Gå til innhold

"Raushet" og positivitet brukt som manipulasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt vanskelig å forklare, men tenker på mennesker som snakker om å være raus og positiv, og bruker det mot andre dersom man ikke gjør som de vil, eller ikke viser dem nok oppmerksomhet. Da blir man stemplet som negativ, kanskje misunnelig, og så videre. Har du opplevd dette? Tanker? Råd? 

Anonymkode: e6f29...98e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ikke mye raust ut i hvertfall 

Anonymkode: 5726c...e6b

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke jeg ville sett på det som manipulasjon men heller motivasjon 

Anonymkode: fb942...40e

• Liker 2
Skrevet

Folk som kaller seg selv rause og snille skyr jeg som pesten. De er rause og snille fordi de har planlagt å få noe i retur. Om andre bruker nevnte ord om de eller jeg merker det selv så er det noe helt annet.

Forstår nøyaktig hva du mener TS.

• Liker 1
Skrevet

Hvis det betyr å være grenseløs eller å ikke respektere andre sine grenser så er det ugreit. 

Anonymkode: 662e5...267

Skrevet

Positivitetstyranniet kalles dette. 

Hvis man våger å komme med saklig kritikk er man alltid negativ og lite raus. De som er "såååå rause og positive" ser ikke selv hvor ironisk og praradoksalt dette er. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir generelt skeptisk når folk skryter på seg eller snakker begeistret om høy moral eller ærlighet eller raushet som du nevner. Raushet er et litt pussig og overdådig ord å bruke også syns jeg. 

Hadde en gang en sjef som snakket på denne måten. Han verdsatte ærlighet og tillit, og dette bablet han uvanlig masse om, men led nærmest av angst for at jeg skulle lyve til ham. Ble stilt lurespørsmål som jeg måtte svare på, sånn ala "Har du noe du ønsker å fortelle meg i dag, Frida?" mens han lurte rundt og dobbeltsjekket. I tillegg alle historiene om at han var en så flott og raus sjef. Arbeidstiden der ble kort. 

Anonymkode: 1a4c9...b93

Skrevet

Ja, det er en vanlig hersketeknikk. Lett å kvele innsigelser eller konstruktiv kritikk på denne måten. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner akkurat hva du mener. Har ikke opplevd det så ofte angående akkurat positiv og raus, men om å hjelpe til og å stille opp. Brukes flittig av svigermor og svoger, og det har alltid en pris å ta imot "hjelpen".

Anonymkode: 9793f...95c

Skrevet
Ullvott skrev (2 timer siden):

Positivitetstyranniet kalles dette. 

Hvis man våger å komme med saklig kritikk er man alltid negativ og lite raus. De som er "såååå rause og positive" ser ikke selv hvor ironisk og praradoksalt dette er. 

Akkurat. Slitsomt å ha slike mennesker som kolleger eller nær familie. Aldri lov å ha en dårlig dag og erkjenne at i dag er det bare slik (det hjelper meg) uten å få høre at man skal smile til verden.

Anonymkode: 5a91e...f24

Skrevet
Macro skrev (4 timer siden):

Folk som kaller seg selv rause og snille skyr jeg som pesten. De er rause og snille fordi de har planlagt å få noe i retur. Om andre bruker nevnte ord om de eller jeg merker det selv så er det noe helt annet.

Forstår nøyaktig hva du mener TS.

Så pessimistisk du er til andre mennesker da 

Anonymkode: fb942...40e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...