Gå til innhold

Spurte mannen deres om du kunne bytte etternavn da dere giftet dere? Hvis ikke; ble du skuffet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri snakket om etternavn men en del av meg ønsker at han skal ønske at jeg skal ta hans navn, om så som mellomnavn. Men han har aldri nevnt navn med et pip så jeg er veldig usikker på hva jeg tenker om det hele. Har ikke lyst til å «trenge meg på» hans familienavn liksom…

Hvordan var det for dere?

Anonymkode: 9ca38...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han tilbøy seg at vi kunne ha begges navn med bindestrek. Og for han så kunne like gjerne mitt navn være til sist. Jeg valgte å beholde eget etternavn og legge på hans og la han beholde sitt mellomnavn fra sine foreldre. Vi har dermed ulikt mellomnavn, men likt etternavn. Barna våre har begge hans hele navn etter mitt ønske. 

Anonymkode: 7cae5...338

Skrevet

Min forventer ikke at jeg skal gjøre det, og det synes jeg er fint. Ingen av oss orker å bytte navn fordi det innebærer at vi må bytte pass, bankkort, dørskilt, postkasseskilt osv. Jeg vil heller ikke publisere akademisk arbeid under hans navn.

Anonymkode: 04abd...331

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Om dere skal gifte dere, så er det på tide å lære å snakke sammen. I et forhold, og spesielt i et ekteskap, må man kunne snakke om absolutt alt.

Vi snakket ikke så mye om akkurat det, for der var naturlig for oss begge at jeg tok hans navn som etternavn, og han tok mitt som mellomnavn. Så vi har helt like navn. 

Anonymkode: 858ad...9a9

• Liker 15
Skrevet

Det er jo slik man snakker åpent om, og uten å uttrykke ønsker for hva den andre bør gjøre. Om mannen hadde begynt å uttrykke noe slikt ville jeg nok ikke reagert så positivt. 

Her hadde ingen sterke følelser for å hete det samme. Og som en nevner over - vi hadde etablert karrierer, ene publiserte artikler, så å bytte ville bare blitt styr og feil. Uten at det var noe mer "prat" rundt det enn, "jeg vil ikke bytte", "ikke jeg heller", "ok, da beholder vi bare hvert vårt".

Anonymkode: 9455c...434

• Liker 9
Skrevet

Rart at det aldri har vært et tema før. Her snakket vi om det ganske tidlig.

Anonymkode: bd306...12f

• Liker 1
Skrevet

Enig ang kommunikasjon. Det er ikke lengre noe krav eller forventning om å bytte etternavn, du kan ikke forvente at han skal lese dine tanker. Du må snakke med han. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Heldigvis regnet han det som en selvfølge av vi begge beholdt våre egne navn. Vi er enige om at det er fullstendig avleggs å bytte etternavn bare fordi vi er gift. Eventuelle barn får mitt (sjeldne) etternavn, da hans er mer vanlig. 

Anonymkode: 6180e...a0a

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har aldri snakket om etternavn men en del av meg ønsker at han skal ønske at jeg skal ta hans navn, om så som mellomnavn. Men han har aldri nevnt navn med et pip så jeg er veldig usikker på hva jeg tenker om det hele. Har ikke lyst til å «trenge meg på» hans familienavn liksom…

Hadde han spurt om det hadde han kjent meg dårlig.

Anonymkode: bdcf1...ec1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Han tilbøy seg at vi kunne ha begges navn med bindestrek. Og for han så kunne like gjerne mitt navn være til sist

Hvis navnet skrives med bindestrek går det alfabetisk etter det første etternavnet, sånn til info. 

Min eks ønsket sitt etternavn og jeg føyde han på det, men nå skjønner jeg ikke hvorfor. Hadde aldri byttet nå. 

Anonymkode: aa568...9e5

• Liker 1
Skrevet

Vi har begge begges etternavn.

Anonymkode: fcf4d...d67

Skrevet

Han tilbøy seg at vi kunne ha begges navn med bindestrek. Og for han så kunne like gjerne mitt navn være til sist. Jeg valgte å beholde eget etternavn og legge på hans og la han beholde sitt mellomnavn fra sine foreldre. Vi har dermed ulikt mellomnavn, men likt etternavn. Barna våre har begge hans hele navn etter mitt ønske. 

Så flaut og gammeldags.

Anonymkode: 1fdcb...8e8

• Liker 7
Skrevet

Nei, det spurte han ikke om, og jeg ble ikke skuffet 😄 Vi fikk første barn før vi giftet oss, og hen har min manns etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn. Mitt er vesentlig sjeldnere, og jeg frontet ideen om å gjøre det sånn bare timer etter å ha født, så han hadde ikke så mye han skulle sagt 🤪😄 Da ble det også naturlig at vi begge tok navnene i den rekkefølgen da vi giftet oss. For min del kunne vi godt beholdt våre opprinnelige navn, men det var viktig for meg at barnet har ett navn fra hver. 

