Arca Skrevet 20. november 2022 #61 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg har snakket med dem. Den ene sa at hun hadde tenkt på det, men at hun fikk se senere, den andre sa at han ikke så noen grunn til å ha det siden han aldri hadde det før. Anonymkode: b87c1...f2e Litt kjedelig det. Naboene blir man jo ikke kvitt for å si det slik. Hva med å foreslå en løsning der dere alle kan bidra litt sammen? En spleis. Siden du ønsker dette? Å ta dette rettslig bør man jo unngå for all del.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #62 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Helt enig. Setter stor pris på at du skriver dette. Og derfor tar jeg jo denne saken alvorlig og forsøker å finne ut hva jeg kan gjøre. Å betale for naboene er ikke et alternativ. Anonymkode: b87c1...f2e Skulle bare mangle! 😊 Synes det er ekstremt frekt å antyde at du ikke bryr deg om barnas sikkerhet, fordi du ikke er villig til å ta økonomisk ansvar for naboenes eiendommer! Det er dessuten ingen tvil om at dette er naboenes ansvar og det er selvfølgelig i deres interesse å ikke bli erstatningansvarlige for skader på hverken levende vesener eller gjenstander! Anonymkode: 98f38...c6b 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #63 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å si det sånn: hadde jeg visst at min eiendom kunne føre til livstruende skader på barn eller dyr, så hadde det virkelig vært en «gevinst» for meg å utbedre det. Du antyder at naboene bare har ansvar for seg selv, noe som selvsagt ikke stemmer. Jeg følger jo barna mine forbi der, såklart, og passer på, men det er MANGE barn som går der, ikke bare mine. Det er første vinteren vi bor her. Anonymkode: b87c1...f2e Flott at du er et godt menneske. Men gratulerer som huseier - folk flest er ikke slik. Og trenger du tilpasninger hos naboen som ikke er til deres gunst overhodet må du som regel gi noe selv. Men lykke til videre.... Anonymkode: d2915...862
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #64 Skrevet 20. november 2022 Om de ikke vil montere snøfangere, må de sørge for å rydde vekk snø og is fra taket før den raser av seg selv. Anonymkode: 98f38...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #65 Skrevet 20. november 2022 Ett argument du har er at dersom naboene skal selge boligene så vil manglende snøfanger på taket stå som ett minus i takstrapporten. Jo flere minus jo dårligere salg. Anonymkode: 55ec8...e9c
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #66 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ett argument du har er at dersom naboene skal selge boligene så vil manglende snøfanger på taket stå som ett minus i takstrapporten. Jo flere minus jo dårligere salg. Anonymkode: 55ec8...e9c Om man kjøper bolig til noen millioner, og ønsker seg snøfangere, så er det neppe de 7000 kronene som avgjør om man legger inn bud.... Anonymkode: d2915...862
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #67 Skrevet 20. november 2022 Her er et par linker tilsom du kan kanskje finne noe nyttig når du snakker med naboene. Det står litt mer om hvilke krav stilles her (med link til mer omfattende forskrifter), huseier plikter uansett å fjerne snø og is fra taket, så det kan du i hvert fall kreve. Kanskje det da blir mer fristende å montere snøfangere etter hvert? Anonymkode: 98f38...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #68 Skrevet 20. november 2022 Arca skrev (28 minutter siden): Litt kjedelig det. Naboene blir man jo ikke kvitt for å si det slik. Hva med å foreslå en løsning der dere alle kan bidra litt sammen? En spleis. Siden du ønsker dette? Å ta dette rettslig bør man jo unngå for all del. Jeg har som sagt ikke mulighet til å betale for naboene mine. Jeg betaler for eget hus. Alternativet blir vel ikke rettssak, men eventuelt at jeg flytter. Men jeg kan prøve kommunen først. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Flott at du er et godt menneske. Men gratulerer som huseier - folk flest er ikke slik. Og trenger du tilpasninger hos naboen som ikke er til deres gunst overhodet må du som regel gi noe selv. Men lykke til videre.... Anonymkode: d2915...862 Jeg tolker svaret ditt ganske passiv-aggressivt, men forstår ikke helt hvorfor du skriver sånn. «Godt menneske» og «lykke til videre»…? AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Her er et par linker tilsom du kan kanskje finne noe nyttig når du snakker med naboene. Det står litt mer om hvilke krav stilles her (med link til mer omfattende forskrifter), huseier plikter uansett å fjerne snø og is fra taket, så det kan du i hvert fall kreve. Kanskje det da blir mer fristende å montere snøfangere etter hvert? Anonymkode: 98f38...c6b Takk! Anonymkode: b87c1...f2e 3
Smosk Skrevet 20. november 2022 #69 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva betyr pbl? Anonymkode: b87c1...f2e PBL= plan og bygningsloven
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #70 Skrevet 20. november 2022 Kommunen kan dessverre ikke gjøre noe hvis huset ble bygget før kravet om snøfanger kom inn i forskriften. Fare for liv og helse er det kanskje, men det er ikke en ulovlighet etter plan- og bygningsloven. Naboen er pliktig til å måke taket, så du kan jo ev. true med politianmeldelse om de nekter. Anonymkode: 1e747...99f
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #71 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Naboen er pliktig til å måke taket, så du kan jo ev. true med politianmeldelse om de nekter. Er de pliktig til å måke vekk snøen som har rast i veien også? De rekker jo ikke å måke taket før snøen faller ned, ekstremt glatt tak. Anonymkode: b87c1...f2e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2022 #72 Skrevet 21. november 2022 AnonymBruker skrev (På 20.11.2022 den 10.38): Fordi huset mitt er i midten og de to husene på siden har ikke snøfangere. Det raser altså fra begge sider. a. Det treffer min bil b. Det sperrer min bil inne Anonymkode: b87c1...f2e Det tror jeg faktisk ikke noe på og jeg har bodd i hus i over 30 år… Anonymkode: 0e715...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå