Gå til innhold

Kreve at naboene skaffer snøfangere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i rekkehus fra 80-tallet, i midten. Naboene på begge sider har ikke snøfangere, bare jeg. Snøen raser ned og kan selvsagt skade folk, dyr og eiendom og gjør i tillegg at jeg ikke kan parkere bilen min foran huset mitt (digre snøfonner + farlig). Kan jeg kreve at naboene skaffer snøfangere? Melde dem til kommunen? 

Anonymkode: b87c1...f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Bor i rekkehus fra 80-tallet, i midten. Naboene på begge sider har ikke snøfangere, bare jeg. Snøen raser ned og kan selvsagt skade folk, dyr og eiendom og gjør i tillegg at jeg ikke kan parkere bilen min foran huset mitt (digre snøfonner + farlig). Kan jeg kreve at naboene skaffer snøfangere? Melde dem til kommunen? 

Er rekkehuset sameie eller borettslag?

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke. Må du gjennom naboens eiendom for å komme til din? Aldri opplevd slikt med rekkehus. Høres ut som et amøbedesign. Kan du tegne en illustrasjon?

Anonymkode: 93f9f...b31

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Pikeliten skrev (6 timer siden):

Er rekkehuset sameie eller borettslag?

Nei. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg forstår ikke. Må du gjennom naboens eiendom for å komme til din? Aldri opplevd slikt med rekkehus. Høres ut som et amøbedesign. Kan du tegne en illustrasjon?

Vet ikke om jeg får til det. Men se for deg et rekkehus med tre boliger og en vei ved siden av. Blindvei som er stengt innerst. Veien er privat. Når snøen faller fra takene faller den ned over veien. Den kan treffe biler, dyr og mennesker. Bølgeblikktak, glatte. 

Jeg har også bodd andre steder med samme design, men der var takene flate, så ikke snøskred. 

Skrevet

Jeg har to katter og to barn som går forbi der når de skal til skolen. Ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

image.png.8f8d16f2b5afeae6184a69a38b71b6a3.png

Jeg er ikke TS, men jeg prøvde meg på en illustrasjon.

Uten snøfangere får raset stor fart, og beveger seg langt fra huset, og øker faren for at noe/noen skal bli truffet av raset.  Snøfonnene kan i noen tilfeller bli liggende opptil 2-4 meter utenfor vegg, avhengig av takvinkel og fart på skredet.

Med snøfangere bremses farten, og raset faller ned like ved husveggen, og begrenser muligheten for at noen/noe skal bli truffet av raset.
Snøfonnen blir liggende ca 1 meter fra vegg hvis den er plassert riktig.

Jeg forstår godt Ts problem.  Når taket er glatt, naboene ikke har snøfangere vil takras være et sikkerhetsproblem for alle som går forbi, og for kjøretøy som er parkert i "rassonen".

Vi hadde en bil stående på vår eiendom, ca 2-3 meter fra naboens garasjevegg.
Den bilen måtte kondemneres på grunn av skadene den fikk på rammen etter et takras.  Så sterke krefter er i sving under et ras.
Året etter hadde de satt på snøfangere, og da neste ras gikk falt nesten ingenting ned på vår eiendom.

Til TS:

Jeg synes du kan spørre om de kan montere snøfangere.

Hvis taket er glatt (som du sier at det er)  tror jeg faktisk at det er påbudt også?  Det kan du sjekke ut.

Men uansett, snøfangere koster minimalt hvis du kan montere dem selv.

Anonymkode: 2592f...72a

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men uansett, snøfangere koster minimalt hvis du kan montere dem selv.

Så gøy når Nina og Bjarne hobbysnekker skal feste snøfangere og man ender opp med å få både snøfangeren og all snøen i hodet.

Anonymkode: e8473...40b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis taket er glatt (som du sier at det er)  tror jeg faktisk at det er påbudt også?  Det kan du sjekke ut.

