AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #21 Del Skrevet 25. november 2022 Jeg tenkte meg opprinnelig en karriere innen akademia, men etter endt doktorgrad hadde jeg helt avsmak for hele akademia. Det er voldsomt press om å levere artikler. Ihvertfall der jeg var stipendiat. Man har krav på seg om så og så mange artikler, i så og så høyt rangerte tidsskrifter. Så er det krav om deltakelse på konferanser, og å holde innlegg på disse. Det er også forferdelig mye admin, og drit som går på økonomi, kare til seg mest mulig penger for å finansiere forskningsprosjektene. Til drittlønn... Nå jobber jeg i det private, og har nesten dobbelt så høy lønn som jeg ville hatt i akademia.. Uten at jeg trenger ha en skit med økonomi å gjøre, og ikke noe pes om at jeg MÅ produsere artikler for å beholde jobben min. Anonymkode: 86703...f03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #22 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 13.25): Jeg tenkte meg opprinnelig en karriere innen akademia, men etter endt doktorgrad hadde jeg helt avsmak for hele akademia. Det er voldsomt press om å levere artikler. Ihvertfall der jeg var stipendiat. Man har krav på seg om så og så mange artikler, i så og så høyt rangerte tidsskrifter. Så er det krav om deltakelse på konferanser, og å holde innlegg på disse. Det er også forferdelig mye admin, og drit som går på økonomi, kare til seg mest mulig penger for å finansiere forskningsprosjektene. Til drittlønn... Nå jobber jeg i det private, og har nesten dobbelt så høy lønn som jeg ville hatt i akademia.. Uten at jeg trenger ha en skit med økonomi å gjøre, og ikke noe pes om at jeg MÅ produsere artikler for å beholde jobben min. Anonymkode: 86703...f03 Får du brukt kompetansen din fra doktorgraden i det private? Jeg har jobbet 8 år i det private etter jeg tok doktorgraden, og opplever at jeg ikke får brukt min kompetanse som jeg ønsker. Opplever dog at jeg gjør en bedre jobb enn da jeg kun hadde master (jobba flere år før jeg tok phd), så det er absolutt verdifullt med doktorgraden! Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #23 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 25.11.2022 den 13.13): Jepp, det stemmer. Det er krysspresset mellom forskning og undervisning som er det verste, synes jeg. At man hele tiden må prestere på begge, og at de i praksis står mot hverandre. All undervisningen går ut over forskningstiden, og veldig mange av indikatorene vi måles på (ikke minst når det gjelder lønn!) handler om forskning. Så hvis man legger ned mye arbeid i god undervisning går det ut over forskningen. Så ser man kolleger som gjør skikkelig venstrehåndsarbeid på undervisningen, og de har dermed tid til å publisere masse, og får kred og lønn for det… Mens man vet at vedkommende gjør en elendig jobb med studentene, men det får ingen konsekvenser for vedkommende selv om ledelsen vet om det. Det er demotiverende! Anonymkode: 6b0ac...1cc Dette er noe jeg har hørt mange ganger og som naturlig nok bekymrer meg. Jeg er en person som ikke liker å gjøre noe halvveis. Jeg er mest interessert i forskning, men vil ikke gjøre venstrehåndsarbeid på undervisning. Jeg ringte på jobben og forhørte meg litt mer rundt hvilke fag det var aktuelt å undervise i. Faglig bør det ene faget være veldig lett for meg å undervise i. Det andre krever at jeg setter meg inn i litt nytt stoff. Men det er ikke sikkert jeg får ansvaret for det alene, de er visst ofte to som samarbeider om et fag. Det gjorde meg litt mer positiv! TS Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 26. november 2022 #24 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (På 19.11.2022 den 16.17): Det varierer med hvor man jobber, hvilke oppgaver man får (hvor mye undervisning…), hvor hardt presset er om å få inn eksterne midler, og hvor fort man ønsker å klatre. Jeg jobber som førsteamanuensis. Jeg har hatt meget høy undervisningsbelastning