AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Er deprimert og når jeg først er ute er jeg fæl til å kjøpe ting i varmdisken som spises opp der å da. Jeg må begynne å skjerpe meg å gradvis fylle opp skapene hjemme. Jeg har også begynt å tenke på hvis jeg skulle bli covidsyk igjen og så har jeg ikke mat. Problemet mitt er at jeg har null motivasjon til å planlegge, skrive liste og sånn. Jeg er ikke no flink til å lage mat heller. Men nå vil jeg prøve å forandre på det. Har liten fryser men plass til litt. Hadde vært fint om jeg klarte å lage en gryterett eller lapskaus eller noe som jeg kan fordele i porsjoner og fryse ned sånn at jeg kan ta opp og tine de dagene jeg ikke orker noen ting. Men har dere tips til andre retter? Ps jeg spiser kjøtt og har ingen allergier, men jeg prøver å spise sunt. Anonymkode: f0144...65f
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Liker du egg? Får mye god næring der Speilegg, kokt egg, omelett, m.m. Anonymkode: c075f...f3d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #3 Skrevet 22. november 2022 Som du sier, de supper og gryteretter kan du lage ekstra av og fryse ned. Bare søk opp noen oppskrifter. Når jeg har en travel periode, så koker jeg en haug med egg, skreller dem og legger dem i kjøleskapet. De holder seg i mange dager. Lag tykk omelett i ildfast form i ovnen. Det går 20-25 egg i en slik form, pluss fløte og godt med kjøtt, ost og grønnsaker. En tommelfingerregel er 1 spiseskje væske per egg. Så jeg tar en liten kartong fløte og pisker det litt med eggene. Så tilsetter jeg krydder eller pesto. Både rød og grønn pesto passer til. Bare velg den du liker best. Når jeg bruker pesto så bruker jeg et glass. Bland inn finkuttet kjøtt og grønnsaker og raspet ost. Du må gjerne ha litt ost på toppen også, men det er viktigst å ha det inni, synes jeg. Stek i ovn på 150 grader i litt over en time til det er gjennomstekt. Jeg liker også å lage tacobowl uten grønnsakene. Bare stek kjøttdeig, tilsett tacokrydder, bland inn tacosaus, seterrømme og raspet ost. Spises fra skål. Anonymkode: f0f39...b79 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #4 Skrevet 22. november 2022 Hva med matkasse? Det startet jeg med da jeg gikk på en smell. Hjalp meg myyye. Får alt på døra og det er enkle, sunne retter. Gode beskrivelser. Gode råvarer. Jeg bruker Hello Fresh. Synes de har det beste utvalget Anonymkode: 8d9f8...6e1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2022 #5 Skrevet 22. november 2022 Grandiosa a la capri Anonymkode: ddec5...6a5
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2022 #6 Skrevet 2. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 11.39): Er deprimert og når jeg først er ute er jeg fæl til å kjøpe ting i varmdisken som spises opp der å da. Jeg må begynne å skjerpe meg å gradvis fylle opp skapene hjemme. Jeg har også begynt å tenke på hvis jeg skulle bli covidsyk igjen og så har jeg ikke mat. Problemet mitt er at jeg har null motivasjon til å planlegge, skrive liste og sånn. Jeg er ikke no flink til å lage mat heller. Men nå vil jeg prøve å forandre på det. Har liten fryser men plass til litt. Hadde vært fint om jeg klarte å lage en gryterett eller lapskaus eller noe som jeg kan fordele i porsjoner og fryse ned sånn at jeg kan ta opp og tine de dagene jeg ikke orker noen ting. Men har dere tips til andre retter? Ps jeg spiser kjøtt og har ingen allergier, men jeg prøver å spise sunt. Anonymkode: f0144...65f Gulrot og ingefærsuppe 1 løk 2 hvitløksfedd 0,5 rød chilli 2 -3 cm ingefær 8 gulrøtter 2 ss olje til steking 2 dl tørka røde linser 1 l vann med grønnsaksbuljongterning/-pulver 2 dl kokosmelk salt Finhakk løk, hvitløk, chili og ingefær. Vask (eventuelt skrell) gulrøttene. Ha olje i en gryte på medium til høy temperatur. Ha i løk, hvitløk, chili ohingefær,og la det surre i 4-5 minutter. Tilsett gulrøttene og linsene, og hell på vann med buljongpulver og la det koke opp. Kok suppen til linsene går i oppløsning, det tar 10-15 minutter. Hell på kokosmelk, kjør suppen jevn med en stavmikser.Smak til med salt. Jeg spiser den med byggryn og/eller brød Indisk daal 1 løk 2 fedd hvitløk 2 ss rapsolje 1 ts chiliflakes(kan sløyfes) 3 ts garam masala 2 ts gurkemeie 500 ml grønnsakkraft 2 bokser hermetiske tomater 1 boks kokosmelk 175 g røde linser 1/2 sitron salt Varm olje i en tykkbunnet kjele. Ha i finhakket løk og hvitløk og la det surre til det blir gyllent. Tilsett alle krydderne og rør dem godt sammen med løken. Ha i grønnsakkraft, tomater, kokosmelk og linser. La det koke under lokk i ca. 30 minutter. Ta av lokket de siste 5-10 minuttene, slik at suppen tykner. Når linsene er gjennomkokte og myke, er det klart. Skvis saften av en halv sitron og bland det inn i gryten. Smak til om du eventuelt trenger litt mer salt Spis med ris Anonymkode: 99d20...0a3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2022 #7 Skrevet 3. desember 2022 Matkasse, hvis du har råd. ( sikkert ikke så dyrt sammenlignet med varmedisken) Lapskaus med frosne grønnsaker er veldig enkelt. Kan tilsette ferske grønnsaker når du orker. Ovnsbakt fisk, putt fisk med grønnsaker i form, og stek i ovnen. Anonymkode: 6e7eb...430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå