Gjest TomKrus Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 (endret) Får flinkere elever med færre lærere I den norske delen av PISA-rapporten, som kom i 2004, slås det blant annet fast at forskjellen mellom prestasjonene hos de finske og norske elevene tilsvarer mellom halvannet og to års skolegang. Er det på tide å forstå at kos ikke fører til kunnskap? Endret 8. desember 2005 av TomKrus
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Problemet er nok litt mer sammensatt, blant annet i forhold til hvem som i Norge følger vanlig undervisning i en vanlig klassesituasjon og hvilke ressurser som brukes - og registreres - i forhold til disse gruppene. Ellers lurer jeg på om du kanskje skal endre litt på undertittelen i tråden. Norske elver sliter også, men kanskje mer med næring enn med læring.
Gjest TomKrus Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Ellers lurer jeg på om du kanskje skal endre litt på undertittelen i tråden. Norske elver sliter også, men kanskje mer med næring enn med læring. ← hehe. jeg er bare et produkt av det norske skolesystemet.
Gjest gjest1 Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Får flinkere elever med færre lærere Er det på tide å forstå at kos ikke fører til kunnskap? ← Det har vært på tide og forstå dette i mange år, men de som bestemmer vil ikke. Skolen skal først og fremst være et sted hvor alle er venner og trives, og så kan læringa komme etter det hvis det er interesse for det. Jeg tror faktisk de mener at man må trives og ha det veldig bra på skolen for å kunne lære noe i det hele tatt, men hvordan kan man da forklare at ungene lærte mer den gangen det var læreren som var sjef i klasserommet og det var noe som het disiplin og respekt? ALT skal liksom være på barns premisser i våre dager - det er nesten så man kan kalle det sykt.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #5 Skrevet 8. desember 2005 Det har vært på tide og forstå dette i mange år, men de som bestemmer vil ikke. Skolen skal først og fremst være et sted hvor alle er venner og trives, og så kan læringa komme etter det hvis det er interesse for det. Jeg tror faktisk de mener at man må trives og ha det veldig bra på skolen for å kunne lære noe i det hele tatt, men hvordan kan man da forklare at ungene lærte mer den gangen det var læreren som var sjef i klasserommet og det var noe som het disiplin og respekt? ALT skal liksom være på barns premisser i våre dager - det er nesten så man kan kalle det sykt. ← Trivsel er et viktig grunnlag for læring. Jeg beklager, men det mener jeg av hele mitt hjerte! Før i tiden så var det mange som pugget seg til informasjon. At det er læring, javel, men er det viktig læring? Dessuten var det mange som falt fra og ikke klarte seg i den gammeldagse skolen. Når det er sagt, så er jeg av de lærere som mener at det fint går an å kombinere trivsel med disiplin og respekt. (Gjensidig respekt) Mine elever har det bra på skolen, samtidig som det er jeg som har kontrollen. De får ikke utdelt informasjon, men må finne ut av mye selv. Javel, de lærer kanskje ikke like mye (i mengde), men de forstår mer av det de lærer.
Gjest Hilde Skrevet 8. desember 2005 #6 Skrevet 8. desember 2005 Trivsel er et viktig grunnlag for læring. Jeg beklager, men det mener jeg av hele mitt hjerte! Før i tiden så var det mange som pugget seg til informasjon. At det er læring, javel, men er det viktig læring? Dessuten var det mange som falt fra og ikke klarte seg i den gammeldagse skolen. Når det er sagt, så er jeg av de lærere som mener at det fint går an å kombinere trivsel med disiplin og respekt. (Gjensidig respekt) Mine elever har det bra på skolen, samtidig som det er jeg som har kontrollen. De får ikke utdelt informasjon, men må finne ut av mye selv. Javel, de lærer kanskje ikke like mye (i mengde), men de forstår mer av det de lærer. ← Mulig det - men min erfaring er at det er mange flere som faller fra nå enn da jeg selv gikk på skolen. Som mor til to barn - en i ungdomsskolen og en som er ferdig med videregående så er erfaringen min at det er svært forskjellig nivå på lærerne i skolen idag. Er ungen din så uheldig med lærer(ne) så er mye av skolegangen ødelagt - og foreldrene har veldig lite å stille opp med. Min mening er at altfor mye beror på tilfeldigheter - er barnet ditt uheldig og havner i en klasse med masse uro - da går det altfor lang tid før noe blir gjort. Det må mer disiplin inn i skolen - man må vel snart se at man ikke kommer noen vei med den dullingen som foregår på skolen idag. Og det å pugge har faktisk noe for seg - elever lærer av det - de lærer litt disiplin og konsentrasjon - noe som jeg ser at veldig mange elever sliter med idag. Da jeg gikk på skolen så hadde vi konkurranse i å lære gangetabellen på rams - idag så kan de knapt regne 2+2 uten kalkulator
BMD Skrevet 8. desember 2005 #7 Skrevet 8. desember 2005 Når det er sagt, så er jeg av de lærere som mener at det fint går an å kombinere trivsel med disiplin og respekt. (Gjensidig respekt) Jeg er også overbevist om at trivsel er en viktig forutsetning for både læring og det å utvikle vitebegjærlighet. Når det er sagt trives de færreste med å drive dank på lang sikt. Vi trenger utfordringer og noe å bryne oss på og vi trenger struktur og rammer. Jeg kjenner mange som mistet motivasjonen rett og slett fordi de aldri fikk noen utfordringer. De får ikke utdelt informasjon, men må finne ut av mye selv. "Idag skal vi lære om red/oks-reaksjoner; Søk på internett!" ..Håper ikke det er _helt_ sånn skolen er blitt . Personlig mener jeg det er veldig fort gjort å miste sentrale deler av pensum når alt er prosjekt- og selvsøksbasert. Spesielt i grunnlagsfagene er jeg overbevist om at det er viktig med fastsatt pensumlitteratur, fremdriftsplaner og utvalgte oppgaver så elevene styres til å lære det mest sentrale, ikke bare det som tilfeldigvis er nødvendig for hvert individuelle prosjekt.
Gjest mito Skrevet 8. desember 2005 #8 Skrevet 8. desember 2005 De fleste lærere er kvinner, og generelt kan de lite om realfag og lignende. Som oftest misliker de realfag også. Denne trenden har man kunnet observert lenge. Kristin Clemet var på rett vei, men nå blir det vel andre 'boller' med en full Djupedal bak roret. Jeg kjenner en del som går på lærerhøyskole, og de forteller at det mases mer om pedagogikk og annet møl, det faglige kommer sekundært. Norge gjør det gang på gang elendig i internasjonale tester, men gud forby at læringstempoet skal gå så raskere, i den norske skolen er alle like flinke, bare på hver sin måte!
Christiane Skrevet 8. desember 2005 #9 Skrevet 8. desember 2005 Læring inn i den norske enhetsskolen (huff) ? Nu får du sannelig gi deg
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #10 Skrevet 8. desember 2005 "Idag skal vi lære om red/oks-reaksjoner; Søk på internett!" ..Håper ikke det er _helt_ sånn skolen er blitt . ← Det er nok ikke sånn, nei. Det er mer "learning by doing", altså finne ut hva som skjer, og dermed forstå sammenhengen!. Jeg har som nevnt tidligere sagt at jeg er for litt disiplin, men mener at det er unødvendig med 50-talls skolen der læreren bestemte uten at elevene fikk ha innspill. Pugging er jeg også for i enklte sammenhenger, blant annet gangetabellen. Å pugge ti byer i Belgia eller den kjemiske formelen for sukker er mer unødvendig. (Pedagogikk er ikke møl. Det er faktisk veldig viktig. Alle som har hatt upedagogiske, men kunnskapsrike, lærere kan vel underskrive på det!)
Bønna Skrevet 8. desember 2005 #11 Skrevet 8. desember 2005 (endret) Får flinkere elever med færre lærere Er det på tide å forstå at kos ikke fører til kunnskap? ← Det jeg finner merkelig er at sånne folk som deg snakker om frihet. Har det noe å gjøre med at sånne folk som deg også snakker om demokrati? Vi er tross alt kommet til 2005. Ordnung mus zein! Endret 9. desember 2005 av Bønna
BMD Skrevet 9. desember 2005 #12 Skrevet 9. desember 2005 Pedagogikk er ikke møl. Det er faktisk veldig viktig. Alle som har hatt upedagogiske, men kunnskapsrike, lærere kan vel underskrive på det! Vi har vel alle opplevd noen skrekkeksempler på det . Samtidig har jeg også hatt lærere som er helt greie pedagogisk, men ikke kan faget sitt. Hvis man skal vekke nysjerrigheten og relatere f.eks. realfagene til praktiske brukssituasjoner bør man jo ha en viss kunnskap og interesse på området. Da mener jeg ikke at man nødvendigvis må være en racer på difflikninger for å undervise matte i ungdomsskolen, men at det er en fordel å ha og formidle interesse og smakebiter på hva man kan bruke faget til når en blir stor. Bare noe så enkelt som å holde seg oppdatert på Illustrert Vitenskap må jo være en god begynnelse for å formidle realfag. Okei. Det var vi sikkert enige om allerede. Måtte bare kverulere fra meg. Så kommer det egentlige spørsmålet: Hva skiller dagens skole fra 80- og 90-tallsskolen jeg husker? Har hørt så mye om å integrere samme tema inn i alle fag og å bryte opp klasser, intet fast pensum osv. Fungerer det? Hvordan gjøres i praksis? Hvis barna virkelig får mer forståelse på den måten er det jo flott. Det jeg husker fra gruppearbeid på skolen er typisk at én eller to per gruppe gjorde jobben mens de andre tok fri. Ingen lærte noe av det de andre gruppene holdt på med. Går ut ifra at en del kjenner seg igjen..
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #13 Skrevet 9. desember 2005 Jeg kjenner meg ikke igjen i denne problemstillingen kos--kunnskap som presenteres her. Er det noe jeg vet, så er det at skole aldri har vært kos. Jeg hatet skolen for faen. Jeg har kranglet med hver eneste lærer jeg har hatt opp igjennom skoleårene, og spesielt vanskelig var kvinnene. Dette har ikke en dritt med disiplin å gjøre, for når du er i en konkurransesituasjon, er på skolen til klokka 3 og bruker resten av timene hjemme til å gjøre lekser og øve for å få så mange 6ere som mulig, så er det ikke disiplinen som er årsaken til manglende prestasjoner. Når det er sagt, så er det sikkert ikke en dum ide å lære av landene som gjorde det bra i de forskjellige kategoriene i pisa studien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå