Gå til innhold

Hva er forskjell på å glede seg og å grue seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med å gjenkjenne følelsene fysisk i kroppen. Men i dag gleder jeg meg og likevel føler jeg det nesten som om jeg gruer meg. Mulig det er bekymringstanker som overskygger følelsen av glede. Men følelser av god spenning innebærer jo også en viss usikkerhet for det som kommer. Kanskje jeg bare er redd for alt som kan gå galt, at det er flere følelser på en gang? Skulle ønske jeg bare kunne være glad i dag som jeg har noe å glede seg til! Håper du har en god dag og har noe å glede deg over!❤️

Anonymkode: 4ecdf...b65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følelser er kun mengden av ulike hormoner i kroppen til enhver tid.

Treffer du en løve vil en økt mengde frykthormon gi følelse av redsel. Men dette virker også motsatt vei: Mange kroppslige tilstander (fysisk/psykisk sykdom) samt medikamenter påvirker hormonbalansen, og du kan dermed føle frykt uten at det reellt sett er noe å være redd for. Da kalles det angst.

Søvn er at annet eksempel: Mennesker med fatigue/ME etc. føler seg trøtt og utmattet, også etter å ha sovet. Følelsen er forårsaket av hormonell ubalanse, ikke av at kroppen faktisk er fysisk utmattet.

Mange mennesker kunne fått mye bedre liv ved å forstå disse enkle biologiske prinsippene, og vite at man selv kan påvirke dette.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...