Gå til innhold

Hjelp meg å forstå denne "diagnosen"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gikk til psykolog for utredning av ADD for 4 år siden. Nevnte også at jeg ofte var litt nervøs og stressa, men ellers var det ingen andre tema i timene, og jeg sluttet å gå dit etter at utredningen var ferdig. Fikk ingen diagnose, og det mener jeg var riktig. 

Fikk opp et minne på Snapchat, der jeg hadde tatt bilde av diagnosekode som psykologen hadde skrevet opp på ett eller annet oppsummeringsark, mener å huske jeg fikk det etter hver time. Der sto det koden R45.8. Når jeg googler det, får jeg opp som følger: "R45.8 Andre spesifiserte symptomer og tegn med tilknytning til emosjonell tilstand (Selvmordstanker)"

Altså, HÆ?! Jeg har aldri hatt selvmordstanker, og det er garantert ikke noe jeg har pratet med psykologen om. Tvert imot så fortalte jeg henne at jeg hadde det bra, fordi hun spurte hvordan det gikk hver gang jeg var der. Og det var jo sant også, så jeg forstår ikke? Noen som har peiling?😳

Anonymkode: a2091...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg ikke hvor i landet du bor. Men det kan hende at du har tilgang til journalen din på helsenorge.no. Der kan du isåfall se konklusjonen av utredningen. 

Anonymkode: ededd...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva stod det i epikrisen? Det er det som er relevant. Alt annet er del av prosessen, men ikke ferdig konkludert. Epikrisen kan du se i helsenorge eller be fastlegen om kopi.

Anonymkode: 3972e...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg tør å lese journalen... ikke at jeg sa noe ille eller urovekkende, men har hørt at psykologer skriver ned hvordan de vurderer at pasienten fremstår utad, og det orker jeg ikke å lese. Var så ukomfortabel med henne, så tror ikke jeg ga det beste inntrykket 🥴 Har uansett ikke tilgang til noe sånt på helsenorge, fordi helseforetaket ikke har lastet opp journalene der. 

Mener å huske at hun leste opp epikrisen til meg da jeg var der på siste timen, og det eneste hun konkluderte med var at jeg ikke hadde ADD, og at de symptomene jeg opplevde (hovedsaklig dårlig konsentrasjonsevne), sannsynligvis kom som en følge av uroen jeg kjente på. 

Men er det ikke uansett rart å sette en sånn kode på noen som overhodet ikke har selvmordstanker? Det er fire år siden, men jeg synes det er kjempeekkelt å se nå, for det er jo så langt fra sannheten som det går an. Synes bare det er så rart om hun har vært inne på den tanken i det hele tatt, for det var jo aldri tema, og jeg hadde det jo generelt bra, så jeg skjønner ikke hvordan hun kan ha fått et sånn inntrykk 🙃 

Anonymkode: a2091...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med journaler/epikriser er at det alltid er en eller flere feil. Det kan være et uhell (feiltasting), misforståelse eller legen husker feil i etterkant. Det går jo ikke an å holde på og klage og få rettet opp i så mye, så jeg har bare måttet gi slipp på det og leser ikke journal lenger.

Anonymkode: 0ca34...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...