Gå til innhold

Hvorfor har det blitt så fokus på utseende de siste 10 årene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fokus på skjønnhet og hudpleie har det jo vært i alle tidsaldre, men det har kostet tatt ganske mye av.

Regner med det eksploderte med Kardashian klanen, sosiale medier og beauty influencere.

Før hadde vi ukeblad med modeller og musikkvideoer med flotte damer, men de var liksom opphøyet til noe vi aldri kom til å kunne måle oss med.

Det var ikke normalt å være sminket som en Barbiedukke på vanlige dager, kun til fest og ikke var det dette sexfokuserte utseendet heller. Noen innimellom var jo selvfølgelig opptatt av sminke og hadde full sminke daglig, men det handlet mer om dårlig selvtillit.

Jag kjøpt min første mascara når jeg var 15 og begynte å bruke litt sminke på fest i årene etter det.

Vi var selvsikre og stresset ikke rundt utseende vårt daglig slik som mange unge gjør i dag.

Kjenner jenter som ikke kan gå til postkassen en gang, uten concealer, løsvipper og akrylnegler.

På 90 tallet kjente jeg ingen som trente på treningssenter for å få sexy rumpe, og de som gjorde det var "streitinger" mente vi😉.

Vi gikk litt tur av og til i parken men kun for å lufte oss, gikk på yoga, aerobic eller afrikansk dans hvis vi skulle være aktive.

Er glad jeg var tenåring på 80 tallet, for nå er det lett å bli hektet på alt som media forteller deg.

Anonymkode: f4bef...ff3

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Ser egentlig mest jenter med naturlig utseende jeg. Er bare et lite fåtall som går rundt med full blown tyrker-sminke. Det man ser på SoMe er ikke representativt siden dette er reklame og fronting av en aggressiv amerikansk markedsmodell innen skjønnhetsindustrien.

Skrevet
PanteneProVVV skrev (31 minutter siden):

Ser egentlig mest jenter med naturlig utseende jeg. Er bare et lite fåtall som går rundt med full blown tyrker-sminke. Det man ser på SoMe er ikke representativt siden dette er reklame og fronting av en aggressiv amerikansk markedsmodell innen skjønnhetsindustrien.

De fleste bruker jo foundation og highligter for å få porselensdukke look, iallefall blant tenåringer og unge voksne.

Bor i en stor by, og der er det nok litt forskjell fra mindre steder.

Ts

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var ung var skjønnhetsidealet å være radmager, sånn sett tror jeg dagens ideal er noe sunnere... 

Anonymkode: dc1f6...2a9

• Liker 11
Skrevet
PanteneProVVV skrev (På 19.11.2022 den 11.55):

Dette.

Skrevet

Jeg ser unge jenter og voksne damer med modellsminke og fillers hvor enn jeg går. De er ikke i overtall ute i bybildet, men det er kanskje 1 av 10 da så hvis man er på vei til jobb og går forbi 200 mennesker på buss og tog så ser man 20 av de. 20 ekstremt pene damer bare på vei til jobb, og så er de på jobb, resepsjonist hos tannlegen, kassadama på Esso, en av psykologene jeg ser hente pasienter på venterommet på dps osv. 

Det påvirker. Og sosiale medier påvirker enda mer, men sosiale medier er også fulle av filter som gjør at de ser mer sminkede og unaturlige ut enn de er. 

Boomet kom nok med smarttelefoner og sosiale medier ja. 

Anonymkode: b5678...b24

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
PanteneProVVV skrev (På 19.11.2022 den 11.55):

"tyrker-sminke"? :klo:

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da jeg var ung var skjønnhetsidealet å være radmager, sånn sett tror jeg dagens ideal er noe sunnere... 

Anonymkode: dc1f6...2a9

Samme her. 

Vi hadde laget oss slankedagbøker på barneskolen der vi skrev ned hva vi spiste og hvor mye vi trente og hvor mye vi veide, og så sammenliknet vi bøkene og snakket om hvordan vi skulle bli tynnere. 

Anonymkode: de36f...79d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. 

Vi hadde laget oss slankedagbøker på barneskolen der vi skrev ned hva vi spiste og hvor mye vi trente og hvor mye vi veide, og så sammenliknet vi bøkene og snakket om hvordan vi skulle bli tynnere. 

Anonymkode: de36f...79d

Bomull. Jeg husker bomull rådet. Og så var jeg en del innom pro a og pro m sider der vi diskuterte en del råd.

Anonymkode: 13352...d8d

Skrevet

SoMe. 
Men også, se tilbake på filmer med jenter fra 90-tallet. Det er mange små kommentarer om slanking der. De bare var så vanlig at ingen tenkte på det.

Har gitt opp å tro at Gen Z kan forandre sminkepresset og kroppspresset. Håper Gen Alpha er de som endelig ender dette tyranniet. 

Anonymkode: bb116...4fd

• Liker 4
Skrevet

Ts her.

Både jeg og de aller fleste av venninnene mine har vært naturlig slanke, og vi har aldri snakket om slanking eller kalorier i oppveksten.

De to venninnene jeg har som har vært overvektige siden de var 20 år, har aldri snakket om vekten sin til oss andre eller at de har prøvd å slanke seg.

Da jeg begynte å studere i en alder av 23 år, kom jeg inn i et annet miljø og 90% av jentene i klassen snakket om kalorier og slanking dagen lang .

For meg var dette ekstremt kjedelig og uvant, derfor begynte jeg å henge sammen med guttene i klassen. Jeg tror jeg har vokst opp i en gjeng der det ikke har vært fokus på hvordan kroppen ser ut i det hele tatt, og det har vært fantastisk deilig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Både jeg og de aller fleste av venninnene mine har vært naturlig slanke, og vi har aldri snakket om slanking eller kalorier i oppveksten.

De to venninnene jeg har som har vært overvektige siden de var 20 år, har aldri snakket om vekten sin til oss andre eller at de har prøvd å slanke seg.

Da jeg begynte å studere i en alder av 23 år, kom jeg inn i et annet miljø og 90% av jentene i klassen snakket om kalorier og slanking dagen lang .

For meg var dette ekstremt kjedelig og uvant, derfor begynte jeg å henge sammen med guttene i klassen. Jeg tror jeg har vokst opp i en gjeng der det ikke har vært fokus på hvordan kroppen ser ut i det hele tatt, og det har vært fantastisk deilig.

Vi var unge på 80-90 tallet.

Ts

Skrevet

Influensere og Instagram. Før satt ikke jenter og damer i timevis foran speilet. Litt mascara og leppestift og ferdig med det. Nå et det foundation og brunkrem til den store gullmedaljen. Spesielt trist å se 17. mai i dagslys alle de søte jentene med bunad og ansiktet står ut full av sminke. Pent er det absolutt ikke. Nå skal de være perfekte bryn, kunstige øyenvipper og skyggelegge nese og alt i ansiktet. I tillegg til å dekke ansiktet med en slags maske og brunkrem. Kanskje det ser bra ut i svakt lys på kvelden eller på Instagram, men i dagslys ser det helt forferdelig ut. 

Igjen - influensere og Instagram gjør jenter og damer utrolig selvsentrerte. Det er IKKE bra.

Anonymkode: da680...b4b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Jeg har litt delte følelser rundt dette temaet. Om ting har blitt verre/mer utseendefokusert eller ikke. Jeg tror fokus på kropp og utseende alltid har vært der. Det er ikke noe nytt fenomen. Idealene har endret seg, fra større kvinnelige former, til «heroin chic» med Kate Moss, Victoria Secret (som ikke er radmagre, men slanke kropper) til et mer «fitness-ideal» for mange i den yngre generasjonen i dag. Hvilke idealer som er bedre enn andre mener jeg en vanskelig kan si noe om. Vi er alle et produkt av samtiden.

Vi mennesker er opptatt av det estetiske rundt oss, herunder også mennesker. Et viktig moment her er at det nå på mange måter er mer synlig, både selve påvirkningen på den enkelte og i hvor stor grad det betyr noe. Jeg tror man får inntrykk av at utseendefokuset er større nå nettopp på grunn av eksponeringen i stadig større og flere kanaler. Interessen for utseende har kanskje ikke økt tilsvarende, men tilgangen til bilder av det gir inntrykk av en kraftig økning. 

Samtidig mener jeg selvsagt at SoMe er en medvirkende faktor til at utseende har fått mer fokus. Som du var inne på i ditt første innlegg - før hadde man kanskje ukeblader/magasiner som kom ut en gang i mnd. Da hadde man et bevisst forhold til at dette var modeller. De var pene forbilder ja, men de var distanserte. De var liksom i «en annen verden». Det gjorde at man ikke like naturlig direkte sammenlignet seg med dem. Nå derimot blir vi både frivillig og ufrivillig mottaker av enormt mange inntrykk - daglig. Inntrykk som nettopp fokuserer på utseendet. Og det er mye nærmere. Det kommer direkte på mobilen din flere ganger om daglig, både som annonser og bilder i flere apper. I tillegg er det ikke en supermodell i Hollywood, det er plutselig nabojenta, jenta i paralellklassen. Mennesker du kjenner. Når det kommer så mye nærmere en selv, tror jeg også det er større sannsynlighet for å sammenligne seg med andre. Det er en lite god utvikling.

I England hadde de en stor metaundersøkelse over medias påvirkning på psykisk helse og kroppspress (jeg tror det var bare jenter, men er usikker). De viktigste funnene var at 1) de oppgav at de var klar over at mange bilder blir retusjert og fremstilles penere enn de er, men også 2) at de likevel lot seg påvirke i den grad at ens eget selvbilde ble svekket. Kognitivt og rasjonelt vet vi at bilder ikke nødvendigvis gjenspeiler det ekte bildet. Men summen av alle bildene av «perfekte» mennesker påvirker oss selv og egen selvfølelse likevel.

ble en litt lang kommentar herfra, beklager det. Jeg bare synes det er interessant å reflektere om hva som har blitt «verre» eller ei. Er mennesker virkelig blitt mer utseendefokusert, virker det bare sånn fordi det er mer synlig nå med flere offentlige publiseringskanaler - eller har sistnevnte også bidratt til ytterligere utseende. Ingen fasit, spennende tema!

• Liker 1
Skrevet

Konkurranse. Det finnes så mange pene mennesker der ute idag..  = fokus.

Anonymkode: ed5ea...c14

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Influensere og Instagram. Før satt ikke jenter og damer i timevis foran speilet.

Jo, det gjorde de.

Anonymkode: 2d04c...173

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Influensere og Instagram. Før satt ikke jenter og damer i timevis foran speilet. Litt mascara og leppestift og ferdig med det. Nå et det foundation og brunkrem til den store gullmedaljen. Spesielt trist å se 17. mai i dagslys alle de søte jentene med bunad og ansiktet står ut full av sminke. Pent er det absolutt ikke. Nå skal de være perfekte bryn, kunstige øyenvipper og skyggelegge nese og alt i ansiktet. I tillegg til å dekke ansiktet med en slags maske og brunkrem. Kanskje det ser bra ut i svakt lys på kvelden eller på Instagram, men i dagslys ser det helt forferdelig ut. 

Igjen - influensere og Instagram gjør jenter og damer utrolig selvsentrerte. Det er IKKE bra.

Brunkrem er jo ikke lenger.

Det var in for maange år siden.

Damer har ALLTID stirret i speilet.

Anonymkode: fbdc7...63a

• Liker 2
Skrevet

Hæ? Det har jo vært sånn siden 80-tallet. Det derre kvalme "mann og jente" imaget var det ekstremt mye av på 90-tallet. Ung voksen dame som ser ut og høres ut som jentunge, og barsk mann med overdrevent grov maskulin stemme var greia en periode da.

Anonymkode: 89130...6e7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det gjorde de.

Anonymkode: 2d04c...173

Vel, ingen jeg kjente og ikke meg selv. Litt sminke men ikke som i dag. Hører om småjenter nå som ber mødre om å få lov til å ordne vipper, bryn og negler. Helt ned i 10-12 års alderen. Det er ikke normalt i mine øyne. Heller ikke i de jentenes foreldres øyne heldigvis. Og angående slanking, hørte aldri om det eller noen av mine venninner som var opptatt av det. Det var bare de skikkelig overvektige voksne som eventuelt tenkte på det, ikke noe vi unge var opptatt av. Alt som er nå var helt fjernt for meg. Men ser dessverre bekjente unge jenter som har perfekt hud kliner seg til i ansiktet. Synes det er trist. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Brunkrem er jo ikke lenger.

Det var in for maange år siden.

Damer har ALLTID stirret i speilet.

Anonymkode: fbdc7...63a

Hva mener du brunkrem ikke er lenger? De fleste bruker jo det i dag. Men man kaller det foundation i stedet for. 

Anonymkode: 7caef...024

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...