AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Utedag i går, var vel 2-4 grader, så litt kaldt. Ved henting var det litt trangt i barnesete, fikk også beskjed om at barnet hadde sovnet i lunsjen. Vel hjem slet barnet kraftig med å gå opp trappene opp til inngangsdøra, som normalt ikke er noe problem. Da jeg skulle kle av hjemme, ble jeg litt overrasket over hvor mye som var på, som kan være forklaringen. Ullundertøy, fleecegenser og fleece-overdel, tjukk ullgenser og tilsvarende ullbukse, og i tillegg vinter-kjeledress. 3 lag på beina hadde vel holdt, eller er dette vanlig/korrekt? Anonymkode: 8572f...af3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 2-4 grader er ikke veldig kaldt. Her bruker vi aldri mer enn ullundertøy, ullgenser og ullbukse selv på kaldeste vinteren. Hvor gammel er barnet? Hvor aktiv er barnet når det er ute? Anonymkode: 641ea...08e
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Det vanlige er evt ullundertøy/superundertøy, fleece eller ull og så ytterdressen. Anonymkode: 1dbc8...536 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Det høres mye ut, men det er ikke alltid temperaturen bestemmer alene. Jeg bor på sørlandet og her har det vært skikkelig surt hele uka, men vi har knapt hatt en minusgrad. Gikk med boblebukse og boblejakke, lue, votter og buff når jeg skulle lufte hunden i 15 min liksom😅 Anonymkode: 34339...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 Husk, ta av vinterdressen før du setter i bilen Både fleece og ull over ullundertøy er overkill.. Anonymkode: 241e6...79b 14 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Lurer på hvordan du ikke oppdaget klærne før etter du kom hjem. Sjekker du aldri barnet før du setter det i setet? Barn skal ikke ha uteklær på seg i bilsete. Du burde ha lagt merke til alle lagene med klær.. Anonymkode: 47ec6...56c 13
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 Kanskje det var en vikar som kledde på i dag? Det skjedde med oss😆 Hun mente det bare godt, men kledde på ungen alt tøy som hang i garderoben😅 Anonymkode: fc524...e0d 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Kanskje barnet ditt frøs? Anonymkode: 46774...603 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 Det er ikke bare temperaturen du skal se på. En dag kan det være 2 grader, men himla surt og føles som et par minusgrader. Andre dager kan det være 2 grader og "mildt". Og så må en tenke på hvor aktiv man er når man er ute. Et veldig aktivt barn behøver ikke like mye klær på som et barn som ikke er spesielt aktivt. Her er det for tiden 0 til -2 grader, men i en uke nå har det vært grusomt surt. Man må virkelig kle seg godt. Anonymkode: 47ec6...56c 2
Sofakona Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Tenker først at du burde tatt med barnet inn i garderoben og kledd av. Og iallefall ikke sette barn i sete med hel dress. Det er farlig. Når jeg henter tar jeg alltid med med min datter inn i garderoben. Det hun har på seg i barnehagen skal bli i barnehagen. Så tar vi på jakke og sko vi kom med. 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utedag i går, var vel 2-4 grader, så litt kaldt. Ved henting var det litt trangt i barnesete, fikk også beskjed om at barnet hadde sovnet i lunsjen. Vel hjem slet barnet kraftig med å gå opp trappene opp til inngangsdøra, som normalt ikke er noe problem. Da jeg skulle kle av hjemme, ble jeg litt overrasket over hvor mye som var på, som kan være forklaringen. Ullundertøy, fleecegenser og fleece-overdel, tjukk ullgenser og tilsvarende ullbukse, og i tillegg vinter-kjeledress. 3 lag på beina hadde vel holdt, eller er dette vanlig/korrekt? Anonymkode: 8572f...af3 Det er sikkert ikke vanlig, men jeg gjorde det samme her om dagen på barn (2 1/2 år). Barnet var sutrete og ville ikke være med på noe ute. Jeg kjente at barnet var kaldt så jeg tok på enda ett lag for varmen. (Ga beskjed om det til foreldrene da, med begrunnelse.) hvis barnet ditt sovnet ved lunsjen kanskje barnet var litt ekstra sliten og passiv slik at hen trengte det ekstra laget for å holde varmen? Anonymkode: 46774...603 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Mange ting jeg tenker på her. At d u ikke tok av ytterdressen før du satte barnet i bilen er en ting. Det burde du starte å gjøre til en vane. 4 lag var veldig mye. Og om barnet sliter med å bevege seg, så vil så mange lag gjøre barnet kaldere. Det