AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 Jeg ønsker å bytte jobb som lærer til å jobbe på ulike institusjoner i medleverturnus. Er så i tvil. Er det jeg gjør riktig? Med tanke på lønn, fri, ferier osv Går fra fast ansatt kommunalt til vikar i det private. Føler jeg er på bærtur. Men vil gjerne gjøre noe annet. Noen her som har tatt slikt valg eller lignende? Hvordan gikk det? Anonymkode: b7b7c...c91
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Bare prøv, punker det ikke så er det vel ikke problem å få jobb som lærer igjen? Anonymkode: daf02...053
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Bare prøv, punker det ikke så er det vel ikke problem å få jobb som lærer igjen? Anonymkode: daf02...053 Jeg mister bare jobben der jeg er lærer i hjembyen min. Ikke sikkert de vil ha meg mer hvis jeg skal vende tilbake. Anonymkode: b7b7c...c91
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Søk et års permisjon for å se om du trives? Anonymkode: e0144...737 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Kan dessverre ikke søke permisjon. Gjorde før pga noe helt annet. Anonymkode: b7b7c...c91
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg mister bare jobben der jeg er lærer i hjembyen min. Ikke sikkert de vil ha meg mer hvis jeg skal vende tilbake. Anonymkode: b7b7c...c91 Jobber du kommunalt har du rett på ett års permisjon. Anonymkode: bc77e...0bf
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 Har undersøkt og det kan jeg ikke. Ellers kunne jeg ha gjort det. Anonymkode: b7b7c...c91
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Det er veldig vanskelig å svare på på vegne av andre, syns jeg. En vet ikke før en har prøvd. Og så er det forskjell på institusjoner og forskjell på lærerstillinger. Ledelse og arbeidsmiljø der en er og dit en kommer har også mye å si, tenker jeg. Jeg har gått motsatt vei, i hvert fall nesten (fra miljøterapeut i medleverturnus til barnehage). Det handlet mye om familielivet. Personlig trives jeg egentlig veldig godt med medleverturnus. Men jeg trives ikke med det i kombinasjon med barn hjemme, friperiodene kompenserer ikke for tiden hvor jeg er helt borte på jobb og ganske utilgjengelig. Å gå fra fast ansettelse til vikariat betyr jo mindre sikkerhet. Men er det sikkert at det vil være vanskelig å få jobb som lærer igjen om du angrer, om ikke fast med én gang, så i hvert fall jobb? Har du et sterkt ønske om å bytte, tenker jeg det er gode sjanser for at det er verdt å prøve. Jeg gikk fra fast ansettelse privat til vikariat, og fikk etter hvert fast jobb, men det var da altså bort fra medlever. Da kjentes det veldig viktig for meg å bytte jobb, både pga. dette med familielivet, men også pga. et arbeidsmiljø som var blitt ugreit, mangel på veiledning og risiko som ikke ble tatt ordentlig tak i på jobb. Jeg har også jobbet i medleverturnus med veldig godt arbeidsmiljø, og følt meg trygg på jobb tidligere. Anonymkode: 5227f...848
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det er veldig vanskelig å svare på på vegne av andre, syns jeg. En vet ikke før en har prøvd. Og så er det forskjell på institusjoner og forskjell på lærerstillinger. Ledelse og arbeidsmiljø der en er og dit en kommer har også mye å si, tenker jeg. Jeg har gått motsatt vei, i hvert fall nesten (fra miljøterapeut i medleverturnus til barnehage). Det handlet mye om familielivet. Personlig trives jeg egentlig veldig godt med medleverturnus. Men jeg trives ikke med det i kombinasjon med barn hjemme, friperiodene kompenserer ikke for tiden hvor jeg er helt borte på jobb og ganske utilgjengelig. Å gå fra fast ansettelse til vikariat betyr jo mindre sikkerhet. Men er det sikkert at det vil være vanskelig å få jobb som lærer igjen om du angrer, om ikke fast med én gang, så i hvert fall jobb? Har du et sterkt ønske om å bytte, tenker jeg det er gode sjanser for at det er verdt å prøve. Jeg gikk fra fast ansettelse privat til vikariat, og fikk etter hvert fast jobb, men det var da altså bort fra medlever. Da kjentes det veldig viktig for meg å bytte jobb, både pga. dette med familielivet, men også pga. et arbeidsmiljø som var blitt ugreit, mangel på veiledning og risiko som ikke ble tatt ordentlig tak i på jobb. Jeg har også jobbet i medleverturnus med veldig godt arbeidsmiljø, og følt meg trygg på jobb tidligere. Anonymkode: 5227f...848 Takker deg for svar. Kanskje det er ikke så vanskelig å få lærer jobb hvis jeg angrer! Kan jeg spør hva slags risiko? Kan du fortelle litt om medleverturnus? Lønn, hverdagen osv Anonymkode: b7b7c...c91
Portia Catonis Skrevet 19. november 2022 #10 Skrevet 19. november 2022 Siden du spør om lønn og arbeidshverdag, så er det kanskje litt greit å opplyse hvilken stilling det er snakk om? Skal du begynne direkte, eller må du ta ekstra utdanning?
