Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kløde litt i hodebunnen men ikke mye. Var på badet i stad og plutselig ser jeg en liten insekt som går i håret. Er 100% sikker på at det var lus😪

Hva skal jeg gjøre nå? Hvordan bli kvitt lus? Jeg har langt hår 😪 hvor lang tid tar det å bli kvitt? Må jeg vaske alle klærne og sengetøy på 95 grader?

Anonymkode: c3762...a97

Skrevet

Pust rolig.

I morgen tidlig reiser du på apoteket og kjøper kur mot f.skapen. Ta kuren (få gjerne hjelp så du får gått igjennom hele håret) og følg den til punkt og prikke. Det er ikke nødvendig og koke sengetøy osv. 

• Liker 1
Skrevet

Lusekur (sjampo/lusekam) på deg og de du bor med/evt vært tett innpå. Jobber du i bhg/skole bør de varsles. 

Skrevet
MarianneE skrev (36 minutter siden):

Pust rolig.

I morgen tidlig reiser du på apoteket og kjøper kur mot f.skapen. Ta kuren (få gjerne hjelp så du får gått igjennom hele håret) og følg den til punkt og prikke. Det er ikke nødvendig og koke sengetøy osv. 

Har ingen som kan hjelpe med å få på kuren. Må gjøre selv. Er det som shampoo? Skal man ta det hverdag?

Ts

Skrevet
MarianneE skrev (37 minutter siden):

Pust rolig.

Hva om klær som jeg har brukt i det siste og som jeg kommer til å bruke i de dagene frem over?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om klær som jeg har brukt i det siste og som jeg kommer til å bruke i de dagene frem over?

Må vaskes.

Du tar kuren. Sjekk virketid på pakken. 

Du må også gre gjennom hele håret med lusekam.  Da grei Du ut døde lus og eventuelle egg. 

Så bør du ta ny kur når eggene har klekket, så ikke de spres seg igjen. 

Du bør vaske pynteputer, sengetøy ol, og selv dekket jeg sofa med rene laken i en ukes tid. 

Anonymkode: 58e1f...c46

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må vaskes.

Du må også gre gjennom hele håret med lusekam.  Da grei Du ut døde lus og eventuelle egg. 

Du bør vaske pynteputer, sengetøy ol, og selv dekket jeg sofa med rene laken i en ukes tid. 

Ok takk. Har to barn på 4 og 1 år. Skal de også ta kuren?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må lese på pakken ang alder. 

Om de har lus må du jo bli kvitt det. 

Om minste er for ung for kur kan du gre godt daglig med lusekam og eventuelt klippe håret helt kort. 

Om de har lus vil du få det igjen og igjen om de ikke blir kvitt det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har ingen som kan hjelpe med å få på kuren. Må gjøre selv. Er det som shampoo? Skal man ta det hverdag?

Ts

Du tar den med ca en ukes mellomrom mener jeg å huske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kløde litt i hodebunnen men ikke mye. Var på badet i stad og plutselig ser jeg en liten insekt som går i håret. Er 100% sikker på at det var lus😪

Hva skal jeg gjøre nå? Hvordan bli kvitt lus? Jeg har langt hår 😪 hvor lang tid tar det å bli kvitt? Må jeg vaske alle klærne og sengetøy på 95 grader?

Har aldri hatt nødt til å bruke lusekur *bankibordet* 

MEN et lite tips, jeg vet at tar du det på klikk og hent på Apotek1 så blir det en del rimeligere. Det gjelder en hel del produkter. Bare gjør det en times tid før du skal på apoteket.

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan jo være at det er barna du har fått det fra, ikke uvanlig om de går i barnehage. Så sjekk de også ja. 

Anonymkode: 3ae57...a1c

• Liker 1
Skrevet

Lus er enkelt å se på andre, men du må gå grundig til verks. Selv om du tar lusekur vil ikke eggene dø, det er derfor viktig å følge instruksjonens på pakningen nøye. På ditt eget hår anbefaler jeg en runde med rettetang. Ta tar du livet av eggene også. Gre gjennom barnas hår nøye og mange ganger daglig. Fjern alt av egg. 

Kjenner følelsen. Det er kvalmt og ekkelt. Men du blir kvitt det, det krever bare litt innsats☺️

Anonymkode: 00cf3...fb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Lus er enkelt å se på andre, men du må gå grundig til verks. Selv om du tar lusekur vil ikke eggene dø, det er derfor viktig å følge instruksjonens på pakningen nøye. På ditt eget hår anbefaler jeg en runde med rettetang. Ta tar du livet av eggene også. Gre gjennom barnas hår nøye og mange ganger daglig. Fjern alt av egg. 

Kjenner følelsen. Det er kvalmt og ekkelt. Men du blir kvitt det, det krever bare litt innsats☺️

Egg sitter tett opp i hodebunn. 

Du får ikke rettetang dit uten å brenne deg.

Skrevet
Forundret.. skrev (1 time siden):

Har aldri hatt nødt til å bruke lusekur *bankibordet* 

MEN et lite tips, jeg vet at tar du det på klikk og hent på Apotek1 så blir det en del rimeligere. Det gjelder en hel del produkter. Bare gjør det en times tid før du skal på apoteket.

Så heldig du er 😊 men hvordan blir du kvitt lus uten kur? Er dette mulig? Eller da er det kanskje ikke lus du har??

Takk for klikk og hent tips😊

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så heldig du er 😊 men hvordan blir du kvitt lus uten kur? Er dette mulig? Eller da er det kanskje ikke lus du har??

Ts

Du kan gre håret når det er vått med lusekam flere ganger for dag. 

Å gre langt hår med lusekam er tidkrevende og du må gre alle partier flere ganger for hver runde. .dette må gjøres 3 til 5 ganger om dagen. 

Slik gjorde de det før i tiden. Og alle klippet av seg håret fordi det er tidkrevende med langt hår. 

Annonse
Skrevet

Bare sjekk at du kjøper riktig kur! Vi hadde lus for noen år tilbake og da var det flere lusemiddel UTEN et aktivt virkestoff! Så hør tydelig med apoteket så du ikke bare kjøper en fancy olje eller noe. Og det er ganske dyrt å kure hele familien så vær nøye på at kuren faktisk funker. Les innholdet og Google litt

Anonymkode: 49ce1...39d

Skrevet

Er du sikker på at det er lus?? Trodde ikke lus var så godt synlig, mer som bittesmå prikker..

Uansett, høres grusomt ut å bli invadert av sånne kryp, masse lykke til!! Om det kan være noen trøst fikk tantebarnet mitt mark i magen som viste seg i avføringen, det var hakket verre enn lus synes jeg!! 🫡

Anonymkode: 251eb...827

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

Aner ikke for jeg har enda ikke hatt lus, men med barn i hus så får nok jeg også det en gang.

Man kan nok gre håret titt med lusekam for å få dem bort, det var nok det de gjorde før i tia og nå på de aller minste barna. Har hørt noen si at de forebygger med shampoo som har tetreeolje i, lusene takler visst ikke det. Men om det er tilfelle vet jeg ikke.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forundret.. skrev (1 time siden):

Aner ikke for jeg har enda ikke hatt lus, men med barn i hus så får nok jeg også det en gang.

Man kan nok gre håret titt med lusekam for å få dem bort, det var nok det de gjorde før i tia og nå på de aller minste barna. Har hørt noen si at de forebygger med shampoo som har tetreeolje i, lusene takler visst ikke det. Men om det er tilfelle vet jeg ikke.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare sjekk at du kjøper riktig kur! Vi hadde lus for noen år tilbake og da var det flere lusemiddel UTEN et aktivt virkestoff! Så hør tydelig med apoteket så du ikke bare kjøper en fancy olje eller noe. Og det er ganske dyrt å kure hele familien så vær nøye på at kuren faktisk funker. Les innholdet og Google litt

Anonymkode: 49ce1...39d

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Må vaskes.

Hei TS her

Har vært på apoteket og kjøpt kur. Det er en hvit/grønn pakke som heter linicin. Nå sitter jeg med kuren og venter på å vaske det bort etter 15 min. Stemmer det at man kan bruke vanlig shampoo og balsam etter å skylt kuren ut? 

Skal kammen brukes på vått hår? Uff jeg får masse floker i håret etter å ha dusjet vet ikke åssen jeg skal få til å gre den i vått hår🤕🤕😮💨😮💨

Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei TS her

Har vært på apoteket og kjøpt kur. Det er en hvit/grønn pakke som heter linicin. Nå sitter jeg med kuren og venter på å vaske det bort etter 15 min. Stemmer det at man kan bruke vanlig shampoo og balsam etter å skylt kuren ut? 

Skal kammen brukes på vått hår? Uff jeg får masse floker i håret etter å ha dusjet vet ikke åssen jeg skal få til å gre den i vått hår🤕🤕😮💨😮💨

Ts

Følg bruksanvisningen i pakken på hva du skal gjøre etterpå.

Og på nettsiden her står alt du trenger å vite, inkludert video på hvordan gre håret med lusekam.

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/lus/hodelus/

Lykke til med lusefjerning. Har hatt det i hus her en gang, og siden tre av husets innbyggere hadde langt, tjukkt hår så gikk det med mye tid til greing med lusekam i noen uker. Men vi ble kvitt lusa tilslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...