Gå til innhold

Kjenner du noen psykopater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familiemedlemmer? Venner? Kolleger? Andre bekjente?

Anonymkode: 59c33...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble kjent med en over nett. Han ødela mitt liv når jeg tok han fysisk inn i mitt liv. 

Ble rettsak og alt 

Vil ikke fortelle mer fordi det fortsatt ødelegger meg å tenke på det 

Anonymkode: 6c599...808

• Liker 1
  • Hjerte 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ja, vokste opp med ham (min far) 

Har ingen kontakt med ham. 

Skrevet

Ja, har vært kjæreste med en. Det var et rent helvete.

Anonymkode: 8882e...8f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja. Eksen min. Nå soner han en lang dom. Grøss, for et menneske.. 

Anonymkode: 57139...a5d

• Liker 2
Skrevet

Ja.... 

Anonymkode: e3af9...e09

• Liker 1
Skrevet

Ja. Mormor.

Anonymkode: d2668...1e8

• Liker 1
Skrevet

Ja, kjenner en person som er det. Heldigvis ikke i familien, men har ufrivillig måttet omgås personen. 

Skrevet

Eksen min (som er en kvinne). Har hørt om et par sikre i andre generasjoner, og vet om overraskende mange som muligens kan være det. Kun eksen av bekjente på min egen alder, mistenker ingen andre jeg har hatt mye med å gjøre.

Anonymkode: 32dc2...9da

Skrevet

Ja dessverre flere og.

Anonymkode: 92679...5ba

Skrevet

En. 

Fikk et arr som aldri vil forsvinne. 

Men er ute av mitt liv. 

Og livet går på frem. 

Det kan også styrke en som person. 

• Nyttig 1
Skrevet

Min eks og min bror. Har ikke noe med de å gjøre lengere og livet er mye bedre! 

Anonymkode: a7970...45c

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror psykopati er mer vanlig enn vi ønsker å innrømme. 

https://www.nrk.no/norge/_-flere-tusen-psykopater-i-norge-1.11729366

Om det finnes 100.000 i Norge med disse trekkene, har de fleste en i sin utvidede krets (bekjente, kollega, gammel studievenn, utvidet familie..) 

Anonymkode: e6d43...db2

Å ha trekk, har du tenkt på hva det betyr? 

Hvor mange er det som har trekkene av nevrotisme, eller trekkene av varierende stemningsleie med diagnosen som bipolar e.l. 

Har du prøvd å gjøre om disse tallene i prosent, så ser du fort at det ikke er så "normalt" som det du skal ha det til. 

I følge artikkelen så hevdes det at det er 10 000 med diagnosen psykopati. Det tilsvarer 0,2 % av Norges befolkning. Siden menn er mer disponert for denne diagnosen så er tallene 0,35% av Norges befolkning. Mener du disse tallene fortsatt kan beskrives som "normalt"?

Anonymkode: 9d820...56e

Skrevet

Tenker du noen med dyssosial personlighetsforstyrrelse eller narsissistisk personlighetsforstyrrelse, eller bare noen man selv tenker har narsissistiske trekk og lite empati? 

Jeg kjenner ingen med diagnosene, men mannen som fikk meg inn i det tyngre rusmiljøet her i byen er ekstremt narsissistisk og manipulerende, tenker kun på seg selv og har ikke et snev av empati for andre. Jeg har møtt mange farlige mennesker med lite empati de siste årene og jeg har blitt flink til å kjenne igjen tegnene veldig fort, men han her var ekstremt flink til å manipulere og skjule de negative trekkene, og han begynte ikke å vise sitt sanne jeg før han hadde meg rundt lillefingeren. Jeg kom meg ikke bort fra han før han havnet i fengsel relativt nylig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I følge artikkelen så hevdes det at det er 10 000 med diagnosen psykopati.

Psykopati er ikke en diagnose, vel og merke. 

Skrevet

Nei, det har jeg ikke. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Å ha trekk, har du tenkt på hva det betyr? 

Hvor mange er det som har trekkene av nevrotisme, eller trekkene av varierende stemningsleie med diagnosen som bipolar e.l. 

Har du prøvd å gjøre om disse tallene i prosent, så ser du fort at det ikke er så "normalt" som det du skal ha det til. 

I følge artikkelen så hevdes det at det er 10 000 med diagnosen psykopati. Det tilsvarer 0,2 % av Norges befolkning. Siden menn er mer disponert for denne diagnosen så er tallene 0,35% av Norges befolkning. Mener du disse tallene fortsatt kan beskrives som "normalt"?

Anonymkode: 9d820...56e

Hva får deg til å tro jeg mener dette er normalt? Jeg har iallfall ikke brukt det ordet om psykopatiske trekk selv... 

Om du teller opp hvor mange mennesker du har i din utvidede krets, hvor mange får du? Kolleger du har hatt, tidligere studievenner osv? Jeg får mange nok til at én av disse statistisk sett er innenfor de 100.000 - gitt at de er helt tilfeldig fordelt. Det er heller ikke helt usannsynlig at jeg har truffet en av de nevnte 10.000 heller. 

Om det er å "skal ha det til å være normalt" eller å beskrive det som normalt så okidoki. Beklager at jeg sa "vanligere enn vi skulle ønske". Kanskje bedre formulering hadde vært "mindre uvanlig"? 

Jeg skulle iallfall ønske at verken dyssosial eller narsisstisk personlighetsforstyrrelse fantes i det hele tatt... 

Med psykopatiske trekk menes, som nevnt i artikkelen, langvarige og ekstreme varianter av menneskelige trekk som vi forbinder med dette. Ja, jeg har tenkt på hva trekk betyr, og at dette er et spekter. Det har trolig de siterte psykiaterne også tenkt på. 

Anonymkode: e6d43...db2

Skrevet

Vet ikke om han var psykopat, men ihvertfall ikke langt unna. Noe var ihvertfall veldig galt. 

Slo uten et snev av dårlig samvittighet eller anger. Holdt på å drepe meg flere ganger. Skjærte opp dekkene mine så jeg ikke kom noen sted. Brøyt seg inn i leiligheten min med å knuse ruta. Hadde et utrolig høyt selvbilde og ingen kunne måle seg med han. Han var livsfarlig. Ufattelig flink til å manipulere. 

Var notorisk utro og skjulte det ikke. Kvinner var for å bruke. Seksuelle misbruk av barn var bare positivt, for da lærte de tidlig og ingen tok skade av det. Han ble til etter en voldtekt av moren uten at overgriper og mor kjente hverandre. Men hadde et forhold med både mor og far da han ikke så noe galt i voldtekt. 

Fikk hemmelig adresse og tlf nr. Måtte be alle rundt meg blokkere han og holde seg langt unna han. Så kom meg tilslutt bort heldigvis, ellers hadde jeg ikke levd i dag. 

Anonymkode: be68a...567

• Hjerte 1
Skrevet

Ja, han var åpen om at han hadde diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse. Han var åpen om det fordi han ikke alltid klarte å se selv når han var drittsekk, så var en form for advarsel. Det er jo i og for seg sympatisk gjort, men han var jevnt over usmakelig uansett 

Anonymkode: fa966...a18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...