AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #1 Skrevet 18. november 2022 https://www.nrk.no/norge/dom-i-ankesaken-om-hundeavl-1.16150325 En god dag for dyrevelferden. Anonymkode: 74b34...a47 9 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #2 Skrevet 18. november 2022 Takk gud. Har en slik i familien og hunden sliter åpenbart. Kjempetrist å se. Anonymkode: ec122...e87 8
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #3 Skrevet 18. november 2022 Er ikke enig i dette. Forbud mot avl vil bare bidra til en ukontrollerbar avl fullstendig uten mulighet til å fjerne linjer som bærer dårlige gener. Det er ikke så enkelt at et forbud stanser all avl. Om denne dommen skal bli stående som rettskraftig, så kan en lure på om de fremover er tøffe nok til å ta fatt på andre raser som har helseplager som resultat av avl, feks schæfer, labrador, chihuahua osv. I dag er blandingsraser av typen «poo» dyrere å kjøpe en renrasede hunder, hvordan kontrollere hvilke raser som blir avlet på her? De hundene er ikke registrert, og en er prisgitt at oppdretter er ærlig på hvem som faktisk er far og mor. Anonymkode: 4a5ca...535 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #4 Skrevet 18. november 2022 Forbudet fungerer på flere måter. Hvem kommer til å våge å vise seg offentlig med en cavalier-valp nå, dra på valpekurs osv? Antakelig svært få. Jeg tror ikke det er et stort marked for cavalier-oppdrett fremover, men det vil jo i så fall være en annen diskusjon. Det er mange ting å ta tak i i hundeavl-verden, helt klart, men dette er et steg i riktig retning. Anonymkode: 74b34...a47 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #5 Skrevet 18. november 2022 Synd! Jaja man får kjøpe i utlandet da og håpe på at de er like nøye i avl som norske oppdrettere har vært:-) Anonymkode: a165d...e93 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #6 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Synd! Jaja man får kjøpe i utlandet da og håpe på at de er like nøye i avl som norske oppdrettere har vært:-) Anonymkode: a165d...e93 Jeg ser ikke for meg at det kryr av folk som ønsker å vise seg offentlig med en cavalier-valp etter denne dommen. Man vil jo bli uglesett. Anonymkode: 74b34...a47 5
Tanuki Skrevet 18. november 2022 #7 Skrevet 18. november 2022 jeg vet ikke helt hva jeg syntes om dette her. Har opplevd stygge blikk og kommentarer fordi jeg har en hund med flatt snuteparti. Jeg har adoptert mine hunder fra folk som vanskjøtet dem, og sheltere, men folk går ut i fra at jeg har kjøp den for mange tusen og driter i at den har pustevansker(den har ikke det). jeg syntes det heller burde settes mye høyere krav til avl og oppdrettere, og NKK. Nå er jeg enig i at visse raser, har så mye sykdom at avl virker uforsvarlig, men da hjelper ikke "forbud", i det lange løp må man heller ha strenge krav til oppdrett. 2
klarinetta Skrevet 18. november 2022 #8 Skrevet 18. november 2022 Jeg kritiserte rasestandarder for over 20 år siden, det er jo her problemet ligger! At det har vært mer fokus på eksteriør enn funksjonen det representerer. Nytter ikke med forbud, det er å gå etter ett av symptomene heller enn årsaken. 1
xinnia Skrevet 18. november 2022 #9 Skrevet 18. november 2022 Det er ikke forbudt å avle uregistrert eller importere fra utlandet - så hvordan du tenker at dette er god dyrevelferd skjønner jeg ikke. For hvor skal du nå kunne sjekke at foreldre dyrene har tatt de helsekravene som raseklubbene og NKK har regler for? Hvor skal du nå kunne sjekke at mor og far ikke er i slekt? Hvor skal du nå kunne sjekke hvor gml mor er, hvor mange og ofte har hun kull ? Å er det forbudt å avle rasen generelt eller gjelder det kun de oppdrettere som ble saksøkt? Dette er bare trist. 2 2
Gliffy Skrevet 18. november 2022 #10 Skrevet 18. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er ikke enig i dette. Forbud mot avl vil bare bidra til en ukontrollerbar avl fullstendig uten mulighet til å fjerne linjer som bærer dårlige gener. Det er ikke så enkelt at et forbud stanser all avl. Om denne dommen skal bli stående som rettskraftig, så kan en lure på om de fremover er tøffe nok til å ta fatt på andre raser som har helseplager som resultat av avl, feks schæfer, labrador, chihuahua osv. I dag er blandingsraser av typen «poo» dyrere å kjøpe en renrasede hunder, hvordan kontrollere hvilke raser som blir avlet på her? De hundene er ikke registrert, og en er prisgitt at oppdretter er ærlig på hvem som faktisk er far og mor. Anonymkode: 4a5ca...535 Problemet er jo at dagens avl, med lukket stambok, ikke muliggjør å fjerne linjer med dårlige gener. Hvis man tar ut alle Cavalierer som har dårlig helse sitter man igjen med så lite genetisk utvalg at det blir innavl. I beste fall kan man få til en friskere hund gradvis, etter å bevisst ha avla mange generasjoner med syke hunder - noe som åpenbart ikke er god dyrevelferd. 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #12 Skrevet 18. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Er ikke enig i dette. Forbud mot avl vil bare bidra til en ukontrollerbar avl fullstendig uten mulighet til å fjerne linjer som bærer dårlige gener. Det er ikke så enkelt at et forbud stanser all avl. Om denne dommen skal bli stående som rettskraftig, så kan en lure på om de fremover er tøffe nok til å ta fatt på andre raser som har helseplager som resultat av avl, feks schæfer, labrador, chihuahua osv. I dag er blandingsraser av typen «poo» dyrere å kjøpe en renrasede hunder, hvordan kontrollere hvilke raser som blir avlet på her? De hundene er ikke registrert, og en er prisgitt at oppdretter er ærlig på hvem som faktisk er far og mor. Anonymkode: 4a5ca...535 1 hour ago, AnonymBruker said: Synd! Jaja man får kjøpe i utlandet da og håpe på at de er like nøye i avl som norske oppdrettere har vært:-) Anonymkode: a165d...e93 1 hour ago, xinnia said: Det er ikke forbudt å avle uregistrert eller importere fra utlandet - så hvordan du tenker at dette er god dyrevelferd skjønner jeg ikke. For hvor skal du nå kunne sjekke at foreldre dyrene har tatt de helsekravene som raseklubbene og NKK har regler for? Hvor skal du nå kunne sjekke at mor og far ikke er i slekt? Hvor skal du nå kunne sjekke hvor gml mor er, hvor mange og ofte har hun kull ? Å er det forbudt å avle rasen generelt eller gjelder det kun de oppdrettere som ble saksøkt? Dette er bare trist. Hva slags mennesker er det som vil dyra sine vondt egentlig..? Man må jo være temmelig pervers og sadistisk for å velge en rase de vet vil få det ille fordi akkurat den rasen har kvalitetene dem selv vil ha eller at man blir mer inkludert i et visst miljø, da bryr man seg ikke mye om dyra eller dyrevelferd. Og så kan man jo lure på om disse bør få lov til å eie hund eller et annet dyr, men det er en annen diskusjon. Man ser jo gjerne dette går igjen hos kvinner som er veldig glad i å dra på utstillinger eller som selv er oppdrettere. Før kunne man si de var utvitende og kunnskapsløse, men det toget har gått. Det skal ganske mye til før et forbud blir opprettet. Selv om dere mener at det ikke er så farlig om hunden deres lider så vil de fleste andre gjøre reagere nå som det er mer kjent. Så det må jo være skikkelig stas å gå rundt med en slik rase når de fleste bare synes synd på det dyret og tenker hvor ignorant du er. Rasesnobber er den verste sorten. Anonymkode: 41061...590 2 7
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #13 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva slags mennesker er det som vil dyra sine vondt egentlig..? Man må jo være temmelig pervers og sadistisk for å velge en rase de vet vil få det ille fordi akkurat den rasen har kvalitetene dem selv vil ha eller at man blir mer inkludert i et visst miljø, da bryr man seg ikke mye om dyra eller dyrevelferd. Og så kan man jo lure på om disse bør få lov til å eie hund eller et annet dyr, men det er en annen diskusjon. Man ser jo gjerne dette går igjen hos kvinner som er veldig glad i å dra på utstillinger eller som selv er oppdrettere. Før kunne man si de var utvitende og kunnskapsløse, men det toget har gått. Det skal ganske mye til før et forbud blir opprettet. Selv om dere mener at det ikke er så farlig om hunden deres lider så vil de fleste andre gjøre reagere nå som det er mer kjent. Så det må jo være skikkelig stas å gå rundt med en slik rase når de fleste bare synes synd på det dyret og tenker hvor ignorant du er. Rasesnobber er den verste sorten. Anonymkode: 41061...590 Til informasjon så er jeg verken oppdretter eller eier av en av desse rasene. Ei heller ønsker jeg å se et dyr lide på grunn av nedavlede helseproblem. Et forbud mot avl på en rase er som et forbud mot alkohol - tror du alkoholisme forsvinner? Opplys oss gjerne om hvilken hunderase som ikke har genetiske svakheter pga avl. Det er forøvrig ingen i denne tråden som har en mening som tilsier at vedkommende synest det er ok at hunder lider. Anonymkode: 4a5ca...535 1
Tvist Skrevet 18. november 2022 #14 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Til informasjon så er jeg verken oppdretter eller eier av en av desse rasene. Ei heller ønsker jeg å se et dyr lide på grunn av nedavlede helseproblem. Et forbud mot avl på en rase er som et forbud mot alkohol - tror du alkoholisme forsvinner? Opplys oss gjerne om hvilken hunderase som ikke har genetiske svakheter pga avl. Det er forøvrig ingen i denne tråden som har en mening som tilsier at vedkommende synest det er ok at hunder lider. Anonymkode: 4a5ca...535 Nå er det ingen som er avhengig av cavalier, det finnes mange andre raser. Det kommer til å bli mindre oppdrett av hundene, og deres færre som lider. 4
Kullsyrevann Skrevet 18. november 2022 #15 Skrevet 18. november 2022 Hvorfor kunne de ikke heller ha forandret rasestandarden slik at de som vinner konkurranser og blir attraktive avlshunder er friske utgaver av rasen? Skap en ny normal, istedenfor å innføre forbud. Herrefred så kåt dette landet er på å forby ting istedenfor å tenke nytt. 1 1
Sirah Skrevet 18. november 2022 #16 Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Til informasjon så er jeg verken oppdretter eller eier av en av desse rasene. Ei heller ønsker jeg å se et dyr lide på grunn av nedavlede helseproblem. Et forbud mot avl på en rase er som et forbud mot alkohol - tror du alkoholisme forsvinner? Opplys oss gjerne om hvilken hunderase som ikke har genetiske svakheter pga avl. Det er forøvrig ingen i denne tråden som har en mening som tilsier at vedkommende synest det er ok at hunder lider. Anonymkode: 4a5ca...535 Sammenlignet du akkurat forbud mot hundeavl med alkoholisme? 😳 Flott at forbudet er kommet! Forhåpentligvis vil det få folk til å tenke seg om to ganger og velge en FRISK rase! 2 2
GreenHarmony Skrevet 18. november 2022 #17 Skrevet 18. november 2022 Kullsyrevann skrev (4 minutter siden): Hvorfor kunne de ikke heller ha forandret rasestandarden slik at de som vinner konkurranser og blir attraktive avlshunder er friske utgaver av rasen? Skap en ny normal, istedenfor å innføre forbud. Herrefred så kåt dette landet er på å forby ting istedenfor å tenke nytt. Jeg skjønner hva du mener, og det kunne nok fungert for mange år siden, før rasen ble helt avlet ihjel. Det finnes så få friske individer at det vil bli som nevnt over, en svært liten genpool, som igjen gir problemer. Jeg syntes Cavalier er en herlig og pen hund, men ikke til den prisen de hundene betaler. Da er man bedre uten akkurat den rasen. Avlen av denne rasen har pekt i feil retning så lenge at det eneste beste er å sette en stopper for det, oppdretterne og miljøet har hatt lang nok tid på å rydde opp i det selv, men allikevell er det fortsatt så mye fornektelse i miljøet. Dette er en flott start for dyrene sin del, ja det er andre raser som også lider, men et sted må man starte. 5
CaptainColada Skrevet 18. november 2022 #18 Skrevet 18. november 2022 Kullsyrevann skrev (7 minutter siden): Hvorfor kunne de ikke heller ha forandret rasestandarden slik at de som vinner konkurranser og blir attraktive avlshunder er friske utgaver av rasen? Skap en ny normal, istedenfor å innføre forbud. Herrefred så kåt dette landet er på å forby ting istedenfor å tenke nytt. NKK har ikke myndighet til å endre rasestandarden. De kan kun endre standard/ kryssavle de norske rasene slik de har gjort med norsk lundehund. I dette tilfelle kan kun den engelsk kennelklubben endre eller kryssavle slik DBN ønsker. Så de får anmelde The Kennel Club hvis de vil gjøre en forskjell. 1 2
Kullsyrevann Skrevet 18. november 2022 #19 Skrevet 18. november 2022 CaptainColada skrev (17 minutter siden): NKK har ikke myndighet til å endre rasestandarden. De kan kun endre standard/ kryssavle de norske rasene slik de har gjort med norsk lundehund. I dette tilfelle kan kun den engelsk kennelklubben endre eller kryssavle slik DBN ønsker. Så de får anmelde The Kennel Club hvis de vil gjøre en forskjell. Så innmari innviklet, ante ikke det var så mange ledd. Men gir mening da den har britisk opphav. Syns uansett det er trist da det i utgangspunktet er en flott familiehund som mange liker, og den er veldig populær i Norge. Håper bare folk holder seg for god til å drive med bakgårdsavling.
xinnia Skrevet 18. november 2022 #20 Skrevet 18. november 2022 Kullsyrevann skrev (32 minutter siden): Så innmari innviklet, ante ikke det var så mange ledd. Men gir mening da den har britisk opphav. Syns uansett det er trist da det i utgangspunktet er en flott familiehund som mange liker, og den er veldig populær i Norge. Håper bare folk holder seg for god til å drive med bakgårdsavling. Dessverre vil dette øke bakgårdsavling, samt smugling fra useriøse i øst Europa. Alle de syke hundene som har Dyrebeskyttelsen har brukt i media - er alle fra slike useriøse produsenter i øst Europa. Orker ikke å tenke på hvordan de stakkars tispene har det der... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå