AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Jeg hadde aldri tenkt på det. Har imidlertid oppdaget at min datter på 9 år hadde aldri reflektert hvor kylling/kjøttdeig vi har kjøpt på butikk, kommer fra. Nå har hun oppdaget og er nærmest sjokkert. Jeg hadde helt glemt denne samtalen eller glemt at hun ikke visste det. Noen erfaringer? Anonymkode: 42c9f...192 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde aldri tenkt på det. Har imidlertid oppdaget at min datter på 9 år hadde aldri reflektert hvor kylling/kjøttdeig vi har kjøpt på butikk, kommer fra. Nå har hun oppdaget og er nærmest sjokkert. Jeg hadde helt glemt denne samtalen eller glemt at hun ikke visste det. Noen erfaringer? Anonymkode: 42c9f...192 Forklar henne at dette er ulempen med å spise kjøtt, at det faktisk er dyr som blir drept, slaktet og spis. Trøsten er at man fint kan leve som vegetarianer eller veganer. Man bør sette seg litt inn i kostholdet, men bortsett fra det, så er det ikke noe problem nå. Har dere kort vei til Sverige, har de et utrolig godt utvalg der. Ikke glem å lær henne om prevensjon når den tid kommer Anonymkode: 8d768...d54 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Hun har lov til å være lei seg. Gi hun tid og svar på spørsmål og finn informasjon sammen. Anonymkode: 8647b...353 7 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Min datter var vegetarianer en periode pga dette, har flere veganere og vegetarianere i familien så det har ikke vært noen hemmelighet hvor kjøtt kommer fra. Etterhvert glemte hun dette litt.. og spiser kjøtt igjen nå. Anonymkode: 63718...1bd 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Noen erfaringer? Anonymkode: 42c9f...192 At samtaler til riktig alder er viktig. Mine forslag er: Kjøtt og død, 5 år. Du er adoptert, 6 år. Krig og krim, 7 år. Hvor barn kommer fra, 8 år. Skumle menn, 9 år. Skumle nettsider, filmer, 10 år. Narko, røyk, alkohol, 11 år. Prevensjon, sex, sykdommer, 12 år. Hva mer? Anonymkode: d021b...0c2 9
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): At samtaler til riktig alder er viktig. Mine forslag er: Kjøtt og død, 5 år. Du er adoptert, 6 år. Krig og krim, 7 år. Hvor barn kommer fra, 8 år. Skumle menn, 9 år. Skumle nettsider, filmer, 10 år. Narko, røyk, alkohol, 11 år. Prevensjon, sex, sykdommer, 12 år. Hva mer? Anonymkode: d021b...0c2 Ville hatt "skumle menn" praten årlig fra barneskolealder. Anonymkode: 8647b...353 19 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 Rart å lese for meg som vokste opp med partering av lam på kjøkkenbordet. Anonymkode: a5e0f...a15 14 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville hatt "skumle menn" praten årlig fra barneskolealder. Anonymkode: 8647b...353 Skumle folk takk. Anonymkode: 624ae...ccd 13 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 Minner meg om en venn av meg som fortalte at han synes at det var så sykt at vi hadde jegere i dag, de gikk rundt og drepte dyr. De kunne jo bare reise på rema å kjøpe kjøtt der. Anonymkode: 89612...a6e 10 1 2
Gjest Handyhedmark Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Mine barn deltar både på jakt, preparering og konservering av kjøtt, samt hvordan man bruker de forskjellige stykningsdelene. De har ikke tatt skade, og har lært hvorfor og hvordan man bruker kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 45 minutter siden, AnonymBruker said: Rart å lese for meg som vokste opp med partering av lam på kjøkkenbordet. Anonymkode: a5e0f...a15 Det er sikkert rart for voksne å se at andre barn må lære om skumle menn også, når de selv vokste opp i samme hus som en skummel mann 2 minutter siden, Handyhedmark said: Mine barn deltar både på jakt, preparering og konservering av kjøtt, samt hvordan man bruker de forskjellige stykningsdelene. De har ikke tatt skade, og har lært hvorfor og hvordan man bruker kjøtt. Man distanserer barnas evne til empati med andre levende vesener. Istedet for at de tar innover seg hvordan levende vesener har det, blir de nødt å blokkere de følelsene for å ikke bli ødelagt psykisk Anonymkode: a6a1d...5d7 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Prevensjon, sex, sykdommer, 12 år. Når de blir 12 er alt sånt så flaut at det bare blir knising og tulling med det, så da er det ikke mye man når fram med. Jeg tittet i min mors svangerskapsbøker siden før jeg lærte å lese, og var ferdig forlengst med å fnise nervøst rundt befruktning, anatomi og sånt. På tross av det føltes det litt mer pinlig å snakke om sånt enn både før og etter puberteten, men jeg tror likevel jeg hadde en fordel med at jeg kunne snakke om det i tiden før det ble pinlig. Anonymkode: d8bd9...e07 2 1
Gjest Handyhedmark Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: Det er sikkert rart for voksne å se at andre barn må lære om skumle menn også, når de selv vokste opp i samme hus som en skummel mann Man distanserer barnas evne til empati med andre levende vesener. Istedet for at de tar innover seg hvordan levende vesener har det, blir de nødt å blokkere de følelsene for å ikke bli ødelagt psykisk Anonymkode: a6a1d...5d7 Jeg tror mine barns premisser for å både leve og overleve i en krise, er særdeles mye større enn hva barn fra de mer urbane strøk kan. Mine barn er oppvokst i og med natur, og setter pris på å sanke matnyttige vekster etc, og stortrives med å sove ute, både i telt og hytte, men og under åpen himmel og gapahuk. Og, det er ungene som bestemmer hva de selv vil være med på.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #14 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Det er sikkert rart for voksne å se at andre barn må lære om skumle menn også, når de selv vokste opp i samme hus som en skummel mann Hæ? Dette gir jo ingen mening. Alle barn må bli fortalt om skumle menn, men f.ex. samebarn som ser rein slaktes eller barn av noen som driver gård eller driver med jakt trenger altså fortsatt ikke bli forklart hvor kjøtt kommer fra. Samfunnet vårt har blitt veldig fjernet fra virkeligheten når man ikke vet det når man er 9 år gammel. Ikke noen kritikk mot foreldrene altså, bare samfunnsutviklingen. Som et a propos om skumle menn, da jeg var barn ble vi fortalt at vi ikke måtte la oss lokke inn i fremmede biler, men vi ble likevel med en ung mann inn på skolen og på rommet hans, en som gikk på folkehøgskolen der jeg bodde. Han var helt ok, men litt skummelt å tenke på at vi aldri tenkte over det. Anonymkode: a5e0f...a15 2 2
GammelKaktus Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 Synes det er helt merkverdig at man kan ha barn i skolen og de er ikke klar over hvordan kjøttkaka kommer på bordet. Dette har vi pratet om her i hus siden han kunne snakke når vi var hos slakteren eller mens vi laget middag, Skjønner ikke hvordan man kan ha et barn så lenge uten at man har pratet om hvor kjøtt kommer fra. 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: At samtaler til riktig alder er viktig. Mine forslag er: Kjøtt og død, 5 år. Du er adoptert, 6 år. Krig og krim, 7 år. Hvor barn kommer fra, 8 år. Skumle menn, 9 år. Skumle nettsider, filmer, 10 år. Narko, røyk, alkohol, 11 år. Prevensjon, sex, sykdommer, 12 år. Hva mer? Anonymkode: d021b...0c2 Adoptert burde komme mye før Anonymkode: 8c562...af2 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde aldri tenkt på det. Har imidlertid oppdaget at min datter på 9 år hadde aldri reflektert hvor kylling/kjøttdeig vi har kjøpt på butikk, kommer fra. Nå har hun oppdaget og er nærmest sjokkert. Jeg hadde helt glemt denne samtalen eller glemt at hun ikke visste det. Noen erfaringer? Anonymkode: 42c9f...192 «Dattera” sine foreldre har vært helt bortreist? Anonymkode: 9d119...6f4 3
Apis Skrevet 19. november 2022 #18 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er sikkert rart for voksne å se at andre barn må lære om skumle menn også, når de selv vokste opp i samme hus som en skummel mann Man distanserer barnas evne til empati med andre levende vesener. Istedet for at de tar innover seg hvordan levende vesener har det, blir de nødt å blokkere de følelsene for å ikke bli ødelagt psykisk Anonymkode: a6a1d...5d7 Helpes.. en kan da godt vokse opp i et hjem der jakt, fiske og slakt av husdyr er normalen og samtidig utvikle helt normale empatiske evner, tenker faktisk det kan være en hjelp til å utvikle empati. 9 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At samtaler til riktig alder er viktig. Mine forslag er: Kjøtt og død, 5 år. Du er adoptert, 6 år. Krig og krim, 7 år. Hvor barn kommer fra, 8 år. Skumle menn, 9 år. Skumle nettsider, filmer, 10 år. Narko, røyk, alkohol, 11 år. Prevensjon, sex, sykdommer, 12 år. Hva mer? Anonymkode: d021b...0c2 Du er for sent ute til de fleste samtaler, etter min mening. Alle disse temaene er snakket om for lengst og gjentas jevnlig. Vente med prevensjon, sex, sykdommer - og du glemte samtykke. Kan være for sent når de er 12. Hilsen mamma til jente 9 år Anonymkode: b8353...882 2 2
Gjest Villfisker Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forklar henne at dette er ulempen med å spise kjøtt, at det faktisk er dyr som blir drept, slaktet og spis. Trøsten er at man fint kan leve som vegetarianer eller veganer. Man bør sette seg litt inn i kostholdet, men bortsett fra det, så er det ikke noe problem nå. Har dere kort vei til Sverige, har de et utrolig godt utvalg der. Ikke glem å lær henne om prevensjon når den tid kommer Anonymkode: 8d768...d54 Kutt ut misjoneringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå