Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=298749 En mann mistenkt for "terrorisme" ble i natt skutt på et amerikansk fly på grunn av truende oppførsel. Nå viser det seg at mannen kan ha vært psykisk skyk og at oppførselen kan ha skyldtes at han ikke hadde tatt medisinene sine. Skal det nå bli slik at man kan bli skutt ombord på amerikanske fly dersom man ikke oppfører seg innenfor visse normer? Ja, jeg vet at mannen skal ha løpt opp og ned i midtgangen og sagt at han hadde en bombe, men gir det alikevel politiet rett til å skyte først og spørre etterpå?
Gjest TomKrus Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 Nytter det å spør etter at han har detonert bomben? Et kjapt skudd i hodet vil kunne hindre en selvmordsbomber å detonere bomben og redde mange liv.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 Nytter det å spør etter at han har detonert bomben? Et kjapt skudd i hodet vil kunne hindre en selvmordsbomber å detonere bomben og redde mange liv. ← Enig. Med terrorfare overalt må vi tåle at sikkerhetsfolkene tar slike beslutninger.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Her er det tydelig at terroristene har oppnådd det de ønsker: at folk skal gå rundt å kikke seg over skuldra og være konstant redde for at noe skjer. Jeg synes det er forkastelig at det skal gå an å skyte først og spørre etterpå, men det er vel ikke noe rart når man tenker på tilstandene borte i USA - spesielt når man ser hvem som sitter ved roret. Kona til mannen løper etter i flyet og forsøker å roe ham ned, det er flere politifolk i flyet slik at de lett kunne ha overmannet mannen, men alikevel er det en som bestemmer seg for å leke gud og skyte. Håper han kommer til å slite med skyldfølelse resten av livet. Hva blir det neste? At du blir skutt fordi du snakker feil dialekt, går, står eller sitter på en måte som store sterke USA ikke liker?
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 #5 Skrevet 8. desember 2005 Er det ikke temmelig farlig å skyte i et fly, uansett?! Det var i hvert fall det første som slo meg. Men det er en stat i USA (Florida?) som har innført en lov om at det er lov å skyte først og spørre etterpå, så dette overrasker vel ingen? Jeg mener, når en samfunnsutvikling har kommet så langt at det er nedfelt i lovs form at det er greit å skyte. Amerikanerne er gærne
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #6 Skrevet 8. desember 2005 Hva blir det neste? At du blir skutt fordi du snakker feil dialekt, går, står eller sitter på en måte som store sterke USA ikke liker? ← Dette blir jo helt feil sammenligninger. Å true med en bombe når du skal på fly er en trussel. Å snakke, gå, stå og sitte feil er ingen fare.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #7 Skrevet 8. desember 2005 Dette blir jo helt feil sammenligninger. Å true med en bombe når du skal på fly er en trussel. Å snakke, gå, stå og sitte feil er ingen fare. ← De var på vei ut av flyet... Forøvrig er jo ikke dette spesielt for USA. I Norge myrdet jo Politiet en ubevepnet mann på Notodden uten at det ble noen som helst straffereaksjoner og uten at noen utenfor det offentlige eller offentlige utnevnte fikk delta i undersøkelsen.
Bekkeblom Skrevet 8. desember 2005 #8 Skrevet 8. desember 2005 (endret) De var på vei ut av flyet... ← Enda mer uforståelig hvorfor det var grunn til å skyte personen. (Neste gang skal jeg lese artikkelen det henvises til bedre. Neste gang skal jeg lese ... ) Han blei jo faktisk ikke skutt på flyet i det hele tatt, men på flyplassen. Og det var i Miami, og som sagt, da befinner vi oss vel i cowboy-land (skyt først, spør seinere)? Skjønner ikke at jeg gidder å engasjere meg i denne debatte i det hele tatt. Må være for å få flere innlegg og rykke opp fra Nybegynner Endret 8. desember 2005 av Bekkeblom
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #9 Skrevet 8. desember 2005 De var på vei ut av flyet... Forøvrig er jo ikke dette spesielt for USA. I Norge myrdet jo Politiet en ubevepnet mann på Notodden uten at det ble noen som helst straffereaksjoner og uten at noen utenfor det offentlige eller offentlige utnevnte fikk delta i undersøkelsen. ← Å true med bombe på flyplass er uansett verre enn å gå feil.
Bønna Skrevet 9. desember 2005 #10 Skrevet 9. desember 2005 (endret) Nytter det å spør etter at han har detonert bomben? Et kjapt skudd i hodet vil kunne hindre en selvmordsbomber å detonere bomben og redde mange liv. ← Et kjapt skudd i hodet på alle flypassasjerer vil være en vanntett garanti mot selvmordsbombere og redde mange liv. Øøhhh...... :klø: Endret 9. desember 2005 av Bønna
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #11 Skrevet 9. desember 2005 Et kjapt skudd i hodet på alle flypassasjerer vil være en vanntett garanti mot selvmordsbombere og redde mange liv. Øøhhh...... ← Alle flypasassjerer som påstår de har en bombe, ja.
Gjest lurven Skrevet 11. desember 2005 #12 Skrevet 11. desember 2005 jeg mener det er riktig aa skyte forst og sporre eterpaa. tenk om han virkelig hadde hatt en bombe da, den sjansen vile ikke jeg tatt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå