Gå til innhold

Katt som vil ut på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en katt på 1.5 år som elsker å være ute. Han vil ofte ut på natten også, men er redd det begynner og bli kaldt (bor i Trondheim så vi har sol og rundt 0 grader fortiden). Men han stiller seg foran døren på kvelden og vil tydelig ut. Jeg har dessverre ikke mulighet til å få katteluke her, men han har plass utenfor der jeg har et "hus" med tepper ol til han. 
Når er det for kaldt for en katt å være ute? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du har et sted for katten å oppholde seg ute for å få varme om natta pleier det å gå bra. 

Katten min har gått ute hver natt i 7 år, og vintertid har han et lunt sted å ligge om natta og mens han venter på å få komme inn på morgenen. Så koser han seg inne hele dagen. Har tilgang på mat og vann og kattedo inne. 

Jeg tenker man må se an kattens ønsker og behov. 

Katter flest tåler litt kulde og er flinke til å finne steder å søke ly. Pelsen sees blåser seg opp, slik som hos fuglen, så den holder på varme. 

Men katter er også ørkendyr som tåler godt varme og tørt klima, og liker ikke så veldig vått og kaldt klima. 

Jeg husker en vinter det var ca.-10-15 grader i Oslo. Da syns katten det var altfor kaldt og kom fort inn igjen. 

Anonymkode: 8c50a...eb2

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du skal holde katten inne uansett på natt.. Det er mye større sjanser for ulykker, påkjørsler, rovdyr angrep, katte slåsskamper, menneske tortur.. osv. Spesielt når man ikke har mulighet for katteluke.. da har jo ikke katten din mulighet til å komme seg inn hvis den blir jaget, eller «få tak i deg» hvis katten er skadet og du sover dypt.. 

Angående kulde så varierer det sånn, hvor mange timer er de ute om gangen? Hvilke oppholdssted har de ute, hva er de vandt med, hva trives de best med osv.. Men man skal ikke mange gradene ned før det kan bli ubehagelig for de, og tror man hadde blitt overrasket hvis man visste hvor mange eigde katter som faktisk ender opp med frostskader på klinikkene.. sikker flere også (som eiere som ser at katten mangler en del av øret og tror noe har skjedd med katten, men så er det egentlig knukket av, pga kulden. Hvis du googler så kommer det opp mange svar på så og så mange grader osv. 

Hvis du tenker på det at katten maser ved døren, så gir det seg hvis du ignorerer han når han gjør det og ALDRI slipper han ut når han maser på kveld. Det kan kanskje ta et par uker før han gir opp men de er smarte dyr så til slutt sitter det.. Det kan hjelpe å ha en rutine, slik at katten fort kobler at «aha nå er rutinen utført, da vet jeg at jeg ikke får komme ut nå», feks en liten lekeøkt etterfulgt av våtfôr.. Det hjelper også på fordi i naturen så er de vandt med at først så fanger de bytte(lek), så spiser de, så steller de seg og så sover de.. Derfor vil en sånn rutine «stimulere» til at det blir naturlig for katten å sove. Alle mine katter sover når vi i huset sover.. (de er faktisk ikke nattdyr heller btw). Ha litt leker inne, gjerne litt food puzzles så katten kan kose seg med selv hvis han kjeder seg.

Hvis du likevel bestemmer deg for å slippe han ut om natten, eller at han er ute når du er på jobb o.l. så ville jeg hatt et kattehus MED katteluke med chip.. (evt kattehus med to åpninger, men dette er jo ikke bra for kulden og katten er fortsatt ikke trygg) fordi hvis et rovdyr/annen katt er ute etter katten din så er et kattehus med bare en åpning en kjempe felle.. Det er forsket på at utekatter har veldig mye stresshormon, og det er jo fordi at de konstant må være på vakt ute, så et kattehus med chipluke vil jo øke trygghetsfølelsen for katten veldig, og de kan faktisk ta seg en hvil, som er naturlig for de å gjøre, selv om de blir utestengt i flere timer og ikke kommer seg inn. Det vil jo og hjelpe på å isolere for varmen. 

Så bør du se litt på hvilke tepper du bruker osv..  fleecetepper fryser til og blir kjempe kalde. Mange andre tepper og. Google «diy insulated cat house» så kommer det opp mange tips, som feks å bruke strå, få kattehuset opp av bakken osv. 

Anonymkode: 9f30d...c51

Skrevet

Ville ignorert ønsket om å være utendørs på denne tiden av året. Katter flest vet ikke sitt eget beste så iblant må man ta upopulære valg, deriblant kun inne på vinteren.

Anonymkode: a4f1e...3f2

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp flyttet fra Trondheim med katter. Sommers tid har de fått vært ute etter, som du sier, etter eget ønske. De har likevel hatt ly for vær og vind ute på terrassen. Selvlaget kattehybel. Puteboks med katteluke, fyllt med varme tepper. De har brukt denne. Høst, vinterstid, kattene må være inne nattestid, til sitt eget beste. Som dyreeier må vi sette grenser. Dyrene vet ikke alltid sitt eget beste. Vet at katter kan være nattedyr, men opplært fra små; ute hele dagen, inne om natten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...