Tusen takk for hjelp med illustrasjon og svar. Ja, jeg trodde også det, så jeg prøvde å Google, men fant ikke noe svar. Hvis noen vet det, håper jeg de svarer. Jeg kan ringe kommunen, men de er VELDIG vanskelige å få tak i og dessverre også ofte utydelige i svarene. Tror det ofte er sekretæren (?) som svarer det hun tror, siden saksbehandlere er på oppdrag ulike steder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så gøy når Nina og Bjarne hobbysnekker skal feste snøfangere og man ender opp med å få både snøfangeren og all snøen i hodet.

Uff ja, men man må jo kunne det, som anonym også skriver. Jeg brukte håndverkere til mine. 

Skrevet (endret)

Krav til snøfanger kom vel ikke før tek10 mener jeg (2010) men i utgangspunkt skal man ha snøfanger der det er fare for ras mot område der folk ferdes. Ved glatte belegg på tak skal man ha og ved rue belegg/sten hvis vinkel er over 27’

Men beste er vel å snakke med naboene og evt tilby seg å montere/betale selv

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Som jeg skrev: hvis man KAN montere dem selv.  Det fordrer selvsagt korrekt kunnskap og evner til å gjøre det riktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som jeg skrev: hvis man KAN montere dem selv.  Det fordrer selvsagt korrekt kunnskap og evner til å gjøre det riktig.

Ja, men det finnes overraskende mange som overvurderer egne evner.

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (3 timer siden):

Krav til snøfanger kom vel ikke før tek10 mener jeg (2010) men i utgangspunkt skal man ha snøfanger der det er fare for ras mot område der folk ferdes. Ved glatte belegg på tak skal man ha og ved rue belegg/sten hvis vinkel er over 27’

Men beste er vel å snakke med naboene og evt tilby seg å montere/betale selv

Det er helt uaktuelt, det vil koste meg ca 15.000 i så fall. 

Denne setningen forstår jeg ikke

Sitat

Ved glatte belegg på tak skal man ha og ved rue belegg/sten hvis vinkel er over 27’

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

"Hvis takene er glatte, er det påbudt med snøfanger.
Hvis takene ikke er glatte, er det påbudt med snøfanger hvis vinkelen på taket er over 27°."

Anonymkode: 039df...ea4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har to katter og to barn som går forbi der når de skal til skolen. Ts. 

Så flinke katter da !

Hvilken klasse går de i ?

Anonymkode: 6f2e1...fa2

• Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Altså glatte tak er glatt stein eller blekk ofte, rue tak er ru stein, shingel osv

1.5m snøfanger koster under 1000.- og plus en time eller to med montering. Så kommer nok langt med 5000

Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden):

Altså glatte tak er glatt stein eller blekk ofte, rue tak er ru stein, shingel osv

1.5m snøfanger koster under 1000.- og plus en time eller to med montering. Så kommer nok langt med 5000

Snøfangere ferdig montert koster her 1100 kr/meter. Som sagt har jeg nettopp montert det selv og hatt anbud. Prisen jeg oppgir stemmer. 15000 for begge husene. Helt uaktuelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så flinke katter da !

Hvilken klasse går de i ?

Anonymkode: 6f2e1...fa2

Jepp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

"Hvis takene er glatte, er det påbudt med snøfanger.
Hvis takene ikke er glatte, er det påbudt med snøfanger hvis vinkelen på taket er over 27°."

Anonymkode: 039df...ea4

Jeg fant også den da jeg googlet, men ingen lov. Gjorde du? Gjerne oppgi kilde i så fall. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fant også den da jeg googlet, men ingen lov. Gjorde du? Gjerne oppgi kilde i så fall. 

I TEK 97 var det et krav: § 7-45 Nedfall fra byggverk
Snø- og isdannelser på bygninger som kan medføre fare for ras mot beferdet område, skal hindres og sikres. Beferdet område i denne sammenheng er de steder folk normalt beveger seg om vinteren. Atkomst til bygning, inngangs- partier etc. må vies særlig omhu.

Byggeforskriften fra 1985 sier: Hvor det er fare for at snøras og isras kan medføre skade, skal taket ha snøfanger e.l.

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...