nå, ikke nu, siden du omfavner avleggs rettskriving? Anonymkode: 71806...428 Jeg sa ikke at JEG skriver slik. Jeg skriver også substantiver med små bokstaver (unntatt egennavn), men jeg er ikke så trangsynt at jeg sier de som bruker store bokstaver på alle substantiver skriver feil, det er bare uvanlig og veldig gammeldags. Men da må de være konsekvente og gjøre det med ALLE substantiver, ikke bare ukedagene f.eks.. Skriver de både Mandag og hus, så blir det feil Anonymkode: 37b80...6c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #15 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg sa ikke at JEG skriver slik. Jeg skriver også substantiver med små bokstaver (unntatt egennavn), men jeg er ikke så trangsynt at jeg sier de som bruker store bokstaver på alle substantiver skriver feil, det er bare uvanlig og veldig gammeldags. Men da må de være konsekvente og gjøre det med ALLE substantiver, ikke bare ukedagene f.eks.. Skriver de både Mandag og hus, så blir det feil Anonymkode: 37b80...6c4 Jo, det er feil. Skriftspråket vårt er normert. Anonymkode: 1c41f...c8b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #16 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jo, det er feil. Skriftspråket vårt er normert. Anonymkode: 1c41f...c8b I følge Kongeriket Norge er det feil, men norsk er mer enn det som Språkrådet sier det er. De kan ikke bestemme over et språk, selv om de prøver å påstå det, det er rett og slett umulig. På bokmål(tm) er det feil, men ikke i norsk generelt (enten du bor i Norge eller i andre land). 99,9% prosent av dem som snakker norsk vil sikkert også si det er feil, men historisk bruk i moderne norsk (ikke gammelnorsk, det blir å gå for langt tilbake), gjør det rett. Anonymkode: 37b80...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #17 Del Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I følge Kongeriket Norge er det feil, men norsk er mer enn det som Språkrådet sier det er. De kan ikke bestemme over et språk, selv om de prøver å påstå det, det er rett og slett umulig. På bokmål(tm) er det feil, men ikke i norsk generelt (enten du bor i Norge eller i andre land). 99,9% prosent av dem som snakker norsk vil sikkert også si det er feil, men historisk bruk i moderne norsk (ikke gammelnorsk, det blir å gå for langt tilbake), gjør det rett. Anonymkode: 37b80...6c4 Det er feil. Anonymkode: 1c41f...c8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #18 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er feil. Anonymkode: 1c41f...c8b Folk flest bruker ikke stor forbokstav i alle substantiver mer, det er et godt argument du kunne kommet med. Så godt at jeg nesten vil si at det er feil å skrive Mandag. (Men det var vel nevnt av andre fra før) Språkrådet sier ditt og datt, derfor er norsk ditt og datt, det er et tulleargument basert på autoritet, argumentum ad verecundiam. Rett språk er det som blir/ble brukt. Uansett så har TS gjort en feil og skrevet spørsmål, Mandag og alternativ inkonsekvent. Men jeg tror jeg gir meg med denne diskusjonen. Det er litt håpløst når så mange synes det er greit å bli kuet av staten på den måten. Det er nesten så jeg får lyst til å skrive store forbokstaver i alle substantiver på trass nå, men bare nesten. Anonymkode: 37b80...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #19 Del Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Folk flest bruker ikke stor forbokstav i alle substantiver mer, det er et godt argument du kunne kommet med. Så godt at jeg nesten vil si at det er feil å skrive Mandag. (Men det var vel nevnt av andre fra før) Språkrådet sier ditt og datt, derfor er norsk ditt og datt, det er et tulleargument basert på autoritet, argumentum ad verecundiam. Rett språk er det som blir/ble brukt. Uansett så har TS gjort en feil og skrevet spørsmål, Mandag og alternativ inkonsekvent. Men jeg tror jeg gir meg med denne diskusjonen. Det er litt håpløst når så mange synes det er greit å bli kuet av staten på den måten. Det er nesten så jeg får lyst til å skrive store forbokstaver i alle substantiver på trass nå, men bare nesten. Anonymkode: 37b80...6c4 «kuet av staten» 🤣 Da sier vi takk til deg! Anonymkode: 71806...428 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå