Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål om denne oppskriften som kommer under her.

Hva er muscovadosukker? Kan jeg bruke vanlig hvitt eller brunt sukker heller?

Og peanøttene, kan jeg bruke sånne vanlige saltede peanøtter, eller må jeg bruke sånne med skall?

Sjoko-peanøtt-kjeks

85 g peanøtter uten skall

175 g kokesjokolade

85 g grovt peanøttsmør

175 g smør, romtemperert

175 g lyst muscovadosukker

300 g hvetemel

1 ts bakepulver

2 ss melk

Tilberedning:

(18 stk.)

Forvarm ovnen til 180 C. Ha peanøttene i en stekeform og rist dem i 10 minutter til de er gylne. I mellomtiden kler du 2 stekebrett med bakepapir.

Gni peanøttene mellom håndflatene og fjern det tynne, brune skinnet. Hakk sjokoladen og to tredeler av peanøttene i grove biter.

Pisk sammen peanøttsmør, smør og sukker i en bolle til massen er lett og luftig. Rør inn mel og melk med en tresleiv og bland godt. Rør inn hakket sjokolade og peanøtter med sleiven. Samle blandingen med hendene og del den i 18 jevnstore porsjoner. Form hver porsjon til en ujevn kule. Legg dem på stekebrettene i god avstand slik at de får plass til å utvide seg. Trykk kjeksene litt flate med en gaffel og strø til slutt på noen peanøtter.

Stek kjeksene i 12-15 minutter til de er lysebrune i kantene, men fremdeles myke i midten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Du kan erstatte det med brunt sukker.

Du kan sikkert bruke vanlig polly peanøtter, da vil jo kjeksene få smak deretter, slik som i andre type bakverk hvor det brukes salte peanøtter. Jeg syns det er veldig godt.

Men da kan du droppe denne biten av oppskriften:

Ha peanøttene i en stekeform og rist dem i 10 minutter til de er gylne

for da er allerede peanøttene ristet.

Forøvrig en oppskrift jeg tror jeg må prøve selv og... :)

Skrevet

Takk for svar.

Mye bedre når det brukes saltede peanøtter i mat, enn vanlige.

Lurer på om jeg skal bruke hakkede non-stop i stedet for sjokolade.. Så blir det litt farger også..

Skrevet

Hvor lenge kan egentlig slike kjekser oppbevares, i kakeboks i romtemperatur?

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte kanskje prøve denne kjeksen. Den hørtes skikkelig god ut :icon_razz: Noen som vet hvordan man skal oppbevare dem og hvor lenge de holder seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...