over lengre tid, og covid gjorde det enda verre. Det er først nå jeg har hatt mulighet til å forske litt. Har også stor omsorgsbyrde på hjemmebane, så jeg jobber ikke mer enn 37,5 timer i uka. Er dog veldig effektiv når jeg holder på, og har gode tilbakemeldinger på både undervisning og forsking (jepp, fikk inn søknad i NFR). Har innsett at det nok vil ta tid å bli professor, men det er helt greit. Pluss: Stor mulighet til å styre sin egen arbeidshverdag, mulighet til å forske uten at man mister jobben hvis man ikke får inn søknader, kontakt med studenter (ikke alle liker det, men det gjør jeg), varierte arbeidsoppgaver, hyggelige kolleger (minus én, haha, men det er en annen historie!!), tverrfaglig miljø, alltid mulighet til faglig utvikling, mulighet til å klatre og få ok lønn UTEN å bli leder/ha personalansvar, mulighet til reising hvis man ønsker det. Fleksibilitet! Minus: Tungrodd system, ikke spesielt bra betalt, i utgangspunktet stor arbeidsbyrde (MEN du styrer en god del selv her!!), det hoper seg opp endel «raringer» i akademia, evig skvis mellom undervisning og forskning, alltid økonomiske nedskjæringer… sikkert mer også. Jeg trives veldig godt, men jeg jobber heldigvis et sted hvor det ikke er spisse albuer (med ett unntak…). Ikke perfekt, så klart, men det er vel ingen arbeidsplasser? For mer er plussene som du ser flere enn minusene. Anonymkode: 6b0ac...1cc Dette har ikke så mye med trådstarter å gjøre kanskje men de punktene jeg har uthevet er noe av hovedproblemet med norsk undervisning på høgskole og universitetsnivå. Studentene er en bijobb ikke alle liker, fører til elendig undervisning og læringsutbytte. Er veldig frustrerende. Håper alle som ikke er interessert i å drive med studenter holder seg LANGT unna en førsteamanuensis stilling. Bra du trives da, det tror jeg studentene har utbytte av. Man merker veldig fort om noen bare er der for forskningen og driter i studentene og deres framtid 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 26. november 2022 #25 Del Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er noe jeg har hørt mange ganger og som naturlig nok bekymrer meg. Jeg er en person som ikke liker å gjøre noe halvveis. Jeg er mest interessert i forskning, men vil ikke gjøre venstrehåndsarbeid på undervisning. Jeg ringte på jobben og forhørte meg litt mer rundt hvilke fag det var aktuelt å undervise i. Faglig bør det ene faget være veldig lett for meg å undervise i. Det andre krever at jeg setter meg inn i litt nytt stoff. Men det er ikke sikkert jeg får ansvaret for det alene, de er visst ofte to som samarbeider om et fag. Det gjorde meg litt mer positiv! TS Anonymkode: 0f57d...383 Dette gjør meg som tidligere student aldeles rasende. Er det rart så mange stryker i fag og dropper ut? Er det rart karaktersnittene stuper? Huffameg. Det burde såklart lønne seg å være god i undervisningen også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #26 Del Skrevet 27. november 2022 mitch92 skrev (20 timer siden): Dette har ikke så mye med trådstarter å gjøre kanskje men de punktene jeg har uthevet er noe av hovedproblemet med norsk undervisning på høgskole og universitetsnivå. Studentene er en bijobb ikke alle liker, fører til elendig undervisning og læringsutbytte. Er veldig frustrerende. Håper alle som ikke er interessert i å drive med studenter holder seg LANGT unna en førsteamanuensis stilling. Bra du trives da, det tror jeg studentene har utbytte av. Man merker veldig fort om noen bare er der for forskningen og driter i studentene og deres framtid Ja, jeg er helt enig i dette. Som en som faktisk gjør mitt beste for at studentene skal få god undervisning synes jeg det er veldig frustrerende med kolleger som bent ut sagt gir h***, for de vil bare forske. Heldigvis er de mindretallet (i alle fall der jeg jobber), men det er absolutt ikke ok! Dette er også gjerne de samme folkene som er gode til å skaffe seg oppgaver som ser bra ut på opprykkssøknaden (selv om de ikke nødvendigvis har gjort en god innsats på disse tingene!), og de har jo i tillegg god tid til å publisere masse - så de blir professor kjapt. 🙄 En av disse kollegene mine har gjort en så ræva jobb at jeg ikke klarer å jobbe med vedkommende mer, jeg måtte be ledelsen skjerme meg fra hen. Heldigvis lyttet ledelsen på det. Men det har ført til at jeg blir sittende med de bacheloremnene hen ikke gidder å undervise (har gjort en fantastisk dårlig jobb der tidligere, inkludert å bare ikke møte opp til undervisning og ikke rette eller lage eksamen), mens jeg da i praksis er skjøvet ut fra masteremner (hvor hen også har gjort en dårlig jobb, men ikke fullt så dårlig). Og jeg må undervise på master for å bli professor. Så da blir enden på visa at denne kollegaen fra h gjør at det tar lengre tid for MEG å bli professor. Hen blir helt sikkert professor lenge før meg. Mens jeg er den som får 5/5 i tilbakemelding fra studentene… Anonymkode: 6b0ac...1cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #27 Del Skrevet 27. november 2022 mitch92 skrev (22 timer siden): Dette gjør meg som tidligere student aldeles rasende. Er det rart så mange stryker i fag og dropper ut? Er det rart karaktersnittene stuper? Huffameg. Det burde såklart lønne seg å være god i undervisningen også. Ja, enig i det. Som jeg skriver, ville jeg gjort en god jobb på undervisning, selvom jeg er mest interessert i forskning. Tar man en jobb på universitetet må man selvsagt gi alle oppgaver den prioriteten de skal ha. Som i alle andre jobber. Man kan ikke bare velge å gjøre det som er kult. (Dessverre er intensivsystemet sånn at det ikke lønner seg, da, som en annen bruker påpeker). TS Anonymkode: 0f57d...383 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #28 Del Skrevet 27. november 2022 Er sykt mye jobb til dårlig lønn (702.000 etter 2 år i jobb/etter disputas). Er emneansvarlig og veileder studenter på alle nivå (bachelor, master, phd). 30% forskningstid med krav om å publisere 2 artikler per 2 år intervall, i anerkjente tidsskrift. Var drømmejobben, men sliter meg ut av all admin jobb spesielt. Anonymkode: 7bad1...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #29 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er sykt mye jobb til dårlig lønn (702.000 etter 2 år i jobb/etter disputas). Er emneansvarlig og veileder studenter på alle nivå (bachelor, master, phd). 30% forskningstid med krav om å publisere 2 artikler per 2 år intervall, i anerkjente tidsskrift. Var drømmejobben, men sliter meg ut av all admin jobb spesielt. Anonymkode: 7bad1...e91 Kjipt å høre🥲 Kommer du til å finne på noe annet? Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #30 Del Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjipt å høre🥲 Kommer du til å finne på noe annet? Anonymkode: 0f57d...383 Er som noen tidligere påpekte, det er en særlig fristilt stilling som gjør at en har veldig fleksible arbeidsforhold. Jeg kan gå til frisøren kl 13 og heller sensurere en annen ettermiddag, eller det er null stress med påskefrukost i bhg- seff kan jeg bli med på det. Nå når jeg har tre små barn er særs stor fleksibilitet på arbeidstid og arbeidsplass (jobber en del hjemmefra når det passer meg best) verdt mer enn 100.000 mer i lønn, faktisk. Men om 5-10 å vurderer jeg å heller jobbe privat. Hva har dere andre i lønn som førsteamanuensis? tror det er store regionale forskjeller… Anonymkode: 7bad1...e91 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #31 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er som noen tidligere påpekte, det er en særlig fristilt stilling som gjør at en har veldig fleksible arbeidsforhold. Jeg kan gå til frisøren kl 13 og heller sensurere en annen ettermiddag, eller det er null stress med påskefrukost i bhg- seff kan jeg bli med på det. Nå når jeg har tre små barn er særs stor fleksibilitet på arbeidstid og arbeidsplass (jobber en del hjemmefra når det passer meg best) verdt mer enn 100.000 mer i lønn, faktisk. Men om 5-10 å vurderer jeg å heller jobbe privat. Hva har dere andre i lønn som førsteamanuensis? tror det er store regionale forskjeller… Anonymkode: 7bad1...e91 Jeg har 748 000, det er fem år siden jeg disputerte. Mange av mine kolleger tjener mindre enn meg… Jeg har vært nøye på å sende inn godt begrunnede lønnskrav hvert år, og har også av ulike årsaker hatt litt flaks. Har dessuten gode resultater (har skaffet eksterne forskningsmidler). Jeg vil ikke si hvor i landet, men kan si så mye som at det ikke er et av de «gamle» universitetene. For min del er det litt begrenset med alternative jobbmuligheter i det private uten å gå ned i lønn, dvs med mindre jeg enten vil ha personalansvar/lederansvar, eller jeg vil tilbake til den typen jobb jeg rømte fra da jeg tok PhD. Begge deler er uaktuelt. Geografi gjør det også vanskeligere, jeg ville hatt mange flere jobbmuligheter i Oslo. Anonymkode: 6b0ac...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #32 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er som noen tidligere påpekte, det er en særlig fristilt stilling som gjør at en har veldig fleksible arbeidsforhold. Jeg kan gå til frisøren kl 13 og heller sensurere en annen ettermiddag, eller det er null stress med påskefrukost i bhg- seff kan jeg bli med på det. Nå når jeg har tre små barn er særs stor fleksibilitet på arbeidstid og arbeidsplass (jobber en del hjemmefra når det passer meg best) verdt mer enn 100.000 mer i lønn, faktisk. Men om 5-10 å vurderer jeg å heller jobbe privat. Hva har dere andre i lønn som førsteamanuensis? tror det er store regionale forskjeller… Anonymkode: 7bad1...e91 Ja, det er friheten og fleksibiliteten som frister meg. Det er verdt noen kroner det! Min erfaring etter 15 år i det private, er at det er tidvis veldig travelt og lite fleksibelt. Stillingen jeg vurderer har lønnsintervall opp til 715 000, men «spesielt kvalifiserte» søkere kan få høyere lønn. Jeg anser meg selv som spesielt kvalifisert, så håper jeg kan få nærmere 750. Det er 8 år siden jeg disputerte. Det innebærer 250 ned fra det jeg har i det private, så det blir en betydelig nedgang. Men først må jeg jo søke og ev. bli innstilt, og det tar jo månedsvis… Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #33 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er friheten og fleksibiliteten som frister meg. Det er verdt noen kroner det! Min erfaring etter 15 år i det private, er at det er tidvis veldig travelt og lite fleksibelt. Stillingen jeg vurderer har lønnsintervall opp til 715 000, men «spesielt kvalifiserte» søkere kan få høyere lønn. Jeg anser meg selv som spesielt kvalifisert, så håper jeg kan få nærmere 750. Det er 8 år siden jeg disputerte. Det innebærer 250 ned fra det jeg har i det private, så det blir en betydelig nedgang. Men først må jeg jo søke og ev. bli innstilt, og det tar jo månedsvis… Anonymkode: 0f57d...383 Ja, det gjør det. Vi pleier å regne at det tar ca ett år fra utlysning og til noen faktisk begynner i stillingen… Spesielt at de har oppgitt 715k som høyeste lønn, vi har ingen slike begrensninger… Anonymkode: 6b0ac...1cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #34 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det gjør det. Vi pleier å regne at det tar ca ett år fra utlysning og til noen faktisk begynner i stillingen… Spesielt at de har oppgitt 715k som høyeste lønn, vi har ingen slike begrensninger… Anonymkode: 6b0ac...1cc Jeg stussa også litt på det. Men ser ut som det er lagt inn lønnsintervall på alle stillinger på dette universitetet. Enda mer pussig er det at intervallet for førsteamanuensis er forskjellig på ulike institutter ved samme universitet🙄 Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2022 #35 Del Skrevet 28. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg stussa også litt på det. Men ser ut som det er lagt inn lønnsintervall på alle stillinger på dette universitetet. Enda mer pussig er det at intervallet for førsteamanuensis er forskjellig på ulike institutter ved samme universitet🙄 Anonymkode: 0f57d...383 Ja, det er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være store lønnsforskjeller mellom ulike fagområder. Fagområder som medisin og økonomi kan ligge langt høyere enn for eksempel sosiologi eller språkfag. Det er nok i alle fall delvis fordi lønna og jobbmulighetene utenfor akademia varierer veldig mellom fagområder. På mitt universitet bestemmer i alle fall fakultetene selv hva de skal lønne og hva de skal skrive om lønn i stillingsutlysningene, det er ingen sentral styring (som jeg vet om, i alle fall). Og da blir det forskjeller. Anonymkode: 6b0ac...1cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #36 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg stussa også litt på det. Men ser ut som det er lagt inn lønnsintervall på alle stillinger på dette universitetet. Enda mer pussig er det at intervallet for førsteamanuensis er forskjellig på ulike institutter ved samme universitet🙄 Anonymkode: 0f57d...383 Det er store forskjeller mellom fakultetene, og også innad på fakultetene. Fakulteter og institutter har en egen økonomi, og det er derfor de lønner ulikt, i tillegg til det den over meg sier. Ta kontakt med fagforeningen din der du søker for å forhøre deg om hva vanlig lønn i den stillingskode faktisk er. Anonymkode: 53846...24d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #37 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, det er dessverre ikke så uvanlig. Det kan være store lønnsforskjeller mellom ulike fagområder. Fagområder som medisin og økonomi kan ligge langt høyere enn for eksempel sosiologi eller språkfag. Det er nok i alle fall delvis fordi lønna og jobbmulighetene utenfor akademia varierer veldig mellom fagområder. På mitt universitet bestemmer i alle fall fakultetene selv hva de skal lønne og hva de skal skrive om lønn i stillingsutlysningene, det er ingen sentral styring (som jeg vet om, i alle fall). Og da blir det forskjeller. Anonymkode: 6b0ac...1cc AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er store forskjeller mellom fakultetene, og også innad på fakultetene. Fakulteter og institutter har en egen økonomi, og det er derfor de lønner ulikt, i tillegg til det den over meg sier. Ta kontakt med fagforeningen din der du søker for å forhøre deg om hva vanlig lønn i den stillingskode faktisk er. Anonymkode: 53846...24d Takk for tips😊 Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2022 #38 Del Skrevet 29. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tips😊 Anonymkode: 0f57d...383 Det kan også være ulikt hvordan de regner ressursbruk på undervisning, sensurering og emneansvar forresten. En forelesning kan vektes med faktor 3,5 et sted og faktor 4 et annet sted, og så videre. Vet ikke om det er av betydning for deg da. Anonymkode: 53846...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #39 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det kan også være ulikt hvordan de regner ressursbruk på undervisning, sensurering og emneansvar forresten. En forelesning kan vektes med faktor 3,5 et sted og faktor 4 et annet sted, og så videre. Vet ikke om det er av betydning for deg da. Anonymkode: 53846...24d Hva betyr det at det vektes med faktor 4? Beregnes det 4 timer per time forelesning? Anonymkode: 0f57d...383 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2022 #40 Del Skrevet 30. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva betyr det at det vektes med faktor 4? Beregnes det 4 timer per time forelesning? Anonymkode: 0f57d...383 Ja, det stemmer. Dette er for å sørge for at belastningen blir noen lunde likt fordelt på ansatte. Anonymkode: 53846...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå