Gå til innhold

Hvorfor gjør hunden ting den vet den ikke får lov til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare understreke, vår hund er ekstremt grei og dette er ikke en tråd hvor hunden har noe problemoppførsel på noen som helst måte. Jeg må bare le litt av henne av og til, for hun er som et barn innimellom og jeg blir hele tiden "overrasket" over hvor mye hun egentlig skjønner 😄 

På natten ligger hun i en kurv på rommet vårt. Nå har vi hatt en periode med visning på boligen og har derfor en del pynteputer og sengeteppe som delvis havner på gulvet. Feks fliken av sengeteppet. Når jeg legger meg om kvelden så ligger hun i kurven, men når jeg står opp om natten for å gå på do så har hun da gått og lagt seg på denne lille fliken av dette sengeteppet.

Det som overrasker meg mest er at hun helt tydelig VET at hun ikke skal ligge der, og hun sover derfor så lett at når hun merker at jeg våkner så PILER hun tilbake i kurven sin 😅 jeg har hverken sagt noe eller sett henne, men hun vet så utrolig godt at plassen er i kurven. Så våkner jeg på morgenen igjen og akkurat det samme skjer 🤪 Hver natt nesten, hvis det er noe som helst å legge seg på. Her om dagen var det en pose med en bukse som lå oppå, da lå hun og sov på denne plastposen med litt bukse.

Hvorfor er hunden så ekstremt opptatt av å ligge på alt annet enn kurven sin om natta, og hvorfor velger hun det selv om hun så åpenbart vet at det ikke er der hun skal ligge? 🤪 Tenker at det må jo være en overveldende vurdering der, men usikker på hvor smarte de er? 😂

Hadde vært gøy å få litt input fra noen som kan mer om hvordan hunden fungerer enn meg, det begynner jo å bli litt komisk slik hun holder på 😄💕

Anonymkode: 6407a...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle stå OVERVEID vurdering og ikke overveldende vurdering **

Anonymkode: 6407a...d2a

Skrevet

Hunden vår hopper opp i sofaen så snart pappa vrir nøkkelen i døra. Hun vet hun får lov av meg 😍😍

Anonymkode: 22ebd...455

Skrevet

Generelt sett er det slik at dyr er nødt til å finne smutthull og ta seg til rette, fordi det er slik man overlever i naturen. Det er i deres natur rett og slett, de er designet til å gjøre det som de får fordeler av. En hund som er overlydig og ikke tør å gjøre noen ting på eget initiativ vil bare ikke overleve i naturen. 

Anonymkode: 8802f...29c

• Liker 1
Skrevet

Enkelt forklart; en hund gjør det som lønner seg. Og dersom det er en høyere selvbelønning enn det du gir av straff eller belønning, vil hunden alltid velge selvbelønnende atferd. 

En annen ting er at hunder har behov for å kunne velge soveplass selv. Vi kan ikke regulere om den er varm, kald eller ligger behagelig/ubehagelig. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...