AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Er det urimelig og være irritert på sjefen min? Og burde jeg si opp jobben? Jeg er 18 år og fikk min aller første jobb i Mars. Jeg jobber på en matvarebutikk og syntes at jobben er helt grei. Men nå som jeg har jobbet der en stund er det en del ting som begynner å irriterer meg veldig. Da jeg startet fikk jeg minimalt med opplæring, det eneste jeg fikk var opplæring i kasse. Dette har gjort at jeg nå blir satt i kassa sekundet jeg kommer på jobb og blir sittende der resten av vakten min. Jeg har ikke noe imot å sitte i kassen store deler av dagen, men det er ekstremt repetetiv og slitsom etter flere timer med «hei, pose? kvittering?». Jeg har ved fler anledninger sprut om det er mulig å kunne fylle på varer i 15-20 min, slik at jeg fikk gjort noe annet en liten stund. Men da får jeg som oftest et «nei» eller «du vet ikke hvordan man gjør det». Jeg har spurt sjefen min om det er mulig å få opplæring på de andre tingene jeg ikke kan helt og tilbudt meg å jobbe en dag uten betaling, bare for å lære og ikke sitte i kassen. Da fikk jeg i svar at jeg allerede hadde hatt opplæring. Det har blitt ansatt to andre personer med lik aldre som meg etter jeg startet. Og de har begge fått en full opplæring i alt, også kasse. Men jeg blir fremdeles dumpet i kassa hver gang jeg jobber, selv om de også jobber. Jeg har også en del problemer i forhold til sjefen min, hen kan være kjempe hyggelig i et øyeblikk og klikke helt i et annet. Jeg opplever ikke at hen har så mye kontroll og tar det ofte utover meg. Jeg kan skrive om to av episodene som jeg husker best. Jeg skulle jobbe en lørdags vakt fra 10-14, jeg har alle vaktene mine skrevet ned og har bilde av alle vaktlistene på telefonen, så jeg viste helt sikkert at det var tiden jeg skulle jobbe. Ettersom at jeg sluttet 14 den lørdagen, la jeg planer med familien og vi hadde leid vannskuter og skulle ut med båten når jeg var ferdig på jobb. Da jeg kom på jobb så jeg på vakt listen og da var tiden min plutselig blitt 10-17. jeg blir kjempe stresset for at jeg har tatt feil, men når jeg sjekker vakt listen som jeg hadde blide av sto det 10-14. så da har sjefen min endret vakt tiden min uten å si ifra til meg på forhånd. Jeg ringer da til sjefen min for å høre hva som skjer og hen klikker helt på meg. Hen banner, skriker og sier at da tar hen det bare selv og at jeg bare skal dra hjem. En annen gang skulle jeg få besøk av familien en langhelg, men jeg hadde jobb den lørdagen. Men siden dette var rundt 3 uker til så spurte en kollega (som vi kan kalle Petter), om han hadde mulighet til å bytte med meg. Petter sa at det gikk helt fin og at han skulle ta vakten min den helgen.Jeg sendte da melding for å høre om det går greit for sjefen min, hen svarer at det går helt fint å ender vaktlista og setter meg opp som ferie den dagen og gir vakten videre til Petter. Når helgen kommer blir jeg oppringt av en annen kollega som spør hvorfor jeg aldri kommer til vakten min. Da svarer jeg med at jeg fikk byttet vakten min med Petter for noen uker siden siden og at alt er godkjent av sjefen. Men da sier kollegaen min at Petter allerede er på jobb og at sjefen hadde bedt han om å jobbe 11-17 den dagen isteden. Dette var i etterkant av at vi hadde blitt enige om at han skulle ta min vakt. Jeg må da ringe sjefen min og spørre hva som skjer, siden jeg ikke har mulighet til å jobbe den dagen og passet på at vakten ble byttet flere uker i forkant. Sjefen min begynner da å kjefte å skrike på meg igjen og sier at da må jeg bare «pelle» meg på jobb uansett. Selvom alt dette kaoset var hennes feil, siden hun endret Petters arbeidstider, men ikke passet på å fylle noen inn tiden han egentlig skulle jobbe for meg. Så da dro jeg på jobb, selvom jeg hadde lagt planer og passet på at vakten min ble byttet fler uker tidligere. jeg kjenner jeg er sikkelig lei av å bli kjeftet på over ting som ikke er min feil. Jeg har også da fått et rykte blant kollegane om at jeg sluntrer meg unna eller «dropper» vakter. Men dette er jo kun fordi sjefen min har tulla med tidene og ikke har noe styr selv. Jeg vurderer og si opp å prøve og finne meg ny jobb fordi jeg ikke trives blant kollegaer og med sjefen lenger. Men jeg er også redd for at jeg er urimelig eller overdriver og at dette er hvordan det er på de fleste arbeidsplasser. er det sånn på de fleste arbeidsplasser og har jeg lov til å være irritert? Anonymkode: 252bb...2cd
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Du kan irritere deg over at sjefen roter med vakter. At du ikke får gjøre det du vil på jobb kan du derimot ikke si noe på, det er sjefen som bestemmer arbeidsoppgavene. Anonymkode: 6fcef...2fe 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Det spørs hvor mye det hjelper deg "å være irritert". Som oftest går det bare ut over en selv, og andre bryr seg ikke om hvordan du har det. Man må gjøre noe for å ta tak i situasjonen istedenfor å gå rundt og være irritert. For meg høres det kanskje ut som at miljøet er litt dårlig der du er, med en kjeftete og rotete leder og andre kollegaer som ikke slipper deg til for å utvikle deg. Du bør kanskje begynne å tenke ut en "plan B" med å lete etter ny jobb hvis det ikke blir bedringer. Noen ganger kan det å prøve å rette opp i problemet, gjøre det verre, og da må du ha en klar plan på det. Det er ikke vits i å være lojal mot en arbeidsgiver som ikke lar deg utvikle deg. Når det gjelder folk som kjefter, er bøllete eller på andre måter er urimelige, så fungerer det slik hos meg at alle har en kvote med "det var sikkert en misforståelse, sikkert en dårlig dag, sikkert et engangstilfelle der selv den beste kan sprekke". Men når det blir et gjentagende problem og det viser seg å ikke være enkelttilfeller pleier jeg tilslutt å sette foten ned og gi klar beskjed. For eksempel "Men vet du hva? Vi kan ikke ha det slik at hver gang det oppstår et problem med vaktlistene, så skal det ende opp i en opphetet samtale. Jeg gav beskjed den og den dagen at jeg skulle ha fri, og hvis du blar tilbake i meldingene dine vil du se at dette stemmer". Men igjen, det gjelder å se situasjonen litt an. Det er ikke alltid det er lurt å snakke folk imot, og det kommer litt an på hvor mye innflytelse og autoritet man selv har. Noen vil tåle å ta kritikken, innse sin egen feil og korrigere seg. Andre vil føle seg presset opp i et hjørne og respondere med å bli enda sintere eller bli mer bøllete fremover. Anonymkode: 87855...01a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå