Gå til innhold

Årsak til desorientering og miste fornemmelsen av tid og sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan være årsaken til at yngre folk under 40år er desorientert og mister litt av fornemmelsen av tid og sted hele tiden, men i varierende grad?

Anonymkode: 9248c...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dissosiasjon mener du? 

Anonymkode: 75fa9...012

• Nyttig 2
Skrevet

Det kan være så enkelt som en stressreaksjon. Men hvis det er noe nytt og det skjer flere ganger eller blir verre ville jeg uansett tatt en prat med legen.

Anonymkode: 97cad...975

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dissosiasjon mener du? 

Anonymkode: 75fa9...012

Nei fordi det går vel ikke ann å være dissosiert 24/7? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei fordi det går vel ikke ann å være dissosiert 24/7? 

Jo.

Anonymkode: ae31f...8ed

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jo.

Anonymkode: ae31f...8ed

Nei det står ingen steder på nett at dissosiasjon er noe man kan være i 24/7.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei det står ingen steder på nett at dissosiasjon er noe man kan være i 24/7.

Det kan vare i årevis. I mitt tilfelle, i flere tiår i strekk. 

Anonymkode: e424b...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kan vare i årevis. I mitt tilfelle, i flere tiår i strekk. 

Men når du sier i årevis i strekk så mener du altså at du er i dissosiasjon 24/7 i årevis og ikke bare at du har noen episoder daglig der du dissosierer? 

Skrevet

Kan man virkelig ha dissosiasjon bokstavelig talt 24/7 i årevis? For jeg trodde de hadde mer bare små episoder daglig der de falt bort? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men når du sier i årevis i strekk så mener du altså at du er i dissosiasjon 24/7 i årevis og ikke bare at du har noen episoder daglig der du dissosierer? 

I årevis i strekk. Nå er det mer litt her og der. 

Skrevet

Jeg husker veldig lite av 20-årene mine. Husker litt mer av 30-årene. 40-årene husker jeg det meste. Husker svært lite fra ungdomsskolen. Husker litt mer fra vgs. Første del av barneskolen husker jeg, andre halvdel husker jeg ingenting. Det er utallige måter å dissosiere. Jeg har skapt meg en "ny personlighet" og fortrengt den gamle for hver nye livssituasjon jeg har funnet meg i. Men man må nesten kjenne meg over helst flere tiår for å oppdage det. Hadde diagnose multippel personlighet i 20-årene. Det ble endret til kompleks ptsd. Nå har jeg "bare" kompleks ptsd.

Anonymkode: fc573...e5f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg husker veldig lite av 20-årene mine. Husker litt mer av 30-årene. 40-årene husker jeg det meste. Husker svært lite fra ungdomsskolen. Husker litt mer fra vgs. Første del av barneskolen husker jeg, andre halvdel husker jeg ingenting. Det er utallige måter å dissosiere. Jeg har skapt meg en "ny personlighet" og fortrengt den gamle for hver nye livssituasjon jeg har funnet meg i. Men man må nesten kjenne meg over helst flere tiår for å oppdage det. Hadde diagnose multippel personlighet i 20-årene. Det ble endret til kompleks ptsd. Nå har jeg "bare" kompleks ptsd.

Skrev feil i nestsiste setning. Det ble endret til kompleks dissosiativ lidelse. 

Skrevet

Alzheimer med tidlig debut?

Anonymkode: 1cab4...adc

Gjest supernova_87
Skrevet

Dissosiasjon er mange ulike tilstander. Det betyr i bunn og grunn at man er splittet. Det som er splittet kan være opplevelsen av identitet, hukommelse, følelser og kropp, tanker og følelser osv. 

Nettet er ikke nødvendigvis en perfekt kilde, særlig ikke når det gjelder innfløkte psykiatriske diagnoser. 

Når noen sier at de er dissosiert i årevis i strekk kan det f.eks bety at de ikke er integrert. Da er man til en hver tid fremmed for noen av delene av seg selv. F.eks kan man være tilsynelatende tilstede, men man har dissosiert bort 30 år av sitt liv (dissosiert hukommelse), eller man har dissosiert bort følelsene sine, begge eller kan man si at man er dissosiert. Dissosiasjon fungerer funksjonelt, det vil si at det skal hjelpe en person å holde seg i live. 

Å være desorientert og miste tid og sted kan være forenelig med dissosiasjon. 

Skrevet

Som regel en forsvarsmekanisme på ekstrem stressreaksjon. Hjernen stenger virkeligheten ute. En slags overlevelsesteknikk. 

Anonymkode: 085db...358

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...