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #11 Skrevet 19. november 2022 Jeg har nå gått fra fast og trygg 100% stilling i barnehage til et års vikariat på 60% i noe helt annet. Var veldig usikker på dette, men tenkte at mitt velvære og psykiske helse var viktigere. Håper det går bra. Kan jo for så vidt alltid vende tilbake til barnehageyrket, men håper virkelig at jeg slipper. Anonymkode: 405f8...863 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #12 Skrevet 19. november 2022 Jobb aldri som vikar i barnehage, veldig dårlig lønn og ofte dårlige arbeidsmiljø. som vikar blir du utsatt for mobbing av de faste. Anonymkode: 59ae7...0d4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #13 Skrevet 19. november 2022 AnonymBruker skrev (På 18.11.2022 den 21.38): Takker deg for svar. Kanskje det er ikke så vanskelig å få lærer jobb hvis jeg angrer! Kan jeg spør hva slags risiko? Kan du fortelle litt om medleverturnus? Lønn, hverdagen osv Anonymkode: b7b7c...c91 Jeg har stort sett jobbet 3-7 4-7. Det var to timers hviletid på dagtid, men antall timer vi egentlig skulle ha til å sove på natt husker jeg ikke mer. Lønn er det nok best å spørre de du konkret tenker å jobbe for om, det kan variere en del. Jeg har tjent dårligere privat enn de jeg kjenner som jobber i statlige institusjoner. Det kan være risiko i forbindelse med beboere som utagerer. Jeg har flere ganger opplevd personskade på kolleger, og fikk en bruddskade selv en gang. Hverdagen varierer ut i fra hvilke beboere en jobber med. Til tider kan det innebære mye utagering og trusler, alvorlig selvskading og selvmordsforsøk, rus og rømninger, altså ungdommer som strever veldig og kan utsette seg selv og andre for fare. Hverdagsliv, med rutiner og fredagstaco er også en viktig del. Det er vanlig at ungdommene har ulike behandlingsmål som handler om fysisk og psykisk helse, utdanning/jobb, økonomi, fremtidig bosituasjon, familie og sosial fungering. Og en jobber etter tiltak som skal gjøre det mulig å oppnå målene. Det var vakter med veldig høyt stressnivå, og rolige vakter. Jeg har som oftest sovet, men vært tilgjengelig, om natten. Det vil si til tider lite og avbrutt søvn. Da skulle vi ha tilsvarende tid til å sove neste dag, men det lot seg ikke alltid gjøre. Jeg har holdt og tømt spybøtten for ungdom, sittet våken for å være sikker på at ungdommen ikke listet seg ut og rømte av gårde i mørket og tilbrakt mange timer på legevakten nattestid med ungdom som trengte besøk der. Mange andre steder sover de som har vært på på dagtid mer skjermet og blir ikke forstyrret om natten. Vi hadde ikke alltid egen våken nattevakt. Anonymkode: 5227f...848
AnonymBruker Skrevet 19. november 2022 #14 Skrevet 19. november 2022 Jeg vil forresten tipse deg om denne saken på NRK nettsider, TS. https://www.nrk.no/trondelag/xl/barn-i-barnevernet-flytter_-patrik-ble-flytta-14-ganger-til-og-fra-fosterhjem-og-institusjoner-1.16021008 Om du skal jobbe i barneverninstitusjon, vil du møte ungdom med lignende historier. De fortjener virkelig, virkelig å møte personell som trives i og brenner for jobben, og som går inn for å ikke gi opp. Kjenner du at det kan være deg, så syns jeg det er en god indikasjon på at du skal gå for det Anonymkode: 5227f...848
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå