Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ble nylig gradert sykemeldt, kommer til å være det i noen måneder fremover. Dog tenker jeg jo på at en dag skal jeg tilbake i 100%. Jeg har pr. nå bare et midlertidig engasjement, som frem til nå har det virket som at ikke blir videreført. Men! Nå har jeg plutselig fått tilbud om å fortsette likevel. Jeg sa at jeg var interessert dersom jeg kan redusere stillingen til den % jeg er sykemeldt nå, da jeg rett og slett ikke er sikker på om jeg på lang sikt klarer å jobbe 100% (sa ikke det siste der). Virket som det var litt motvilje mot dette.

Hvordan takle overgangen tilbake til 100%? Da er jeg jo forhåpentlig frisk, så kanskje det ikke blir noe problem?

Anonymkode: 1469c...a65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Redusere stillingsprosenten?? Altså du vil si nei til 100% nå, og heller skrive kontrakt på en deltidsstilling??

Skrevet
Taluno skrev (4 minutter siden):

Redusere stillingsprosenten?? Altså du vil si nei til 100% nå, og heller skrive kontrakt på en deltidsstilling??

Ja, eller... Jeg er gradert sykemeldt delvis fordi jeg går i behandling, men også fordi at belastningen fra å jobbe 100% første til at jeg flere ganger daglig fikk panikkanfall på jobb. Nå som jeg jobber 60% har jeg ikke lenger disse anfallene, og gjør vel egentlig like mye som ved når jeg jobbet 100%. Sånn sett er jeg svært skeptisk til å returnere til å jobbe 100%, siden jeg "gikk på en smell" etter å bare ha jobbet 100% i 6 måneder.. Dog kan det jo hende at dette ikke vil skje etter jeg har fullført behandlingen og faktisk er "frisk nok" til å jobbe 100%. 

Anonymkode: 1469c...a65

• Liker 1
Skrevet

Vel, om du da skriver kontrakt med arbeidsgiver på 60%, så har du ikke redusert arbeidsevne eller arbeidsforhold for de siste 40%, som da også vil du ikke har rett på sykepenger.

Skriver du kontrakt på 100% og er/blir 40% sykemeldt, så har du krav på sykepenger.

Behandlingen vil mye mulig gjøre deg i stand til å holde panikkanfall i sjakk, og/eller finne årsaken/trigger. Om du vil klare 100 % etter en del behandling er umulig gjette seg til, men sjansen er stor.

Skrevet

Jeg ville ikke takket nei til 100% stilling nå, jeg ville hatt dialog med behandler om det. Går ut ifra at du går til psykolog eller psykiater og kan diskutere det med behandler? Jeg går selv til behandling og har perioder jeg fungerer dårlig, men jeg får hjelp til å klare full stilling. 

Anonymkode: c1041...4f7

Skrevet

Du sier du nylig har blitt gradert sykemeldt. Jeg vil sterkt anbefale å ikke vurdere redusert stilling på fast basis før du har brukt opp hele året du kan, og vel så det.

Bruk året til å jobbe med problematikken, prøv det gjerne ut med litt mer arbeid etter hvert, det går ikke utover sykemeldingen og du kan lett falle tilbake om du vil. Bruk også tiden til all type behandling du kan få som virker relevant.

Og selv om behandling ser ut til å ikke hjelpe noe, så synes jeg rett og slett du burde være så kynisk at du likevel går ut sykemeldingsperioden, da med full lønn. Dette er ikke å utnytte systemet, det er å bruke det slik det er ment.

For ordens skyld, etter 16(?) dager er det NAV som betaler sykepengene, så du trenger ikke ha dårlig samvittighet ovenfor bedriften, om den ikke går så godt.

Anonymkode: 1e37f...9c5

Skrevet

Tror jeg leste litt feil. For min del var i en posisjon hvor jeg gikk fra uføretrygd og jobbet meg oppover. Etter en periode ble det omveltninger på jobb, og prosjektstillingen jeg jobbet i skulle fjernes. Jeg fikk da spørsmål om å jeg kunne prøve meg i 100% jobb.

Som sjefen sa, det er enklere å gå ned i stilling, enn opp. Så vi kjørte på, til tross for at vi alle visste det var "risikosport". Det har endte i noen sykemeldinger nå og da, samt vi har funnet en god mengde tilrettelegging som gjør hverdagen min enklere.

Fra hjemmekontor, fleksibel arbeidstid, skjermet plassering på kontoret (åpent landskap), og mer til. Det er mye som kan gjøres for at det blir enklere å stå i jobben, for mitt vedkommende. Kanskje noe å se litt på? I tillegg er jeg satt over til å være med på langvarige prosjekter, hvor mine bidrag er lagt opp til å ha minst mulig tidspress. Klarer jeg å levere i dag så er det fint, men hvis det ikke blir levert før til neste uke så er det også greit.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg takket ja til 100%, og heller tatt utfordringene som kommer etter hvert. Bedriften har krav på å imøtekomme deg og dine behov (til en viss grad). Hvis du selv finner ut at du kan leve greit på og med 60% stilling, så kjør på, men for økonomiens del vil jeg anbefale å ta den vurderingen et godt stykke frem i tid.

Anonymkode: 1e37f...9c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...