Anonymkode: 5afe5...30c

• Liker 3
Skrevet

Tror i dagens woke atmosfære at menn ikke vil spørre. Det er du som evt må bytte etternavn. Han føler nok ikke han kan ta det opp siden det henger sammen med patriark tradisjoner. Diskriminerende praksis, underkastelse av kvinner osv. Masse negative assosiasjoner.

Min kone tok mitt etternavn når vi giftet oss. Ikke noe jeg tok opp, men jeg ble glad når hun ønsket det. Var er boost og kanskje forsterket følelsen av enheten mellom oss.

Veit det kanskje er sært med med det føles bra ut at vi heter det samme. Oss mot verden??

Hennes tidligere etternavn var fint og sjeldent. Men litt belastet lokalt pga av en slektning. Hun var redd for at uansett ville våre barn bli sett litt annerledes på. Ved presentasjon vil sannsynligvis først spørsmålet være om de er i slekt med ,(beryktet person) i hele oppveksten. Ikke positivt.

Anonymkode: 305bf...d02

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det spurte han ikke om, og jeg ble ikke skuffet 😄 Vi fikk første barn før vi giftet oss, og hen har min manns etternavn som mellomnavn, og mitt som etternavn. Mitt er vesentlig sjeldnere, og jeg frontet ideen om å gjøre det sånn bare timer etter å ha født, så han hadde ikke så mye han skulle sagt 🤪😄 Da ble det også naturlig at vi begge tok navnene i den rekkefølgen da vi giftet oss. For min del kunne vi godt beholdt våre opprinnelige navn, men det var viktig for meg at barnet har ett navn fra hver. 

Anonymkode: 5afe5...30c

Haha. Hersketeknikk å komme med navneforslag 1 time etter fødsel. Det har flere kompiser blitt utsatt for og. Kommer inn til mor på fødestua med baby på armen og mor sier:" Han skal hete Dennis". Og da blir det Dennis. Er dette taktikken  dere deler i barselgrupper  😁. Ingen menn tar opp diskusjonen da. 

Anonymkode: 305bf...d02

• Liker 3
Skrevet

Nei, han spurte ikke. Vi snakket om det på et tidspunkt, jeg bare sa at jeg ikke ville endre, i hvert fall ikke nå, kunne kanskje revurdere hvis vi fikk barn. Han sa at han heller ikke ønsket bytte (han bruker navnet sitt perfeksjonert, er litt kjemt). Tror begge bar letta, og vi har ikke diskutert det siden. Barna har hans, med mitt som mellomnavn, han passer best. 
Hadde han ønsket sterkt jeg skulle bytte hadde jeg blitt skuffa.

Anonymkode: 5f895...dce

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg tok min manns etternavn og beholdt mitt som mellomnavn. Barna har kun hans, og det var vi helt enige om.

Han hadde aldri krevd at det skulle bli sånn, men jeg vet han ble veldig glad og stolt over at det var det jeg ville.

Jeg syns det var veldig koselig å gjøre det sånn, og blir irritert når folk er negative til det. I vår tid må da hele poenget være at man kan velge selv uten at andre skal bry seg. Jeg er ikke eiendelen hans, han er ikke sjefen min. Jeg er ikke undertrykt - jeg bare syns det var koselig å ta hans navn og er fornøyd med det.

Aldri fått negative kommentarer ansikt til ansikt da, kun på kvinneguiden😂

Endret av Unisquirrel
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bytta fordi jeg hata mitt eget etternavn. Nå har jeg fått ett som er kort og lett å stave. 

• Liker 1
Skrevet

Han spurte aldri, og jeg tenkte ikke noe på at ikke spurte. Vi fikk barn før vi giftet oss, de fikk han sitt etternavn da det er veldig sjeldent og forteller om hvor slekta kommer fra, mens mitt navn er typisk Hansen. Jeg ga beskjed om at barna skulle ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn, og at den dagen vi giftet oss (dato var bestemt) så ville jeg ha mitt som mellomnavn og hans til etternavn slik at jeg og barna heter det samme. Vi bruker stort sett bare etternavnet for det er det letteste, men barna er veldig opptatt av at de og jeg har samme mellomnavn også. 

Anonymkode: a8acf...355

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, han spurte ikke. Jeg hadde blitt skuffet over han hvis han hadde gjort det. Altså hvis han spurte "kan du ta mitt etternavn?" Hvis han derimot hadde spurt "Hvordan gjør vi det med etternavn?" hadde det vært annerledes.

Ingen av oss har forøvrig byttet navn. Jeg ser ikke problemet.

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...