må være luft mellom lagene for at det skal varme barnet. Jobber i bhg, og barna som har vinterdress har hatt på 1 ullundertøylag også dressen utenpå. De barna vi vet er passive, og fort blir kalde har fått på seg et lag med ull eller flis. Her har det vært fra -1 til 5 grader når de har vært ute. Anonymkode: 7b8d8...955 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Ts har vel strengt tatt ikke sagt noe om noen bil? Hun sier "barnesete", men det kan være på en sykkel, f.eks. Folk er glade i å hoppe til konklusjoner og kritisere i stedet for å svare på spørsmålet. Fire lag er for mye, og hvis det hindrer barnet i å bevege seg normalt bidrar det til å gjøre barnet kaldere, ikke varmere. Anonymkode: 9224f...84f 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #14 Skrevet 19. november 2022 Kan du ikke bare be om en begrunnelse da? Eller skal vi gjøre slik som vi ofte gjør her inne; konkludere med at «tantene» i barnehagen ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen, så det er iallfall sikkert at de har gjort en blemme. Anonymkode: 46774...603 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 Ja det er ganske masse. Det er nok med ull nærast kroppen, fleece over der igjen ELLER ulldress. Så ein god vindtett vinterdress over der igjen. Altså tre lag. Min frysepinne går også alltid med hals. Men eg tenkje at det hadde vore verre om du henta ungen din iskald, det har eg opplevd når barnet var ganske lite. Det kan vere at det var ein vikar som kledde på barnet ditt, mange vikarar er redde for å kle på for lite. Eller så kan det vere at barnet ditt faktisk frøs, det er ikkje alltid man kan gå inn med berre eit barn. Difor er som regel tilbodet meir kle også aktivisera barna med noko fornutig og kjekt fram til dei blir henta. Anonymkode: 88a44...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på hvordan du ikke oppdaget klærne før etter du kom hjem. Sjekker du aldri barnet før du setter det i setet? Barn skal ikke ha uteklær på seg i bilsete. Du burde ha lagt merke til alle lagene med klær.. Anonymkode: 47ec6...56c Burde vel ha forventet at mammapolitiet stod klar. Bare 1 km å kjøre. 3 barn i barnehage. Å kle om alle tar ganske lang tid. Anonymkode: 8572f...af3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 Sofakona skrev (1 time siden): Tenker først at du burde tatt med barnet inn i garderoben og kledd av. Og iallefall ikke sette barn i sete med hel dress. Det er farlig. Når jeg henter tar jeg alltid med med min datter inn i garderoben. Det hun har på seg i barnehagen skal bli i barnehagen. Så tar vi på jakke og sko vi kom med. Som nevnt over. Gjorde jo det da jeg bare hadde ett barn, men med tre og så kort vei i bilen gjør jeg ikke det alltid. Anonymkode: 8572f...af3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #18 Skrevet 19. november 2022 Det hørtes voldsomt ut ja. Nå er jeg helt ny i disse barnehagegreiene, og datteren min går ikke helt enda. Mye klatring og krabbing da. Har vært ca samme temperatur her, og vi opplever at barnehagen kler henne i ull innerst(hun leveres i det), ulldress og parkdress enda. De tok på vinterdressen her om dagen da det lå på 0 frem til lunsj. Vi har jo ekstra mellomlag liggende, men jeg har ikke tenkt på at det er for at de skal kle på flere av de samtidig😅 Det er jo heller så hun kan få på nytt mellomlag til blunden sin hvis det andre skulle bli vått. Anonymkode: e591c...610
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 Det kommer veldig an på hvordan dress barnet har. På Didrickson og Reima holder det det ett lag ull under på denne tiden. De dressene er såpass varme. Anonymkode: 95fbe...27a
Rucula Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det hørtes voldsomt ut ja. Nå er jeg helt ny i disse barnehagegreiene, og datteren min går ikke helt enda. Mye klatring og krabbing da. Har vært ca samme temperatur her, og vi opplever at barnehagen kler henne i ull innerst(hun leveres i det), ulldress og parkdress enda. De tok på vinterdressen her om dagen da det lå på 0 frem til lunsj. Vi har jo ekstra mellomlag liggende, men jeg har ikke tenkt på at det er for at de skal kle på flere av de samtidig😅 Det er jo heller så hun kan få på nytt mellomlag til blunden sin hvis det andre skulle bli vått. Anonymkode: e591c...610 Snakk med bhg! siifra at de ikke skal kle på så mye Problem solved...Tataaa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå