Gå til innhold

Folkehøgskole - hvor mye fritid har man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å gå på folkehøgskole til høsten. Har allerede et friår nå (eller et jobbår) etter videregående, og hadde egentlig planer om å ha et reiseår, men har ikke egentlig noen å reise med og angrer på at jeg ikke valgte folkehøgskole i år. Derfor vurderer jeg til neste år. Men jeg bare lurer, hvor mye fritid har man? Kan man dra hjem i helgene? Er det mye obligatorisk «undervisning» ? Hvordan er det med privatliv osv? Mitt inntrykk er egentlig at man ikke får så mye privatliv eller alenetid, men det går fint så lenge man kan reise hjem i helger.. Erfaringer? Gjerne skriv hvilken folkehøgskole du gikk på 👍🏻

Anonymkode: 1ffbf...f72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk på Torshus, styr unna.

Anonymkode: c9fa9...3e6

Skrevet

En del fritid på ettermiddag og helg. Men kommer an på beliggenhet om det er hensiktsmessig å reise hjem hver helg.

Mange har f.eks dobbeltrom så ikke voldsomt mye privatliv. Men ofte kan man betale mer og få enkeltrom.

Mengde undervisning varierer nok med linja man velger.

Anonymkode: 53778...b8e

Skrevet

de folkehøyskolene jeg kjenner til har svært få frihelger.

Anonymkode: 194a0...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

hvorfor det? 

Anonymkode: 60a27...598

Skrevet

Folkehøgskolen jeg gikk på hadde som regel noe opplegg på lørdags formiddag også. Det var kanskje mulighet for å reise hjem en helg annenhver måned eller noe slikt. 

Men, hvis fokuset ditt er på hvor ofte du kan reise fra skolen, så ville jeg ikke reist dit i utgangspunktet. 

Privatliv? Noen skoler har noen enerom. De fleste bor på tomannsrom. 

Anonymkode: 63588...715

• Liker 3
Skrevet

Der jeg gikk var det ei frihelg i september, høstferie i oktober, frihelg i november, juleferie i desember/januar, ei frihelg mellom juleferie og vinterferie, påskeferie og ei frihelg til før skoleslutt. Frihelg = halv dag fredag og ingen undervisning lørdag. Søndag var alltid fri. Hvis du bor i nærheten kan du som regel dra hjem lørdag ettermiddag og være hjemme til mandag morgen. Ettermiddagene blir hva du selv gjør det til. Det er som regel mulig å bruke gymsal, svømmebasseng osv om ettermiddagene, og det kan ellers være tilbud om alt fra kampsport til bibelgrupper, avhengig av interessene til ansatte og elever.

Jeg anbefaler å be om enkeltrom. Det er verd de ekstra kronene i måneden. Noen steder må du dele bad med et annet rom, men du har i hvert fall rommet for deg selv. Det viktigste jeg lærte da jeg gikk på folkehøgskole var at jeg ikke takler å ha folk tett innpå meg over lengre tid.

Anonymkode: 3b2ae...875

• Nyttig 1
Skrevet

Fritid? Man går vel ikke på folkehøyskole for å ha fritid, man går der for å være der mest mulig? Jeg gikk på folkehøgskole for å bli mer sosial, og for å ha en helt annen opplevelse. Jeg hadde jo ikke lyst til å reise hjem verken i helger eller ferier, og satt og slang i sofaen med en gjeng andre mye av fritiden. Der jeg gikk hadde de noen enerom, men jeg bodde på dobbeltrom. Man får jo noe alenetid når den andre er ute av rommet, og så kan man finne seg steder der det ikke er andre. Jeg satt litt på taket der om jeg ville være alene. Gikk på Vestoppland, nå kalt Hadeland Folkehøgskole. Den er veldig endret nå, og ikke de samme lærerne, så aner ikke hvordan den er nå. Men på den tiden var den for alternativ, nesten sekterisk. Eller det vil si, det utviklet seg et sekterisk miljø hos de mest alternative på skolen, jeg var en av dem. Gjorde meg noen verdifulle erfaringer der som jeg gjerne skulle vært uten kanskje... Men selve det å gå på folkehøgskole likte jeg. 

Anonymkode: 84b3c...828

• Liker 2
Skrevet

Vi hadde lørdagsskole alle lørdager unntatt kanskje 3-4 i løpet av året. Man reiste bare hjem i ferier. Søndager var bestandig fridag. 

En del opplegg på ettermiddag/kveld etter vanlig skoletid, men mesteparten var ikke obligatorisk.

Problemet om du trekker deg for mye unna/ikke deltar på det som skjer, er at du fort havner utenfor bobla som alle de andre lever i. Du kommer ikke helt inn i gjengen, og da blir det ikke helt det samme. 

Jeg er en person som trenger mye alenetid, og jeg havna utenfor gjengene. Jeg ser de andre fra det året fortsatt har kontakt med hverandre ti år etter, men jeg snakker ikke med noen av dem.

Ville uansett ikke vært foruten det året, det var et fantastisk år med fine reiser og jeg lærte enormt mye.

Anonymkode: 7468f...eac

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi hadde lørdagsskole alle lørdager unntatt kanskje 3-4 i løpet av året. Man reiste bare hjem i ferier. Søndager var bestandig fridag. 

En del opplegg på ettermiddag/kveld etter vanlig skoletid, men mesteparten var ikke obligatorisk.

Problemet om du trekker deg for mye unna/ikke deltar på det som skjer, er at du fort havner utenfor bobla som alle de andre lever i. Du kommer ikke helt inn i gjengen, og da blir det ikke helt det samme. 

Jeg er en person som trenger mye alenetid, og jeg havna utenfor gjengene. Jeg ser de andre fra det året fortsatt har kontakt med hverandre ti år etter, men jeg snakker ikke med noen av dem.

Ville uansett ikke vært foruten det året, det var et fantastisk år med fine reiser og jeg lærte enormt mye.

Vi hadde forresten 90% dobbeltrom, og hver "korridor" delte på et baderom med to dusjer og to toalett. Kanskje 5-6 dobbeltrom hver korridor. Ikke mye privatliv på dobbeltrom, men jeg var kjempeheldig med min "roomie", vi var begge 100% fornøyd med å ligge i hver vår seng i stillhet med mobilen f.eks. Veldig glad i henne fremdeles, selv om vi ikke har kontakt nå.  

Kunne betale litt ekstra for enkeltrom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hvorfor det? 

Anonymkode: 60a27...598

Hadde en avtale med kriminalomsorgen og oppfølging av fastlege mens jeg gikk der, men møtte lite forståelse for dette av andre en rektor. Torkjell var rektor da jeg gikk der, og han var en forståelsesfull og strålende fyr. Kantinedamene var også et høydepunkt i dagen, som gjorde det beste med de midlene de hadde til rådighet, som sannsynligvis ikke var mye. I følge de jentene som gikk på hestelinja/friluftslinja var linjeansvarlig der en flott kar, Åge tror jeg han het.

Tenker de har hatt nytte av en miljøterapeut som kunne tatt seg litt av de som hadde det vanskelig i livet fra før. Det var flere elever som slet med selvskading, angst og depresjon, som låse seg inn på rommet i mange dager I strekk uten noe oppfølging. 

Det var altfor lite linjefag. Gikk Thaiboxing, men hadde tre timer med det sammenlagt, resten var BJJ og boksing. Ble gjennom hele året lovet mer av de, uten at det ble noe bedre av den grunn. Linjeansvarlig var også en latterlig type, opplevde han som lite forståelsesfull og ekskluderende. Flink når det gjaldt sine ting, men lite mellommenneskelige egenskaper. Timene med fellesfag var også bortkastet, hadde bla. opplæring i riktig turtøy og spagettitårnkonkurranse.

Byggene var kalde, og det var ikke unormalt å spise middag med ytterjakken på. Internett var også meget tregt, og hadde ofte nedetid på flere dager. Møbler og inventar var gammelt og slitt, og i etterkant sitter jeg med følelsen av å ha vært på barnevernsinstitusjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje greit å begrunne ting så man ikke bare slenger ut meningsløse kommentarer?

• Liker 1
Skrevet

Lenge siden jeg gikk på fhs, men vi hadde undervisning/ obligatorisk mange lørdager. Man drar også på tur. Vi var på en tur på fjellet noen dager, og en utenlandstur. Folkehøgskole passer nok ikke hvis man vil dra mye hjem. Det er veldig sosialt der. 

Du kan jo kikke på noen vgs-skoler som tilbyr ettårskurs? Da må du vel bo på hybel.

Anonymkode: 59d6c...9b1

• Liker 1
Skrevet
5 hours ago, jabx said:

Kanskje greit å begrunne ting så man ikke bare slenger ut meningsløse kommentarer?

Personen begrunnet i kommentaren over din. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Der jeg gikk var det ei frihelg i september, høstferie i oktober, frihelg i november, juleferie i desember/januar, ei frihelg mellom juleferie og vinterferie, påskeferie og ei frihelg til før skoleslutt. Frihelg = halv dag fredag og ingen undervisning lørdag. Søndag var alltid fri. Hvis du bor i nærheten kan du som regel dra hjem lørdag ettermiddag og være hjemme til mandag morgen. Ettermiddagene blir hva du selv gjør det til. Det er som regel mulig å bruke gymsal, svømmebasseng osv om ettermiddagene, og det kan ellers være tilbud om alt fra kampsport til bibelgrupper, avhengig av interessene til ansatte og elever.

Det var noe tilsvarende der jeg gikk. Hjemreise i frihelgene var valgfritt, man kunne velge å bli på skolen. Vanligvis var det undervisning lørdag formiddag og en del arrangementer og tilbud med varierende grad av frivillighet på kveldstid både hverdag og helg. Vi led så vidt jeg kan huske ikke under noen mangel på fritid.

Skrevet

Gikk på en av de skolene folk som ville satse innen sitt interesseområde gikk. Det var stort sett 2-4 timer obligatorisk skole om dagen. Resten var egenjobbing. Noen brukte 2 timer og andre 8 på det. Ingenting som var obligatorisk i helgene, men i ettertid angrer jeg på at jeg dro så ofte hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...