AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #41 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva betyr pbl? Anonymkode: b87c1...f2e Plan- og bygningsloven Anonymkode: 15753...bcf
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #42 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Veldig usikker på om du mener at jeg skal betale disse 15.000 for naboene mine. I så fall sier du helt seriøst at dersom man ikke har råd til å vedlikeholde naboens eiendom så kan man ikke eie noe selv?! Anonymkode: b87c1...f2e Nei. Jeg sier at jeg hadde punget ut på timen, om det gjaldt barnas sikkerhet. I stedet for å antyde at naboen er erstatningspliktig om de får et helt tak med hard snø og is i hodet på vei til skolen en morgen. Anonymkode: d2915...862
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #43 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg sier at jeg hadde punget ut på timen, om det gjaldt barnas sikkerhet. I stedet for å antyde at naboen er erstatningspliktig om de får et helt tak med hard snø og is i hodet på vei til skolen en morgen. Anonymkode: d2915...862 Så du mener at jeg skal betale for naboene mine? Anonymkode: b87c1...f2e
delias Skrevet 20. november 2022 #44 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så du mener at jeg skal betale for naboene mine? Anonymkode: b87c1...f2e hvis du skal kreve at de gjør noe de egentlig er pliktig til - så ja
Arca Skrevet 20. november 2022 #45 Skrevet 20. november 2022 Du har ikke mulighet gå ut av din dør, rett til den offentlige veien, utenom å gå der du kan risikere å få snø fra naboenes tak i hodet? Jeg prøver å forstå. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #46 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så du mener at jeg skal betale for naboene mine? Anonymkode: b87c1...f2e Personen skriver at hen ville gjort det. Du velger selvsagt hva du gjør i din situasjon. Anonymkode: c31cd...0e4 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #47 Skrevet 20. november 2022 Arca skrev (2 minutter siden): Du har ikke mulighet gå ut av din dør, rett til den offentlige veien, utenom å gå der du kan risikere å få snø fra naboenes tak i hodet? Jeg prøver å forstå. Nei. Hvorfor er det vanskelig å forstå? delias skrev (3 minutter siden): hvis du skal kreve at de gjør noe de egentlig er pliktig til - så ja Dette blir jo litt selvmotsigende. Om de er pliktig til det, så innebærer jo det at de betaler…? AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Personen skriver at hen ville gjort det. Du velger selvsagt hva du gjør i din situasjon. Anonymkode: c31cd...0e4 Ja, jeg måtte bare få det helt klart. Jeg ble litt vantro. Utrolig rart å mene at dersom man ikke har råd til å vedlikeholde naboeiendommene så kan man ikke eie egen bolig. Anonymkode: b87c1...f2e 4
Mannisinbestealder Skrevet 20. november 2022 #48 Skrevet 20. november 2022 Det er huseieren sitt ansvar at takras ikke skader noe eller noen. Dersom din bil blir truffet av takras så kan du kreve erstatning fra huseieren eller hans forsikringsselskap. Du bør diskutere dette med naboen og eventuelt involvere kommunen. Ikke vent til noen blir skadd av dette. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #49 Skrevet 20. november 2022 Mannisinbestealder skrev (Akkurat nå): Det er huseieren sitt ansvar at takras ikke skader noe eller noen. Dersom din bil blir truffet av takras så kan du kreve erstatning fra huseieren eller hans forsikringsselskap. Du bør diskutere dette med naboen og eventuelt involvere kommunen. Ikke vent til noen blir skadd av dette. Ja, tenker det samme. Anonymkode: b87c1...f2e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #50 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 18.32): Bor i rekkehus fra 80-tallet, i midten. Naboene på begge sider har ikke snøfangere, bare jeg. Snøen raser ned og kan selvsagt skade folk, dyr og eiendom og gjør i tillegg at jeg ikke kan parkere bilen min foran huset mitt (digre snøfonner + farlig). Kan jeg kreve at naboene skaffer snøfangere? Melde dem til kommunen? Anonymkode: b87c1...f2e Hvis du har snøfanger hvorfor kan du ikke parkere bilen din foran huset? Anonymkode: 0e715...91b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #51 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvis du har snøfanger hvorfor kan du ikke parkere bilen din foran huset? Anonymkode: 0e715...91b Fordi huset mitt er i midten og de to husene på siden har ikke snøfangere. Det raser altså fra begge sider. a. Det treffer min bil b. Det sperrer min bil inne Anonymkode: b87c1...f2e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #52 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Om man ikke har buffer på 15 000+ har man ikke råd til å ta den økonomiske risikoen det er å eie selv, og husdyr bør nok også utgå. Anonymkode: d2915...862 Som de fleste har vel ts en buffer for egen husholdning og dyrlegebesøk, hun har ikke noe ansvar for å ha buffer nok til å dekke oppgradering på naboenes hus! Naboene derimot har ansvar for at det er trygt å gå forbi huset dere. Anonymkode: 98f38...c6b 5
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #53 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Nei. Jeg sier at jeg hadde punget ut på timen, om det gjaldt barnas sikkerhet. I stedet for å antyde at naboen er erstatningspliktig om de får et helt tak med hard snø og is i hodet på vei til skolen en morgen. Anonymkode: d2915...862 Og hva blir det neste naboene nekter å dekke når de har skjønt at de kan presse ts til å betake deres utgifter? Anonymkode: 98f38...c6b 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #54 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Så du mener at jeg skal betale for naboene mine? Anonymkode: b87c1...f2e Jeg mener at barnas sikkerhet er den viktigste prioriteringen en foreldre gjør. Anonymkode: d2915...862
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #55 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Som de fleste har vel ts en buffer for egen husholdning og dyrlegebesøk, hun har ikke noe ansvar for å ha buffer nok til å dekke oppgradering på naboenes hus! Naboene derimot har ansvar for at det er trygt å gå forbi huset dere. Anonymkode: 98f38...c6b Helt enig. Setter stor pris på at du skriver dette. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener at barnas sikkerhet er den viktigste prioriteringen en foreldre gjør. Anonymkode: d2915...862 Og derfor tar jeg jo denne saken alvorlig og forsøker å finne ut hva jeg kan gjøre. Å betale for naboene er ikke et alternativ. Anonymkode: b87c1...f2e 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #56 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg mener at barnas sikkerhet er den viktigste prioriteringen en foreldre gjør. Anonymkode: d2915...862 I ytterste konsekvens må jeg da ta ansvar for oppgradering av alle hus barna mine går forbi som har tak uten snøfangere og snø som kan falle i hodet på dem. Det er latterlig. Anonymkode: b87c1...f2e 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #57 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt enig. Setter stor pris på at du skriver dette. Og derfor tar jeg jo denne saken alvorlig og forsøker å finne ut hva jeg kan gjøre. Å betale for naboene er ikke et alternativ. Anonymkode: b87c1...f2e Du betaler for egne barns sikkerhet. Naboene ønsker jo ikke dette en gang, så de har ingen gevinst av snøfangerene overhodet. Men greit, kjør sak, la dem gå under disse rasfarlige takene gjennom enda en vinter. Krev heller erstatning når de havner på sykehus, eller verre om det er is-ras. Anonymkode: d2915...862
Arca Skrevet 20. november 2022 #58 Skrevet 20. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei. Hvorfor er det vanskelig å forstå? Dette blir jo litt selvmotsigende. Om de er pliktig til det, så innebærer jo det at de betaler…? Ja, jeg måtte bare få det helt klart. Jeg ble litt vantro. Utrolig rart å mene at dersom man ikke har råd til å vedlikeholde naboeiendommene så kan man ikke eie egen bolig. Anonymkode: b87c1...f2e Jeg har ikke sett hvordan det ser ut hos deg, derfor spørsmålet. Men, hvis ikke det er mulig, så forstår jeg din innvendig. Har du snakket med naboene om dette? Endret 20. november 2022 av Arca 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #59 Skrevet 20. november 2022 Arca skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke sett hvordan det ser ut hos deg, derfor spørsmålet. Men, hvis ikke det er mulig, så forstår jeg din innvendig. Har du snakket med naboene om dette? Ja, jeg har snakket med dem. Den ene sa at hun hadde tenkt på det, men at hun fikk se senere, den andre sa at han ikke så noen grunn til å ha det siden han aldri hadde det før. Anonymkode: b87c1...f2e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2022 #60 Skrevet 20. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du betaler for egne barns sikkerhet. Naboene ønsker jo ikke dette en gang, så de har ingen gevinst av snøfangerene overhodet. Men greit, kjør sak, la dem gå under disse rasfarlige takene gjennom enda en vinter. Krev heller erstatning når de havner på sykehus, eller verre om det er is-ras. Anonymkode: d2915...862 For å si det sånn: hadde jeg visst at min eiendom kunne føre til livstruende skader på barn eller dyr, så hadde det virkelig vært en «gevinst» for meg å utbedre det. Du antyder at naboene bare har ansvar for seg selv, noe som selvsagt ikke stemmer. Jeg følger jo barna mine forbi der, såklart, og passer på, men det er MANGE barn som går der, ikke bare mine. Det er første vinteren vi bor her. Anonymkode: b87c1...f2e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå