AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #41 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Papegøye øredobber i tre. Eller var det slutten av 80-tallet? Anonymkode: 74c2c...6e9 Tresmykker var vel typisk for tidlig nittitall, sammen med bronse, lær, bein m.m. Og chokere, ikke de svarte i "tatoveringsstil", men f.eks. flettede lærreimer, snorer med enkle anheng, fløyelsbånd med og uten anheng, treperler i naturfarger m.m. I 92-95 hadde jeg treøredobber formet som dyr, halvstore hengende øreringer i bronse, flettet lærchoker, "parfymeflaske" i bein og messing som smykke rundt halsen i lang skinnsnor, og mer i samme stil. Alt skulle helst se rustikt, håndlaget og "naturlig" ut i miljøet jeg vanket i. Anonymkode: e1778...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #42 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): tenker du på denne stilen? den kom tidlig på 80-tallet og er ganske typisk for 80-tallet, men jeg kan godt se for meg at den solgte mye utover 90-tallet og. Men jeg fikk slik smykker til min konfirmasjon i 1985. Anonymkode: 9ea90...727 Dette er 80-tallet, ja. Jeg likte dem den gangen, og liker dem faktisk enda, men det er jo ikke til å komme forbi at de er temmelig daterte. Anonymkode: e1778...7b1
Grüner Skrevet 22. november 2022 #43 Skrevet 22. november 2022 ElectricScum skrev (44 minutter siden): Yikes! Det var fortsatt mye sånt også på tidlig 90-tall.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #44 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tresmykker var vel typisk for tidlig nittitall, sammen med bronse, lær, bein m.m. Og chokere, ikke de svarte i "tatoveringsstil", men f.eks. flettede lærreimer, snorer med enkle anheng, fløyelsbånd med og uten anheng, treperler i naturfarger m.m. I 92-95 hadde jeg treøredobber formet som dyr, halvstore hengende øreringer i bronse, flettet lærchoker, "parfymeflaske" i bein og messing som smykke rundt halsen i lang skinnsnor, og mer i samme stil. Alt skulle helst se rustikt, håndlaget og "naturlig" ut i miljøet jeg vanket i. Anonymkode: e1778...7b1 enig. Dette er den stilen jeg husker. Jeg hadde en enkel sort lærreim som var knyttet slik at jeg kunne regulere lengden. Litt løsere enn choker skulle det være. I den snoren hang jeg nokså store anheng i stein eller messing. Jeg hadde også noen sagasmykker i bronse eller messing, og de skulle gjerne være litt lange. Hadde lange messingøredobber. Synes å huske noen øredobber som var små sølvmennesker i klatrepositur. Noen som husker dem? Anonymkode: 9ea90...727 1
Grüner Skrevet 22. november 2022 #45 Skrevet 22. november 2022 Jeg husker det som at det var flere parallelle trender; ikke enten eller. Det var hele tiden en relativt klassisk smykketrend med gull/sølvsmykker hos gullsmeder (gjerne kjeder med litt asymmetrisk anheng) som en brukte hvis en skulle pynte seg skikkelig, og så var det disse mer rustikke hverdagssmykkene i viking/keltiskinspirerte utforminger eller symboler som sol, måne osv som ofte var store og av billigere metaller. Men helt i starten av 90-tallet var det også en del sånne peace- og smiley-smykker. Choker-trenden var relativt kortvarig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #46 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (På 21.11.2022 den 22.04): nei, det var senere, det var mot slutten av 90-tallet Anonymkode: 9ea90...727 Nei, jeg brukte chokers tidlig nittitallet. Anonymkode: bd506...fea 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #47 Skrevet 22. november 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er 80-tallet, ja. Jeg likte dem den gangen, og liker dem faktisk enda, men det er jo ikke til å komme forbi at de er temmelig daterte. Anonymkode: e1778...7b1 ja, jeg liker dem og på en måte. Eller, dvs jeg liker de beste versjonene av dem - f,eks. de som startet stilen som jeg tror var finske Lapponia (nederste bildet), eller den måten den ble, og blir, brukt i Juhls sølvsmie (første bilde). Men markedet ble mettet av kopier, som de vi alle fikk til komfen. Fant noen i en bruktbutikk forleden, der jeg mener stilen ble omtalt som brutalisme. På sitt beste er det fantastisk smykkekunst - på sitt verste, komfgaver! Anonymkode: 9ea90...727
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #49 Skrevet 23. november 2022 Skolebildet fra 1 vg hadde jeg store øreringer i "gull". Det var veldig pop her. Til konfirmasjonen gikk det mye i aha smykker og ringer. Anonymkode: dc5fb...599 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #50 Skrevet 23. november 2022 Jeg bruker choker smykke. Jeg brukte også et smykke som hadde et liten lye u anhenget. Kjøpte det i sydligere strøk. Jeg brukte også medaljonger.. God minner Anonymkode: 2188b...685
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #51 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 19.54): Vi brukte halvtynn gull-lenke armbånd. Armbånd med charms var også inn, husker jeg hadde et slik som var elastisk med plater man kunne skifte ut. Halskjede var det ofte kors (selv om vi ikke var religiøse), eller tro håp og kjærlighet figurer, eventuelt stjernetegn. Mener også ank symbolet var populært. Husker også at halskjedet skulle dingle over kanten på høyhalset genser. Øredobber husker jeg ikke helt, tror de var helt enkle, små dobber, stener eller ringer. Anonymkode: 8f112...12b Sånn med plater som skiftes ut var senere, ca 1999. Men halskjede dingle over kanten på høyhalser er riktig. Anonymkode: aa7e8...406 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #52 Skrevet 23. november 2022 altflyter skrev (23 timer siden): Husker sånne armbånd laget av sikkerhetsnåler var ekstremt populært. Dette var senere, ca år 2000 Anonymkode: aa7e8...406 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå