AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Hvor mye kjøper dere vertsgave for når dere blir invitert på middag? Og hvor vanlig er det egentlig? Jeg har alltid tatt med når vi blir invitert, gjerne en blomst og en vinflaske. Men de gangene vi har invitert har vi aldri fått noe, til da dyre og tidkrevende middager, så er det sånn at det ikke er så vanlig? Anonymkode: d1a9e...5b5
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye kjøper dere vertsgave for når dere blir invitert på middag? Og hvor vanlig er det egentlig? Jeg har alltid tatt med når vi blir invitert, gjerne en blomst og en vinflaske. Men de gangene vi har invitert har vi aldri fått noe, til da dyre og tidkrevende middager, så er det sånn at det ikke er så vanlig? Anonymkode: d1a9e...5b5 Da trenger du jo ikke ta med, om du ikke vil. Jeg pleier aldri kjøpe noen "gave" heller, mine venninner og familie har ikke noe praksis for dette. Men vi tar gjerne med noe mat, for eks dessert Det er noe vi gjør ofte, men avtaler det...for å ta med ting uten å spørre: galskap. Anonymkode: 0f0a9...2b0
altflyter Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Jeg har samme opplevelse som deg. Har alltid med vert/vertinnegave men har aldri fått det når jeg har invitert selv. Syntes det er litt stusselig egentlig, men jeg ser jo at mottaker setter pris på at jeg har med gave, så jeg kommer til å fortsette med det selv om jeg aldri får det i retur. Legger meg stort sett på ca 200 kr for en blomst eller en flaske vin. Alt ettersom hva mottaker liker. 1
Ullvott Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Det virker som det vanligste er å ikke ta med gave. Jeg vurderer anledningen, men tar alltid med gave hvis det er middag hos noen vi ikke er sammen med så ofte, eller hvis det er en slags "anledning". Jeg pleier å kjøpe blomster, vin eller konfekt, og legger meg gjerne på 200-250 kroner i pris. Jeg kan gi et eksempel: vi var tre par som var invitert til førjulsmiddag hos en kollega av mannen min. Vi visste menyen på forhånd, og det var en festmiddag med flere retter. Den koster en del penger og tar tid å lage. Typisk vertskapsgaveanledning etter min oppfatning. Det var kun vi som hadde med gave til vertskapet, og de virket nærmest overrasket over at noen hadde med gave. Man kan lure på om skikken er i ferd med å dø gradvis ut. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da trenger du jo ikke ta med, om du ikke vil. Jeg pleier aldri kjøpe noen "gave" heller, mine venninner og familie har ikke noe praksis for dette. Men vi tar gjerne med noe mat, for eks dessert Det er noe vi gjør ofte, men avtaler det...for å ta med ting uten å spørre: galskap. Anonymkode: 0f0a9...2b0 Nei, altså, men for meg er det en selvfølge når folk åpner huset og steller i stand, så jeg gjør det veldig gjerne, har bare reagert på at de gangene vi har invitert til finere middag, så er det aldri noen som tar med, ikke at det er et kriterie for å komme, men det er jo litt hyggelig da altflyter skrev (2 timer siden): Jeg har samme opplevelse som deg. Har alltid med vert/vertinnegave men har aldri fått det når jeg har invitert selv. Syntes det er litt stusselig egentlig, men jeg ser jo at mottaker setter pris på at jeg har med gave, så jeg kommer til å fortsette med det selv om jeg aldri får det i retur. Legger meg stort sett på ca 200 kr for en blomst eller en flaske vin. Alt ettersom hva mottaker liker. ja 🙈 Ullvott skrev (2 timer siden): Det virker som det vanligste er å ikke ta med gave. Jeg vurderer anledningen, men tar alltid med gave hvis det er middag hos noen vi ikke er sammen med så ofte, eller hvis det er en slags "anledning". Jeg pleier å kjøpe blomster, vin eller konfekt, og legger meg gjerne på 200-250 kroner i pris. Jeg kan gi et eksempel: vi var tre par som var invitert til førjulsmiddag hos en kollega av mannen min. Vi visste menyen på forhånd, og det var en festmiddag med flere retter. Den koster en del penger og tar tid å lage. Typisk vertskapsgaveanledning etter min oppfatning. Det var kun vi som hadde med gave til vertskapet, og de virket nærmest overrasket over at noen hadde med gave. Man kan lure på om skikken er i ferd med å dø gradvis ut. Hm, så rart. Jeg jobbet i blomsterbutikk tidligere, og virket i grunn som det var mange som gjorde det enda, så lurte bare på om det var vår krets 😆🙈 Anonymkode: d1a9e...5b5
PM75 Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Jeg tror den tradisjonen dør ut. Jeg har nesten sluttet å gjøre det selv, rett og slett fordi det er så lite vanlig nå at folk synes det er rart.
cilla89 Skrevet 22. november 2022 #7 Skrevet 22. november 2022 I vår krets Oslo/Oslo-området, så er det vanlig med vertskapsgave ja. Dvs, ber man en venn komme innom på taco en tirsdag eller en spagetti en onsdag, da er det så klart ingen gave. Men er det en bedre middag en helgedag, så tar vi med om vi skal bort, og vi pleier også å få. Vi får som regel en flaske vin og/eller en blomst. Jeg kjøper noen ganger duftlys eller olivenolje for å variere (kjøper da så klart ikke duftlys til ungkaren eller hun som ikke tåler parfyme).
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 Jeg tar med liten oppmerksomhet om det er venner som inviterer til en førjulsmiddag, påskemiddag, nyttårsaften eller lignende. Men ikke om det er en "vanlig lørdag". Prisen varierer fra 20 til 150 kr. Anonymkode: 4133d...84a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå