Gå til innhold

Hvordan kan jeg slutte å være redd for utroskap? Noen som klarte det og hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg sliter så masse med frykt for utroskap. Det har blitt ekstremt og jeg trenger hjelp. Jeg går til psykolog, og jeg har noen traumer fra fortiden jeg må jobbe med. Jeg vil virkelig ikke være en sånn person. 😥 Jeg har begynt å lete etter utroskap på alle mulige måter. Det er ingenting som tilsier at kjæresten min er utro, men han har mange venninner, akkurat fått enda ei ny venninne. Jeg har også reagert på at han la til to jenter som venn på facebook etter en kveld på byen med kompisen (jeg vet det er teit å følge med på hvilke nye venner han får, men er det ikke rart å legge til jenter som venn på facebook etter en kveld på byen? Hva er grunnen liksom?). X-kjæresten min var utro mot meg flere ganger, og det er nok det som påvirker meg. Jeg skulle så ønske jeg ikke følte på all denne angsten. Problemet er også at kjæresten min har vært forelsket i flere av venninne sine, en av de har han rotet med da han var ung men de andre har han ikke gjort noe med (sier han). En av venninne han påstår det aldri har skjedd noe med var han forelsket i ganske lenge, men hun følte ikke noe for han, og de ble enige om å fortsette å bare være venner. Jeg sa at jeg synes det er vanskelig når han er sammen med henne, at jeg får en ekkel følelse. Han syns det er trist at jeg føler det sånn men blir også lei seg og sier "vil du ikke at jeg skal ha venner?". Jeg har møtt tre av venninne hans, så jeg er jo gla han vil la meg møte dem. Har noen av dere opplevd at en som virker som en oppriktig god mann var utro? Altså en mann som var støttende og omsorgsfull, ingen historie med rus eller utroskap, som sier utroskap er forferdelig. Som sier jeg aldri fortjente å bli behandlet på den måten som jeg ble av x`n, som sier han elsker meg og viser det hver dag? Jeg er også veldig intuitiv og leser mennesker lett og er livredd for at han faktisk er utro og at jeg bare nekter å innse det! Hjelp? Noen gode råd? Hva gjorde du for å komme deg over angsten for utroskap? 😕 Jeg trenger noen konkrete tips! Jeg ønsker ikke å forlate han for å slippe angst.

Anonymkode: e5cc2...ada

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så trist å høre! Det er veldig vanskelig å komme seg over utroskap og klare å stole fullt på noen igjen, derfor må man jobbe beinhardt med dette. Alle kan være utro, uansett hvem det er. Om man er den snilleste i hele verden, fantastisk eller slem og ekkel. Det er liksom ingen fasit.  
Det som er viktig å tenke på er at utroskapen ikke handler om deg, men heller om den som er utro. 

Jeg har opplevd utroskap i mitt tidligere forhold der han også var utro mot meg utallige ganger uten at jeg visste det. Jeg skal være ærlig å innrømme at dette ikke har vært lett å komme seg over, og jeg har fortsatt perioder jeg sliter litt med disse usikkerhetene rundt min nåværende mann. I disse periodene kommuniserer jeg veldig mye med han om hva jeg føler og hvordan jeg føler det, så betrygger han meg på best mulig måte. Jeg er også glad han ikke har noen «venninner» utenom barndomsvenninner osv. eller så er han jo venn med mine venninner da.

Jeg tror det er ekstremt viktig at du går inn i deg selv og tenker på om du er klar for et forhold nå, eller om du trenger litt lenger tid på å heale deg selv alene. Jeg var hvertfall nødt til tid alene uten noen mannfolk, annet enn ONS. 
Jeg har dessverre ikke noen flere tips enn dette, men veldig bra at du går i terapi. Ønsker deg masse lykke til! Vet hvor fælt det er :( 

Anonymkode: 1d9a1...68e

• Liker 4
Skrevet

Alle type menn er utro, også de som oppfører seg som gode ordentlige og omsorgsfulle lojale menn. 

Jo det er rart og unødvendig å adde damer han har møtt på byen på Facebook. Jeg hadde ikke akseptert det og ser det som et helt åpenbart tegn på flørt. Mange menn som holder på sånn endrer privacy innstillingene sine på Facebook sånn at disse damene ikke kan se forholds-statusen in a relationship sånn at dry fremstår som om den utroe er singel. 

Helt seriøst jeg syns det høres ut som at typen din kan være utro eller i hvertfall er det han driver med helt på grensen. Det er ikke sikkert at det er deg det er noe galt og sykelig med fordi du føler at han kan være utro når som helst, kvinner har en spesiell intuisjon på sånne ting og det kan lønne seg å høre på magefølelsen. 

Å fortsette å henge med damer han har vært forelsket i hadde også vært helt uakseptabelt om det var min mann. 

Anonymkode: d16d0...578

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde han ønsket å være sammen med noen av de damene han har hatt som venninner i åresvis, så hadde han nok vært det. Nå har han jo valgt deg. 

Anonymkode: ed908...d84

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Jeg sliter så masse med frykt for utroskap. Det har blitt ekstremt og jeg trenger hjelp. Jeg går til psykolog, og jeg har noen traumer fra fortiden jeg må jobbe med. Jeg vil virkelig ikke være en sånn person. 😥 Jeg har begynt å lete etter utroskap på alle mulige måter. Det er ingenting som tilsier at kjæresten min er utro, men han har mange venninner, akkurat fått enda ei ny venninne. Jeg har også reagert på at han la til to jenter som venn på facebook etter en kveld på byen med kompisen (jeg vet det er teit å følge med på hvilke nye venner han får, men er det ikke rart å legge til jenter som venn på facebook etter en kveld på byen? Hva er grunnen liksom?). X-kjæresten min var utro mot meg flere ganger, og det er nok det som påvirker meg. Jeg skulle så ønske jeg ikke følte på all denne angsten. Problemet er også at kjæresten min har vært forelsket i flere av venninne sine, en av de har han rotet med da han var ung men de andre har han ikke gjort noe med (sier han). En av venninne han påstår det aldri har skjedd noe med var han forelsket i ganske lenge, men hun følte ikke noe for han, og de ble enige om å fortsette å bare være venner. Jeg sa at jeg synes det er vanskelig når han er sammen med henne, at jeg får en ekkel følelse. Han syns det er trist at jeg føler det sånn men blir også lei seg og sier "vil du ikke at jeg skal ha venner?". Jeg har møtt tre av venninne hans, så jeg er jo gla han vil la meg møte dem. Har noen av dere opplevd at en som virker som en oppriktig god mann var utro? Altså en mann som var støttende og omsorgsfull, ingen historie med rus eller utroskap, som sier utroskap er forferdelig. Som sier jeg aldri fortjente å bli behandlet på den måten som jeg ble av x`n, som sier han elsker meg og viser det hver dag? Jeg er også veldig intuitiv og leser mennesker lett og er livredd for at han faktisk er utro og at jeg bare nekter å innse det! Hjelp? Noen gode råd? Hva gjorde du for å komme deg over angsten for utroskap? 😕 Jeg trenger noen konkrete tips! Jeg ønsker ikke å forlate han for å slippe angst.

Anonymkode: e5cc2...ada

Dette er jo hans feil! Det er han som har løyet og sagt forskjellige ting....spør om å få se eller låne hans tlf. du.....blir det et nei, ja da......

Anonymkode: 77f23...906

• Liker 2
Skrevet

Huff.. Vet det er vanskelig. Har opplevd utroskap. Er helt jævlig og det kan ødelegge en person fullstendig mentalt. 

Er sikkert på om du er klar for ett nytt forhold nå? Kanskje du trenger å gi deg selv mer tid. 

Anonymkode: b06f4...76d

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo hans feil! Det er han som har løyet og sagt forskjellige ting....spør om å få se eller låne hans tlf. du.....blir det et nei, ja da......

Herregud.. er du seriøs?

Anonymkode: 4cd04...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Herregud.. er du seriøs?

Anonymkode: 4cd04...368

Jepp

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg sikkert eldre enn TS, men jeg har aldri forstått det med at menn skal ha så mange "venninner". Av egen erfaring har jeg merket meg at det sjelden kommer noe godt ut av det.  Men det er kanskje noe grunnleggende jeg ikke forstår?

Anonymkode: be364...a60

• Liker 4
  • Nyttig 1
Gjest _Falkor_
Skrevet

Huff, jeg føler son med deg❤ Hadde det slik som deg, hos meg kom det av dårlig selvtilitt og at x'en var utro. For min del hjalp det å jobbe med meg selv og selvtilitten, snakk ærlig med psykologen din, snakk ærlig med kjæresten din, gi deg selv tid - det blir bedre!

Skrevet

Slutt å gå inn i forhold, så slipper du det.

Anonymkode: 2e5f5...b89

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp! 

Anonymkode: d16d0...578

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro psykologen din har bedre forutsetninger for å hjelpe deg enn vi har.

Jeg får heller ikke se på mobilen til min mann men det er fordi han syns det er flaut at jeg skal vite om alt det teite han googlet og ser på YouTube😂

Anonymkode: 47cc0...35a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Forstår ikke sånne dilemmaer..

Om en fyr vil være utro - så er han utro.uansett om en prøver å forebygge 

Jeg jobber i kommunen og har 50/ 50 menn og kvinner på vennelista min. 

Hadde klikket  om.mannen skulle sjekke og godkjenne om.jeg  fikk lov å være venner  m dem( hanskjønn)på Snap/ insta/ face . 🙈

Anonymkode: 79bbc...5e2

Skrevet

Hadde ikke godtatt mye av det du beskriver her. Er kvinne, 26 år gammel og er i et forhold.

Ville aldri fått en ny kompis mens jeg er i et forhold. Ja bekjente på jobb eller bekjente på hobbyer, men ikke på en måte der bare vi to møttes for å henge på fritiden.

Ville aldri lagt til menn jeg møtte på byen på sosiale medier-ville aldri snakket så mye med menn på byen at det ville vært aktuelt å legge til på some i det hele tatt.

Ville aldri fortsatt å være venn med menn jeg har rota med, vært forelsket i, blitt avvist av (både for egen selvrespekt og av respekt for partner). 

Når han sier til deg: "kan jeg ikke få ha venner?" er det gaslighting om manipulasjon av deg. Du har på ingen måte sagt noe om at han ikke kan ha venner. Du sier det gjør deg ukomfortabel. Hadde min kjære svart slik om jeg fortalte han noe som gjorde meg ukomfortabel hadde nok forholdet vært over ganske fort. 

Ting som ikke er utroskap kan gjøre partner ukomfortabel og burde unngås er min mening. Ha litt respekt for den du er sammen med, og tenk litt på hva handlingene dine gjør mot hen.

Hvor gamle er dere? :) 

Anonymkode: fb22a...e96

• Liker 6
Skrevet

Om mannen er utro så legger han dem ikke til som venn på Facebook. Hilsen mann som har vært drittsekk i alt for mange år. 

Anonymkode: e509c...611

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om mannen er utro så legger han dem ikke til som venn på Facebook. Hilsen mann som har vært drittsekk i alt for mange år. 

Min ekssamboer gjorde det. Fant jenter på Tinder og adda dem på Facebook. Latet som han var singel og datet flere av dem. Han var ikke spesielt smart 🤣

Anonymkode: 9c637...417

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det er noe fasit på det. Min ex var også utro og utro med alle han la til og venninner og alt. 

Helt enig med anonym96

Anonymkode: 492fa...05b

• Hjerte 2
Skrevet

Håper ikke jeg gjør ting mye verre for deg med å si dette, men: jeg er ikke en person som er redd for utroskap, men her fikk jeg en uggen følelse. En kompis av meg hadde en «venninne» han hadde vært sammen med flere år i forveien, ikle lenge siden nå ble de plutselig sammen igjen. Virket for meg ut som om han hele veien ventet på at hun kom tilbake. Dessuten rart å adde jenter på fb etter en tur på byen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror ikke det er noe fasit på det. Min ex var også utro og utro med alle han la til og venninner og alt. 

Helt enig med anonym96

Anonymkode: 492fa...05b

Kan legge til at alt jeg gjør/ikke gjør forventer jeg at partner gjør/ikke gjør

Anonymkode: fb22a...e96

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...