AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #1 Skrevet 19. november 2022 Hei har seg slik at jeg må ta rotfylling osv i 2 tenner, blir nok mer i fremtiden som må taes også 100k+. Blir mild sagt dyrt. Har sjekket litt rundt på nett om det er noe som kan redusere prisen på dette. Ser at viss man har angst, depresjon eller er ufør vil man kunne få behandlingen gratis. Går ikke inn under dette så det utgår. Prøvde å se om man kunne få noe fradrag på skatten av tannlegeutgifter slik man gjør med renter på lån, men var ikke noe å hente på det heller. Tannlegen nevnte noe om at jeg hadde noe som kunne utvikle seg til tannkjøttsykdom (forstadiet). Men ser at heller ikke det kan hjelpe meg å få ned prislappen. Så ser jeg at det er noe som heter tannlegeskrekk, med dette får du gratis tannbehandling. Noen som vet hvordan man går frem for å få tannlegeskrekk som diagnose? Er det tannlege, fastlege eller psykolog som setter denne diagnosen? Er faktisk litt nervøs med tanke på tannlege, og syns som mange andre det er ubehagelig å sitte i stolen. Men er ikke skrekkslagen. Men sånn for nysgjerrighetens skyld, hvem setter denne diagnosen? Anonymkode: 020e0...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #2 Skrevet 19. november 2022 Du får diagnosen hos psykolog. Det er ganske strenge kriterier. Om du tidligere har gått til tannlege uten problemer tror jeg ikke fu får diagnosen. Det gratis tannporogammet er også for folk som har opplevd traumer, feks seksuelle overgrep, eller tortur. Om du er bare litt bekymret kan du sikkert heller få beroligende før timen din. Anonymkode: b18e8...4e8 6 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #3 Skrevet 19. november 2022 Trenger mer beroliggende etter timen når jeg skal betale for å si det slik. Men men får vel bare bite tennene sammen og få meg en til 100% jobb, og jobbe til jeg går på en smell. Er helt sinnsyke priser når det kommer til tannlege, så for meg at rotfylling av 2 tenner ville koste 18-25k. Men så kom prisestimatet på over 40k. Egentlig veldig rart at man ikke kan få en viss prosent i fradrag på skatten når det kommer til tannlegebehandling. TS Anonymkode: 020e0...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #4 Skrevet 19. november 2022 Har du undersøkt priser hos flere tannleger? Anonymkode: e1fea...970 7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #5 Skrevet 19. november 2022 Du får overbevise alle du kjenner om å stemme Rødt da. Anonymkode: 09646...0a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #6 Skrevet 19. november 2022 Man får ikke gratis tannlege av å være ufør... Anonymkode: 1e2ed...de8 13 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #7 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har du undersøkt priser hos flere tannleger? Anonymkode: e1fea...970 Har sett på prisene de forskjellige klinikkene har i området. Men det står kun priser for 1 ting. Ikke hva en faktisk behandling med alt det medfører av ekstratilegg og finish. Feks står det rotfylling 5-8k. Men det går ikke ann å bare ta en rotfylling uten å gjøre merarbeid som feks oppbygging av jeksel og krone etterpå. Hadde likt om det kunne stå hva en faktisk behandling vil koste. Og ikke bare en del av den. TS Anonymkode: 020e0...9dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #8 Skrevet 19. november 2022 Sjekk priser hos flere tannleger, og wvt om du kan bruke studentklinikk til redusert pris. Jeg har rotfylling 1 tann, måtte også ha krone, og første klnsultasjon var øyeblikkelig hjelp bare for å ta smertene med midlertidig fylling. Det kom på 13-14 000. 20 000 per tann for kun rotfylling høres veldig mye ut. Anonymkode: 6a4fa...edc 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #9 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får ikke gratis tannlege av å være ufør... Anonymkode: 1e2ed...de8 Beklager, kjenner bare en som er ufør og han får gratis tannbehandlinger. Har sikkert med diagnose hans, han har angs/depresjon. TS Anonymkode: 020e0...9dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sjekk priser hos flere tannleger, og wvt om du kan bruke studentklinikk til redusert pris. Jeg har rotfylling 1 tann, måtte også ha krone, og første klnsultasjon var øyeblikkelig hjelp bare for å ta smertene med midlertidig fylling. Det kom på 13-14 000. 20 000 per tann for kun rotfylling høres veldig mye ut. Anonymkode: 6a4fa...edc Har desverre ikke noen studentklinikker her i byen. TS Anonymkode: 020e0...9dc
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Beklager, kjenner bare en som er ufør og han får gratis tannbehandlinger. Har sikkert med diagnose hans, han har angs/depresjon. TS Anonymkode: 020e0...9dc Jeg er ufør og har angst og depresjon, får ikke noe støtte til tannbehandling. Uten å ha finlest reglene på en stund, så er jeg noenlunde sikker på at det ikke er diagnosen i seg selv som utløser støtte til behandling, men om man er så syk at diagnosen fører til at tennene blir dårligere enn hos en normal person. Må svært alvorlig angst/depresjon til for det, som at man ikke klarer å pusse tennene sine på dagevis. Hvis du tar noen medisiner som gir deg munntørrhet, så kan det gi deg noe støtte. Må ta en munntørrhetstest hos tannlegen og ha dokumentasjon på at de medisinene ofte skaper munntørrhet. Anonymkode: 09646...0a3 6 2
Frøken I Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Shit, det er så sinnsykt dyrt, føler virkelig med deg! Det er altså ikke greit at vi ikke får tannbehandling på lik linje med annen medisinsk hjelp! Kanskje du kan kontakte en studebtklinikk i en annen by og spørre pent om du kan få komme dit…? Jeg har også hørt en gang om noen som dro til tannlegen i utlandet fordi de sparte så mye på det. Helt sykt egentlig, men med den summen du snakker om, så er det kanskje verdt det å dra til Bulgaria eller Polen eller noe…? 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 Frøken I skrev (7 minutter siden): Shit, det er så sinnsykt dyrt, føler virkelig med deg! Det er altså ikke greit at vi ikke får tannbehandling på lik linje med annen medisinsk hjelp! Kanskje du kan kontakte en studebtklinikk i en annen by og spørre pent om du kan få komme dit…? Jeg har også hørt en gang om noen som dro til tannlegen i utlandet fordi de sparte så mye på det. Helt sykt egentlig, men med den summen du snakker om, så er det kanskje verdt det å dra til Bulgaria eller Polen eller noe…? Ja utenlandstur kunne jo vært noe, men har hørt skrekkhistorier om folk som bare fikk større problemer i etterkant med tennene. Som videre måtte rettes opp i norge til en enda dyrere penge enn det først ville koste. Men ja har vært inne på tanken om å ta behandling i utlandet. TS Anonymkode: 020e0...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #14 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja utenlandstur kunne jo vært noe, men har hørt skrekkhistorier om folk som bare fikk større problemer i etterkant med tennene. Som videre måtte rettes opp i norge til en enda dyrere penge enn det først ville koste. Men ja har vært inne på tanken om å ta behandling i utlandet. TS Anonymkode: 020e0...9dc Det finnes sikkert skrekkhistorier i Norge også. Bare vær obs på og sjekke godt opp før du velger en evt klinikk. Anonymkode: e0b3c...e3c 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #15 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Beklager, kjenner bare en som er ufør og han får gratis tannbehandlinger. Har sikkert med diagnose hans, han har angs/depresjon. TS Anonymkode: 020e0...9dc Det er bare tull. Jeg tror ikke noe på det før jeg ser en pålitelig kildelink til denne påstanden. Jeg er uføretrygdet selv og har aldri hørt om eller lest at jeg skulle få noe støtte for tannlege av den grunn. Og min diagnose er angst. Så kan du komme med en kilde til påstanden din? Anonymkode: c2e4a...e9e 4 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #16 Skrevet 19. november 2022 Prisene du refererer til, stemmer bare ikke. Be om å få utskrift av prisoverslaget fra tannlegen din. Bruk deretter det til å ringe rundt og høre andre steder. Anonymkode: 8389f...9f6 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #17 Skrevet 19. november 2022 Det kan lønne seg å dra til en by med studentklinikk for å få gjort det der, f.eks reise fra Haugesund til Bergen eller Arendal til Oslo. Ellers så får du prisoverslag fra flere og tar ring litt og litt. Jeg har rotfylt, det kostet ca 6000 for en tann, men ble jo tatt i to trinn, så trengte ikke betale alt på en gang. Anonymkode: e2e67...b96
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #18 Skrevet 19. november 2022 Altså herlighet, det er ikke sånn at du får gratis tannlege fordi du har tannlegeskrekk eller angst eller depresjon. Jeg har hatt en del reaksjoner hos tannlegen som gjør at jeg nå er henvist til behandling for odontofobi. For det første er det godt over et år siden jeg ble henvist og jeg har fortsatt ikke fått plass. For det andre må jeg likevel betale for tannlegen. Det er ikke bare sånn at du får diagnosen tannlegeskrekk også slipper du å betale for deg. Skjønner liksom ikke logikken i dette. Anonymkode: 931e1...e54 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #19 Skrevet 19. november 2022 Behandlingen som gis gratis pga tannlegeskrekk er TOO. Da tar du kontakt med dem, får snakke med noen som vurderer om du klasifiserer. Deretter havner du på ventelisten. Når det nærmer seg din tur for behandling, så får du noen timer med psykolog for å bearbeide angsten og fobien, og blir fulgt opp av psykolog (eller annet helsepersonell) under tannlegebehandling slik at du er i stand til å gjennomføre behandlingen. Diagnosen kan altså settes av teamet som jobber med det, eller så kan fastlege eller psykolog henvise dit. Og kriteriene er at du har såpass tannlegeskrekk at du har store problemer med å gjennomføre nødvendig tannbehandling. Gratis tannlege ved angst/depresjon/ufør er mulig ja, dersom man har så redusert evne til å ta vare på seg selv at tennene tar skade av det. Typisk de som ikke klarer pusse tenner selv. Eller man går på medisiner som ødelegger tennene. Anonymkode: 79aa4...497
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #20 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Altså herlighet, det er ikke sånn at du får gratis tannlege fordi du har tannlegeskrekk eller angst eller depresjon. Jeg har hatt en del reaksjoner hos tannlegen som gjør at jeg nå er henvist til behandling for odontofobi. For det første er det godt over et år siden jeg ble henvist og jeg har fortsatt ikke fått plass. For det andre må jeg likevel betale for tannlegen. Det er ikke bare sånn at du får diagnosen tannlegeskrekk også slipper du å betale for deg. Skjønner liksom ikke logikken i dette. Anonymkode: 931e1...e54 Ja, altså… Det fremstår bare som respektløst når TS vurderer å prøve å få gratis tannlege fordi hen synes det er litt ubehagelig å dra til tannlegen, men det er regningen etterpå som er verst. 🙄 TS, jeg ville nok vurdert utlandet, men det kommer ikke uten risiko. Som antibiotikaresistente bakterier, og du er vel ikke dekket av noen form for garanti hvis tannlegen gjør en tabbe. Tror man er dekket av en eller annen form for forsikring/garanti hvis man får skader etter tannlegebehandling i Norge? Slik at man ikke må betale for «opprydningen». Mener å ha lest dette en gang. Anonymkode: 3728a...807 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå