Gå til innhold

Kan man døpe barnet uten å dra i kirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, vet overskriften er litt rar, men tipper du tar poenget allikevel.

Orker ikke tanken på alt styret med kirken og styret med stor dåp.

Går det an å bare sende inn noen papirer og få godkjent navn liksom?

Endret av Teardrop
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke helt her, mitt barn er ikke døpt og har jo navn og alt i orden. Det henger jo ikke sammen med om barnet blir døpt, hadde jo vært en del navnløse her om man ikke fikk et navn uten å bli "vannet" i kirken. :P 

• Liker 2
Skrevet

Du kan be om hjemmedåp, noen prester sier ja til det. Ellers kan du be om å ha en enkel dåp bare i sakristiet.

Anonymkode: 96ac1...078

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke helt her, mitt barn er ikke døpt og har jo navn og alt i orden. Det henger jo ikke sammen med om barnet blir døpt, hadde jo vært en del navnløse her om man ikke fikk et navn uten å bli "vannet" i kirken. :P 

Hvordan gjør man det da? hva gjorde du? Måtte du melde deg inn humanetisk eller lignende?

Skrevet
Teardrop skrev (Akkurat nå):

Hvordan gjør man det da? hva gjorde du? Måtte du melde deg inn humanetisk eller lignende?

Nei, sendte jo bare inn papirene til folkeregisteret. 

• Liker 5
Skrevet

Du må ikke døpe barnet. Det har ingenting med navneregistrering å gjøre.

Anonymkode: bc53e...1eb

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, dåp er en kristen sermoni som gjøres med prest i kirken. Du kan be om privat sermoni. Det er folkeregisteret som godkjenner navn, og kirken har ingenting med navn å gjøre. 

Anonymkode: 7e3c7...d91

Skrevet

Ja det kan du, men det er ikke slik at barnet får navnet ved dåpen.

Du sender inn en melding til folkeregisteret med ønsket navn, og det er det. Mer trenger du ikke gjøre.

Men som sagt, det er mulig å døpe barnet i stillhet hvis du ønsker det.

Anonymkode: 993a0...1d1

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (2 minutter siden):

Nei, sendte jo bare inn papirene til folkeregisteret. 

Ååå, det høres perfekt ut! Takk

Skrevet (endret)

Jeg har ikke døpt barnet mitt i noen kirke for vi er ikke religiøse. Det er en religiøs skikk å døpe barnet i kirke.

Vi sendte bare inn navneskjemaet til folkeregistreret noen uker etter at vi kom hjem fra fødeavdelingen. Da får et nytt menneske navnet sitt til odel og eie :D 

Man har vel 6 (?) måneder på seg til å sende inn navnevalget sitt til staten. Ellers gir de barnet et tilfeldig navn for deg, om du ikke velger noe selv. Har jeg hørt.

Endret av Million
Skrevet

Jeg blir litt overrasket over at voksne folk ikke vet noe som dette, må jeg innrømme.

Anonymkode: bc53e...1eb

• Liker 8
Skrevet

Alle barn får navn registrert i Folkeregisteret. Dåp er et rituale for å rense barnet ditt fra synd og innlemme  det i kristendommen. 

Anonymkode: 70f67...ef5

Skrevet
12 minutter siden, Teardrop said:

Dåp og navnefest har ingen ting med at barnet får navn å gjøre. 

Anonymkode: 1decd...85b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Million said:

Jeg har ikke døpt barnet mitt i noen kirke for vi er ikke religiøse. Det er en religiøs skikk å døpe barnet i kirke.

Vi sendte bare inn navneskjemaet til folkeregistreret noen uker etter at vi kom hjem fra fødeavdelingen. Da får et nytt menneske navnet sitt til odel og eie :D 

Man har vel 6 (?) måneder på seg til å sende inn navnevalget sitt til staten. Ellers gir de barnet et tilfeldig navn for deg, om du ikke velger noe selv. Har jeg hørt.

Om man ikke registrerer blir barnet registrert som gutt/jente mors etternavn og foreldrene får pålegg om å gi navn og etterhvert bot. 

• Liker 1
Skrevet

Navn og dåp har ingenting med hverandre å gjøre. 
Har du ingen voksne som kan hjelpe deg? 

Anonymkode: f8887...3b4

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke døpt barnet før navnet er registrert faktisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...